handdator

Visa fullständig version : Nordic Gym Hacksquatmaskin


Lillgrabben
2004-05-04, 21:20
Är det bara jag som upplever att fotplattan på maskinen borde vara både bredare samt "djupare" så att man kan variera sin fotställning mera?

Jag körde böjar i hackmaskinen för ett par pass sedan (& jo det tog bra).
För att jag skulle kunna köra så bekvämt som möjligt så var jag tvungen att placera fötterna längst ut i de yttre hörnen ( sett då man står på maskinen). Egentligen ville jag få ut fötterna mera men det gick inte då plattan bestämde "fotstancen".


/ Tjocker

ante
2004-05-05, 00:03
Originally posted by Lillgrabben
Är det bara jag som upplever att fotplattan på maskinen borde vara både bredare samt "djupare" så att man kan variera sin fotställning mera?

Jag körde böjar i hackmaskinen för ett par pass sedan (& jo det tog bra).
För att jag skulle kunna köra så bekvämt som möjligt så var jag tvungen att placera fötterna längst ut i de yttre hörnen ( sett då man står på maskinen). Egentligen ville jag få ut fötterna mera men det gick inte då plattan bestämde "fotstancen".


/ Tjocker


Du är väll Styrkelyftare? Förklarar inte det de mesta ang önskemålen!

emmzan
2004-05-05, 09:27
Jag har problem med de flesta hacksquats/benpressar känns det som. Känns onaturligt att stå så så smalt som man tvingas göra.

Bosöns nordic-benpress hade onaturligt smal fotplatta!

Lillgrabben
2004-05-05, 10:12
Originally posted by ante



Du är väll Styrkelyftare? Förklarar inte det de mesta ang önskemålen!



Jo jag är SL-are. Men för den skull så kan väl jag få ha synpunkter på utrustningen?

Vad jag skulle önska att vår hackmaskin hade är framförallt en "djupare" fotplatta. Som det är nu så känner man tendens att trycka fram knäna ganska rejält då man är i bottenläget, detta skulle kunna undvikas genom att fotplattan var djupare.

Sen att jag skulle önska att den även var bredare är en annan sak men det går att leva med som det är!


MVH

Arne Persson
2004-05-05, 10:23
Sedan några år tillbaka så är alla våra benpress- och hackliftfotplattor i det närmaste dubbelt så stora som förr både i bredd och djup. Bosöns benpress är av den gamla modellen. Dessutom kan gamla kunder om dom är intresserade uppgradera med den nya fotplattan.

O.W.
2004-05-05, 10:40
Jag håller med emmzan och lillgraben, ofta är fotplattorna i benpress/hacksquatmaskiner för smala och har inte tillräckligt djup. Det är väl de vanligaste problemen, sen har endel inga säkerhetsstoppar och så är det dåliga möjligheter att lasta på ordenligt med vikt, fast många brukar kunna ha duktigt med vikt främst i benpress.


Antingen är tillverkarna bara dåliga eller så är det kostnader som får styra förmycket så produkten blir dålig.

Arne Persson
2004-05-05, 10:42
Originally posted by Olof Wiklund
Jag håller med emmzan och lillgraben, ofta är fotplattorna i benpress/hacksquatmaskiner för smala och har inte tillräckligt djup. Det är väl de vanligaste problemen, sen har endel inga säkerhetsstoppar och så är det dåliga möjligheter att lasta på ordenligt med vikt, fast många brukar kunna ha duktigt med vikt främst i benpress.


Antingen är tillverkarna bara dåliga eller så är det kostnader som får styra förmycket så produkten blir dålig.

Vi är nog dom enda tillverkarna som har riktiga säkerhetsstoppar som kan varieras på benpressen. Kolla gärna fotplattan på våra nya benpressar, den är knappast för liten.

Lillgrabben
2004-05-05, 10:48
Så vitt jag förstår så borde vår hack vara av den nya modellen, den är ca ½år gammal.

Arne Persson
2004-05-05, 10:51
Originally posted by Lillgrabben
Så vitt jag förstår så borde vår hack vara av den nya modellen, den är ca ½år gammal.

Var står den? Är det en helt ny eller beg.?

Lillgrabben
2004-05-05, 10:58
I Skellefteå, vi köpte 3 st maskiner. 1 st hacksquat, 1 st benpress samt 1 st pecdec.

Jag tror att ngn av maskinerna varit använd som visningsex men är inte helt säker. Minst en av dom är iallafall helt oanvänd.



Förresten, finns det större viktpaket till pec maskinen? Eller så att man kan bygga på viktmagget?

Arne Persson
2004-05-05, 11:07
Är fotplattan lika stor på benpressen som på hacken? Vi håller på och tester hur mycket magasinvikt som kan lastas på.

