handdator

Visa fullständig version : deff hjälp!


blanko
2004-05-05, 10:10
tjenare.
Jag har deffat nu i kankse 6-7 veckor.. o har gått ner ungefär 5 kg.. men jag tycker fortfarande att det inte är speciellt stor skillnad från när jag började. jag vill pressa på ännu hårdare för att få snabbare resultat, va ska jag göra?
jag käkar livnär på tonfisk, kyckling file,, diet fuel o jäkla massa sallad. käkar 5--6 gånger per dag, samt kör löppass 4-5 ggr i veckan.. borde jag lägga till promenader varje morgon också? beachen börjar närma sig nu så det skulle va skönt med lite hjälp. gärna av någon som har erfarenhet av en lyckad deff.

King Grub
2004-05-05, 10:13
5 kilo på den tiden är ett fenomenalt bra resultat, om det är fettvikt du förlorat. Snabbare än så går det helt enkelt inte. Om du har en deadline skulle du startat tidigare. ;) Att minska mer än så per vecka skulle antagligen inte innebära större fettförlust, utan muskelförlust. Bara 1 kilo i veckan innebär ju ett energiunderskott på mer än 7000 kcal under den tiden.

blanko
2004-05-05, 16:43
aa det e ju bra. det vet jag.. en grej som e riktigt konstig också är att sen jag började äta bra mat.. alltså väldigt fettsnålt o dragit ner på kolhydraterna o allt sånt där.. så har det gått bättre på gymmet än annars.. har ökat i nästan alla övningar. enligt dem flesta ska man ju förlora styrka när man deffar, det får man helt enkelt ta.

King Grub
2004-05-05, 16:49
Styrkan kan du behålla ända ner på en bra låg kroppsfettnivå, eller t o m öka inledningsvis i deffen, om du äter bättre, även om energimängden är mindre. Det är muskelmassan som kan vara besvärlig att öka samtidigt.

Margot
2004-05-05, 18:12
Originally posted by blanko
aa det e ju bra. det vet jag.. en grej som e riktigt konstig också är att sen jag började äta bra mat.. alltså väldigt fettsnålt o dragit ner på kolhydraterna o allt sånt där.. så har det gått bättre på gymmet än annars.. har ökat i nästan alla övningar. enligt dem flesta ska man ju förlora styrka när man deffar, det får man helt enkelt ta.


Jag får också jättebra styrkeframgång när jag börjat deffen. Det är nok inget konstigt med det, i och med att man vet exact vet vad och hur mycket man stoppar i sig till en hver tid. Man äter bättre mat, och ihvertfall jag blir mycket mere pigg og energifull. Då är det inte så svårt att lyfta tyngre heller. Och på kroppstyngdebaserade övningar säger det ju sig själv varför man blir starkare när kg rinner av......Det ideelle är att försöka inte överstiga 0.7 kg i viktminskning per vecka....;)

Alcazara
2004-05-05, 20:16
En vän till mig är så ENVIS...han deffar...och har fått för sig att utesluta kolhydrater helt, de enda kolhydrater han får i sig är från isbergssallad och gurka, d.v.s. ingenting. Han har hållit på så här i ca en månad nu, och har tappat fem kilo. Han har nog fått smak på det, och säger att det inte finns någon anledning till att sluta när det funkar så bra, att han blir starkare och att han äter omega-3 kapslar och vitaminer... ;)

Jag tycker det verkar helknäppt och har försökt att varna honom att han blir katabol och antagligen kommer lägga på sig fett när han slutar, men det verkar inte hjälpa ett dugg... :smash:

Nu till mina frågor:
Är det någon som har erfarenhet av denna deff-metod?
Vilka konsekvenser kan det bli?
Hur länge kan han hålla på egentligen?

King Grub
2004-05-05, 20:23
Det låter som någon ketobetonad historia. Får han tillräckligt med energi från fett så fungerar det och behöver inte innebära ohälsa eller sänkt metabolism.

jakke
2004-05-05, 20:29
behöver inte hjärnan typ 50g kolh. varje dygn?

King Grub
2004-05-05, 20:31
Originally posted by jakke
behöver inte hjärnan typ 50g kolh. varje dygn?

Inte i ketos. Men så fungerar den inte lika bra då heller. ;)

Muaytudd
2004-05-05, 20:33
Det feta är oxo at när han sen slänger i sig en dundertallrik med pasta så kommer han få sitt livs tryck :hbang: :hbang: :D

z_bumbi
2004-05-05, 20:34
Originally posted by jakke
behöver inte hjärnan typ 50g kolh. varje dygn?

