handdator

Visa fullständig version : Är du stark?


MackeJuve
2018-01-25, 13:12
Välj det ja eller nej som har den total(knäböj, bänkpress, marklyft) som ligger närmast din träningstotal. T.ex. om du har en total på 520 kg och inte anser dig vara stark, då väljer du "Nej - 500 kg".

Observera att stark i det här fallet är ett helt godtyckligt begrepp. Det handlar enbart om vad du tycker. Är du stark, eller är du inte det? Kul att se vad folk anser samt lägger för värde i begreppet "stark".

Omröstningen är öppen en vecka fr.o.m idag, 25/1 :)

ARMSTARK
2018-01-25, 13:35
Det står "Är" i rubriken så jag antar att svaret gäller vad man kan gå ner på gymet och klämma av just nu? Man ligger ju rätt långt ifrån sitt max. :(

MackeJuve
2018-01-25, 13:40
Det står "Är" i rubriken så jag antar att svaret gäller vad man kan gå ner på gymet och klämma av just nu? Man ligger ju rätt långt ifrån sitt max. :(

Nu eller med några veckors förberedelser, det du har latent i kroppen ;) Det är inte bänkresultatet du införskaffade dig 2007, din böj från 2009 och mark från i fjol.

ceejay
2018-01-25, 14:24
Ja 800kg.
Gjort 795 totalt, bänk utan stopp dock. Mark med remmar.

StarkaUlf
2018-01-25, 14:27
Ja 800kg.
Gjort 795 totalt, bänk utan stopp dock. Mark med remmar.

Alltså "Nej, 750 kg".
he he ba skojja

King Grub
2018-01-25, 14:31
Bara om jag får leva på gamla meriter.

MackeJuve
2018-01-25, 14:35
Mark med remmar.

Allt är tillåtet, vi är inte hårda i den här tråden! O.b.s.: det har INGET att göra med att mitt bästa marklyft är utfört med remmar :D

ARMSTARK
2018-01-25, 14:37
Bara om jag får leva på gamla meriter.

Håller med men; "Man kan inte segla en båt på gårdagens vindar". ;)

baktung
2018-01-25, 14:50
Ja, 450 kg. Känner mig stark som tog 180 kg i böj. Krävs en god kärnstyrka för det.

ozzian
2018-01-25, 14:52
Jag har ej maxat men gissar p 300kg
Gör 5x100 mark
5x80 bänk
10x80 böj

Men ett rungande NEJ svarade jag
400 under 2018 är målet

muddler
2018-01-25, 14:56
Jag säger nej, det bästa jag har gjort är 575kg. Väger runt 100kg, man har ju inte ens en suck att kvala till SM.

MackeJuve
2018-01-25, 15:06
Jag säger nej, det bästa jag har gjort är 575kg. Väger runt 100kg, man har ju inte ens en suck att kvala till SM.

Bra, precis det som jag vill ha ut från tråden :thumbup: Åsikter som går isär! Jag har en liknande total som din och valde "ja". Man är rätt bra på att snacka ned sig själv men till syvende och sist så tycker jag nog fan att jag är stark.

1x0
2018-01-25, 15:06
Nej.
Har styrketränat i fyra år. Inga uppehåll och alltid för styrka. 185 kg lågstångböj - 110 kg mikrostoppbänk - 200 kg sumomark. 495 kg råtotal. Det som bromsat mig (förutom skador) är att jag verkligen leanbulkat - från 70 kg till 100 kg (+30 kg på fyra år) (197 cm lång). Är galet benranglig fortfarande. Relativa styrkan (sett till kroppsvikten) är skit men tröstar mig sett till benrangligheten. Är faktiskt mycket mer nöjd med hypertrofin jag fått än styrkeökningarna.

HenrikJ
2018-01-25, 15:21
Ja, 450 kg. Känner mig stark som tog 180 kg i böj. Krävs en god kärnstyrka för det.

Säger nej på samma total. Dock är jag inte ens nära 180 i böj, då övriga lyft bidrar oproportionerligt mycket till totalen för mig :D

Ribcage
2018-01-25, 15:22
Jag är stark, skulle aldrig och kommer aldrig kvala till SM. Mina vänner och nära är inte starkare knappt i någon övning än jag är. Då kan jag kalla mig stark.

Jocke67
2018-01-25, 15:26
Oklart om "- X kg" betyder upp till X kg eller minst kg.
Å ena sidan säger du:
"du har en total på 520 kg och inte anser dig vara stark, då väljer du "Nej - 500 kg".
Men i så fall, vad är det för skillnad på de två sista alternativen "- 800kg" och "- +800kg"?

ozzian
2018-01-25, 15:29
Oklart om "- X kg" betyder upp till X kg eller minst kg.
Å ena sidan säger du:
"du har en total på 520 kg och inte anser dig vara stark, då väljer du "Nej - 500 kg".
Men i så fall, vad är det för skillnad på de två sista alternativen "- 800kg" och "- +800kg"?

Jocke
Jag tror du väljer själv +-800kg

MackeJuve
2018-01-25, 15:33
Oklart om "- X kg" betyder upp till X kg eller minst kg.
Å ena sidan säger du:
"du har en total på 520 kg och inte anser dig vara stark, då väljer du "Nej - 500 kg".
Men i så fall, vad är det för skillnad på de två sista alternativen "- 800kg" och "- +800kg"?

Tycker du verkligen att det är så oklart? Jag håller med dig om att jag kunde ha tagit bort +800 kg men i övrigt är det väl rätt glasklart vad som åsyftas då jag har sagt att man ska välja den total som man ligger närmast.

Dreas
2018-01-25, 15:45
Nej, jag vet inte ens vad jag har för total då jag inte maxat på tre år.....

Får jag gissa vad jag som otränad kan skrapa ihop om jag får träna i två veckor så är det nog: 120 - 95 - 150.

Det är sämre än vad jag gjorde när jag vägde 72kg(80kg nu) och tävlade i SL. Skillnaden nu från då - Jag tränade.

Jocke67
2018-01-25, 15:47
Tycker du verkligen att det är så oklart? Jag håller med dig om att jag kunde ha tagit bort +800 kg men i övrigt är det väl rätt glasklart vad som åsyftas då jag har sagt att man ska välja den total som man ligger närmast.

Jag är dålig på att läsa instruktioner!
Men oftast ger man alternativ som intervall så jag gissar att många som liksom jag slarv-läser gör egen tolkning när man ser de sista alternativen.

Lennix
2018-01-25, 15:50
Röstade på Nej -600kg
Eftersom jag ligger i 120+ så är jag inte stark för min kroppsvikt och jag jämför mig med andra personer som tränar målmedvetet i min viktklass. Ceejay ligger liksom 200kg högre i totalen..

Chorizo
2018-01-25, 15:54
Nej. 650ish om man räknar som på kolozzeum. 700 som tävlingsresultat i klass 83 för vuxna män klassar jag som starkt. Alltså långt ifrån.

Sheogorath
2018-01-25, 16:02
Nope, klen som fan med tanke på vikt och tid på gymmet, om vi snackar de tre stora. Det enda jag är stark i är ryckböj. Grepp är starkare än de flesta också.

Diomedea exulans
2018-01-25, 16:03
Jag tror min total är runt 350, jag svarade 300.

Angående huruvida jag är stark eller svag beror det på sammanhanget. Det händer att granntanter till mina föräldrar på landet behöver hjälp av "en stark pojk" (med o:et uttalat som o, inte å) för att röja sly på tomten, och då passar jag ypperligt för ändamålet. Samma sak om någon behöver flytthjälp. Men i de lägena innebär "stark" lika mycket ett sinnestillstånd som en fysisk förmåga. Det handlar mest om att man inte är rädd för att smutsa ner sig eller kommer säga "fuck it, nu drar jag hem och kollar på Netflix" efter tre timmar.

