handdator

Visa fullständig version : Högskoleprovet 2018


Maximal
2018-01-29, 10:45
Någon som ska skriva för första gången i år? Någon som ska göra ett nytt försök?

Hur förbereder ni er, pluggar med gamla skolböcker, testar de gamla provet eller kommer ni bara chansa och köra utan förberedelser?

Någon som har tips till hur man lyckas som bäst?

Masterpan
2018-01-29, 15:25
Jag gjorde ett konto på studeravidare.se och gjorde alla de gamla högskoleproven där. Kom på trick som effektiviserar, t.ex inser du att ett mattetal är väldigt svårt för dej/tar mycket tid, gå istället vidare istället för att stå o trampa.

Mental
2018-01-29, 15:30
Någon som ska skriva för första gången i år? Någon som ska göra ett nytt försök?

Hur förbereder ni er, pluggar med gamla skolböcker, testar de gamla provet eller kommer ni bara chansa och köra utan förberedelser?

Någon som har tips till hur man lyckas som bäst?

Skriv fler prov, dvs kör de gamla proven. Och om det inte går vägen första gången så skriv om nästa tillfälle.

Mental
2018-01-29, 15:33
Jag skrev HP 3 gånger, förbättrade mig varje gång.
Det var ju rätt länge sedan dock :)

xan
2018-03-14, 11:31
Vilken mattebok lämpar sig bäst för högskoleprovet? Matte 1C?

Macroman
2018-03-14, 12:40
Jag skrev HP 3 gånger, förbättrade mig varje gång.
Det var ju rätt länge sedan dock :)

Not so humble brag... :)

Du kommer ju in på KI med detta resultat. Har du sökt?

Stoltz
2018-03-14, 19:15
Jag skrev HP 3 gånger, förbättrade mig varje gång.
Det var ju rätt länge sedan dock :)

Nästan lite för klockrent ökande :D Gör en kvartett av det och ta 2.0!

Jag har gjort det några gånger och att göra några gamla prov innan hjälper väldigt mycket. Du får en bra uppfattning, framför allt ang. matten, om vad du behöver kunna.

Svenska och Engelska är mer varierande, men målen är desamma. Du ska kunna förstå orden och hur de fungerar i språket, och vara kapabel till att läsa för att ta till dig information.

Så om du orkar, läs mycket böcker. På både svenska och engelska. Det hjälper en hel del.

Mental
2018-03-15, 05:17
Not so humble brag... :)

Du kommer ju in på KI med detta resultat. Har du sökt?

Nä, jag har/hade inget intresse av KI. och det där resultatet gick ju ut 2016 så jag är inte behörig längre.

Jag tror lite sådär ödmjukt att jag nog skulle kunna ta 2.0 idag. Jag har mer språkvana och 3 års universitetsstudier extra under bältet numera.

Benny Carlsson
2018-03-15, 05:32
Nä, jag har/hade inget intresse av KI. och det där resultatet gick ju ut 2016 så jag är inte behörig längre.

Jag tror lite sådär ödmjukt att jag nog skulle kunna ta 2.0 idag. Jag har mer språkvana och 3 års universitetsstudier extra under bältet numera.

Bara 3 år? Får man fråga vad?

Scratch89
2018-03-15, 09:44
Jag skrev också ett bättre HP nu på senare år än vad jag gjorde innan, även fast resultatet inte var så mycket bättre. Kommer in på läkarprogrammet på vårterminen om jag vill det! :D

Mental
2018-03-15, 16:07
Bara 3 år? Får man fråga vad?

Dietistexamen, så jag behövde inte höja mitt HP, skrev mest för att det var kul :)

vicarious
2018-03-15, 19:26
Tänkte göra i vår men glömde anmäla mig. Blir i höst (4e gången), 6 år sen sist tror jag.

xan
2018-04-28, 12:57
Skulle inte resultat vara släppta i dag? Dat smärtsamma väntan.

xan
2018-04-28, 18:19
Skulle inte resultat vara släppta i dag? Dat smärtsamma väntan.

Nope, det var tydligen 28 maj..

