handdator

Visa fullständig version : Sittande vs liggande lårcurl -vilken väljer du?


Arnoldski
2018-01-30, 14:45
Förutsatt att du bara får välja en av liggande och sittande lårcurl, vilken skulle du välja och varför?

Om det spelar roll för svaret, kan vi säga att övroga övningar i veckans träningsprogram för ben, innefattar:
-knäböj, marklyft (vanliga, ej raka), benspark och utfall/pistolböj/enbensböj

Jocke67
2018-01-30, 16:24
Sittande funkar inte slls för mig, vet inte varför men jag kan liksom inte ta i nånting känns det som.

Diomedea exulans
2018-01-30, 16:34
Såvitt jag förstått det: Baksida lår drar inte bara underbenet mot låret, utan också låret bakåt, som rumpmusklerna gör. Eftersom låret är draget mer bakåt i liggande lårcurl än sittande borde baksida lår kontraheras mer i den övningen.

Omvänt borde baksida lår sträckas ut mer i sittande.

Vad som behövs mest till de andra övningarna du nämnde kan jag inte svara på.

svenbanan
2018-01-30, 17:27
9xSDFVCg2DM

sailorman
2018-01-30, 17:39
För det mesta skulle jag välja den liggande lårcurlen p.g.a. att den känns bättre helt enkelt. Men det är en stor skillnad på de sittande lårcurlsmaskinerna beroende på hur de är utformade. Varianten som låser fast under knäled där hela fastlåsningsdonet liksom följer med under rörelsen gör bara ont på mig.

http://images.seek4fitness.net/Exercise/b03d47ca-c978-102c-b939-001f29cc93fa/Original/Sittande-l%C3%A5rcurl.Seated-leg-curl.jpg
Men denna design, som jag tror brukar kallas "hamtractor", tar precis där den ska och är en maskin jag gärna alternerar med den liggande. Synd dock att de flesta gym verkar ha den första varianten. Jag kan inte förstå varför det är så stor skillnad ur ett biomekaniskt perspektiv men skillnad är det helt klart!

http://images.rasmuscatalog.com/M20363%20Fitness/small/11134.jpg

Sheogorath
2018-01-30, 21:02
Liggande. Muskeln är för klen i utsträckt läge för att man ska kunna belasta hamstrings maximalt (passiv insufficiens). Vettiga varianter av liggande bencurl har en lite lätt höftflexion. Sådan:

https://cdn3.volusion.com/aqyor.dadrn/v/vspfiles/photos/pro1prnlegcurl-3.jpg?1509546135

Man kommer då en bit bort från den andra extremen, att muskeln redan är alltför kontraherad för att kunna utveckla maximal kraft (aktiv insufficiens).

Filipb
2018-01-30, 21:09
Liggande. Muskeln är för klen i utsträckt läge för att man ska kunna belasta hamstrings maximalt (passiv insufficiens). Vettiga varianter av liggande bencurl har en lite lätt höftflexion. Sådan:


Man kommer då en bit bort från den andra extremen, att muskeln redan är alltför kontraherad för att kunna utveckla maximal kraft (aktiv insufficiens).

Detta var intressant för mig. Hade tänkt ju mer utsträckt, desto bättre, lite som att man ska vara bakåtlutande i benspark. Tack!

Arne Persson
2018-01-30, 23:08
Liggande. Muskeln är för klen i utsträckt läge för att man ska kunna belasta hamstrings maximalt (passiv insufficiens). Vettiga varianter av liggande bencurl har en lite lätt höftflexion. Sådan:

https://cdn3.volusion.com/aqyor.dadrn/v/vspfiles/photos/pro1prnlegcurl-3.jpg?1509546135

Man kommer då en bit bort från den andra extremen, att muskeln redan är alltför kontraherad för att kunna utveckla maximal kraft (aktiv insufficiens).

Kraftpeaken vid liggande lårcurl kommer redan vid ca 15 graders flexion för att därefter avta linjärt pga av aktiv insufficiens. Vid sittande lårcurl är peaken först vid ca 45 grader med därefter avtagande kraft. Därför är kammarnas läge olika när jag konstruerade Nordic Gyms olika lårcurls för många år sedan....:)

Kicken
2018-01-31, 07:43
Kraftpeaken vid liggande lårcurl kommer redan vid ca 15 graders flexion för att därefter avta linjärt pga av aktiv insufficiens. Vid sittande lårcurl är peaken först vid ca 45 grader med därefter avtagande kraft. Därför är kammarnas läge olika när jag konstruerade Nordic Gyms olika lårcurls för många år sedan....:)

Så det är inte så optimalt med "hemmamaskiner" där man lastar på viktplattor. Nästan ingen vikt i bottenläget och full belatning i toppläget, motståndet blir väl en sinusfunktion.