Om man höjer ribban lite över nivån "imponera på icke tränande pensionärer" så är jag utan tvekan svag. Jag har i många år tränat i princip hela kroppen, och blivit mycket starkare än jag var från början, men mitt utgångsläge var patetiskt, löjligt svagt. Under början av puberteten var jag tjock; tjockisar brukar vara starkare än smala personer, men jag var vekare än folk som vägde två tredjedelar av vad jag gjorde.

Idag har jag mycket starkare bröstmuskler än de flesta otränade män. Jag är lite starkare i chins än en genomsnittlig otränad man, på mina sämsta dagar bränner jag nog av en fyra stycken iallafall. Men där går ungefär gränsen på vad jag kan imponera med.

Det finns många anekdoter om min svaghet. Jag kan dra en från i somras. Jag, min bror (som aldrig tränar) och min syster var hemma hos en bekant (som aldrig tränar). Bekanten har en pilbåge. Han och min bror prövade den, och kunde utan synbar ansträngning skjuta iväg en pil. Min syrra klarade inte spänna bågen. Sen prövade jag, och jag kunde inte heller spänna bågen. "Jag ska fan visa mig starkare än min syrra åtminstone", tänkte jag, prövade att spänna den några gånger till, och på tredje försöket lyckades jag få till någon fuskteknik så jag äntligen lyckades spänna båghelvetet. Alla mina chins hjälpte inte mycket där; mina dragmuskler var ändå svagare än hos de andra två helt otränade männen.

Men jag är glad att jag har gymmat så mycket iallafall, jag vågar knappt tänka på hur svag jag hade varit om jag aldrig hade tränat. Min svaghet hade sannolikt varit fullkomligt legendariskt. Man hade pratat i stugorna om "den där Pettsons pojk (o uttalat som o)" som "var så klen så han inte ens orkade lyfta/dra/öppna/ X".

svenbanan
2018-01-25, 16:13
Nej, jag vet inte ens vad jag har för total då jag inte maxat på tre år.....

Får jag gissa vad jag som otränad kan skrapa ihop om jag får träna i två veckor så är det nog: 120 - 95 - 150.

Det är sämre än vad jag gjorde när jag vägde 72kg(80kg nu) och tävlade i SL. Skillnaden nu från då - Jag tränade.

Jag kör copy & paste på detta. Förutom att jag inte tävlat i SL någonsin då. Skulle tro att jag har dessa stats också ungefär. Väger 80-85 nu och är betydligt klenare än då jag vägde 75kg och tränade.

Men jag skyller på att jag är gammal och skadad. När som helst kommer jag bli hel och frisk och sätta PB i allt och springa milen på 35min samma dag. :hbang: D

trädgårdsmöbel
2018-01-25, 16:18
Jag känner mig stark, fast usel i både böj och mark så en total skulle säga att jag är svag. Men jag identifierar mig som stark, och kräver att bli erkänd, tilltalad och omnämnd som mitt valda attribut :D

ChuckTesta
2018-01-25, 16:38
Lite komiskt ändå att 20% har en total på 400 och svarar nej.

133.3 kg i snitt i dom tre lyften, visst är 133 kg i mark inte så mycket, men om man inte har tränat ett tag så är 133 i böj och bänk mer eller mindre omöjligt. Jag skulle säga att om man har en total på 400 så är man (relativt) ganska stark.

Man and Machine
2018-01-25, 16:41
Nej. Vill skriva ja men total/kroppsvikt < 5 på nästan 20 års träning är fan riktigt uselt.

Kan man vara stark utan att böja och marka mycket?

spoon
2018-01-25, 16:44
Jag var stark när jag fixade 570 i totalen raw. Ännu mer nöjd är jag med 695 med utrustning. Det är inget man fixar utan träning. Numera är jag en bit ifrån dom resultaten. Får kalla mig stark i förhållande till övrig befolkning.

Men svarar ja på frågan ändå. Ska nån flytta eller bära nåt tungt så frågar dom fortfarande mig.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

MackeJuve
2018-01-25, 16:46
Lite komiskt ändå att 20% har en total på 400 och svarar nej.

133.3 kg i snitt i dom tre lyften, visst är 133 kg i mark inte så mycket, men om man inte har tränat ett tag så är 133 i böj och bänk mer eller mindre omöjligt. Jag skulle säga att om man har en total på 400 så är man (relativt) ganska stark.

Det är kul när åsikterna går isär. Den här tråden handlar enbart om vad DU anser vara starkt och vad du lägger för värde i begreppet "stark". Vill inte ha något "nej det där är inte alls starkt" o.s.v. som annars alltid uppstår i liknande trådar("När är man stark i marklyft?") :) Det finns m.a.o. inget rätt eller fel i.o.m. att det är helt subjektivt!


Kan man vara stark utan att böja och marka mycket?

Det kan man. Jag var dock tvungen att välja något och gick på SL-totalen då de tre lyften är vanligt förekommande i folks träning samt att de tillsammans täcker upp olika sorters styrka(överkropp, underkropp, press, drag) på ett hyfsat sätt.

Diomedea exulans
2018-01-25, 16:50
Kan man vara stark utan att böja och marka mycket?

Egentligen tycker jag det räcker med starka armar och starkt axelparti för att kalla sig stark.

ChuckTesta
2018-01-25, 16:54
Det är kul när åsikterna går isär. Den här tråden handlar enbart om vad DU anser vara starkt och vad du lägger för värde i begreppet "stark". Vill inte ha något "nej det där är inte alls starkt" o.s.v. som annars alltid uppstår i liknande trådar("När är man stark i marklyft?") :) Det finns m.a.o. inget rätt eller fel i.o.m. att det är helt subjektivt!

Jag vet att det är en helt subjektiv frågeställning. Jag påpekar bara det faktum att det är lite roligt att folk med 400 i totalen (som är starkare än majoriteten av befolkningen) inte kallar sig starka.

VoDaresVins
2018-01-25, 17:36
Instämmer i kören bland de som inte tycker de är starka efter många år av träning.
En reflektion i alla fall att om jag inte hängt på kolozzeum och kollat andra forum och sajter skulle jag nog kunna tro jag är stark om jag jämför med bekanta och största delen man ser på gymmen.

Danomax
2018-01-25, 17:55
Jag trodde att jag var stark för min ålder tills jag hittade Janne Salmela på Instagram, som är ett år äldre än jag är.

Bjorneman
2018-01-25, 18:01
Nej och ingen aning, tog bara någon. :)

Greppet är hyfsat.

Minikubik
2018-01-25, 18:02
Nej 600, 160-220-220 ska inte vara några problem att grindar fram inom nån vecka om jag ger mig fan på det

Lipservice
2018-01-25, 18:48
Nej - 300kg. Inte kört någon av de 3 stora det senaste året mer än högrepbänk.
Skulle jag träna ett par veckor och maxa så kanske, 100-70-140.

trädgårdsmöbel
2018-01-25, 18:50
Nej 600, 160-220-220 ska inte vara några problem att grindar fram inom nån vecka om jag ger mig fan på det

Menar du 220-160-220? Om inte, och det verkligen är 160-220-220 är du fan riktigt jävla stark!

Minikubik
2018-01-25, 18:56
Menar du 220-160-220? Om inte, och det verkligen är 160-220-220 är du fan riktigt jävla stark!

Beror på i vilken ordning man väljer att se det, bänk-mark-böj menade jag. Har varit starkare förr

svenbanan
2018-01-25, 19:01
Jag vet att det är en helt subjektiv frågeställning. Jag påpekar bara det faktum att det är lite roligt att folk med 400 i totalen (som är starkare än majoriteten av befolkningen) inte kallar sig starka.