Bob90
2018-04-28, 18:24
Nope, det var tydligen 28 maj..
*hug*

xan
2018-05-28, 11:57
Vilken bok rekommenderar ni för att lära sig alla tips och tricks för högskoleprovet? Finns massor, men jag vill inte köpa grisen i säcken.

Onlinesidor som man betalar för går bra också, om det är bättre.

EDIT: Jag har redan en bra kunskapsgrund så jag behöver inte lära mig matte från början eller något sådant, utan jag är mer ute efter strategi och smarta tips för att ta sig igenom alla delar i provet snabbare.

Detta ska tydligen vara den som säljs mest:

https://s1.adlibris.com/images/31676674/hogskoleprovet-den-kompletta-guiden.jpg

länk (https://www.adlibris.com/se/bok/hogskoleprovet-den-kompletta-guiden-9789163935336?campaignId=9e7bf0a8-8d65-4b6a-8301-09f81f693fea)

baktung
2018-05-28, 20:08
Strunta i den där boken. Bara slöseri med pengar. Allt du behöver veta finns i forumet på hpguiden.se. Testa deras utbildningsmaterial om du vill men kolla framför allt in allt matnyttigt som medlemmarna där har skapat och som går att ladda ner gratis. Det är ordprogram och ordlistor m.m.

Mental
2018-05-29, 09:59
Skulle inte resultat vara släppta i dag? Dat smärtsamma väntan.

Hur gick det då?

xan
2018-05-29, 18:14
Strunta i den där boken. Bara slöseri med pengar. Allt du behöver veta finns i forumet på hpguiden.se. Testa deras utbildningsmaterial om du vill men kolla framför allt in allt matnyttigt som medlemmarna där har skapat och som går att ladda ner gratis. Det är ordprogram och ordlistor m.m.

Är det lika lätt att navigera mellan tips och strategier för olika delar i provet på ett forum då? Om man ska ha tillgång till allt deras material kostar det ju typ 3x så mycket som en bok också.

Hur gick det då?

Gjorde ett värdelöst jobb med att disponera tiden så det blev 1.2. Första gången, så jag får se det lite som en testomgång. Med lite bättre strategi och förberedelser ska jag nog kunna nå 1.6. Jag nöjer mig egentligen med 1.5 då det är juridik mitt sikte är inställt på just nu.

baktung
2018-05-29, 19:16
Är det lika lätt att navigera mellan tips och strategier för olika delar i provet på ett forum då? Om man ska ha tillgång till allt deras material kostar det ju typ 3x så mycket som en bok också.
Du behöver inte deras material egentligen. Jag var VIP där för snart 12 år sen när jag skrev provet. Det jag fick ut mest av var att vara aktiv i forumet. Använde aldrig deras material förutom det till ORD-delen. För mattedelarna räcker det om du gör frågor från gamla prov och lär dig känna igen frågetyperna.

Samma sak för läsdelarna samt att du läser väldigt mycket informationstäta texter på både svenska och engelska. Typ The Economist (lite lättare) och The Spectator (mer svårläst) på engelska, samt Res Publica och artikelserien Under Strecket i SvD på svenska. Vänj dig vid att läsa texter du helt enkelt aldrig skulle ha kommit i kontakt med annars. Då lär du dig att snabbare börja förstå en abstrakt text om ett ämne du saknar kunskap om, vilket är den gemensamma nämnaren för de texter som annars fäller dig på provet.

Plugga massor av ordförståelse. Här räcker det material som användarna sammanställt till varandra på hpguiden. Kolla upp om du hittar "Hpguiden Samling Dropbox"-tråden om den fortfarande finns kvar. Några av dessa ordlistor är noggrant sammanställda av mindre vanliga svenska ord och där finns även samtliga ord som förekommit på högskoleproven sedan 80-talet.

Mental
2018-05-30, 07:15
Är det lika lätt att navigera mellan tips och strategier för olika delar i provet på ett forum då? Om man ska ha tillgång till allt deras material kostar det ju typ 3x så mycket som en bok också.



Gjorde ett värdelöst jobb med att disponera tiden så det blev 1.2. Första gången, så jag får se det lite som en testomgång. Med lite bättre strategi och förberedelser ska jag nog kunna nå 1.6. Jag nöjer mig egentligen med 1.5 då det är juridik mitt sikte är inställt på just nu.

