handdator

Visa fullständig version : Korngrynsrisotto


Miranda
2004-05-05, 11:23
Recept på jättegod korngrynsrisotto som jag har hittat på själv (eftersom jag ville äta korngryn som är så nyttigt men inte gillar att äta dem som de är istället för ris eftersom de blir så grötiga... i det här receptet är det själva grötigheten som är så smaskig!):

Koka 3 dl korngryn med 1 liter vatten och ett par matskedar kycklingfond (eller lägg i en kycklingbuljongtärning).

Fräs 2 stora purjolökar, strimlade, i lite olivolja.

Mixa 1 stor burk Keso (500 gram), ca 100 gram chevré (getost), samt persilja, fransk senap, salt, och peppar efter smak till en smarrig smet.

Blanda alltsammans, salta och peppra lite mer, och lägg i en stor ugnsform. Lägg skivade tomater och gröna oliver på toppen.

Sätt in ugnen på 200 grader ca 30 minuter.

Ätes tillsammans med valfri proteinkälla och en stor sallad med vitlöksvinägrett! Det räcker till sisådär 10-12 personer så om man inte är så många passar det bra att packa matlådor för en hel vecka...

Yummy. :eating:

M

B-jay
2004-05-05, 14:38
Originally posted by Miranda
Recept på jättegod korngrynsrisotto som jag har hittat på själv (eftersom jag ville äta korngryn som är så nyttigt men inte gillar att äta dem som de är istället för ris eftersom de blir så grötiga... i det här receptet är det själva grötigheten som är så smaskig!):

Koka 3 dl korngryn med 1 liter vatten och ett par matskedar kycklingfond (eller lägg i en kycklingbuljongtärning).

Fräs 2 stora purjolökar, strimlade, i lite olivolja.

Mixa 1 stor burk Keso (500 gram), ca 100 gram chevré (getost), samt persilja, fransk senap, salt, och peppar efter smak till en smarrig smet.

Blanda alltsammans, salta och peppra lite mer, och lägg i en stor ugnsform. Lägg skivade tomater och gröna oliver på toppen.

Sätt in ugnen på 200 grader ca 30 minuter.

Ätes tillsammans med valfri proteinkälla och en stor sallad med vitlöksvinägrett! Det räcker till sisådär 10-12 personer så om man inte är så många passar det bra att packa matlådor för en hel vecka...

Yummy. :eating:

M

Låter kanongott, måste testa!
Kan man byta ut getosten mot något?
eller kanske skippa den?

Edit: vad är det för näringsinnehåll på rätten?

Miranda
2004-05-05, 21:04
Jag vet tyvärr inte näringsinnehållet, men vet att korngryn har väldigt lågt GI, och mängden getost blir ju väldigt liten per portion (jag åt mig väldigt mätt och räknade ut att det blev ca 10 gram getost, 40 gram Keso och 0.25 dl okokta korngryn i portionen jag åt).

Visst kan man skippa getosten men jag skulle inte rekommendera det... i så fall kanske man kan ha i nåt annat som verkligen smakar nåt, typ gorgonzola... :eating: Annars blir det mest en menlös gägga av korngryn + keso och hur gott är det då? Bäbismat... ;)

Fetaost skulle säkert funka också.... eller parmesan... nån ost som verkligen ger smak åt hela rätten måste det vara.

M

B-jay
2004-05-05, 21:07
Gorgonzola skulle man kanske testa!
Har nån konstig fobi mot getost!
det måste va nått från min barndom! ;)