handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid måste man "underhålla" en gäst?


trädgårdsmöbel
2018-02-05, 15:53
Om man har oturen att tex. sin gamla far temporärt flyttar hem till sig, eller gäster hälsar på flera dagar osv. hur länge förväntas man "underhålla" sina gäster, se till att de inte har tråkigt, umgås och inte ta egentid och kunna säga "Nu får ni roa er själva för nu skall jag gymma". osv?

En dag? En hel helg? En vecka? Så länge de stannar?

Mental
2018-02-05, 16:00
Om man har oturen att tex. sin gamla far temporärt flyttar hem till sig, eller gäster hälsar på flera dagar osv. hur länge förväntas man "underhålla" sina gäster, se till att de inte har tråkigt, umgås och inte ta egentid och kunna säga "Nu får ni roa er själva för nu skall jag gymma". osv?

En dag? En hel helg? En vecka? Så länge de stannar?

Familjen? Då fortgår mitt livs ungefär som vanligt. Med undantag för gemesamma måltider och aktiviteter som båda vill så klart.
Vänner på besök får mer tid avsatt, lite beroende på hur länge de stannar såklart. Brukar vara skapligt friktionsfritt.

Blomkål
2018-02-05, 16:04
Skulle det vara farsan, släkt eller en polare skulle jag säga "Rör inte det, det eller det. Annars kan du känna dig som hemma, ät vad du vill. Pumpen till din madrass ligger i garderoben" och sen hade jag inte underhållit mer. Kan inte heller komma på vilken typ av gäster jag skulle kunna ha i mitt eget hem som jag samtidigt inte är trygg nog med att låta underhålla sig själva.

Det skulle väl vara olika tjejer som har varit på besök men de släpper jag inte ur sikte. Då är också planen att de ska hem så fort som möjligt.

King Grub
2018-02-05, 16:20
Jag skulle aldrig släppa in någon som kräver underhåll om det rör sig om mer än timmar.

trädgårdsmöbel
2018-02-05, 16:30
Jag skulle aldrig släppa in någon som kräver underhåll om det rör sig om mer än timmar.

Om du har en sambo eller fru som bjuder in gäster då?

shadowfire
2018-02-05, 16:31
Om du har en sambo eller fru som bjuder in gäster då?

Hade begärt skilsmässa.

Wain
2018-02-05, 16:38
Konstiga alternativ. Någon, eller max ett par timmar.

Mental
2018-02-05, 16:40
Om du har en sambo eller fru som bjuder in gäster då?

Sambon underhåller så klart sina gäster/familj

tumme
2018-02-05, 16:52
Om någon är på besök för att se mig skulle jag säga två dagar. Men då är ju planen att vi ska umgås, och sådana besök skulle jag aldrig boka in längre än två dagar.
Men om dom bara är inneboende så är det fritt fram för mig att leva som vanligt, men kan ju vara trevligt att middag tillsammans eller något liknande.

ARMSTARK
2018-02-05, 17:21
Jag och de jag känner är inte så fina i kanten så jag skulle lätt kunna åka och träna utan gnäll. Jag skulle laga mat om jag bjudit in någon till det, annars skulle jag säga: " Mat finns i kylskåpet och där står spisen om du blir hungrig."

Läskeblask
2018-02-05, 17:38
Borde inte gästerna fatta att värden kanske har egna program? Om man bjuder in nån för att stanna är ju en sak men om nån släkting är på genomresa så får dom väl klara sig själva

Agitator
2018-02-05, 17:40
Borde inte gästerna fatta att värden kanske har egna program? Om man bjuder in nån för att stanna är ju en sak men om nån släkting är på genomresa så får dom väl klara sig själva

Det handlar om god sed. Allt sånt där har vi tappat i dagens samhälle.

Om du bjöd över någon förut så var det din uppgift som värd att stå för underhållningen och maten med mera.

Allt sånt där har flugit ut genom fönstret i dagens samhälle.

xan
2018-02-05, 18:08
Du kan ju inte underhålla dem i 1 dag och sedan försvinna, det vore ohövligt. Då är det bättre om du sticker i väg lite med jämna mellanrum så att du är hyfsat närvarande under hela deras vistelse. Men det är svårt att ge ett generellt svar, beror ju helt på vilken relation ni har och hur ofta de besöker.

xan
2018-02-05, 18:09
Jag och de jag känner är inte så fina i kanten så jag skulle lätt kunna åka och träna utan gnäll. Jag skulle laga mat om jag bjudit in någon till det, annars skulle jag säga: " Mat finns i kylskåpet och där står spisen om du blir hungrig."

"Mat finns i kylskåpet" fungerar väl enbart på familj? Annars vågar ingen ta. :D

smerk
2018-02-05, 18:13
Värst var det när man var i sena tonåren och fortfarande bodde hemma, och föräldrarna bjudit in en massa gäster dagen efter att man varit ute roat sig och mådde lagom bra när de anlände. Det bästa med att flytta hemifrån är helt klart att få vara ifred när man är bakfull

Patriarch K
2018-02-06, 12:42
Suger lite om det är över natten mem vanligtvis tycker jag att en dag + en natt + dagen efter är ok. Helst inte mer än så - såvida man inte är på långväga besök såklart. Typ besöka kompis utomlands en vecka etc. Fast då behöver man inte umgås konstant såklart men 50% av dagarna räknar jag med umgänge iaf!

Mental
2018-02-06, 12:54
"Mat finns i kylskåpet" fungerar väl enbart på familj? Annars vågar ingen ta. :D

Gamla studiekamrater, gymnasiepolare, folk jag har bott kollektivt med osv funkar det på. Typ alla som man känt när man var i tidiga 20årsåldern.