Gör gamla prov med timer så får du in känslan för det!
Överlag bästa sättet att träna är att göra det som det riktiga provet, kliv upp en lördag, kör igång på utsatt tid och ta samma pauser. Jag gjorde tre hela övningsprov innan jag skrev första gången.

xan
2018-05-30, 12:50
text

Guld är du! Jag tackar så mycket. Ska skriva ned detta så jag kommer ihåg.

Gör gamla prov med timer så får du in känslan för det!
Överlag bästa sättet att träna är att göra det som det riktiga provet, kliv upp en lördag, kör igång på utsatt tid och ta samma pauser. Jag gjorde tre hela övningsprov innan jag skrev första gången.

HELA prov? Minns att jag var helt slut mentalt efter provet, men det kanske är värt att öva på att skriva hela prov hemma så man vänjer sig?

Sedan får man nog offra en hel skog för alla utskrifter men det är det värt om jag kommer in på juristprogrammet. :D

Har du gjort något annat än att plugga gamla prov för att förbättra ditt resultat?

Mental
2018-05-30, 13:48
Guld är du! Jag tackar så mycket. Ska skriva ned detta så jag kommer ihåg.



HELA prov? Minns att jag var helt slut mentalt efter provet, men det kanske är värt att öva på att skriva hela prov hemma så man vänjer sig?

Sedan får man nog offra en hel skog för alla utskrifter men det är det värt om jag kommer in på juristprogrammet. :D

Har du gjort något annat än att plugga gamla prov för att förbättra ditt resultat?

Dammade av grundkunskaperna i matte, mitt svagaste ämne med hjälp av khan academy, utöver det så har jag mycket gratis från att ha vart bok/dator nörd sedan liten. Har alltid endast haft enstaka fel på orddelen, svenska läs och engelska läs. Så nej, inte direkt mycket specifik träning inför HP. Bara gamla prov.

Men ja, fördelen med att träna hela prov är att du övar upp just den uthålligheten och får in vanan.

Sedan blir det lättare när du ser strukturer i texten. Att svaret på fråga ett i svenska läs hittas före svaret på fråga 2 i textmassan (med reservation för att de har ändrat det)

Vinter
2018-05-30, 13:52
Kritiskt tänkande är det bra att lära sig till texterna, finns regler för hur man utför det som går att lära sig snabbt.

Gör ett gammalt prov, rätta och identifiera de områden som är mest problematiska. Har du tur kan du kapa bort mycket arbete genom att analysera resultatet.

Mental
2018-05-30, 13:59
Gjorde ett värdelöst jobb med att disponera tiden så det blev 1.2. Första gången, så jag får se det lite som en testomgång. Med lite bättre strategi och förberedelser ska jag nog kunna nå 1.6. Jag nöjer mig egentligen med 1.5 då det är juridik mitt sikte är inställt på just nu.

Notera dock, att 1.2 INTE är ett dåligt resultat. Det är lätt att bli blind då bara de som gör riktigt bra ifrån sig vill prata om det ;)
1.15 och lägre utgjordes av 76.7% av deltagarna. Bara 16.5% hade ett resultat som var högre än 1.2

1.5+ så är man i topp 5% av provtagarna. Och för att skriva 1.9 som jag gjorde (Japp, ödmjuk, jag vet!) Så krävs det att man är i topp 3 promille av provdeltagarna. 0.3%.

Underskatta inte 1.2 Halva provgruppen hade 0.85 eller lägre.

62 678 deltagare. För att få 1.5+ måste du spöa 59 544st ;)
Så lägg tid på gamla prov, det är inte så lätt som man kan tro att ta sig till toppen av HP.

Ame
2018-05-30, 14:25
Jag använde mig av HPguiden när jag pluggade till HP senast. Det var mest dock av bekvämlighet med att ha en massa provuppgifter samlade på ett ställe så jag kunde träna på det jag behövde, det fanns inte så jättemånga gamla prov att träna på då heller eftersom det enbart var de matematiska delarna jag behövde träna på. Nu vet jag inte om det skulle vara värt det men det är ju ändå en ganska liten summa som det handlar om om det får en att komma in på sin drömutbildning. Om det varit språkdelen som jag hade behövt träna på skulle det inte ha varit värt det alls dock.