Arne Persson
2018-01-31, 22:01
Så det är inte så optimalt med "hemmamaskiner" där man lastar på viktplattor. Nästan ingen vikt i bottenläget och full belatning i toppläget, motståndet blir väl en sinusfunktion.

Det är inte optimalt med Dinky Toysmaskiner...:)

baktung
2018-02-01, 00:08
Kör bara sittande. Främst för att jag inte blir klok på den hemska liggande varianten på mitt gym. Jag hittar inte en enda inställning där jag får in benen mellan dynorna utan att behöva bända ihjäl knäleden åt fel håll. Vettefan vad jag gör för fel men det är den oskönaste maskinen på hela gymmet. Sen är jag överkänslig mot att behöva träna liggande med ansiktet mot en dyna eller mot golvet och undviker det om jag kan eller spritar noggrant först som t.ex. vid plankan. Sittande lårcurl all the way alltså.

Filipb
2018-02-01, 11:59
Stjäl tråden lite; någon som tagit del av EMG-mätningar där man jämfört aktiveringen av hamstrings vid plantar- respektive dorsalflekterade anklar? Känns som att aktiveringen torde vara liiite högre vid plantarflekterad, eftersom m. gastrocnimeus inte kan hjälpa till i samma utsträckning.

Sheogorath
2018-02-01, 12:17
Detta var intressant för mig. Hade tänkt ju mer utsträckt, desto bättre, lite som att man ska vara bakåtlutande i benspark. Tack!

Lite bakåtlutad benspark är väl bra men ryggliggande benspark är förmodligen inte den bästa varianten, om man bara ska köra en. :)

Sheogorath
2018-02-01, 12:20
Stjäl tråden lite; någon som tagit del av EMG-mätningar där man jämfört aktiveringen av hamstrings vid plantar- respektive dorsalflekterade anklar? Känns som att aktiveringen torde vara liiite högre vid plantarflekterad, eftersom m. gastrocnimeus inte kan hjälpa till i samma utsträckning.

Samtidigt så finns parametern att den excentriska fasen SKULLE kunna vara mer belastad i den dorsalflekterade varianten, säg om gastrocnemius hjälper till mer koncentriskt än excentriskt. Jag får en känsla av att vikten begränsas för mycket om man plantarflekterar fotleden i bencurl. Men har inte sett någon studie på det (har inte letat).

Filipb
2018-02-01, 12:25
Lite bakåtlutad benspark är väl bra men ryggliggande benspark är förmodligen inte den bästa varianten, om man bara ska köra en. :)

Sant. Men föga få maskiner som tillåter helt liggande, utan om man kör ryggstödet så långt bak som möjligt på de flesta brukar det bli ca 120-135 grader i höften :)

Samtidigt så finns parametern att den excentriska fasen SKULLE kunna vara mer belastad i den dorsalflekterade varianten, säg om gastrocnemius hjälper till mer koncentriskt än excentriskt. Jag får en känsla av att vikten begränsas för mycket om man plantarflekterar fotleden i bencurl. Men har inte sett någon studie på det (har inte letat).

Bra poäng! Tack för svar.

Kicken
2018-02-01, 13:39
Så det är inte så optimalt med "hemmamaskiner" där man lastar på viktplattor. Nästan ingen vikt i bottenläget och full belatning i toppläget, motståndet blir väl en sinusfunktion.
Det är inte optimalt med Dinky Toysmaskiner...:)

Hade inte förväntat mig det heller :)
Eller det var förväntat att det inte var optimalt, och intressant att få veta hur motsåndet bör vara.

Starke75an
2018-02-01, 17:52
Det är inte optimalt med Dinky Toysmaskiner...:)


Har en sån hemma. Har du nått bra tips hur man bygger om den, eller modifierar den så den blir duglig.

Nån typ av gummiband?

Arne Persson
2018-02-01, 21:44
Hade inte förväntat mig det heller :)
Eller det var förväntat att det inte var optimalt, och intressant att få veta hur motsåndet bör vara.

Låter som tvärtom vad gäller knäflexorernas kraftkurvor.

Arne Persson
2018-02-01, 21:45
Har en sån hemma. Har du nått bra tips hur man bygger om den, eller modifierar den så den blir duglig.

Nån typ av gummiband?

Det måste man titta på, mäta på och kolla maskinleders position mm.

Kev88
2018-02-03, 12:47
Sittande, bättre stretch.

Liggande. Muskeln är för klen i utsträckt läge för att man ska kunna belasta hamstrings maximalt (passiv insufficiens).