I mitt fall har det att göra med att jag varit starkare förut (kanske runt 450 totalt) och nu typ inte alls tränar dessa övningar ofta och troligen skulle hamna runt 350-370 och dessutom känner mig allmänt förslappad och otränad eftersom jag inte heller kan löpträna (vilket jag hellre ägnar mig åt).

Chorizo
2018-01-25, 19:15
Har ni högre eller längre nivå på vad ni tycker är stark för er själva jämfört när du tycker någon annan är stark andra?

Själv är jag mycket strängare mot mig själv vad jag anser är stark. Andra tycker jag lättare är starka.

Lennix
2018-01-25, 19:39
Har ni högre eller längre nivå på vad ni tycker är stark för er själva jämfört när du tycker någon annan är stark andra?

Själv är jag mycket strängare mot mig själv vad jag anser är stark. Andra tycker jag lättare är starka.

Lägre nivå absolut.

Jag tänkte också till lite kring mitt föregående svar. Jag anser mig svag när man pratar om styrkelyft.. men i allmänhet är jag stark.. förstår någon vad jag menar?

Jocke67
2018-01-25, 20:13
Min brorsa skulle flytta ett tungt parasollfundament på landet från en altan till en annan. Han och hans kompis (normalstora icke styrketränande män) kämpade tillsammans men lyckades bara rubba det några meter. Sen kom jag dit på besök, lyfte upp fundamentet och knatade iväg med det utan vila ca 50 meter över stock och sten och satte ner det på den andra altanen (mjölksyran sprutade men jag höll god min :d). Jag tar under 500 i totalen men nog fan är jag stark med normala referensramar!

trädgårdsmöbel
2018-01-25, 20:18
Min brorsa skulle flytta ett tungt parasollfundament på landet från en altan till en annan. Han och hans kompis (normalstora icke styrketränande män) kämpade tillsammans men lyckades bara rubba det några meter. Sen kom jag dit på besök, lyfte upp fundamentet och knatade iväg med det utan vila ca 50 meter över stock och sten och satte ner det på den andra altanen (mjölksyran sprutade men jag höll god min :d). Jag tar under 500 i totalen men nog fan är jag stark med normala referensramar!

En släkting ville ha hjälp med att flytta något. Det visade sig vara ett piano på uppskattningsvis 200-300kg (? Ingen aning egentligen vad det vägde) hon ville ha en trappa upp. Det trodde hon att jag skulle langa upp helt själv, så det där slår fel ibland.

Jocke67
2018-01-25, 20:21
En släkting ville ha hjälp med att flytta något. Det visade sig vara ett piano på uppskattningsvis 200-300kg (? Ingen aning egentligen vad det vägde) hon ville ha en trappa upp. Det trodde hon att jag skulle langa upp helt själv, så det där slår fel ibland.

Hon skulle behövt fråga nån lång jävel med stor röv! :d

Diomedea exulans
2018-01-25, 20:23
Hon skulle behövt fråga nån lång jävel med stor röv! :d

Ja, med absolut noll muskelutveckling i övrigt!

spoon
2018-01-25, 20:24
Hon skulle behövt fråga nån lång jävel med stor röv! :d:D

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Bandid0
2018-01-25, 20:48
Ingen aning

baktung
2018-01-25, 21:36
När jag bedömer om andra är starka på gymmet måste de ha nåt resultat som sticker ut positivt. Det räcker inte att någon är godkänd i de flesta övningar utan antingen måste marken ligga på 200+, böjen på 160+, bänken på 120+, eller nån curlvariant på en ovanligt hög vikt. Då skulle jag nog kunna häva ur mig att "fan, han är rätt stark asså".

Illustrerade mannen
2018-01-25, 21:46
Valde "Nej. 500 kg". Verkligheten är nog 475. Finns ju bara 50-steg. Valde att avrunda uppåt - så känner jag mig åtminstone lite starkare!

BSOJ
2018-01-25, 22:16
I de 3 stora nuförtiden nej då är jag inte så stark längre. Beror mest att jag inte kan/vågar längre pga vid 2 tillfällen har fått kotförskjutning i nacken, med nervkläm o 0 styrka i vänster triceps, lats o bröst. 6mån resp 15mån rehab. Böj vågar jag inte ha så mycket vikt på då stången är rätt nära området för där jag hade mest smärta. Bänk går direkt smärta ut i nacken. Ingen plan press funkar. Mark så drar trapsen precis vid kotan som försköts. Men stark i övningar som jag kan träna tycker jag o innan jag skadade mig o satsade på en raw karriär så gjorde jag veckan/veckorna innan andra kotförskjutningen 10x190 i böj utan bälte, 8x150 i lutbänk o 10x200 i mark stående på dubbla gummivikter också utan bälte. Det på kv 82ish. Men det sket sig kan man säga.....

Nu är det högreps som gäller i det mesta för kroppen verkar inte klara tunga belastningar
Som idag gjorde jag 40x110 i böj utan bälte. Det blir nån sorts träning iaf

frys
2018-01-25, 22:34
tog ja 550. Tror att jag är god för 530-535 ifall jag får några veckor på mig.

är väldigt svag jmf med andra som tränat lika länge men jag känner mig riktigt stark när jag kan reppa 2-3or i flera set på 200 i marken när man är på friskis

Agitator
2018-01-25, 22:50
Allt beror ju på vilka omständigheter man talar om.

Sumo borde inte räknas i böj eller mark och maxbrett i bänk är löjligt ifall man inte är en albatross. Och låt oss inte börja prata om sm i att brygga i en enkel övning som bänk! :)

Sedan måste vi reda ut om det ska vara med hjälpmedel eller ej?

Sådär. Let the wars begin! :devil:

MackeJuve
2018-01-25, 23:22
Allt beror ju på vilka omständigheter man talar om.

Sumo borde inte räknas i böj eller mark och maxbrett i bänk är löjligt ifall man inte är en albatross. Och låt oss inte börja prata om sm i att brygga i en enkel övning som bänk! :)

Sedan måste vi reda ut om det ska vara med hjälpmedel eller ej?

Sådär. Let the wars begin! [emoji317]Det är din träningstotal i de tre stora, vad du har för kriterier för detta är upp till dig. Det ska inte vara så blodigt då tråden inte är till för att avgöra vem som är starkast. En utlåst mark, en böj med okej djup och en bänk till bröstet: hårdare är vi inte.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Jocke67
2018-01-25, 23:22
Jag kände mig stark häromdan på gymmet när en kille i ungefär min storlek frågade om jag kunde hjälpa honom lyfta upp en 80kg skivstång i knäböjsracket. Visst sa jag och han ställde sig vid ena änden av stången medans jag gick fram och frivände upp den. :d

trädgårdsmöbel
2018-01-25, 23:25
Allt beror ju på vilka omständigheter man talar om.

Sumo borde inte räknas i böj eller mark och maxbrett i bänk är löjligt ifall man inte är en albatross. Och låt oss inte börja prata om sm i att brygga i en enkel övning som bänk! :)

Sedan måste vi reda ut om det ska vara med hjälpmedel eller ej?

Sådär. Let the wars begin! :devil:

haha :D Har du försökt lyfta Sumo själv någon gång? Det är inte så jäkla lätt som det ser ut. När man stegar sig uppåt och är på lätta vikter känns det som vadfan jag kan lätt dra två ton såhär! Så jävla fusk! Sen vid kanske 150kg blir det svintungt, trots att 140 kändes som "jag kan lyfta 2 ton", Sen dömer man ut övningen som dålig och kör den aldrig igen.

baktung
2018-01-26, 00:14
haha :D Har du försökt lyfta Sumo själv någon gång? Det är inte så jäkla lätt som det ser ut. När man stegar sig uppåt och är på lätta vikter känns det som vadfan jag kan lätt dra två ton såhär! Så jävla fusk! Sen vid kanske 150kg blir det svintungt, trots att 140 kändes som "jag kan lyfta 2 ton", Sen dömer man ut övningen som dålig och kör den aldrig igen.
Fan, där kände jag mig träffad. Utmärkt beskrivning! :d

Agitator
2018-01-26, 00:16
haha :D Har du försökt lyfta Sumo själv någon gång? Det är inte så jäkla lätt som det ser ut. När man stegar sig uppåt och är på lätta vikter känns det som vadfan jag kan lätt dra två ton såhär! Så jävla fusk! Sen vid kanske 150kg blir det svintungt, trots att 140 kändes som "jag kan lyfta 2 ton", Sen dömer man ut övningen som dålig och kör den aldrig igen.