Jag gjorde aldrig hela prov även om det säkert är bra att träna på det. Däremot kan det nog vara bra att köra långa sessioner så att man vänjer sig vid att "arbeta intellektuellt" under flera timmar i sträck.
Det jag lärde mig mest på var nog att repetera räkneregler och sedan mängdträning, att helt enkelt komma in i det matematiska tänkandet igen om man inte har räknat så mycket de senaste åren vilket jag inte hade.

baktung
2018-05-30, 21:41
Guld är du! Jag tackar så mycket. Ska skriva ned detta så jag kommer ihåg.

Väl bekomme!

Du kan få fler tips på obskyra tidskrifter med tungrodd text om du skulle tröttna på det filosofiska tugget i Res Publica. Jag minns att jag satt några timmar på Kungliga Biblioteket emellanåt och läste det absolut mest svårgenomträngliga jag kunde komma åt när jag pluggade inför provet. Det var nån tidskrift jag fastnade för minns jag. Det var antingen "90tal" (följes av "00tal" och "10tal") eller "Förr och nu". Jag läste även en ekonomisk tidskrift som hette "Entré" och nåt religiöst tjosan som hette "Signum" och som jag tror finns tillgänglig på nätet nu. Sen kan det säkert finnas en och annan trögflytande artikel i Magasinet Arena som finns på nätet.

Förslaget är alltså att du läser artiklar framför böcker. Rakt in i ett ämne du inte är det minsta insatt. Den typen av läsning gav min LÄS-del en extra skjuts.

xan
2018-06-04, 10:50
Vad tycker ni om HPAkademin.se (https://hpakademin.se/webbkurs/)? Där finns en webbkurs man kan köpa för endast 1.5K, jämfört med VIP på HPguiden som kostar 2.5K.

Väl bekomme!

Du kan få fler tips på obskyra tidskrifter med tungrodd text om du skulle tröttna på det filosofiska tugget i Res Publica. Jag minns att jag satt några timmar på Kungliga Biblioteket emellanåt och läste det absolut mest svårgenomträngliga jag kunde komma åt när jag pluggade inför provet. Det var nån tidskrift jag fastnade för minns jag. Det var antingen "90tal" (följes av "00tal" och "10tal") eller "Förr och nu". Jag läste även en ekonomisk tidskrift som hette "Entré" och nåt religiöst tjosan som hette "Signum" och som jag tror finns tillgänglig på nätet nu. Sen kan det säkert finnas en och annan trögflytande artikel i Magasinet Arena som finns på nätet.

Förslaget är alltså att du läser artiklar framför böcker. Rakt in i ett ämne du inte är det minsta insatt. Den typen av läsning gav min LÄS-del en extra skjuts.

:thumbup:

Men gjorde du alla gamla prov innan detta? Nuvarande version av HP har ju funnits sedan 2012 så det är en hel del artiklar att ploga igenom. Och ännu längre bak om LÄS-delen inte ändrats så mycket.

baktung
2018-06-04, 17:45
Vad tycker ni om HPAkademin.se (https://hpakademin.se/webbkurs/)? Där finns en webbkurs man kan köpa för endast 1.5K, jämfört med VIP på HPguiden som kostar 2.5K.



:thumbup:

Men gjorde du alla gamla prov innan detta? Nuvarande version av HP har ju funnits sedan 2012 så det är en hel del artiklar att ploga igenom. Och ännu längre bak om LÄS-delen inte ändrats så mycket.
Jag gjorde kanske 15 gamla prov i sin helhet innan jag skrev 2007, d.v.s. samtliga prov från 2000 och framåt. Jag pallade dock inte köra ett helt prov under en dag men tog väl två delprov om dagen under en period. Nu finns det inte lika mycket material för det nya provet ännu men från 2012 har du ändå drygt 10 prov att öva på så det borde räcka gott och väl.

Ja, du får alldeles säkert bra hjälp av att träna på prov äldre än 2012 också.

xan
2018-06-26, 19:02
Vad har ni för strategi för LÄS?

