handdator

Visa fullständig version : Det envisa bukfettets kamp


abz
2018-01-30, 10:18
Jag är en 36-årig man på 183 cm. Jag vägde 80 kg, men jag var så kallat "skinny fat" och hade dålig kost. Skärpte mig med kost och gick långsamt ner till ca 70 kg över ca ett år med LCHF, utan att räkna kalorier.

De senaste 8 månaderna har jag styrketränat 4-5 dagar i veckan och valt att ligga på kaloriunderskott, detta för att få en snyggare kroppsform med mer muskler och mindre fett. Det har fungerat. Jag väger nästan samma som förut (70 kg) men har gått ner 5-6 cm i midjan. Så jag har mindre fett nu och mer muskler.

Mitt mål är att ha synliga magrutor, 6-pack. Jag har typ ett 4-pack nu. Men det sista fettet som sitter på nedre buken under naveln ger bara inte med sig.

Jag sänker långsamt mina kalorier men vågar inte gå lägre nu då jag ligger på 1500-1600 kcal om dagen. Vilket jag gjort i minst 2-3 månader utan att se ytterligare framgång (lägre bukfett). Rent genetiskt vet jag att jag kan få ett 6-pack eftersom jag känner de sista 2 rutorna under bukfettet.

Jag ska nämna att jag kör inte kondition nu på det kalla halvåret eftersom jag får ont i lungorna då, även om jag tränar inomhus. Har förmodligen att göra med den torra luften.

Mina kalorier består av ca:

Protein: 138 gram
Fett: 93 gram
Kolhydrater: 28 gram
Fibrer: 16 gram

Några tips på vad jag kan göra för att bli av med detta envisa sista bukfettet?

King Grub
2018-01-30, 10:34
Kan du inte öka mängden träning, så finns det bara en sak att göra. Äta mindre. Om du förlorar kroppsfett på ditt nuvarande intag, bara inte på magen, behöver du inte sänka intaget mer, bara fortsätta. Antagligen är då bukfettet det sista som försvinner, och du får nog acceptera en avmagring och eventuell muskelförlust på resten av kroppen för att nå dit.

Paltkoma
2018-02-01, 10:51
Känner du dig rik kan du ju alltid fuska och köra lite fettfrysning. :) (OBS! Har aldrig övervägt det själv och är inte insatt i eventuella risker.)

Gromp
2018-02-01, 12:08
En grej som kan vara värd att prova är att minska på fettintaget och kompensera med mer kolhydrater istället. (Ja, jag vet att det går emot LCHF-tänket, men LCHF är ju tänkt för folk som vill banta, inte för folk som vill deffa.)

Min personliga erfarenhet är annars att det är bra att väldigt noggrannt räkna kaloriintaget när man börjar närma sig låga fettnivåer, eftersom det är allt för enkelt att man äter för lite. Kroppens förmåga att leverera energi från sina fettdepåer minskar när fettdepåerna är små, så man får inte ligga allt för lågt med energiintaget då.

abz
2018-02-05, 10:43
Efter era råd, både i tråden och via PM så ändrar jag lite i mitt upplägg. Minskar fettintaget och ökar på kolhydrater istället. Samt lägger mig på ca 1450 kcal. Lägger även till 15-20 min kondition 3 ggr i veckan (trots att mina lungor ogillar torr vinterluft). Ser även till att träna magen tyngre och oftare, 3 ggr i veckan.

Får jag inte mer resultat nu så veti katten vad jag gör :D