Varför skulle jag få för mig att köra sumo ifall jag vill träna marklyft? cofffee

:d

blåvitt
2018-01-26, 01:46
Nej 300kg

Vikter är inte min grej men skulle tippa på iaf 110 i mark, 90 i knäböj och vet att jag tar 70 i bänk (en bra dag). Är absolut inte gymstark (gym är iofs inte prio, vill mer vara vardagsstark/friluftsstark), kanske i bättre form än medelsvensson men det är fan knappt. Känner mig frisk och sund men är superlångt ifrån där jag vill vara.

J.V
2018-01-26, 03:40
Verkligen inte. Total pa runt 450kg.

Far jag leva pa gamla meriter sa hade jag i alla fall overvagt klicka i 'ja' (aven om det hade blivit nej). 100kg mer i totalen och 15-16kg lagre kroppsvikt.

MackeJuve
2018-01-26, 09:01
Har ni högre eller längre nivå på vad ni tycker är stark för er själva jämfört när du tycker någon annan är stark andra?

Själv är jag mycket strängare mot mig själv vad jag anser är stark. Andra tycker jag lättare är starka.

Ja, garanterat.

Böj: 160 kg
Bänk: 120 kg
Mark: 220 kg

De där siffrorna skulle nog räcka för att jag skulle kvalificera en polare som stark. För mig är det vikter som betyder att man ganska så klart har passerat "nybörjar-målen" + att man är starkare än de flesta på ett kommersiellt gym.

Även om jag är sträng mot mig själv så har jag ändå en gnutta realism i mig. Mina siffror är inget som får Kolo-folk att tappa hakan, MEN jag är likväl starkare än alla mina kompisar och ser nästan aldrig någon lyfta tyngre än mig på mitt gym. Då måste jag kalla mig själv stark, allt annat blir skevt.

Jag förstår dock varför du inte gör det i.o.m. att du påverkas av miljön där du lyfter. En miljö som nog är ganska så jävla olik mitt F&S :D

Ett Orm
2018-01-26, 09:41
Ja om jag utgår från mig själv och nej om jag jämför med andra.

Ram Dass
2018-01-26, 09:51
Ja, 500 kg.

billmaier
2018-01-26, 11:31
Nej, 750kg.

Känner mig fortfarande klen och svag. Behöver minst 100kg till på totalen för att kunna känna mig stark.

King Grub
2018-01-26, 11:53
När jag var 19 år tog jag 200 i knäböj, 140 i bänkpress och 170 i marklyft. Har aldrig tränat marklyft seriöst utan det var ett lyft på skoj. Tyvärr måste jag vara tjock för att vara stark.

Bob90
2018-01-26, 13:50
Vill lite optipessimistiskt säga att jag är ganska stark jämfört med mig själv, men ganska svag jämfört med andra.

Armed Dingo
2018-01-27, 11:27
När jag var 19 år tog jag 200 i knäböj, 140 i bänkpress och 170 i marklyft. Har aldrig tränat marklyft seriöst utan det var ett lyft på skoj. Tyvärr måste jag vara tjock för att vara stark.

Får känslan av att tjock i det här fallet innebär över 7% bf.

Chares
2018-01-27, 12:41
Valde 500 och ja.

Jag tycker själv att jag är svag, men samtidigt så vet jag att mina jämförelsepunkter är skeva. Jag kommer tycka att jag är svag när jag tar 600, troligtvis även om jag mot förmodan någonsin skulle komma upp i 700.

Men det handlar mer om att hur jag känner att jag skulle kunna vara så mycket starkare, att jag inte är i närheten av hur stark jag skulle kunna bli.

Väljer därför ja, jag hade oavkortat sagt åt någon annan att de var starka om de lyfte något som var över 200 kg, spelar ingen roll om de drar sumo eller väger 200, att öht lyfta den typen av vikter är starkt. (Sen vill man ju alltid bli starkare).

Diomedea exulans
2018-01-27, 12:41
Får känslan av att tjock i det här fallet innebär över 7% bf.

Nej, han vägde över 100 kg och var tjock på riktigt.

Jag blir lite bekymrad över hur dåligt vissa har studerat sin kinggrubologi.

Armed Dingo
2018-01-27, 12:54
Nej, han vägde över 100 kg och var tjock på riktigt.

Jag blir lite bekymrad över hur dåligt vissa har studerat sin kinggrubologi.

Hade det funnits en Grubopedia hade jag läst i princip allt.

R0B
2018-01-27, 20:14
Hur många av er har varit riktigt svaga innan ni drog igång er gym "karriär" på riktigt? Och hur snabb utveckling hade ni första året?

Har en 19 årig pojk med mig på gymmet numera som borde ligga på 50 bänk, 50 böj och kanske 60 i mark enligt min observation av träningsvikterna vi använder just nu.

Drygt 180 lång och väger 60-65kg.

Han är ganska klen men har i alla fall ett bra utgångsläge om man ser på fett% som onekligen är låg. Ska bli spännande och ser hur han utvecklas under detta året om man kan få han att börja äta lite mer.

Diomedea exulans
2018-01-27, 20:36
Hur många av er har varit riktigt svaga innan ni drog igång er gym "karriär" på riktigt? Och hur snabb utveckling hade ni första året?

Jag.

Vi hade bänkpresstest varje termin i högstadiet. Första terminen i sjuan tog jag 30 kg. Det var någon på skolan som tog 25 kg, resten tog mellan 30-50 kg. Nåt enstaka freak tog mer än så.

Andra terminen i skolan hade alla sjuor blivit starkare. Den svagaste tog nu 35, tror jag. Utom jag, jag tog fortfarande 30. Några veckor efter testet tänkte jag se hur många gånger jag kunde ta 30, jag klarade 3 reps innan stången fastnade på bröstet och en polare fick komma och hjälpa mig.

Då började jag träna bänkpress hemma varje dag. Jag tog 50 kg första bänkpresstestet i åttan. Minns inte vad jag tog efter ett år, men jag tog 70 i nian iallafall, så kanske 60...

baktung
2018-01-27, 21:13
Jag skulle fylla 28 samma sommar och var farligt otränad när jag gjorde comeback efter 8 års inaktivitet från träning. Började hemma i vardagsrummet och gjorde knäböj med 15 kg. Hade kanske maxat 30 kg men hade garanterat skadat mig om jag försökte. Marklyft var lika illa, runt 20 kg första passet kändes riktigt jävla tungt. Det gick dock fort framåt och efter ett år hade jag tagit 130 kg i både knäböj och marklyft.

Första gången jag satte min fot i ett gym var jag dock ganska stark. 16 år den gången och det var på gymnasiets gym. Maxade 60 kg i bänkpress den gången på knappt 70 kg kv.

Tobbey
2018-01-27, 21:13
Jag är fet och klen och kommer alltid vara det. Men jag valde 550kg.

ceejay
2018-01-27, 21:34
Hur många av er har varit riktigt svaga innan ni drog igång er gym "karriär" på riktigt? Och hur snabb utveckling hade ni första året?

Har en 19 årig pojk med mig på gymmet numera som borde ligga på 50 bänk, 50 böj och kanske 60 i mark enligt min observation av träningsvikterna vi använder just nu.

