handdator

Visa fullständig version : DRI av vitaminer och mineraler


Ödmjuk
2018-01-30, 19:43
Finns det några nackdelar med att äta mycket mer vitaminer och mineraler än vad som är DRI då det är ett snitt och ett minimum ? Utöver vissa metaller och vitamin A som verkar kunna vara skadligt i för stora doser ?

Angel
2018-01-30, 19:52
Ja du kan få toxiska symtom av de flesta.
Plus det blir dyrt.

King Grub
2018-01-30, 19:56
Många mineraler är toxiska och direkt farliga om man får för mycket av dom, men det brukar vara svårt att få i sig mängderna det rör sig om utan att överdosera i tillskottsform.

Sverker
2018-01-30, 19:56
Varför ens fundera på saken. Du behöver en viss mängd av dem och mer ger inga ytterligare fördelar. De flesta får vad som behövs i den dagliga maten. Tränar man och är aktiv äter vi mer mat och i maten kommer vitaminerna och mineralerna på köpet.

Ödmjuk
2018-01-30, 20:07
Varför ens fundera på saken. Du behöver en viss mängd av dem och mer ger inga ytterligare fördelar. De flesta får vad som behövs i den dagliga maten. Tränar man och är aktiv äter vi mer mat och i maten kommer vitaminerna och mineralerna på köpet.

Hur vet du det, att det inte skulle vara en för del att äta mer än det rekomenderade intaget ? Som sagt det är ett snitt som är framtaget för stora folkgrupper och ett absolut minimum för att man ska funka normalt. Tex c-vitamin är väl något som man kan dubbla RDI av utan att få några problem kanske någon som är känslig blir lite lös i magen.

Ödmjuk
2018-01-30, 20:08
Många mineraler är toxiska och direkt farliga om man får för mycket av dom, men det brukar vara svårt att få i sig mängderna det rör sig om utan att överdosera i tillskottsform.

Ja men det är väl ett väldigt stort spann mellan DRI och vad som är för mycket som du sa det krävs ofta väldigt väldigt mycket över DRI innan man blir förgiftad.

Ödmjuk
2018-01-30, 20:09
Ja du kan få toxiska symtom av de flesta.
Plus det blir dyrt.

Efter att man fyllt DRI och att det blir (överdos ) är det väldigt långt för de flesta mineraler och vitaminer.

Sverker
2018-01-30, 20:10
Du undviker skörbjugg med 15 mg C-vitamin / dag. Du fyller kroppens behov med 60 - 100 mg / dag. RDI är redan från början satt med marginal nedåt.

Stora doser C-vitamin kommer tvärtom att bli prooxidativ. Finns en del inlägg på Kolozzeum där för mycket C-vitamin dödar trännigseffekten genom att motverka de inflamationer som stimulerar muskeltillväxten.

Angel
2018-01-30, 20:15
Efter att man fyllt DRI och att det blir (överdos ) är det väldigt långt för de flesta mineraler och vitaminer.

Du vet inte var dina gränsvärden för toxiska symtom av en enskild mineral är.

Ödmjuk
2018-01-30, 20:17
Du undviker skörbjugg med 15 mg C-vitamin / dag. Du fyller kroppens behov med 60 - 100 mg / dag. RDI är redan från början satt med marginal nedåt.

Stora doser C-vitamin kommer tvärtom att bli prooxidativ. Finns en del inlägg på Kolozzeum där för mycket C-vitamin dödar trännigseffekten genom att motverka de inflamationer som stimulerar muskeltillväxten.

ha ha ha lite roligt att för mycket C-vitamin är för bra läker kroppen för bra så träningen blir lidande. Visste inte det, men vet att det är många som menar att STORA mängder C-vitamin har kunnat hämma cancer bland annat.

Ödmjuk
2018-01-30, 20:20
Du vet inte var dina gränsvärden för toxiska symtom av en enskild mineral är.

Nej man får gå på ett genomsnitt precis som det är med RDI jag vet inte om jag är unik och skulle behöva mer än RDI för att jag tränar extra hårt eller lever på ett speciellt sätt. cronometer är vad jag brukar mixtra med en del värden blir flera gånger mer än RDI men sällan lyser det rött. Äter även en multivitamin som har vissa vitaminer flera gånger mer än RDI den heter omni vegan kapsel.