Skumma först, frågor sedan? Frågor först, skumma sedan? Läsa igenom ordentligt 1 gång och sedan svara på allt? Om jag läser riktigt fort och tittar på frågorna efteråt så brukar jag snabbt kunna navigera till det stycket där frågorna besvaras, men då får man i stället problem med frågor som handlar om att greppa helheten.

På hpguidens forum fick jag tipset om att läsa denna (https://www.familyeducation.com/school/sat-verbal-section/sat-reading-comprehension-basic-principles?page=1) (klick) om SAT-testet, läsförståelsen ska tydligen likna HP?

Mental
2018-06-26, 19:54
Vad har ni för strategi för LÄS?

Skumma först, frågor sedan? Frågor först, skumma sedan? Läsa igenom ordentligt 1 gång och sedan svara på allt? Om jag läser riktigt fort och tittar på frågorna efteråt så brukar jag snabbt kunna navigera till det stycket där frågorna besvaras, men då får man i stället problem med frågor som handlar om att greppa helheten.

På hpguidens forum fick jag tipset om att läsa denna (https://www.familyeducation.com/school/sat-verbal-section/sat-reading-comprehension-basic-principles?page=1) (klick) om SAT-testet, läsförståelsen ska tydligen likna HP?

På läs kommer frågorna i den ordning svaren kommer i texten (eller gjorde när jag skrev dock) Så jag började med att läsa fråga 1 och sedan läste jag texten till jag hittade svaret, då läste jag fråga två och fortsatte med texten till svaret på fråga 2 kom osv.

Vinter
2018-06-26, 23:59
Vad har ni för strategi för LÄS?

Skumma först, frågor sedan? Frågor först, skumma sedan? Läsa igenom ordentligt 1 gång och sedan svara på allt? Om jag läser riktigt fort och tittar på frågorna efteråt så brukar jag snabbt kunna navigera till det stycket där frågorna besvaras, men då får man i stället problem med frågor som handlar om att greppa helheten.

På hpguidens forum fick jag tipset om att läsa denna (https://www.familyeducation.com/school/sat-verbal-section/sat-reading-comprehension-basic-principles?page=1) (klick) om SAT-testet, läsförståelsen ska tydligen likna HP?

Läs på lite om "kritisk tänkande" finns en del instruktioner online på det ämnet. Så slipper du gå i logik fällor om det inte sitter 100%.

mrmister
2018-08-06, 10:07
Någon som använder en sida som är bra på att räkna ut meritvärde från betyg från 2012?

Mental
2018-08-06, 10:30
Någon som använder en sida som är bra på att räkna ut meritvärde från betyg från 2012?

Anmäl dig till någon kurs med restplatser på https://antagning.se/
Då importeras dina betyg från betygsdatabasen, värdena räknas ut och du kan sedan avanmäla dig från kursen. (importen tog runt en dag när jag gjorde det.)

Bob90
2018-08-06, 10:35
Någon som använder en sida som är bra på att räkna ut meritvärde från betyg från 2012?
Anmäl dig till någon kurs med restplatser på https://antagning.se/
Då importeras dina betyg från betygsdatabasen, värdena räknas ut och du kan sedan avanmäla dig från kursen. (importen tog runt en dag när jag gjorde det.)
Den här kanske också kan vara till nytta om man vill få en fingervisning direkt, men att regga på kursen lär ge ett mer exakt värde eftersom det är "skarpt" och inte "teoretiskt" då.
https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

Sen kan man ju få diverse "meritpoäng" från typ matte, språk osv beroende på behörigheten på den utbildning man söker sig till då.

Yes
2018-08-06, 11:22
Vad har ni för strategi för LÄS?

Skumma först, frågor sedan? Frågor först, skumma sedan? Läsa igenom ordentligt 1 gång och sedan svara på allt? Om jag läser riktigt fort och tittar på frågorna efteråt så brukar jag snabbt kunna navigera till det stycket där frågorna besvaras, men då får man i stället problem med frågor som handlar om att greppa helheten.

På hpguidens forum fick jag tipset om att läsa denna (https://www.familyeducation.com/school/sat-verbal-section/sat-reading-comprehension-basic-principles?page=1) (klick) om SAT-testet, läsförståelsen ska tydligen likna HP?
Skummar först (läser övergripande stycke för stycke). Kollar frågorna och läser sen igenom hyfsat grundligt innan jag svarar. Just lusläsning tar lite för lång tid, men det är viktigt att förstå texten och undvika att gå i fällor.