Drygt 180 lång och väger 60-65kg.

Han är ganska klen men har i alla fall ett bra utgångsläge om man ser på fett% som onekligen är låg. Ska bli spännande och ser hur han utvecklas under detta året om man kan få han att börja äta lite mer.

Började väl på typ 80kg på 2m. Lyfte kanske strax under 400 totalt. Gjort 795 nu på 125kg kroppsvikt.

R0B
2018-01-27, 22:55
Jag.

Vi hade bänkpresstest varje termin i högstadiet. Första terminen i sjuan tog jag 30 kg. Det var någon på skolan som tog 25 kg, resten tog mellan 30-50 kg. Nåt enstaka freak tog mer än så.

Andra terminen i skolan hade alla sjuor blivit starkare. Den svagaste tog nu 35, tror jag. Utom jag, jag tog fortfarande 30. Några veckor efter testet tänkte jag se hur många gånger jag kunde ta 30, jag klarade 3 reps innan stången fastnade på bröstet och en polare fick komma och hjälpa mig.

Då började jag träna bänkpress hemma varje dag. Jag tog 50 kg första bänkpresstestet i åttan. Minns inte vad jag tog efter ett år, men jag tog 70 i nian iallafall, så kanske 60...

Se där, det är ju rätt skaplig utveckling. Jag tog 70 först i 2an gymnasiet om jag kommer ihåg rätt. Misstänker att du dock inte kört bänk varje dag sedan dess? :)

Jag skulle fylla 28 samma sommar och var farligt otränad när jag gjorde comeback efter 8 års inaktivitet från träning. Började hemma i vardagsrummet och gjorde knäböj med 15 kg. Hade kanske maxat 30 kg men hade garanterat skadat mig om jag försökte. Marklyft var lika illa, runt 20 kg första passet kändes riktigt jävla tungt. Det gick dock fort framåt och efter ett år hade jag tagit 130 kg i både knäböj och marklyft.

Första gången jag satte min fot i ett gym var jag dock ganska stark. 16 år den gången och det var på gymnasiets gym. Maxade 60 kg i bänkpress den gången på knappt 70 kg kv.

28 år och 30kg i max? Hur orkade du gå i trappor? :d


Började väl på typ 80kg på 2m. Lyfte kanske strax under 400 totalt. Gjort 795 nu på 125kg kroppsvikt.

Jag låg runt 370 i totalen vid mitten av gymnasiet, numera runt 500+ @ 84kg . Din utveckling har klart rullat på bättre än min *cry*
Men du har drygt 10 års kontinuerligt gymmande bakom dig?


Jag hoppas han orkar hålla igång ett hypertrofi schema ett år nu i alla fall och samtidigt öka hans matintag ganska rejält. Det tillsammans med att han nu börjat jobba med byggställning borde ge ganska bra möjlighet att växa till sig.

Diomedea exulans
2018-01-27, 23:11
Började väl på typ 80kg på 2m. Lyfte kanske strax under 400 totalt. Gjort 795 nu på 125kg kroppsvikt.Han frågade efter de som var riktigt svaga.

Se där, det är ju rätt skaplig utveckling. Jag tog 70 först i 2an gymnasiet om jag kommer ihåg rätt. Misstänker att du dock inte kört bänk varje dag sedan dess? :)


Nej, efter ett par år började jag träna mer "normalt". :) Jag tog 90 när jag var 16, sen dröjde det en j-a massa år innan jag började öka igen, men mellan 26 och 28 års ålder började jag träna mer seriöst och ökade till 120. Så en ökning på 400 %. ;)

baktung
2018-01-27, 23:11
28 år och 30kg i max? Hur orkade du gå i trappor? :d
Tog min dagliga promenad. Det var den motion jag fick. Trappor funkade men det kunde vara slitigt att bära hem matkassar.

1x0
2018-01-27, 23:26
Jag skulle fylla 28 samma sommar och var farligt otränad när jag gjorde comeback efter 8 års inaktivitet från träning. Började hemma i vardagsrummet och gjorde knäböj med 15 kg. Hade kanske maxat 30 kg men hade garanterat skadat mig om jag försökte. Marklyft var lika illa, runt 20 kg första passet kändes riktigt jävla tungt. Det gick dock fort framåt och efter ett år hade jag tagit 130 kg i både knäböj och marklyft.

Första gången jag satte min fot i ett gym var jag dock ganska stark. 16 år den gången och det var på gymnasiets gym. Maxade 60 kg i bänkpress den gången på knappt 70 kg kv.
20 kg i marklyft? Måste funnits en del saker i vardagen som var svåra att utföra?
20 kg är ju stången - då klarade du inte ens lyfta upp stången efter du körde mark, till racket? Måste varit otroligt svårt att lyfta ner stången också, från höjd, till golvet för att kunna marka.
Hur var det att flytta viktkakor, 10 kilos och 20 kilos?
__

Har för mig jag gjorde 50x5 böj, 35x5 bänk och 80x5 mark. Efter två-tre styrketräningspass. 70 kg kv på 197 cm (superbenrangel).

Jocke67
2018-01-27, 23:53
När jag var 30 år och helt otränad och rejält fet vägandes 105kg tog jag 80kg bänkpress när irrade mig in på ett gym en gång. Sen som 40-åring hade jag blivit en vältränad cyklist på ca 75kg. Styrketränade ben ibland på vintrarna och minns att jag tog 70kg bänkpress när jag testade en gång (tränade inte överkropp annars).

baktung
2018-01-27, 23:53
20 kg i marklyft? Måste funnits en del saker i vardagen som var svåra att utföra?
20 kg är ju stången - då klarade du inte ens lyfta upp stången efter du körde mark, till racket? Måste varit otroligt svårt att lyfta ner stången också, från höjd, till golvet för att kunna marka.
Hur var det att flytta viktkakor, 10 kilos och 20 kilos?
__

Har för mig jag gjorde 50x5 böj, 35x5 bänk och 80x5 mark. Efter två-tre styrketräningspass. 70 kg kv på 197 cm (superbenrangel).
Har en skolskivstång som väger 6-7 kg. Laddade den först med två femkilos och det orkade jag utan problem, till och med militärpress ett tiotal gånger (eller så minns jag fel och hade bara 2,5 kg per sida i militären). Men skillnaden när jag satte på ett par femkilos till, totalt 27 kg, var enorm. Fick upp den från marken några gånger om jag absolut ville men trots uppvärmning knakade det obehagligt på flera ställen. Tog inte risken att skada mig utan sänkte till 22 kg, alltså 7,5 kg på vardera sida om stången. Ökade väl 5 kg i veckan första månaderna och kunde väl reppa på 60 kg efter två månader. Efter tre månader började jag på gym och då blev jag starkare i raketfart.

Svårigheter i vardagen var som sagt matkassar och tvättkorg.

Diomedea exulans
2018-01-28, 00:05
20 kg i marklyft? Måste funnits en del saker i vardagen som var svåra att utföra?
20 kg är ju stången - då klarade du inte ens lyfta upp stången efter du körde mark, till racket? Måste varit otroligt svårt att lyfta ner stången också, från höjd, till golvet för att kunna marka.
Hur var det att flytta viktkakor, 10 kilos och 20 kilos?
__

Har för mig jag gjorde 50x5 böj, 35x5 bänk och 80x5 mark. Efter två-tre styrketräningspass. 70 kg kv på 197 cm (superbenrangel).

Det är inte så konstigt som det först kan låta. Man är väldigt hukad i nederläget av marklyft, väldigt få vardagslyft är gjorda i det läget.

Hade det varit 20 kg i kronlyft, då hade det varit mer anmärkningsvärt.

R0B
2018-01-28, 00:07
Han frågade efter de som var riktigt svaga.


