handdator

Visa fullständig version : Flerspråkighet i skolan


Baskagge
2018-01-26, 15:03
Som bekant läser man oftast moderna språk i den svenska grundskolan, dvs. franska, tyska eller spanska.
Det verkar finnas ett starkt stöd för flerspråkighet bland politiker och inom skolan.

Eftersom vi har rätt många på forumet som jobbar i andra länder och även folk som reser mycket tänkte jag att det kunde vara intressant att höra era tankar kring moderna språk, eller b-språk som det hette på min tid.

Jag läste tyska i grundskolan, men valde bort det på gymnasiet. Hade så här i efterhand hellre lagt den tiden på mer lektionstid i matematik och engelska. Har aldrig haft användning av skoltyskan.
De jag bekänner som arbetat utomlands har heller aldrig använt sitt b-språk utan det är uteslutande engelska som gäller.

Så vad tycker ni om moderna språk? Fokusera på att svenskar ska bli bättre på engelska eller ska vi fortsätta med franska, tyska och spanska?


Liberalerna vill göra godkänt betyg i moderna språk till ett inträdeskrav för gymnasieskolans högskoleförberedande program.

EU stöder språkinlärning för att

bättre språkkunskaper hos barn, ungdomar och vuxna ger dem större möjligheter att studera och arbeta i andra EU-länder och bättre karriärmöjligheter överlag

kunskaper i främmande språk underlättar förståelsen för andra kulturer, vilket är oumbärligt för oss som lever tillsammans i ett flerspråkigt och multikulturellt Europa

företag behöver flerspråkig personal som kan göra affärer i hela EU
språkindustrin – översättning och tolkning, språkundervisning, språkteknik osv. – är bland de snabbast växande branscherna.

http://skolvarlden.se/artiklar/bjorklund-gor-godkant-betyg-i-sprak-till-intradeskrav

https://europa.eu/european-union/topics/multilingualism_sv

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Tyska-spraket-forlorar-mark-i-Europa/

CalleP
2018-01-26, 15:06
Hade hellre sett att vi blev bättre på båda svenska och engelska först, men möjligheten ska självklart finnas där.

ApexProcyon
2018-01-26, 15:06
Undrar just om det är ett försök att frisera statistiken i skolan genom att räkna invandrarnas hemspråk som ett modernt språk. Jag skulle inte bli förvånad ifall det skulle smyga in bakvägen.

Ett av få språk som är användbart utöver engelska är väl kinesiska.

Petoria
2018-01-26, 15:11
Känner många som fortsatt med sina B-språk på universitet. Tycker helt klart att det är positivt och önskar själv att jag fortsatte med min tyska. Hade dock varit trevligt med fler val men antar att det är svårt att hitta lärare till språk som kinesiska, japanska etc.

Baskagge
2018-01-26, 15:12
Min syn på b-språk är att det tar väldigt mycket tid i anspråk som annars hade kunnat läggas på andra ämnen. Jag tycker inte att det är värt det. Det är ju mest ytliga kunskaper i många olika ämnen i den svenska skolan.

Nu ska det ju läggas till ännu fler ämnen i form av programmering, trafikkunskaper och annat. Det blir väldigt lite tid till varje ämne.

Jag tycker man ska ta bort b-språk helt på grundskolan och erbjuda det på gymnasiet istället: Ta bort b-språk, håltimmar, elevens val och korta ner loven för mer lektionstid.

Yes
2018-01-26, 15:15
Nej, absolut inte obligatoriskt. Ungarna kan gott välja det efter eget intresse.

Bob90
2018-01-26, 15:20
Tycker absolut att det ska ingå i skolan att läsa någon form av "extrakurs" utöver den fasta läroplanen. Kanske med fördel av inriktningssystem, typ "Matte/fysik-spåret", "Språk-spåret", "Historia-spåret", "Idrottsspåret" osv beroende på vad som är relevant inom utbildningen?

Men om man väljer "språk-spåret" så får man välja mellan att fördjupa sig i något av de språk man redan "behärskar" enligt läroplanen (svenska eller engelska) ELLER att lära sig ett helt nytt språk som man inte behärskar enligt läroplanen som skolan kan erbjuda.