Vid normal diet 100 g

Vid keto ungefär 25 g resterande kan man ersätta med ketoner från fett. Dessa 25 g kan komma från protein lika gärna som kolhydrater som man äter.

Sen är det lite mer att tänka på också särskilt om man tränar.

Alcazara
2004-05-05, 20:44
Men grejen är att han inte får i sig speciellt mkt fett heller, förutom från den proteinrika maten och omega-3 kapslarna...

En måltid kan se ut så här;

ca 100 g köttfärs
100 g keso
omega-3 kapsel
sallad
gurka

eller

ca 100 g kycklingfilé
100 g keso
sallad
gurka

Hur länge kan en sådan diet fungera egentligen?

z_bumbi
2004-05-05, 20:47
[QUOTE]Originally posted by Alcazara
En vän till mig är så ENVIS...han deffar...och har fått för sig att utesluta kolhydrater helt, de enda kolhydrater han får i sig är från isbergssallad och gurka, d.v.s. ingenting. Han har hållit på så här i ca en månad nu, och har tappat fem kilo. Han har nog fått smak på det, och säger att det inte finns någon anledning till att sluta när det funkar så bra, att han blir starkare och att han äter omega-3 kapslar och vitaminer... ;)

På för lite kolhydrater för att samtidigt träna, be honom kolla på CKD, Cyklisk Keto Diet eller TKD, Targeted Keto Diet om han vill läsa mer om det och kanske lära sig hur han borde göra.

Har han bara tappat 5 kg på en månad så äter han rejält med kalorier i alla fall och verkar inte räkna dem?
5 kg är inte mycket på en månad om man utesluter kolhydrater helt då man tappar rejält med vätska på det sättet.
Man måste räkna sina kalorier även om man går på ketodiet oavsett vad "Atkins" skrev i sina böcker. (Det låter som en Atkinsdiet.)

Jag tycker det verkar helknäppt och har försökt att varna honom att han blir katabol och antagligen kommer lägga på sig fett när han slutar, men det verkar inte hjälpa ett dugg... :smash:

Katabolt om han inte äter tillräckligt med kolhydrater för att träna stämmer.

Om man långsamt höjer sina kolhydrater när dieten är slut så kommer han inte lägga på sig mer fett än någon annan som avslutar en diet.

Hur länge kan han hålla på egentligen?

Ingen vet säkert men om han sköter kolhydraterna i samband med träningen eller på något annat sätt så är det ganska länge.

Alcazara
2004-05-05, 20:59
Tackar för svaren!!! Ska försöka igen...

Prankie
2004-05-05, 21:21
Alcazara- Ketodiet är ett effektivt sätt att går ner i vikt, så länge man vet vad man gör. Normalt fyller man på kroppen med kolhydrater en gång per vecka så man orka träna också. Nackdelar som medför är när kroppen slå över från kolhydrater till ketoner eller tvärtom kan det kännas obehagligt i huvud. Yrsel, trötthet är ganska vanlig vid de där dagar. Sen kände jag mig allmän trög i skallen under ketodagarna, och det var svårt att vänja sig äta så mycket fett när jag på vanliga fall käka rätt fettsnålt. Intervallträningar blev jobbigare men däremot så förbättrades långdistans pass.

Alcazara
2004-05-05, 22:08
Originally posted by Prankie
Alcazara- Ketodiet är ett effektivt sätt att går ner i vikt, så länge man vet vad man gör. Normalt fyller man på kroppen med kolhydrater en gång per vecka så man orka träna också. Nackdelar som medför är när kroppen slå över från kolhydrater till ketoner eller tvärtom kan det kännas obehagligt i huvud. Yrsel, trötthet är ganska vanlig vid de där dagar. Sen kände jag mig allmän trög i skallen under ketodagarna, och det var svårt att vänja sig äta så mycket fett när jag på vanliga fall käka rätt fettsnålt. Intervallträningar blev jobbigare men däremot så förbättrades långdistans pass.


Jo, jag vet att ketodiet kan fungera bra...men jag är skeptisk till att utesluta exakt alla kolhydratkällor...det kan inte vara bra varken för fettförbränning eller träningsprestationen...då har det enligt mej gått till överdrift och ett sätt att paniktokbanta!!!