handdator

Visa fullständig version : Börjat få ömmhet i armbågen av marklyft? :/ Nått tips?


Andrew_1982
2018-01-29, 08:12
Lite öm i högra armbågen. =/
Har börjat köra marklyft 3 ggr i veckan. Inte kört mark mer än 2 ggr tidigare och då aldrig efter något schema. Tränat i ca 12 år och bara haft en skada tidigare på handleden.

Kört mark 3ggr i veckan i 2 månader nu och började 10 dagar sedan känna av lite ömhet på undersidan av armbågen. Det känns lite ömt när spänner underarm och biceps samtidigt som jag vrider armen i en vissa vinklar.

Kan även känna det i vardagen när jag tex vaknade nu på morgonen och tar upp mobilen och ska ligga och skriva. Då känner jag en liten spänning. Det ömar men gör inte ont. Jag kan inte trycka på armen för att känna någon ömhet utan jag får det bara när jag vrider på armen i vissa vinklar.

Jag tror jag fått det genom marklyftet då jag säkert inte behärskar övningen 100%. Jag har kört med raka armar (tror jag) och tror jag lagt ett tryck på den raka armen åt fel håll (som om någon böjer armen i en armbar åt fel håll). Och jag har inte spänt triceps. Jag tror det har fått igång det hela.

Någon som har varit med om liknande och vet hur jag ska vila för att det ska gå över innan det blir något allvarligt?
Jag har beslutat mig för en deff-månad då det ändå var nödvändigt.

DiktatorN
2018-01-30, 19:47
Det är ganska vanligt att få armbågsproblem om man lyfter tungt med överhandsgrepp. Kör du med mixat grepp? I så fall är det i handen du har pronerat grepp som du får ont i?

Hursomhelst så bör du göra prehab övningar för att förhindra armbågsproblem. Supinering och pronering är ett måste för bra armbågar och handleder. Går att göra enkelt med en hantelstång som man lastar ena sidan på.

Pinch med väldigt smala föremål har jag märkt är bra för mina armbågar också.

Inga tunga vikter krävs, utan det räcker med "rehab" träning.

HenrikJ
2018-01-30, 19:56
Om det inte är så att du satsar mot någon stor tävling i marklyft och ser fram emot dem som ditt livs stora event så hade jag dragit ner till iaf max 2 gånger mark i veckan och sett om det hjälper. Hänt att jag fått dra ner frekvens tillfälligt när jag matat på vissa övningar 3 gånger i veckan just pga ont i leder.

Starke75an
2018-01-30, 20:12
Jag fick problem när jag körde viktade chins. Fick avstå chins ett halvår för att få det att släppa. Nu så kör jag bara chins med kroppsvikt, och det finns små tendenser att det finns kvar, men påverkar inte träningen.

Jocke67
2018-01-30, 23:01
Jag började få ont i armbågen ett tag pga tung marklyft. Det var vämster armbåge ich det löste sig genom att jag några veckor bara lyfte med omvänt grepp på höger hand (i vanliga fall växlar jag varannat lyft). Sen gick det över efter ca tre veckor och nu kör jag som vanligt igen.

Andrew_1982
2018-02-01, 18:35
Det är ganska vanligt att få armbågsproblem om man lyfter tungt med överhandsgrepp. Kör du med mixat grepp? I så fall är det i handen du har pronerat grepp som du får ont i?

Hursomhelst så bör du göra prehab övningar för att förhindra armbågsproblem. Supinering och pronering är ett måste för bra armbågar och handleder. Går att göra enkelt med en hantelstång som man lastar ena sidan på.

Pinch med väldigt smala föremål har jag märkt är bra för mina armbågar också.

Inga tunga vikter krävs, utan det räcker med "rehab" träning.

Har du någon länk som kan hjälpa mig? Jag har sökt lite men hittar inte riktigt det som du syftar på. Är mycket ivrig på att få tag i vad jag ska köra. Nu har jag märkt att armbågen börjar bli bättre. Jag har bara kört överhandsgrepp då jag bara markar 14 reps på 140kg nu senaste veckan på 531. Men ska testa mixat med den orda armen!