Dvs tycker inte man behöver låsa sig fast i tyska, franska eller spanska utan om skolan erbjuder ryska, kinesiska, baskiska eller samiska så ska dessa också vara valbara alternativ. Jag tycker inte nödvändigtvis att språk behöver läras ut enbart för att vara "optimalt användbart" utan även för att få eleverna att inse att alla språk inte är uppbyggda på samma sätt och kanske inte ens använder bokstäver.

Edit: Såg precis att det inte gäller språk man lär sig PÅ gymnasiet.
Jag tycker det ska vara krav att läsa ett tredjespråk i grundskolan. Ett syfte med grundskolan som jag tycker glöms bort är att man utöver att lära sig saker ska "exponeras" för många ämnen också, så att man lättare kan avgöra vad man är intresserad av.

Yes
2018-01-26, 15:23
Hade hellre sett att vi blev bättre på båda svenska och engelska först, men möjligheten ska självklart finnas där.
Den arga skogsfinnen inom mig ser gärna att engelska förbjuds tills ynglingarna fyllt 21 år.

grondahl
2018-01-26, 15:31
Tycker att det låter fullt rimligt. När jag läste Naturvetenskapligt i forntiden så var även språk obligatoriskt på gymnasiet

mulliy
2018-01-26, 16:01
Absolut inte obligatoriskt, dom som inte är intresserade kommer inte att få någon nytta av det iaf. Jag kommer inte ens ihåg hur man räknar till 10 på tyska även fast jag läste det i 3 år i högstadiet, man tappar språk så fort om det inte används och hur många har nytta av franska eller tyska liksom.

r3mpuh
2018-01-26, 16:12
Det behövs fler språk. Mer specifikt japanska, som valbarhet redan på högstadienivå. Jag har noll nytta utav mina tyskkunskaper.

Baskagge
2018-01-26, 16:27
Det finns så klart många fördelar med att lära sig språk också. Jag tyckte det var roligt att läsa tyska. Men det finns lika många nackdelar. Kan undra vad det kostar med b-språksundervisning och hemspråk, det är ju en jädra massa lärare.

Förr i tiden var det nödvändigt att lära sig fler språk eftersom tyskar, fransmän och spanjorer i regel inte kunde engelska, men det har ju ändras på senare år.

Patriarch K
2018-01-26, 16:38
Äh, matte/fysik/kemi, programmering, engelska och svenska är det enda man behöver lära sig i skolan. Resten kan man göra på eget bevåg på fritiden om man nu skulle vara intresserad :P

Alexton
2018-01-26, 16:44
Extremt praktiskt med språk. Du öppnar upp möjligheter att leva och arbeta på andra platser.

Yes
2018-01-26, 16:56
Äh, matte/fysik/kemi, programmering, engelska och svenska är det enda man behöver lära sig i skolan. Resten kan man göra på eget bevåg på fritiden om man nu skulle vara intresserad :P
Allt går att lära sig på egen hand.

r3mpuh
2018-01-26, 17:02
Man måste uppnå minst såhär praktfulla kunskaper inom det svenska språket för att få passera:
http://www.bilddump.se/bilder/20180126170118-2a00:801:300:6c45:e547:57e1:6944:55e2.jpg

Wain
2018-01-26, 17:38
Helt klart något som ger möjligheter. Dock svårt att redan vid den åldern veta vilket språk man kan komma att behöva.

trädgårdsmöbel
2018-01-26, 18:31
Borde inte arabiska vara ett viktigare språk för svenskar än tyska, franska, spanska, kanske även viktigare än engelska? I dagens Sverige.

Alexton
2018-01-26, 19:34
Borde inte arabiska vara ett viktigare språk för svenskar än tyska, franska, spanska, kanske även viktigare än engelska? I dagens Sverige.

Om din framtidsplan är att jobba i en kiosk i Botkyrka , annars tvivlar jag.

Yes
2018-01-26, 19:37
Om din framtidsplan är att jobba i en kiosk i Botkyrka , annars tvivlar jag.
Gå en kurd i LEAN så kan du bli chef på valfri myndighet.

Alexton
2018-01-26, 19:43
Gå en kurd i LEAN så kan du bli chef på valfri myndighet.

Kurd ? :d

Tror ändå man behöver svenska. Arabiska är inte riktigt lika tungt språk än i Sverige.

