handdator

Visa fullständig version : Tråden för frågor om statistik


Alkro
2018-01-25, 15:28
Hej!

Jag sitter just nu och lär mig SPSS och försöker fräscha upp mina kunskaper i statistik. Jag har nu en fråga!

Lått oss säga att jag har data från grupp A samt grupp B. Grupp A och B har fått samma behandling men i olika dos, dosen kan variera men generellt sett så kommer grupp B få lägre. Det finns sedan biverkan X som mäts på en skala 0-6.

När jag först kollar compare means kommer man fram till att i grupp A är dosen betydligt högre och så också biverkan.Typ p0.000001. Det vill säga det är signfikant skillnad på variablerna i de olika grupperna.

Hursomhelst, när jag sedan försöker göra en korrelation mellan behandlingens dos(slår då ihop grupp A+B) och biverkan så blir det ingen korrelation som är statistiskt signfikant mellan behandlingsdos och biverkan. Jag förstår att den kollar parade värden men borde det inte falla ut? Gör jag något fel?

xodd
2018-01-25, 16:12
Vilka statistiska analyser har du använt dig av? Är data normalfördelad i A respektive B respektive A+B?

Xtreme-G
2018-01-25, 16:19
Hursomhelst, när jag sedan försöker göra en korrelation mellan behandlingens dos(slår då ihop grupp A+B) och biverkan så blir det ingen korrelation som är statistiskt signfikant mellan behandlingsdos och biverkan. Jag förstår att den kollar parade värden men borde det inte falla ut? Gör jag något fel?

Jag tänker mig att skalan är ordinal och inte en intervallskala, har du tagit hänsyn till det i så fall? Resultatet i första testet indikerar ju att det borde bli signifikant, men det är ju inte allt säkert att det beror på dosen utan istället på individerna.

Alkro
2018-01-25, 16:29
Jag har gjort så att jag gör correlate->bivariate. Sedan väljer jag dosen som den första och biverkan som den andra.

På biverkanskalan så saknar flera värden då detta inte registrerats, är det det som ställer till det kanske? Uppskattningsvis 30% faller bort.