Har skrivit 1.9 på den delen så det har funkat rätt bra för mig.

Mental
2018-08-06, 12:44
Ringde till antagningen idag för ett allvarligt samtal med de.
Har sökt en A-kurs och en C-kurs. Antagen till C-kursen men struken från A-kursen för att "behörighet saknas"
Och inte vilken behörighet som helst, utan grundläggande behörighet. Jag har godkänt i alla kurser för särskild behörighet. Men det stämmer att jag inte har ett fullständigt gymnasiebetyg.
Dock innehar jag en kandidatexamen och vidare studier på avancerad nivå, något man kan tycka trumfar bild, gymnastik och annat ointressant på gymnasiet.

Förhörde mig om rimligheten i att jag anses kompetent nog för en C-kurs i statestik men inte en A-kurs i vetenskaplig metod.

Efter mycket pausmusik och konsulterande av kollegor på kontoret konstaterade man tillslut att det var lite orimligt och ändrade någon liten inställning i min profil och jag är nu plötsligt behörig. Hurra!

Wipflash
2018-08-06, 23:07
Ringde till antagningen idag för ett allvarligt samtal med de.
Har sökt en A-kurs och en C-kurs. Antagen till C-kursen men struken från A-kursen för att "behörighet saknas"
Och inte vilken behörighet som helst, utan grundläggande behörighet. Jag har godkänt i alla kurser för särskild behörighet. Men det stämmer att jag inte har ett fullständigt gymnasiebetyg.
Dock innehar jag en kandidatexamen och vidare studier på avancerad nivå, något man kan tycka trumfar bild, gymnastik och annat ointressant på gymnasiet.

Förhörde mig om rimligheten i att jag anses kompetent nog för en C-kurs i statestik men inte en A-kurs i vetenskaplig metod.

Efter mycket pausmusik och konsulterande av kollegor på kontoret konstaterade man tillslut att det var lite orimligt och ändrade någon liten inställning i min profil och jag är nu plötsligt behörig. Hurra!
Tur att de inte såg det här inlägget och fick reda på att du inte kan stava till statistik, då hade de kanske inte gjort dig behörig lika lättvindigt.

Vinter
2018-08-06, 23:45
Ringde till antagningen idag för ett allvarligt samtal med de.
Har sökt en A-kurs och en C-kurs. Antagen till C-kursen men struken från A-kursen för att "behörighet saknas"
Och inte vilken behörighet som helst, utan grundläggande behörighet. Jag har godkänt i alla kurser för särskild behörighet. Men det stämmer att jag inte har ett fullständigt gymnasiebetyg.
Dock innehar jag en kandidatexamen och vidare studier på avancerad nivå, något man kan tycka trumfar bild, gymnastik och annat ointressant på gymnasiet.

Förhörde mig om rimligheten i att jag anses kompetent nog för en C-kurs i statestik men inte en A-kurs i vetenskaplig metod.

Efter mycket pausmusik och konsulterande av kollegor på kontoret konstaterade man tillslut att det var lite orimligt och ändrade någon liten inställning i min profil och jag är nu plötsligt behörig. Hurra!

Jag var tvungen att läsa in Svenska C för att få söka på en viss betygskvot. Några år sedan men det är en stoppkloss för många som vill börja studera i 30-års åldern. Egentligen en udda teknikalitet, men surt när man ska söka och inser att man inte har full behörighet eftersom man inte gått en kurs i analyser av texter.

Annars är det lättare än någonsin att söka till en eftertraktad utbildning eftersom HP resultat och intagnings poängen faller fritt.
1.7 för att läsa till läkare på Karolinska nu.

Mental
2018-08-07, 06:41
Jag var tvungen att läsa in Svenska C för att få söka på en viss betygskvot. Några år sedan men det är en stoppkloss för många som vill börja studera i 30-års åldern. Egentligen en udda teknikalitet, men surt när man ska söka och inser att man inte har full behörighet eftersom man inte gått en kurs i analyser av texter.