Nej, efter ett par år började jag träna mer "normalt". :) Jag tog 90 när jag var 16, sen dröjde det en j-a massa år innan jag började öka igen, men mellan 26 och 28 års ålder började jag träna mer seriöst och ökade till 120. Så en ökning på 400 %. ;)

Äsch, det syns ju ändå inte på Ceejay att han tränar förutom den stora röven så han får vara med :naughty:

90 vid 16 är ju riktigt bra, och 400% låter ju galet. Ska också börja snacka i % när folk frågar vad jag lyfter

Tog min dagliga promenad. Det var den motion jag fick. Trappor funkade men det kunde vara slitigt att bära hem matkassar.

Du måste ju verkligen ha upplevt känslan av att vara en "ny" människa om man ser på vikterna du lyfter numera. :)

blåvitt
2018-01-28, 10:12
Hur många av er har varit riktigt svaga innan ni drog igång er gym "karriär" på riktigt? Och hur snabb utveckling hade ni första året?

Har en 19 årig pojk med mig på gymmet numera som borde ligga på 50 bänk, 50 böj och kanske 60 i mark enligt min observation av träningsvikterna vi använder just nu.

Drygt 180 lång och väger 60-65kg.

Han är ganska klen men har i alla fall ett bra utgångsläge om man ser på fett% som onekligen är låg. Ska bli spännande och ser hur han utvecklas under detta året om man kan få han att börja äta lite mer.

När jag började gymma 15 år gammal bänkade jag 45 och knäböjde 60 har jag för mig. Började inte marka så tidigt. På ett år ökade jag till 75 i bänk, 100 i knäböj och jag markade 120 kanske. Efter drygt två år bänkade jag 90, markade 140, militärpressade 50 och knäböjde 115. Så började väldigt lågt men hade ganska bra ökningar imo (helt natty dessutom, och höll samma takt som kompisar som preppade). Men där nånstans la jag av och tränade inte ordentligt på kanske fem år så jag blev väldigt svag och fet, mycket sorgligt.

baktung
2018-01-28, 20:30
Du måste ju verkligen ha upplevt känslan av att vara en "ny" människa om man ser på vikterna du lyfter numera. :)
Absolut! Jag är också mycket tacksam för den hjälp jag fick med att bryta den förlamande ångestsituation jag inte kunde ta mig ur för egen maskin. Kan bara hoppas det återfunna livet håller i sig.

Chorizo
2018-01-28, 20:53
För mig i bänk i typ
Född 1982 en del träning också frånvaro

Typ 1993, 20 Kg i bänkpress (första försöker)

1997, 40 kg i bänkpress (andra gången)

1998, börja träna. Körde bänk som vilken övning som helst och jag körde de dom föll mig i de året.

2001 gjorde jag 100 bänk, nog mest pga all hantelpress jag gjorde då, tränade långa ensamma stunder på gymmet och var där jämt.

2005 bytte där fanns mycket bänk.

2008 tvinga någon mig tävla och styrkelyft, bänken bara 125

Minns inte exakt men gick från 125 till 140 ett år. träna la mindre slött)

165 på tväling i bänk (en dålig dag...) �� jag hade 175 dagen innan.



Men jag har blivit å bättre att träna nu med åren. Skriva ner osv

Pajje
2018-01-28, 21:10
Ja, 450 kg.

Är inte så mycket att hänga i granen om man jämför med de som tränar seriöst styrka, men klart mer än genomsnittet.

Men framförallt om man jämför när jag började träna, som spinkig 16-åring på runt 70 kg och 1.95 lång.
48 kg i bänkpress kommer jag ihåg. Marklyft tränade jag inte alls då, det har kommit på senare år (är 42 idag), och knäböj kanske 60-70 kg som mest när jag var 19.

Idag gör jag 147,5-130-170, 20+ chins och på dipsen 10+ med 20kg extravikt (väger 105kg i dagsläget), så det har hänt en del.

Sen finns det ju de som drar mer i marklyft helt otränade än vad jag gör, men sånt är livet, man har olika förutsättningar.

MackeJuve
2018-01-29, 10:16
Tycker att det är mer eller mindre omöjligt att avgöra vilket utgångsläge man hade om man har tränat hela livet. Gymmet vet jag att jag besökte för första gången när jag var 16 år, sommaren innan man skulle börja gymnasiet. Innan dess hade man dock spelat fotboll och innebandy hela livet med tillhörande fysträning. Man hade även ett par år med hemmaträning i ryggsäcken - bicepscurls och armhävningar på pojkrummet. Det finns inget läge där jag var otränad.

Min gamla journal hade kunnat ge mig en hint men den är tyvärr från våren 2009 och jag började med styrketräning på gym sommaren 2007. Jag minns inte hur lång tid av dessa ~två år som spenderades bland maskinerna kontra bland de fria vikterna. Det jag kan se är att jag verkar ha börjat med marklyft ungefär(troligtvis lite tidigare) vid journalens start och att jag då tar 110x4. Ett halvår senare tar jag 200 kg. Bänkat lär jag ha gjort nästintill från den dagen jag satte foten på gymmet och där har två års träning givit mig 100 kg i 1RM.

Sen så minns jag ju fragment av hur dessa lyft såg ut. Det var inte vackert.

Diomedea exulans
2018-01-29, 10:26
Tycker att det är mer eller mindre omöjligt att avgöra vilket utgångsläge man hade om man har tränat hela livet. Gymmet vet jag att jag besökte för första gången när jag var 16 år, sommaren innan man skulle börja gymnasiet. Innan dess hade man dock spelat fotboll och innebandy hela livet med tillhörande fysträning. Man hade även ett par år med hemmaträning i ryggsäcken - bicepscurls och armhävningar på pojkrummet. Det finns inget läge där jag var otränad.

Min gamla journal hade kunnat ge mig en hint men den är tyvärr från våren 2009 och jag började med styrketräning på gym sommaren 2007. Jag minns inte hur lång tid av dessa ~två år som spenderades bland maskinerna kontra bland de fria vikterna. Det jag kan se är att jag verkar ha börjat med marklyft ungefär(troligtvis lite tidigare) vid journalens start och att jag då tar 110x4. Ett halvår senare tar jag 200 kg. Bänkat lär jag ha gjort nästintill från den dagen jag satte foten på gymmet och där har två års träning givit mig 100 kg i 1RM.

Sen så minns jag ju fragment av hur dessa lyft såg ut. Det var inte vackert.

Sjuka gener.

MackeJuve
2018-01-29, 10:41
Sjuka gener.

Nej. Jag har haft förhållandevis lätt för marklyft, det är det.

Lennix
2018-01-29, 10:44
Sjuka gener.

Nej. Jag har haft förhållandevis lätt för marklyft, det är det.

Det här är lite intressant.

Vart tycker folk att gränsen går för sjuka gener?
Vad måste man lyfta och hur snabbt måste man öka för att det skall anses som sjuka gener?

Ribcage
2018-01-29, 10:55
Det här är lite intressant.

Vart tycker folk att gränsen går för sjuka gener?
Vad måste man lyfta och hur snabbt måste man öka för att det skall anses som sjuka gener?


Jag tycker antingen de som svarar väldigt bra på träning och utvecklas oerhört snabbt, eller så de som är sådär vrålstarka från början. Svårt att sätta exakta siffror på det.

MackeJuve
2018-01-29, 11:01
Det här är lite intressant.

Vart tycker folk att gränsen går för sjuka gener?
Vad måste man lyfta och hur snabbt måste man öka för att det skall anses som sjuka gener?

Jag vet inte. Mer än 180-145-265 efter 10,5 års obruten styrketräning med fokus på att bli stark i vart fall. Men att sätta någon sorts gräns för sjuka gener känns skitsvårt. Tycker inte att man behöver ha t.ex. Smulters utgångsläge(105 kg i bänkpress efter ett par pass) men ens resultat behöver helt klart sticka ut en del.

