handdator

Visa fullständig version : Hjälpa mig att komma i form?


Huntersman
2018-02-06, 12:03
Tja, för ungefär 2 år sedan så vägde jag 70kg. Jag hade kroppen som jag drömt om. Jag kämpade väldigt hårt för att komma ner från 100kg till 70kg. Men nu har jag gått upp all vikt och väger nästan 103kg?!?!?

Jag har ingen aning om hur jag ska komma tillbaka på banan, och har försökt massor med gånger men misslyckas. Därför söker jag hjälp på kolozzeum nu.

Är det någon som kan hjälpa mig så jag kommer i form till studenten? Jag har ungefär 4 månader på mig. Skulle betyda väldigt mycket!!

Kif
2018-02-06, 13:02
Gör på samma sätt som förra gången fast sluta inte när du träffat din drömkropp alternativt så hittar du ett nytt sätt att hålla kvar vikten. Du måste fortsätta hålla koll på mat och träna hårt. Fettcellerna finns fortfarande kvar, det du och nästan alla andra gör är att fylla på dessa så fort man nått sina mål genom att slappna av i kosthållning och träning. Detta stämmer förmodligen så länge det inte är 30kg muskler du införskaffat dig den senaste tiden.
Jefit och Lifesum i kombo med Samsung Health är enkla appar.

Benny Carlsson
2018-02-07, 08:46
Det är helt naturligt och normalt att gå upp all vikt man förlorat. Det är standard och det är väldigt få som behåller sin lägre kroppsvikt för resten av livet. 30 kg på fyra månader kan du bara svälta dig till. Har du ingen lust med svält, så testa:


Basera din föda på proteinbaserade livsmedel med en låg fethalt (<5 g /100 g). Allt från kycklingbröst till kvarg till nötfilé. Nå minst 2 gram per kg kv och dygn, men helst 3.
Utöver proteinet: ät fritt med grönsaker som växer ovan jord, exklusive majs, Alltså typ tomat, broccoli, spenat och vitkål.
Om du inte har trial and error:at periodisk fast (och insett att ej är din grej, så fasta 18-20 h per dygn, och ät sedan antingen direkt före eller efter träning, på totalt ungefär 6-4 h
10 gram omega 3 / dygn
Kreatin! Följ rekommendationerna, förutom cyklings-tipsen (ignorera dem).
Om du inte vet vilket styrketräningsschema som passar dig bäst, så lägg up ett enkelt helkroppspass och träna det mån - ons - fre. Att köra högintensiv, långvarig cardio av något slag är icke att rekommendera, utan promenader är det som gäller, under timmarna du fastar. Vissa gillar HIIT men det ställer till det ordentligt för benträningen.
[]Kör en refeed med 4000 kcal från uteslutande kolhydrat och protein varje när vågen visar -7,5 kg. - 7,5 kg på en sådan här diet betyder inte -7,5 kg fett, och du kommer att gå upp flera kg till dagen efter, men sköter du det snyggt så har du inte lagrat in fett överhuvudtaget, trots kraftigt energiöverskott (antar runt +1000).

Huntersman
2018-02-07, 18:41
Hur menar du med att "svälta dig"? Gör det att köra "shakediet" att bara dricka proteinshakes, känns lättare så jag ej äter mer än vad jag ska?

När jag gick ner från 100-70kg så byggde jag väldigt mycket muskler och var stark. Marklyft: 195kg, dumbbell press 40kg etc etc. Jag vill ju behålla så mycket muskler som möjligt.

När jag gick ner till 70kg så tog det ungefär 7-8 månader och då var jag "ny" på gymmet. Började med det jag visste, att gå på bandet och lite styrketräning. Men med tiden som gick så blev jag allt bättre och visste vad som funka. Så körde HIIT 3 gånger i veckan och styrketräning 6 gånger.

Frågan är om det går att köra samma "HIIT och styrketräning"?

Vad hjälper omega 3 med?
Kreatin har jag alltid kört med

Pokkes
2018-02-07, 22:05
Hur menar du med att "svälta dig"? Gör det att köra "shakediet" att bara dricka proteinshakes, känns lättare så jag ej äter mer än vad jag ska?

När jag gick ner från 100-70kg så byggde jag väldigt mycket muskler och var stark. Marklyft: 195kg, dumbbell press 40kg etc etc. Jag vill ju behålla så mycket muskler som möjligt.

När jag gick ner till 70kg så tog det ungefär 7-8 månader och då var jag "ny" på gymmet. Började med det jag visste, att gå på bandet och lite styrketräning. Men med tiden som gick så blev jag allt bättre och visste vad som funka. Så körde HIIT 3 gånger i veckan och styrketräning 6 gånger.

Frågan är om det går att köra samma "HIIT och styrketräning"?

Vad hjälper omega 3 med?
Kreatin har jag alltid kört med

Förstår inte riktigt nu.

Du har lyckats gå ner 30 kg och bli starkare en gång tidigare, men frågar nu efter råd om en bättre strategi samtidigt som du ifrågasätter Benny.

Varför inte bara göra som sist?

Huntersman
2018-02-07, 23:01
Förstår inte riktigt nu.

Du har lyckats gå ner 30 kg och bli starkare en gång tidigare, men frågar nu efter råd om en bättre strategi samtidigt som du ifrågasätter Benny.

Varför inte bara göra som sist?

Frågar mer ifall det går att köra på samma sätt som förut för att lyckas. Eller om jag är tvungen att göra det på ett annat sätt?

Beard
2018-02-08, 05:33
Skaffa lifesum appen. Regga allt du äter och se till att du inte äter för mycket.

Melker2
2018-02-08, 05:50
Hm, du ska ta studenten snart vilket borde innebära att du är typ 18-19 år?
Då var du i så fall ca 15 år när du började din förra viktresa.
Det kan vara så att din metabolism har förändrats så du kanske behöver ett annat upplägg men jag skulle starta med det som fungerade förra gången.

För din hälsas skull rekommenderar jag dig dock att tänka långsiktigt så du inte jojoar tillbaka upp igen sommaren efter studenten.

Själv är jag 50 och numera hoppar kilona varken av eller på i någon större hastighet...

Pokkes
2018-02-08, 06:56
Frågar mer ifall det går att köra på samma sätt som förut för att lyckas. Eller om jag är tvungen att göra det på ett annat sätt?

Du lyckades ju sist?

Bara att e till att du inte släpper allt och går upp igen efter.

Pokkes
2018-02-08, 06:57
Hm, du ska ta studenten snart vilket borde innebära att du är typ 18-19 år?
Då var du i så fall ca 15 år när du började din förra viktresa.
Det kan vara så att din metabolism har förändrats så du kanske behöver ett annat upplägg men jag skulle starta med det som fungerade förra gången.

För din hälsas skull rekommenderar jag dig dock att tänka långsiktigt så du inte jojoar tillbaka upp igen sommaren efter studenten.

Själv är jag 50 och numera hoppar kilona varken av eller på i någon större hastighet...

Varför skulle man tro detta?

Melker2
2018-02-08, 07:04
Jag är ingen expert på området men det händer ganska mycket i kroppen när killar är i 15-års åldern och när man är 20 börjar man vara ganska vuxen.