handdator

Visa fullständig version : Näringsinnehåll - Torkat kött?


TheSeodoraz
2018-02-04, 17:51
Hej! Tänkte att mitt första inlägg här får bli en fråga angående torkat kött. Jag har torkat rostbiff som legat i små skivor i marinad. Funderade lite över näringsinnehållet på detta, förstår att självklart beror det på vad för marinad man använt. Men just köttet torkat, hur får man fram innehållet i det? När man googlar så får man bara upp torkat renkött🤔 och förmodar att näringsinnehållet blir ändrat vid torkning kontra stekning etc etc..

Placerade denna tråd i denna del utav forumet då kag anser att den rör kost och näring, flytta eller tillrättavisa mig om jag möjligen har tänkt fel😃

Med vänlig hälsning,
TS.

kniffen
2018-02-04, 18:25
Det som försvinner är vätska så du räknar på näringsinnehållet för rått kött men fördelar det på en lägre vikt.

Typ 100g rått kött = 30g protein blir 50g torkat, vilket det fortfarande är 30g protein i, men till följd av lägre vikt blir det 60g protein per hundra gram.

leee
2018-02-04, 18:58
Protein i kött avser köttet och inte vatten eller fett så 100g rent kött utan vatten eller fett innehåller 26g protein.

TheSeodoraz
2018-02-05, 06:24
Det som försvinner är vätska så du räknar på näringsinnehållet för rått kött men fördelar det på en lägre vikt.

Typ 100g rått kött = 30g protein blir 50g torkat, vilket det fortfarande är 30g protein i, men till följd av lägre vikt blir det 60g protein per hundra gram.

Okej tack! :) så med andra ord minskas vikten bara men näringsinnehållet blir som rått kött?

T.ex rostbiff på bit:
per 100g kött är det 145kcal samt 26,4g proteiner. Om jag då torkar det så 100g blir 50g så blir det 145kcal samt 26,4gp i dessa 50g torkat kött?


Har jag förstått det hela rätt?

Om jag sedan då har marinerat det i t.ex lite olja,vitlök,soya etc och låter det stå i marinad så borde jag väll kunna göra som så att jag väger köttet innan i rått tillstånd (tillstånd A). Lägger det sedan i marinad och när det legat där en stund så tar jag ut det, torkar av köttet och väger det igen för att se den nya vikten?(tillstånd B) Då borde ju mellanskillnaden mellan tillstånd A och B vara den mängden marinad som finns kvar i köttet?

Låt oss säga att mellanskillnaden på A och B är 10g då har jag ju fått fram att det är 10g marinad kvar i köttet. Då räknar man fram hur många kcal är på 10g marinad + kcal innehållet i torkat kött och adderar detta och får då fram totala kalrorimängden för köttet?

Kanske var väldigt luddigt förklarat:smash:

Rahf
2018-02-05, 06:26
Kött brukar inte suga åt sig sååå mycket vätska/marinad. Det är lätt man tänker att det funkar likvärdigt som mjukt bröd, men riktigt så är det inte.

kniffen
2018-02-05, 18:10
Mitt exempel, var just bara ett exempel, jag har ingen aning om vad torkat kött tappar i vikt. :)

Men ditt tillvägagångssätt låter rätt!