Annars är det lättare än någonsin att söka till en eftertraktad utbildning eftersom HP resultat och intagnings poängen faller fritt.
1.7 för att läsa till läkare på Karolinska nu.

Jo enstaka kurs kan jag fortfarande behöva läsa upp. Om jag vill plugga läkare måste jag läsa en till kurs i matematik för särskild behörighet. Men jag saknade grundläggande behörighet då de ändrat kraven sedan jag studerade senast.

https://sv.wikipedia.org/wiki/25:4-regeln

Behörighetsregeln försvann 2008, vilket gör att jag har behörighet till studier på högre nivå genom min examina och mina grundkurser, men inte längre anses kompetent nog att läsa på grundnivå! :D

Vinter
2018-08-07, 12:36
Jo enstaka kurs kan jag fortfarande behöva läsa upp. Om jag vill plugga läkare måste jag läsa en till kurs i matematik för särskild behörighet. Men jag saknade grundläggande behörighet då de ändrat kraven sedan jag studerade senast.

https://sv.wikipedia.org/wiki/25:4-regeln

Behörighetsregeln försvann 2008, vilket gör att jag har behörighet till studier på högre nivå genom min examina och mina grundkurser, men inte längre anses kompetent nog att läsa på grundnivå! :D

Jag har aldrig hört något riktigt negativt om de som utnyttjade 25:4 regeln, så jag tyckte det var en bra "andra chans" system.

Nu är ju nackdelen för folk som jobbat att många kurser bytt namn och några kurser delats upp i flera mindre. Och folket på antagning.se vet inte vad de ska göra för många som ska registrera sig med gamla systemets betyg.

Samtidigt har medianen minskat på HP från 0.93 till 0.88 på några år, så vill man söka sig till en "bra" skola med hjälp av HP är det en gyllene chans just nu.

xan
2018-08-07, 13:16
Är det någon poäng att lära sig ord från gamla HP? Håller nu på att öva med ett glosprogram där alla ord från Högskoleproven 1977-2018 finns med. Ser de till att använda ord som aldrig varit med förut varje gång det görs ett nytt HP? Även om så är fallet kanske man får en bättre allmän förståelse och känsla för ord om man övar på gamla prov?

Stort tack ni som delade med er strategier för LÄS.

Vinter
2018-08-07, 13:32
Är det någon poäng att lära sig ord från gamla HP? Håller nu på att öva med ett glosprogram där alla ord från Högskoleproven 1977-2018 finns med. Ser de till att använda ord som aldrig varit med förut varje gång det görs ett nytt HP? Även om så är fallet kanske man får en bättre allmän förståelse och känsla för ord om man övar på gamla prov?

Stort tack ni som delade med er strategier för LÄS.

Nej det är ingen större ide. Det är bättre att satsa på generell kunskap för att identifiera det ord som är mest troligt. Som grekiska och latinska förled, och efterled. Det som kallas svenska prefix. Kan du dessa så kan du gissa dig till 80% av orden.

Är du hardcore läser du bra tidningar och kollar upp alla "svåra" ord på google.

Mental
2018-08-07, 15:14
Nej det är ingen större ide. Det är bättre att satsa på generell kunskap för att identifiera det ord som är mest troligt. Som grekiska och latinska förled, och efterled. Det som kallas svenska prefix. Kan du dessa så kan du gissa dig till 80% av orden.

Är du hardcore läser du bra tidningar och kollar upp alla "svåra" ord på google.

Och just sådant som prefix mm lär man sig se på att plugga gamla ord, så även om inte just det ordet dyker upp igen kommer antagligen liknande ord. Så det finns ett syfte med att plugga gamla ord.

Vinter
2018-08-07, 20:19
Och just sådant som prefix mm lär man sig se på att plugga gamla ord, så även om inte just det ordet dyker upp igen kommer antagligen liknande ord. Så det finns ett syfte med att plugga gamla ord.

Ja gamla prov är ändå det mest lärorika rent generellt, eftersom alla prov är uppbyggda efter samma mönster.

Går man igenom alla äldre prov och lär sig lösa uppgifterna kommer man att höja oavsett. Då får man samtidigt bra koll på sina svagheter och kan efter han rensa bort de områden som går riktigt bra.

ORD får man känna efter hur man bäst lär sig själv, egentligen.