handdator

Visa fullständig version : Söker studie som ...


Benny Carlsson
2018-01-27, 03:45
... visade att under en fasta så ökar glukoneogenesen från de glukogena aminosyrorna kraftigt under timmarna 24-36, för att sedan avta en del. Finns det någon PF-nörd här som vet vilken jag åsyftar?

Benny Carlsson
2018-01-27, 06:08
Borde skrivit "/.../ så ökar proteinnedbrytningen för att tillfredsställa sockerbehovet /.../". Kanske frågan blir lite lättare att förstå för en del på forumet.

Sverker
2018-01-27, 07:15
Det är en helt naturlig reaktion och beskriven hundratals gånger.
Proteinet förbränns ( eg aminosyrorna ) hela tiden. När mängden glukos minskar i kroppen ökar frisättningen av fett från fettdepåerna. Efter några dygn är det så mycket fria fettsyror i blodet att levern inte hinner med att förbränna dem. Istället bildas ketoner från fettet och de sprids i kroppen. Nu finns det energi i överflöd tillgängligt och kroppen kan välja att spara aminosyrorna som snurrar i aminosyrapoolen ( de kroppsprotein som bryts ned och byggs upp varje dygn, ca 300 - 400 gram ).

Du sparar muskelmassan men får ingen nybildning och tillväxt;).

Benny Carlsson
2018-01-27, 07:20
Det är en helt naturlig reaktion och beskriven hundratals gånger.
Proteinet förbränns ( eg aminosyrorna ) hela tiden. När mängden glukos minskar i kroppen ökar frisättningen av fett från fettdepåerna. Efter några dygn är det så mycket fria fettsyror i blodet att levern inte hinner med att förbränna dem. Istället bildas ketoner från fettet och de sprids i kroppen. Nu finns det energi i överflöd tillgängligt och kroppen kan välja att spara aminosyrorna som snurrar i aminosyrapoolen ( de kroppsprotein som bryts ned och byggs upp varje dygn, ca 300 - 400 gram ).

Du sparar muskelmassan men får ingen nybildning och tillväxt;).

Ja, precis, men enligt den jag läste - har jag för mig; jag knarkar ju bort all min fritid, så det kan ha varit en hallucination - så gick glukoneogenes från protein på högvarv just under de 12 timmarna mellan 24 och 36, eller! Vänta nu ... det var nog 36-48, och därefter så ökade ketonproduktionen så att proteinnedbrytningen minskade igen. Eller?

*screwy*

Sverker
2018-01-27, 07:26
Under de första dygnen förbränns aminosyrorna snabbt när mängden glukos sjunker. Glukos som tidigare låg lagrad som glykogen i musklerna och levern.
Detta visas genom att mängden kväve som förloras i urinen är mycket stor de första dygnen för att därefter sjunka ned mot noll när ketonerna kommer.