Du har ju t.ex. goda förutsättningar. 600-total på mindre än två års tid? Det är rätt sjukt i min värld. Men då jämför jag med mig själv. Dio kanske tycker att mina resultat är sjuka medan dina är utomjordiska. Blir ju omedvetet så att man jämför med sig själv.

Lennix
2018-01-29, 11:14
Jag vet inte. Mer än 180-145-265 efter 10,5 års obruten styrketräning med fokus på att bli stark i vart fall. Men att sätta någon sorts gräns för sjuka gener känns skitsvårt. Tycker inte att man behöver ha t.ex. Smulters utgångsläge(105 kg i bänkpress efter ett par pass) men ens resultat behöver helt klart sticka ut en del.

Du har ju t.ex. goda förutsättningar. 600-total på mindre än två års tid? Det är rätt sjukt i min värld. Men då jämför jag med mig själv. Dio kanske tycker att mina resultat är sjuka medan dina är utomjordiska. Blir ju omedvetet så att man jämför med sig själv.

Du har ändå bra gener som kan nå 590 i totalen, jag tror inte alla har den möjligheten. Men att dina gener är 'sjuka' som Dio säger skulle jag inte hålla med om utan att du mer är träningsprodukt.

Det är så svårt att kolla på sina egna resultat, jag förstår att mina ökningar är bra, men hur bra är dem i förhållande till min längd och vikt osv osv?

Raschmus
2018-01-29, 11:17
Totalt 585 där bänk är 175 utan stopp
Bockade i nej. Hade jag lyft cirka 230 böj, 260 mark och samma bänk fast med stopp så hade jag känt mig ganska stark.

MackeJuve
2018-01-29, 11:28
Du har ändå bra gener som kan nå 590 i totalen, jag tror inte alla har den möjligheten. Men att dina gener är 'sjuka' som Dio säger skulle jag inte hålla med om utan att du mer är träningsprodukt.

Det är så svårt att kolla på sina egna resultat, jag förstår att mina ökningar är bra, men hur bra är dem i förhållande till min längd och vikt osv osv?

Ja, någonstans kring okej/bra kan jag väl sträcka mig till. Det är sant att man blir lite blind när man bedömer sina egna siffror. Gruppen man kan jämföra sig med är dock väldigt liten då det är väldigt få som har tränat styrketräning med fokus på styrka i nästan 11 obrutna år.

Tycker inte att du ska haka upp dig så mycket på din storlek. Dina resultat är riktigt jävla bra oavsett.

Lennix
2018-01-29, 14:09
Ja, någonstans kring okej/bra kan jag väl sträcka mig till. Det är sant att man blir lite blind när man bedömer sina egna siffror. Gruppen man kan jämföra sig med är dock väldigt liten då det är väldigt få som har tränat styrketräning med fokus på styrka i nästan 11 obrutna år.

Tycker inte att du ska haka upp dig så mycket på din storlek. Dina resultat är riktigt jävla bra oavsett.

Ja det får du fan göra, samtidigt springer du som en dåre och spelar fotboll. Du borde börja med crossfit :P

Tack *hug* Men enda rätta jämförelsen är väl med personer med någorlunda samma förutsättningar?

Diomedea exulans
2018-01-29, 14:21
"Sjuka" kanske var lite överdrivet, ja. Det var mest ökningen i marklyft första året som jag hakade upp mig på (ökningen i bänk över 2 år var också riktigt bra).

Pzorz
2018-01-30, 06:44
Nej @ 600. Jag arbetar som flyttgubbe och är inte ens tredje starkast på firman. Jag har åsikten att för att kunna kalla sig stark ska man vara utmärkande i sin normala omgivning, vare sig på arbete eller gym, och det skulle krävas typ en 750 total för det.

Pepz
2018-01-30, 08:29
två års uppehåll från träning så har min total sjunkit från 670 till under 500

Så ja jag är svag

Ajasoro
2018-01-30, 21:09
Jag är stark.
Min total är 352,5 kg om vi skiter i stopp i bänken. Det är över kvalgränsen till SM och jag är starkare än alla mina tjejpolare och några killkompisar i absolut styrka.

smerk
2018-01-30, 21:37
Tog typ 135 bänk, 190 böj och 215 mark då jag körde styrka för nått år sedan på 81kg kroppsvikt. Anser det inte som starkt alls, då det fanns folk på gymmet som böjde typ 300kg

Bjorneman
2018-01-30, 21:55
Jag är rätt stark i en del övningar med väldigt strikt utförande och hygglig i greppet, men mark, bänk och böj kör jag inte för tillfället och har aldrig satsat på det.

MackeJuve
2018-01-31, 10:01
En dag kvar men räknade ihop det nu ändå då jag har tid över. Lite saker som påverkar resultatet:
- Vid skapandet av omröstningen tänkte jag inte på forumets kvinnliga andel. Vad som anses starkt gällande total för män kontra kvinnor skiljer sig som bekant markant. I efterhand så borde jag ha antingen ha inkluderat svarsalternativ för kvinnor(vilket hade blivit svårt med tanke på max antal svarsalternativ) eller skapat en separat tråd för kvinnor. Jag tror ju dock att hur jag än hade gjort så hade män kunnat komma in och sabotera genom att trycka i ett svar ämnat för kvinnor. Jag gissar att andelen män som har svarat är så pass hög att jag ändå kan använda resultatet från omröstningen för att kunna ge en ungefärlig bild av vad som generellt anses starkt eller inte starkt för män.

- Två pers har valt "Nej - +800 kg". Jag skulle ha valt "Nej - 850 kg" där istället. Nu har jag inkluderat dessa två individer i min sammanställning men jag ställer mig lite tveksam till om vi ens har så starka människor på Kolozzeum. Har vi det så ställer jag mig tveksam till att de inte anser sig vara starka. De påverkar inte procent-uträkningen men höjer de icke starkas totalt med 6 kg. Skitsamma kan jag tycka.

Sammanställning

Totalt antal svarande
159 st
Varav anser sig inte vara starka
73 %
Varav anser sig vara starka
27 %

Medeltotal för de som inte anser sig vara starka
445 kg
Medeltotal för de som anser sig vara starka
488 kg

Antal som tar 200-500 kg
119 st
Procentuell del av alla svarande
75 %
Medeltotal för dessa
405 kg

Antal som tar 550-850 kg
40 st
Procentuell del av alla svarande
25 %
Medeltotal för dessa
611 kg

Medeltotal för alla svarande
457 kg

Slutsats
Vi fick in en helt okej mängd svar även om jag inte är idiot nog att tro att det här skulle vara något sorts facit på något. Åsikterna för vad som är starkt går starkt isär mellan de tränande. T.ex. så skiljer sig inte de icke-starkas total jättemycket emot de starkas(43 kg). Att döma av de skriftliga svaren i tråden så är detta till största del miljöbetonat. Den som ständigt vistas bland objektivt starka personer kommer inte anse sig vara stark i samma utsträckning som den som lyfter på det kommersiella gymmet. Åsikterna för vad som krävs för att vara stark går också isär. Ska man jämföra med medelsvensson eller med andra tränande? Måste man upp på SM-nivå?

När du tar +500kg är du klart starkare än den genomsnittliga Kolo-medlemmen. När du passerar 600 kg tillhör du en ganska exklusiv skara. Gränserna som folk brukar sätta verkar därmed ganska rimliga. 500 kg i totalen brukar vara ett första mål som många sätter, och då är du även starkare än de flesta andra seriöst tränande. Nästa mål brukar vara 600 kg och det är av av tråden framkomna anledningar betydligt svårare att nå. Med det i åtanke så kanske fler borde vara nöjda och stolta med sina bedrifter snarare än att tänka "allt under xxx kg är värdelöst, det är där den riktiga gränsen går". I själva verket så ligger gränsen troligtvis lite lägre för gemene man.