Angel
2018-01-30, 20:22
Nej man får gå på ett genomsnitt precis som det är med RDI jag vet inte om jag är unik och skulle behöva mer än RDI för att jag tränar extra hårt eller lever på ett speciellt sätt. cronometer är vad jag brukar mixtra med en del värden blir flera gånger mer än RDI men sällan lyser det rött. Äter även en multivitamin som har vissa vitaminer flera gånger mer än RDI den heter omni vegan kapsel.

Du får väl testa dig då.

Ödmjuk
2018-01-30, 20:23
Du får väl testa dig då.

Finns det test för att se hur mycket man tål eller menar du att testa vilka värden man har som min inte har någon brist ?

Angel
2018-01-30, 20:25
Finns det test för att se hur mycket man tål eller menar du att testa vilka värden man har som min inte har någon brist ?

Nej, hur mycket du tål är ju inte en exakt siffra, det är relaterat till andra saker i din kropp och kan variera från dag till dag.

Men om du är intresserad av att se dina blodvärden för mätbara mineraler så kan du ju göra det.

Kaalle
2018-01-30, 20:27
Du undviker skörbjugg med 15 mg C-vitamin / dag. Du fyller kroppens behov med 60 - 100 mg / dag. RDI är redan från början satt med marginal nedåt.

Stora doser C-vitamin kommer tvärtom att bli prooxidativ. Finns en del inlägg på Kolozzeum där för mycket C-vitamin dödar trännigseffekten genom att motverka de inflamationer som stimulerar muskeltillväxten.

Kanske dum fråga men jag konsumerar en väldig massa limejuice varje dag, säkert från 20-30 stycken frukter. Börjar det bli för mycket?

Ödmjuk
2018-01-30, 20:33
Nej, hur mycket du tål är ju inte en exakt siffra, det är relaterat till andra saker i din kropp och kan variera från dag till dag.

Men om du är intresserad av att se dina blodvärden för mätbara mineraler så kan du ju göra det.

Har fixat det väntar på svar. Äter omnivegan som har flera vitaminer med ibland flera 100 procent mer än DRI vi får se :)

Angel
2018-01-30, 20:33
Har fixat det väntar på svar. Äter omnivegan som har flera vitaminer med ibland flera 100 procent mer än DRI vi får se :)

Märker du några positiva effekter av det då?

Ödmjuk
2018-01-30, 20:34
Kanske dum fråga men jag konsumerar en väldig massa limejuice varje dag, säkert från 20-30 stycken frukter. Börjar det bli för mycket?

För dina tänder förmodligen JA röd praprika funkar bra för C-vitamin

Kaalle
2018-01-30, 20:36
För dina tänder förmodligen JA röd praprika funkar bra för C-vitamin

Det är inte för c vitamin jag äter utan för smak i mat. Min fråga är om det är för mycket c vitamin. hehe

Ödmjuk
2018-01-30, 20:38
Märker du några positiva effekter av det då?

Väldigt pigg vet inte om det är därför eller min livsstil i övrigt. Äter växtbaserad kost. I början var jag slarvig och åt mest frukt och grönsaker lite bönor. Börjat blir mer intresserad nu av att fylla de dagliga doserna av vad man behöver. Tappade en del hår i början märkte det på kudden. Hår och naglar växte väldigt mycket innan när jag åt kött men har saktat ner nu, men tappar inte mer vad jag märker. Det kan ha med kosten att göra men kan med vara annat.

Ödmjuk
2018-02-01, 12:29
Fick svar från mina prover idag låg på normala värden ingen brist så det är jag nöjd med till att börja med :)

Wipflash
2018-02-01, 16:57
Hellre för mycket än för lite.

Diomedea exulans
2018-02-01, 17:30
Den enda vitamin jag är försiktig med att få i mig för mycket av är A-vitamin genom att äta för mycket lever. Har läst om polarexpeditioner som har dött för de åt för mycket isbjörnslever, t ex.

Vad gäller mineraler är jag försiktig med att få i mig för mycket kalcium eftersom det ska öka risken för prostatacancer. Försöker äta max 1 halvkilosburk kvarg om dagen.

Tror inte jag får i mig för lite av nån vitamin eller mineral, utom möjligen D-vitamin, men pallar inte ta tillskott.

Försöker variera färgen på alla frukter och grönsaker jag äter, så jag får i mig av så många olika färger som möjligt. Har läst på ett par ställen att det är en bra regel.