handdator

Visa fullständig version : Hur kan man beräkna sin energiförbrukning av träningspass?


droau2
2018-02-12, 21:37
Hur ska man tänka på nu under deff att inkludera in den mängd energi man gör av mig under gympassen? Hur kan man uppskatta det så man får i sig den mängd protein man behöver?

Jag har satt 2g/kg och försöker givetvis nå högre än så om det är möjligt nu under deff då de flesta verkar vara eniga att det är speciellt viktigt under deff.

Jag ligger på cirka 1800kcal, längd 177-178cm, nuvarande vikt 89kg. Försöker komma ner 10kg, men vill försöka behålla/bygga upp det jag har.

Så hur beräknar man energiförbrukningen på ett gympass.

Jag ligger nu på knäböj 3x5 ibland 5x5 på 107kg, 130kg i mark 2x5. Bänk 70kg 3x3/5x5.

Kör 4 dagars split schema nu.

Bossebäver
2018-02-15, 11:44
Hur ska man tänka på nu under deff att inkludera in den mängd energi man gör av mig under gympassen? Hur kan man uppskatta det så man får i sig den mängd protein man behöver?

Jag har satt 2g/kg och försöker givetvis nå högre än så om det är möjligt nu under deff då de flesta verkar vara eniga att det är speciellt viktigt under deff.

Jag ligger på cirka 1800kcal, längd 177-178cm, nuvarande vikt 89kg. Försöker komma ner 10kg, men vill försöka behålla/bygga upp det jag har.

Så hur beräknar man energiförbrukningen på ett gympass.

Jag ligger nu på knäböj 3x5 ibland 5x5 på 107kg, 130kg i mark 2x5. Bänk 70kg 3x3/5x5.

Kör 4 dagars split schema nu.

Det är rätt svårbedömt när du inte beskriver schemat.

SirreASDF
2018-02-15, 14:01
Mitt tips, sluta optinoja.

Träna på som du gör, räkna kalorierna.. Väg dig några ggr per vecka och räkna ut ett snitt per vecka.. Sjunker du i den takten du vill, fortsätt så! Går det för fort eller för långsamt, justera kalorierna.

Du har ju troligen utgått från ett BMR eller liknande hur som helst, vilket inte är en exakt siffra.. Du rör dig ju i din vardag, och det förbrukar också kalorier.

Enda sättet att få en någorlunda exakt siffra på sitt kaloribehov är att testa sig fram. Ät x kalorier, titta på vågen. Står du helt still över 2-3 veckor, grattis, du vet nu vad ditt kalori"behov" är för att hålla vikten. Justera från den siffran.

Men om du vill fortsätta gissa, så skulle jag säga att ett gympass om man ser på generell person på gymmet är kanske 200-300 kalorier max, på cirka en timmes styrketräning.

vicarious
2018-02-15, 14:03
Ett styrketräningspass förbrukar i genomsnitt inte särskilt mycket energi per timme, men det beror på personen och hur/vad man tränar.

Det finns flera olika sätt att beräkna sin energiförbukning.

https://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/