handdator

Visa fullständig version : Teres minor.


svenbanan
2018-02-04, 01:39
Nån som har nån bra övning som kan isolera teres minor i så stor utsträckning som möjligt?

Jag har svårt att hålla in vänster armbåge då jag har armarna över huvudet, vid tricepssträck och frenchpress.

Jag snubblade över nån video med "hornblower's test" idag och tyckte det verkade peka på att teres minor är problemet.

Jag har dock inget problem med utåtrotation i andra lägen. Den där klassiska övningen med att ligga på sidan med en hantel är jag lika stark i vänster som höger. Så jag tänker mig att infraspinatus tar över i den positionen.

Så jag vill ha en övning som kan isolera teres minor så inte infraspinatus tränas.

pezrulezhaakon
2018-02-04, 02:58
Nån som har nån bra övning som kan isolera teres minor i så stor utsträckning som möjligt?

Jag har svårt att hålla in vänster armbåge då jag har armarna över huvudet, vid tricepssträck och frenchpress.

Jag snubblade över nån video med "hornblower's test" idag och tyckte det verkade peka på att teres minor är problemet.

Jag har dock inget problem med utåtrotation i andra lägen. Den där klassiska övningen med att ligga på sidan med en hantel är jag lika stark i vänster som höger. Så jag tänker mig att infraspinatus tar över i den positionen.

Så jag vill ha en övning som kan isolera teres minor så inte infraspinatus tränas.

Lite följdfrågor:
Vilken position upplever du att skillnaden mellan höger och vänster börjar visa sig?
Vilken position strävar du efter att vilja vara i din övning?
Hur brett är ditt grepp?
Kör du med båda händer i ett fast grepp med stång eller med hantel?
Kör du med rep?
Är skillnaden likadan även om du kör en arm i taget?

Att isolera teres minor från infraspinatus är inte möjligt i någon större utsträckning i ditt syfte att skapa utåtrotation, då infraspinatus gör samma jobb.
Däremot finns en marginell skillnad då teres minor jobbar som antagonist till delta vid tex överarmsabduktion (ex hantellyft åt sidan, hantelpress/militärpress, mm.)

Fler orsaker till att du kan ha svårt med utåtrotering vid flekterad axelled är stramhet i ex pec.major, subscapularis, teres major, lats eller triceps långa ursprung.
Beroende på vilket läge överarmen befinner sig, så kan det även vara strukturella skillnader mellan höger och vänster axelled med dess omgivande strukturer som försvårar utåtroteringen i vissa lägen.