Åtminstånde frukost, det kanske inte är så många som lyfter ut ägg, köttfärs, potatis och gör sig en köttfärslimpa med pressgurka till lunch kanske? :D

Stuffer
2018-02-06, 13:42
Allt handlar ju om vad som överenskommits innan. Iaf. alla mina gäster är alltid artiga nog och hör av sig innan de kommer, nämner hur länge de har tänkt stanna och kollar om det är okej. Aldrig har det hänt att någon gäst dräller in på obestämd tid

Hemi
2018-02-06, 14:40
Om man har oturen att tex. sin gamla far temporärt flyttar hem till sig, eller gäster hälsar på flera dagar osv. hur länge förväntas man "underhålla" sina gäster, se till att de inte har tråkigt, umgås och inte ta egentid och kunna säga "Nu får ni roa er själva för nu skall jag gymma". osv?

En dag? En hel helg? En vecka? Så länge de stannar?

Märkt att det är olika. För min egen del, inte alls, något mer än hur vardagen går. Brukar vara enklast för dem med, såvida de inte är helt tappade.
Fast, om jag inte eller aldrig sett dem innan och om jag bor på ett ställe som de inte känner till, speciellt om det är en större stad så brukar jag visa dem de bästa sakerna att se/göra eller skicka dem dit.

Mats J
2018-02-06, 14:58
Hela min familj tycker min bror är sjukt oartig och svinig som fortsätter med sitt liv när vi kommer på besök. Men de flesta här verkar ju vra lika. Jag tycker att säger man att det är ok att någon kommer på besök så står man för 100% underhållning, mat etc också. Tycker man inte det är ok så får man saga nej eller informera innan att jag skiter I att du är här och kommer göra vad jag känner för.

Hemi
2018-02-06, 15:30
Hela min familj tycker min bror är sjukt oartig och svinig som fortsätter med sitt liv när vi kommer på besök. Men de flesta här verkar ju vra lika. Jag tycker att säger man att det är ok att någon kommer på besök så står man för 100% underhållning, mat etc också. Tycker man inte det är ok så får man saga nej eller informera innan att jag skiter I att du är här och kommer göra vad jag känner för.

Fast folk är ju olika, somliga är sociala på ett enkelt sätt av naturen, då behövs det inte läggas till något mer, det kommer som sig självt. Tycker det är ungefär 2 olika sorter, de som klarar det ändå, samt de som, oftast mer borgerliga typer som har närmast rituella rundvandningar i huset med genomgångar av allt de byggt och köpt, sedan tillhörande spel och lekar efter middagen. Spricker något innan måste de typ avbeställa besöket. Känner sådana och det funkar för dem. Lekar är dock skitkul, men det kan komma naturligt.
Är det däremot inom nåt jobb, alltså ej far och bekanta, så är det en annan sak. då är det professionellt och på arbetstid.

Hemi
2018-02-06, 15:37
Mat är självklart liksom säng/sovplats, annars kan man ju inte bjuda hem någon lol, men det är ju inte underhållning så.

MackeJuve
2018-02-06, 15:38
Ett par dagar. En dag känns för snålt, att binda upp sig en vecka känns orimligt. Lite får man offra sig - men inte för mycket :D

Kaalle
2018-02-06, 19:15
Jag skulle aldrig släppa in någon som kräver underhåll om det rör sig om mer än timmar.

Jävlar vilken chock : )

shadowfire
2018-02-06, 19:21
De gäster jag får är ju sådana jag vill ha, gäster som en partner dragit hem hade jag sagt 10% på. Hälsa, vara artig, därefter upp till partnern att ta hand om. I övrigt så hade jag hoppats man tagit dialogen innan och funderat på VEM man tar hem och VARFÖR.

xan
2018-02-06, 20:47
Värst var det när man var i sena tonåren och fortfarande bodde hemma, och föräldrarna bjudit in en massa gäster dagen efter att man varit ute roat sig och mådde lagom bra när de anlände. Det bästa med att flytta hemifrån är helt klart att få vara ifred när man är bakfull

Mingla med gäster och fika när man är bakfull är ju mysigt.

Scratch89
2018-02-06, 21:20
De gäster jag får är ju sådana jag vill ha, gäster som en partner dragit hem hade jag sagt 10% på. Hälsa, vara artig, därefter upp till partnern att ta hand om. I övrigt så hade jag hoppats man tagit dialogen innan och funderat på VEM man tar hem och VARFÖR.

Ja men typ. Varför ska man ha folk hemma hos sig om man inte vill ha dem där?

Annorlunda om någon familjemedlem eller vän/bekant tvingas flytta in under andra omständigheter, förstås.

Rolv
2018-02-07, 00:16
Finns inget bättre än å vara gäst hos någon som rullar på med sitt vardagliga liv. Det gör att jag känner mig mer välkommen och mindre i vägen.
Blir man för uppassad och allt är planerat känner jag mig som ett ”besvär” de är tvungna att ta hand om.
Dessutom kan det vara skönt med lite egentid, även när man är gäst. Kan tex bekanta sig med staden på egen hand.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

anvihl
2018-02-07, 03:03
Finns inget bättre än å vara gäst hos någon som rullar på med sitt vardagliga liv. Det gör att jag känner mig mer välkommen och mindre i vägen.
Blir man för uppassad och allt är planerat känner jag mig som ett ”besvär” de är tvungna att ta hand om.
Dessutom kan det vara skönt med lite egentid, även när man är gäst. Kan tex bekanta sig med staden på egen hand.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Exakt!

hugok
2018-02-07, 13:09
Har jag en gäst följer gästen med och tränar.