Lillgrabben
2004-05-05, 11:46
Originally posted by Arne Persson
Är fotplattan lika stor på benpressen som på hacken? Vi håller på och tester hur mycket magasinvikt som kan lastas på.


Jag vet inte på rak arm hur det är med måtten på plattorna men jag kan mäta nästa gång jag tränar!

Återkommer med mått på grejerna!




MVH

Arne Persson
2004-05-05, 11:49
Originally posted by Lillgrabben



Jag vet inte på rak arm hur det är med måtten på plattorna men jag kan mäta nästa gång jag tränar!

Återkommer med mått på grejerna!




MVH

:thumbup:

z_bumbi
2004-05-05, 12:08
Arne: När Nordic nu är uppe så.

Sittande kabelrodd, nyare modell. Inköpt begagnad och inte från Nordic.

Hur mycket vikt kan man ha som mest?

Vad kostar det på ett ungefär att öka på till maxbelastning?

Jag har inte kollat hur den är byggd men jag gissar att det går att montera ner den själv och sen lägga på vikterna?

Arne Persson
2004-05-05, 14:45
Originally posted by z_bumbi
Arne: När Nordic nu är uppe så.

Sittande kabelrodd, nyare modell. Inköpt begagnad och inte från Nordic.

Hur mycket vikt kan man ha som mest?

Vad kostar det på ett ungefär att öka på till maxbelastning?

Jag har inte kollat hur den är byggd men jag gissar att det går att montera ner den själv och sen lägga på vikterna?

Menar du att vi skulle bidra med vikter till en sittande rodd?

ante
2004-05-05, 15:48
Originally posted by Lillgrabben




Jo jag är SL-are. Men för den skull så kan väl jag få ha synpunkter på utrustningen?

MVH

Självklart! :cheers:

Antar att problemet uppstår för de som är SL-are eller de som föredrar att stå brett, och dem kanske inte är den stora gruppen för tillverkarna.

z_bumbi
2004-05-05, 16:47
Originally posted by Arne Persson


Menar du att vi skulle bidra med vikter till en sittande rodd?

Bidra och bidra, snarare vad det kostar på ett ungefär att fylla på från standardnivå till max var maskinen klarar av.

Den övriga informationen var snarare så att du inte räknade med att det var ett gym som handlat en del av er som frågade då jag kan tänka mig att priset skiljer.

Kan ju ta det på PM iofs. :)

Arne Persson
2004-05-05, 16:51
Originally posted by z_bumbi


Bidra och bidra, snarare vad det kostar på ett ungefär att fylla på från standardnivå till max var maskinen klarar av.

Den övriga informationen var snarare så att du inte räknade med att det var ett gym som handlat en del av er som frågade då jag kan tänka mig att priset skiljer.

Kan ju ta det på PM iofs. :)

Våra viktmagasin ser inte ut som våra konkurenter eftersom vi har en speciell magasintpng i stället för tex en sprint. Om det gäller att öka ett nordic magasin så är det bara att PM:a mig så skall det kunna ordnas. Vi har normalt upp till 120 kg i rodden. Max 140kg.

emmzan
2004-05-05, 20:17
Originally posted by ante


Självklart! :cheers:

Antar att problemet uppstår för de som är SL-are eller de som föredrar att stå brett, och dem kanske inte är den stora gruppen för tillverkarna.

Har man långa ben har man inte så mkt till val om man vill att rörelsen ska kännas någorlunda naturlig *tro*
SL-are eller ej!

ante
2004-05-06, 09:55
Originally posted by emmzan


Har man långa ben har man inte så mkt till val om man vill att rörelsen ska kännas någorlunda naturlig *tro*
SL-are eller ej!

Var det inte det jag skrev; "de som föredrar att stå brett" ?

Pingu
2004-05-06, 19:30
Arne Persson : Jobbar du år Nordic ???
Jag sitter med i styrelsen på skellefteå gym och vi har och håller på och beställer från er. Det är riktigt trevliga maskiner :bpump:

Arne Persson
2004-05-06, 22:44
Originally posted by Pingu
Arne Persson : Jobbar du år Nordic ???
Jag sitter med i styrelsen på skellefteå gym och vi har och håller på och beställer från er. Det är riktigt trevliga maskiner :bpump:

Jag har jobbat på Nordic sedan hösten 1990.:thumbup:

JAM
2004-05-06, 23:06
På ett gym där jag tränar ibland har de svetsat så att man kan hänga på vanliga vikter på den första viktskivan i magasinet. Fungerar riktigt bra, men hur hälsosamt det är för maskinen vet jag inte... :rolleyes:

OT: Arne goes 3000! :cheers:

Ludvig
2004-05-06, 23:52
Hälsanshus i Luleå har nordicmaskiner å jag kan intyga att plattan i iaf benpressen är gigantisk där rymms 5pers hur brett / högt / lågt man än håller..