handdator

Visa fullständig version : Alternera mellan regelbundna måltider och PF?


Captainwide
2018-02-09, 08:24
Hej. Har en morgonfundering -

Funderar på att lägga om kostintaget lite grann. Har som tanke att alternera mellan regelbundna måltider under träningsdagarna och 16/8 eller 18/6 PF under vilodagarna (mestadels pga att jag tycker att det är svårare att hålla mig till tänkt kost under dessa dagar). Finns det några negativa effekter av att alternera såhär, rent hormonellt, kroppsligt eller så..

En annan fundering, är det värt att ändra om macrofördelningen på träning/vilodagar? Äter idag allt som oftast 2 - 2.5g protein per kg, 0,7 - 1 g fett per kg och resterande kolhydrater. Några positiva/ negativa effekter av att öka på fettet istället för kolhydrater på vilodagar?

Bossebäver
2018-02-09, 13:31
Hej. Har en morgonfundering -

Funderar på att lägga om kostintaget lite grann. Har som tanke att alternera mellan regelbundna måltider under träningsdagarna och 16/8 eller 18/6 PF under vilodagarna (mestadels pga att jag tycker att det är svårare att hålla mig till tänkt kost under dessa dagar). Finns det några negativa effekter av att alternera såhär, rent hormonellt, kroppsligt eller så..

En annan fundering, är det värt att ändra om macrofördelningen på träning/vilodagar? Äter idag allt som oftast 2 - 2.5g protein per kg, 0,7 - 1 g fett per kg och resterande kolhydrater. Några positiva/ negativa effekter av att öka på fettet istället för kolhydrater på vilodagar?

Det finns definitivt fördelar med att ha måltiderna på fasta tider.

Diomedea exulans
2018-02-09, 13:43
Man kan äta "regelbundet" även fast man äter PF. Regelbundenhet betyder bara att man äter måltiderna på samma tidpunkter varje dag. Om du t ex äter dina måltider 16, 19 och 22 så äter du både regelbundet och PF.

tigerofsweden
2018-02-09, 14:15
Man kan äta "regelbundet" även fast man äter PF. Regelbundenhet betyder bara att man äter måltiderna på samma tidpunkter varje dag. Om du t ex äter dina måltider 16, 19 och 22 så äter du både regelbundet och PF.

Vem har sagt att man inte kan göra det?

Captainwide
2018-02-09, 15:13
Med regelbundna måltider menar jag ett intag av föda med mindre måltider under dagen, allt som oftast 4 - 6 stycken. Kanske klargör frågan/frågorna mer.

Diomedea exulans
2018-02-09, 15:15
Vem har sagt att man inte kan göra det?

Trådstartaren verkade skapa ett motsatsförhållande mellan regelbundna måltider och PF, men jag ser nu att det inte var hans mening.

Captainwide
2018-02-10, 08:26
Någon...?

tigerofsweden
2018-02-10, 13:06
Jag kan spontant bara tänka mig att du kommer uppleva ökade hungerskänslor de dagar du väljer att senarelägga ätfönstret. Det är ju dock inget problem i sig utan bara jobbigt under stunden. Om det skulle finnas några fler negativa aspekter har jag svårt att tro.

Ozziking
2018-02-10, 17:26
Tror att det är positivt! Dessutom får man käka satan vid sitt ätfönster (om man väljer att äta 1-3 måltider) och det får en att må jävligt bra :D

Tror att lite längre stunder utan föda (fasta) är nyttigt för kroppen.

Xtreme-G
2018-02-10, 19:27
Jag har kört periodisk fasta i 2-3 år i sträck tidigare och gillade det. Däremot är ju omställningen mer eller mindre jobbig för folk, och jag skulle trots att det går smidigt för mig inte vilja ställa om mellan periodisk fasta och traditionellt måltidsmönster flera gånger i veckan. Dessutom använder du som tidigare påpekats ordet regelbundet felaktigt. "Problemet" med att göra som du föreslår är att du inte äter regelbundet. Jag inbillar mig åtminstone att det skulle kunna vara negativt, åtminstone onödigt jobbigt pga alla omställningar.

Varför vill du inte köra periodisk fasta på träningsdagar också? Det är visserligen inte optimalt ur tillväxtsynpunkt. Det kan dessutom vara jobbigt att nå kaloriöverskott inom fönstret beroende på vad man äter.

Max
2018-02-11, 10:02
För dina gainZ är det dåligt med PF. Utöver det så finns det belägg för att äta samma tider alla dagar är bra för hälsan.

Xead
2018-02-11, 14:00
För dina gainZ är det dåligt med PF. Utöver det så finns det belägg för att äta samma tider alla dagar är bra för hälsan.

+1. Jag gillar PF men kör det endast under deff. No gains to be lost när man ligger på överskott, vafan. :D