handdator

Visa fullständig version : Ryggskott -när/hur börja träna igen?


Arnoldski
2018-02-04, 19:07
Tja!

I lördags fick jag akut ryggskott, precis när jag var på väg att komma igång med knäböljen.

Har haft ryggskott en gång tidigare för typ 6 år sedan. Då kom det smygande, men nu sade det pang, i bottenläget på¨en knäböj, på en vikt som jag gör 12-15 reps på.

En enda lite förvarning som kan vara värd att nämna.
På uppvärmningspasset hade jag 60 kg på stången och på andra repetionen reagerade jag på att det smärtade lite blygsamt i korsryggen i bottenläget. Jag noterade det, tänkt "hm skumt, jobabr lite mer på bukktrycket" och körde 10 smärtfria uppvärmnings-reps till.
På andra repen small det till och gjorde asont. Nu 1½ dygn senare har jag skaplig rörlighet med det gör ont hela tiden.

Hur ska jag börja träna igen? När?


Om mig:
-tränat 15 år
-40 år gammal
-lite svensson-stark, men ur form efter många år i bebis-träsket

//Andreas

Sheogorath
2018-02-04, 20:16
Jag brukar köra på men undvika övningar som kräver mycket framåtböjning (av någon anledning brukar böj och särskilt mark fungera fint för mig, men inte stångrodd, raka mark och dyl.) och så ersätter jag rodden med maskinrodd med bröstplatta. Sen jobbar jag extra mycket med plankan under perioden ryggen är sur och sen brukar det lösa sig. Så här gjorde jag, ska jag säga; sedan jag började med kampsport igen (sist var när jag var 17 år, är 35 nu) har jag inte haft någon ryggepisod som varit besvärlig.

Arnoldski
2018-02-05, 09:43
Följdfråga:

-finns det något sätt att själv avgöra att det "bara" är ryggskott och rent muskulärt, så det inte är diskpåverkan?

hugok
2018-02-05, 10:30
Jag brukar köra på men undvika övningar som kräver mycket framåtböjning (av någon anledning brukar böj och särskilt mark fungera fint för mig, men inte stångrodd, raka mark och dyl.) och så ersätter jag rodden med maskinrodd med bröstplatta.

Detta brukar gälla för mig också. Jag kan faktiskt bara dagen efter eller så börja lätt med frontböj på ca 40 kg så länge jag är helt upprätt och det blir bättre än om jag inte hade gjort något alls. Sedan brukar jag på bara några dagar kunna stegra mig upp till ca 80% av max.

Förutom det går jag mycket på promenad och gör olika yogaposer.

Sheogorath
2018-02-05, 11:37
Följdfråga:

-finns det något sätt att själv avgöra att det "bara" är ryggskott och rent muskulärt, så det inte är diskpåverkan?

En populär hypotes är att ryggskott just är diskpåverkan och att det är en "falsk" muskelsmärta man känner. Man tänker att en disk i ländryggen trycker mot durasäcken (en hinna som innesluter ryggmärgen och "hästsvansen") vilket ger en referrerad smärta till musklerna. Man har väl i stort sett slutit sig till detta eftersom bakåtböjning brukar hjälpa och framåtböjningar gör det värre. Man tänker att man med bakåtböjningar kan pressa diskmaterialet framåt och därmed bort från durasäcken. Dock har man inte kunnat påvisa detta med röntgen så därför är förklaringen lite svajjig. Men det är så det brukar förklaras iaf. :)