Har inte forskningen visat att vikten är rätt irrelevant för hypertrofi och att muskeln endast vet om hur uttröttad den blir? Så i det syftet så bör väll sittande vara bättre då muskeln blir mer utsträckt?

bighulken
2018-02-03, 17:58
Väljer å väljer......lol.....

Jobb-gym, blir det sittande Benspark/Bencurl....på en bra maskin. Relativt ny modell är det. Går att ställa in mycket vinklar och annat i den. Tycker jag är bra, men kanske inte optimalt för beginners, som ju inte vet riktigt, hur de ska ställa in den osv.

Brukar få hjälpa dem med detta.

Lycklig
2018-02-03, 18:16
Detta var intressant för mig. Hade tänkt ju mer utsträckt, desto bättre, lite som att man ska vara bakåtlutande i benspark. Tack!

Jag vet inte om du har läst den men Lyle Mcdonald hard en artikel där han resonerar kring en mer bakåutlutad benspark.

https://www.bodyrecomposition.com/training/why-do-leg-extensions-hurt-so-much.html/

"Which would actually suggest that a better method of leg extensions would be to be leaned back somewhat with less hip flexion, perhaps by setting the back pad further back. This would open up the hip so it’s not physically kinking the femoral artery and you would get less pain and fatigue. I’m actually not the first to suggest this, someone like 2 decades ago suggested a lying back leg extension although more with the hops of involving the rectus femoris."

kalle_kula
2018-02-03, 21:50
Kraftpeaken vid liggande lårcurl kommer redan vid ca 15 graders flexion för att därefter avta linjärt pga av aktiv insufficiens. Vid sittande lårcurl är peaken först vid ca 45 grader med därefter avtagande kraft. Därför är kammarnas läge olika när jag konstruerade Nordic Gyms olika lårcurls för många år sedan....:)

Nordic Gyms sittande lårcurl tycker jag är kanon :thumbup:

Sheogorath
2018-02-03, 22:20
Sittande, bättre stretch.



Har inte forskningen visat att vikten är rätt irrelevant för hypertrofi och att muskeln endast vet om hur uttröttad den blir? Så i det syftet så bör väll sittande vara bättre då muskeln blir mer utsträckt?

Om man bara ska välja en variant så väljer man ju en som är bra för både styrkeutveckling och hypertrofi. Och satsar man på hypertrofi ska man väl ta det säkra före det osäkra och välja liggande ändå. Sen kan man stretcha med good-mornings/SLDL eller dylikt.

Sheogorath
2018-02-03, 22:27
...men sen kan ju maskinerna konstrueras mer eller mindre smart. Tvivlar inte en sekund på att en sittande lårcurl Arne varit med och konstruerat kan vara en riktigt bra maskin.

trädgårdsmöbel
2018-02-03, 23:40
Jag väljer den som finns. Hade jag vart gymägare hade jag köpt en liggande variant, av flera orsaker, men relevant orsak här är att jag tycker den är trevligare.

smeander
2018-02-04, 01:14
Förutsatt att du bara får välja en av liggande och sittande lårcurl, vilken skulle du välja och varför?

Om det spelar roll för svaret, kan vi säga att övroga övningar i veckans träningsprogram för ben, innefattar:
-knäböj, marklyft (vanliga, ej raka), benspark och utfall/pistolböj/enbensböj

Ingen av dem, helt onödiga maskiner. Jag skulle välja en vettig övning istället.

pezrulezhaakon
2018-02-04, 03:09
Jag skulle välja den maskinen som är bäst konstruerad för syftet.
Men för bästa hamstringsträningen så måste båda maskinövningarna kompletteras med andra övningar.

trädgårdsmöbel
2018-02-04, 08:58
Man kan simulera bägge dessa maskiner hyfsat bra, i enbensvariant med en fotmanschett som går att fästa i en kabelmaskin om man vill. Det är lite bökigt, men ett tips för er som tränar på mer spartanskt inredda gym.

Sheogorath
2018-02-04, 19:49
Ingen av dem, helt onödiga maskiner. Jag skulle välja en vettig övning istället.

Utan bencurl får du ingen bra träning av biceps formis, särskilt det korta huvudet. Det är inte många som är starka nog för att få till "finnen" på ett någorlunda smidigt sätt, och då är det ju maskin som gäller.

Anders The Peak
2018-02-04, 20:12
Jag tror inte att det är möjligt att träna hamstrings optimalt utan någon typ av legcurl :) Justera kroppen så att du får bra fokus på muskeln är inget större besvär för min del. Men om man/kvinna/hen ligger som en död fisk i alla övningar blir alla övningar överlag dåliga.