Om det inte är så att du satsar mot någon stor tävling i marklyft och ser fram emot dem som ditt livs stora event så hade jag dragit ner till iaf max 2 gånger mark i veckan och sett om det hjälper. Hänt att jag fått dra ner frekvens tillfälligt när jag matat på vissa övningar 3 gånger i veckan just pga ont i leder.

Får göra detta tror jag. Jag tävlar inte utan vill bara bygga styrka. Jag har tidigare kört två av passen på 6x6 på 75% av max och det 3e på 531. Så det blev kanske lite mycket. Kan testa att utesluta ett pass eller köra lättare.



Jag började få ont i armbågen ett tag pga tung marklyft. Det var vämster armbåge ich det löste sig genom att jag några veckor bara lyfte med omvänt grepp på höger hand (i vanliga fall växlar jag varannat lyft). Sen gick det över efter ca tre veckor och nu kör jag som vanligt igen.


Måste börja mixa när jag väljer att köra igen!

Andrew_1982
2018-02-02, 13:10
Någon som sitter inne på prehab övningar för tennisarmbåge och andra skador som man kan förebygga?

Tycker jag har ont i händerna ibland också. Typ tummarna. Förr förra gången jag körde bänkpress tyckte jag det gjorde lite ont när jag böjde handen bakåt och vikten från stången kom på. Även om jag bara körde 60 kilo så kändes det jäkligt... I förrgår kände jag dock ingenting även om jag höjde till 90kg. Men jag känner att när jag böjer tummen bakåt så blir det en öm känsla. Så detta med marklyft 3ggr är nog inte min grej om det nu inte hjälper med prehab övningar. Men bänkpressen annars får jag inte ont av. Kört Smolov Jr 3 ggr i år och då bänkat 4ggr i veckan under 3 veckor och det har gått utan minsta smärta någonstans.

Man får väl tänka som så att man faktiskt har en rätt schysst kropp och att det inte gör något om man lägger träningen åt sidan ett tag. Jag kommer cykla och köra med många reps och lätta vikter i sådana övningar jag inte känner påverkar. Mest "push" övningar vad de nu kallas på svenska. Inte när man drar då man ofta drar med armbågarna.

Bob90
2018-02-02, 14:09
Om det faktiskt är tennisarmbåge du har så excentriska handledscurls med handflatan riktad nedåt, och stretcha underarmen både med stängd och öppen hand.
Finns en specialarvariant som gör att det är lättare att komma åt för en bra stretch, men lyckas inte hitta någon bild på det. Kan fota eller rita en bild om du vill :p
Den lösningen som fungerade absolut bäst för mig (fick ont i armbågen av marklyft efter ett tag) var att köra arbetsset i marklyft med dragremmar. Problemet försvann helt så länge jag fortsatte köra med dragremmar. Singlar eller lågvolym kan jag dock köra med vanligt överhandsgrepp eller tumgrepp.

Bicepcurls har också hjälpt, i övrigt så är det att undvika allt som provocerar, i den mån det går. Typ bära hem mat i ryggsäck istället för matkassar osv.

DiktatorN
2018-02-02, 18:39
Här har du några bra övningar för armarna, skadeförebyggande men går även att träna för ren styrka också om man vill det, när man inte har några problem då såklart :)

https://www.youtube.com/watch?v=APn6h_o_ZPs (fungerar med vilket gummiband som helst).

https://www.youtube.com/watch?v=Wof5ZYQJ4t8 (fungerar med en vanlig hantel och man kan göra den fritt i luften, på bänk eller på knäet, det spelar ingen roll).

Vanliga omvända curls är också bra, fast en övning som är ännu bättre för armbågarna är Zottman Curl: https://www.youtube.com/watch?v=ZrpRBgswtHs

Omvända handledscurls som nämnts fungerar också.