Yes
2018-01-26, 19:49
Kurd ? :d

Tror ändå man behöver svenska. Arabiska är inte riktigt lika tungt språk än i Sverige.
Ah, jo... kurd funkar väl också men det var inte riktigt så jag tänkte. :D

Svenska väger onekligen tyngre än så länge. Jag har dock sett ett par skräckexempel på folk till hyfsat kvalificerade tjänster, där de inte bara varit helt dumma i huvudet utan pratat så dålig svenska att de knappt kunnat göra sig förstådda. Nu är det förstås undantagsfall men är ändå en smula anmärkningsvärt.

Bob90
2018-01-26, 21:25
Jag har dock sett ett par skräckexempel på folk till hyfsat kvalificerade tjänster, där de inte bara varit helt dumma i huvudet utan pratat så dålig svenska att de knappt kunnat göra sig förstådda. Nu är det förstås undantagsfall men är ändå en smula anmärkningsvärt.

Det är ju knappast ovanligt i akademiska världen har jag kommit att märka. Man önskade att högskolorna tillät professorerna att hålla föreläsningarna på engelska i större utsträckning även under kandidaten. För även om deras svenska kanske inte är helt obegriplig, så vågar jag nästan lova att som professor talar man extremt bra engelska jämfört med svenska om man inte är svenskfödd.

shadowfire
2018-01-26, 21:29
Ska absolut vara obligatoriskt att åtminstone lära sig arabiska så vi kan förstå vägskyltar, nödutrymningsvägar och annat viktigt om 10 år.

Leeee
2018-01-26, 22:01
Nej, absolut inte obligatoriskt. Ungarna kan gott välja det efter eget intresse.

Stort minus att vara språkbegränsad, känns som att bara lågbegåvade är det idag

Yes
2018-01-26, 22:12
Stort minus att vara språkbegränsad, känns som att bara lågbegåvade är det idag
Och? Lär dig nya språk i den mån du behöver det. Problemet löst.

Det finns mycket som är värdefullt att kunna. Ska du göra allt obligatoriskt är det ingen som någonsin kommer ut i arbetslivet.

Leeee
2018-01-26, 22:20
Och? Lär dig nya språk i den mån du behöver det. Problemet löst.

Det finns mycket som är värdefullt att kunna. Ska du göra allt obligatoriskt är det ingen som någonsin kommer ut i arbetslivet.

Du kanske inte är medveten om att det är mycket lättare att lära sig språk som barn? Men visst kunskapen sjunker i Skandinavien så det är väl för mycket begärt, du har rätt , ingen ide att kunna mycket

Yes
2018-01-26, 22:28
Du kanske inte är medveten om att det är mycket lättare att lära sig språk som barn? Men visst kunskapen sjunker i Skandinavien så det är väl för mycket begärt, du har rätt , ingen ide att kunna mycket
Fantastisk halmgubbe där.

Allt är lättare att lära sig som barn. De små bajsmaskinerna är som svampar som bara suger åt sig allt. Det betyder inte att det är svårt att lära sig språk som vuxen. Framförallt inte om det finns ett reellt behov och man kan utsätta sig själv för språket.

Agitator
2018-01-26, 22:28
Finns ingen anledning att ha b-språk obligatoriskt.

Det där får läggas ut på privatisering så får de som vill ha extra språk betala själva för det.

Leeee
2018-01-26, 22:31
Fantastisk halmgubbe där.

Allt är lättare att lära sig som barn. De små bajsmaskinerna är som svampar som bara suger åt sig allt. Det betyder inte att det är svårt att lära sig språk som vuxen. Framförallt inte om det finns ett reellt behov och man kan utsätta sig själv för språket.

Du är inte ute i världen mycket va?

Yes
2018-01-26, 22:32
Du är inte ute i världen mycket va?
Du har egentligen inget argument, eller hur?

Patriarch K
2018-01-27, 15:03
Allt går att lära sig på egen hand.

Jo, men livet är inte direkt kört om man failar träslöjden, religion och franska. Engelska räcker gott för att göra sig förstådd internationellt.
Dessutom är det betydligt enklare att lära sig historia på egen hand än matte.
Jag skulle säga att livet blir ganska fucked up om man failar både språk och matte.