Tack för era svar!

ceejay
2018-01-31, 11:44
två års uppehåll från träning så har min total sjunkit från 670 till under 500

Så ja jag är svag

Hur känns det mentalt?

Pepz
2018-02-04, 10:49
Hur känns det mentalt?

Det var fruktansvärt jobbigt en period faktiskt.

Nu har jag accepterat det lite mer men motivationsbristen består och blir värre när jag lyfter småvikter :em:

Lennix
2018-02-04, 11:34
En dag kvar men räknade ihop det nu ändå då jag har tid över. Lite saker som påverkar resultatet:
- Vid skapandet av omröstningen tänkte jag inte på forumets kvinnliga andel. Vad som anses starkt gällande total för män kontra kvinnor skiljer sig som bekant markant. I efterhand så borde jag ha antingen ha inkluderat svarsalternativ för kvinnor(vilket hade blivit svårt med tanke på max antal svarsalternativ) eller skapat en separat tråd för kvinnor. Jag tror ju dock att hur jag än hade gjort så hade män kunnat komma in och sabotera genom att trycka i ett svar ämnat för kvinnor. Jag gissar att andelen män som har svarat är så pass hög att jag ändå kan använda resultatet från omröstningen för att kunna ge en ungefärlig bild av vad som generellt anses starkt eller inte starkt för män.

- Två pers har valt "Nej - +800 kg". Jag skulle ha valt "Nej - 850 kg" där istället. Nu har jag inkluderat dessa två individer i min sammanställning men jag ställer mig lite tveksam till om vi ens har så starka människor på Kolozzeum. Har vi det så ställer jag mig tveksam till att de inte anser sig vara starka. De påverkar inte procent-uträkningen men höjer de icke starkas totalt med 6 kg. Skitsamma kan jag tycka.

Sammanställning

Totalt antal svarande
159 st
Varav anser sig inte vara starka
73 %
Varav anser sig vara starka
27 %

Medeltotal för de som inte anser sig vara starka
445 kg
Medeltotal för de som anser sig vara starka
488 kg

Antal som tar 200-500 kg
119 st
Procentuell del av alla svarande
75 %
Medeltotal för dessa
405 kg

Antal som tar 550-850 kg
40 st
Procentuell del av alla svarande
25 %
Medeltotal för dessa
611 kg

Medeltotal för alla svarande
457 kg

Slutsats
Vi fick in en helt okej mängd svar även om jag inte är idiot nog att tro att det här skulle vara något sorts facit på något. Åsikterna för vad som är starkt går starkt isär mellan de tränande. T.ex. så skiljer sig inte de icke-starkas total jättemycket emot de starkas(43 kg). Att döma av de skriftliga svaren i tråden så är detta till största del miljöbetonat. Den som ständigt vistas bland objektivt starka personer kommer inte anse sig vara stark i samma utsträckning som den som lyfter på det kommersiella gymmet. Åsikterna för vad som krävs för att vara stark går också isär. Ska man jämföra med medelsvensson eller med andra tränande? Måste man upp på SM-nivå?

När du tar +500kg är du klart starkare än den genomsnittliga Kolo-medlemmen. När du passerar 600 kg tillhör du en ganska exklusiv skara. Gränserna som folk brukar sätta verkar därmed ganska rimliga. 500 kg i totalen brukar vara ett första mål som många sätter, och då är du även starkare än de flesta andra seriöst tränande. Nästa mål brukar vara 600 kg och det är av av tråden framkomna anledningar betydligt svårare att nå. Med det i åtanke så kanske fler borde vara nöjda och stolta med sina bedrifter snarare än att tänka "allt under xxx kg är värdelöst, det är där den riktiga gränsen går". I själva verket så ligger gränsen troligtvis lite lägre för gemene man.

Tack för era svar!

Kul sammanställning! Nästa gång hade det varit intressant med wilks.

Kul att man ingår i "en exklusiv skara" :d

trädgårdsmöbel
2018-02-04, 11:39
När du tar +500kg är du klart starkare än den genomsnittliga Kolo-medlemmen. När du passerar 600 kg tillhör du en ganska exklusiv skara. Gränserna som folk brukar sätta verkar därmed ganska rimliga. 500 kg i totalen brukar vara ett första mål som många sätter, och då är du även starkare än de flesta andra seriöst tränande. Nästa mål brukar vara 600 kg och det är av av tråden framkomna anledningar betydligt svårare att nå. Med det i åtanke så kanske fler borde vara nöjda och stolta med sina bedrifter snarare än att tänka "allt under xxx kg är värdelöst, det är där den riktiga gränsen går". I själva verket så ligger gränsen troligtvis lite lägre för gemene man.

Tack för era svar!

Varför är totalen så viktig? 600kg totalt kan vara skitbra med en viss fördelning mellan lyften, och inte alls lika bra med en annan. Jämför tex 200-200-200 med 230-120-250.

Bärsärk
2018-02-04, 13:50
Det var fruktansvärt jobbigt en period faktiskt.

Nu har jag accepterat det lite mer men motivationsbristen består och blir värre när jag lyfter småvikter :em:

Byt gym där ingen känner igen dig och grimasera efter varje lyft så folk tror att du typ kör rehab eller något.

Lennix
2018-02-04, 13:57
Byt gym där ingen känner igen dig och grimasera efter varje lyft så folk tror att du typ kör rehab eller något.

Hahaha, jag brukar tänka så när jag kör bänk som jag är sämst på "skall jag ta mig lite mot axeln så folk tror jag har någon skada och inte bara är klen"

Pepz
2018-02-04, 13:59
Byt gym där ingen känner igen dig och grimasera efter varje lyft så folk tror att du typ kör rehab eller något.

det skulle vara smart :d
Men eftersom min arbetsplats är på två träningsanläggningar så sparar jag mycket tid genom att träna på plats.
Tid som jag lägger på familjen istället.

baktung
2018-02-04, 14:33
Varför är totalen så viktig? 600kg totalt kan vara skitbra med en viss fördelning mellan lyften, och inte alls lika bra med en annan. Jämför tex 200-200-200 med 230-120-250.
600 är väl fortfarande 600? Det där avslöjar ju bara att du anser bänkpress vara ett viktigare mått på styrka än övriga två övningar. Sen är det sant att 200 i bänk är en mer extrem prestation än 250 i mark, och om bedömningen bör vara att det enskilt mest extrema grenresultatet avgör den upplevda styrkan så är 200-200-200-killen häftigare. Då tycker jag dock att 300-0-300 hade varit ännu coolare om personen hade saknat armar och knäböjt med en specialstång samt dragit mark med en rem runt ryggen.

Diomedea exulans
2018-02-04, 14:51
Hahaha, jag brukar tänka så när jag kör bänk som jag är sämst på "skall jag ta mig lite mot axeln så folk tror jag har någon skada och inte bara är klen"

Tur man ÄR skadad på riktigt och brukar massera axlarna mellan seten (det minskar smärtan av någon anledning).

Jocke67
2018-02-04, 19:27
Enligt statistiken i omröstningen så är man ju aldrig stark oavsett hur tungt man lyfter. Förutom möjligen en bit över 800kg. Så man kan ju lika gärna skita i allting och ge upp! :d

baktung
2018-02-05, 01:01
Enligt statistiken i omröstningen så är man ju aldrig stark oavsett hur tungt man lyfter. Förutom möjligen en bit över 800kg. Så man kan ju lika gärna skita i allting och ge upp! :d
Det verkar finnas en klubb som är lite nöjdare än övriga. De som uppnått 500 kg i totalen och förmodligen inte riktigt hunnit sikta vidare. 19-13 till Nej-sidan är ändå den högsta andelen Ja-sägare av alla grupper. På 450 kg har vi t.ex. 16-9 och på 550 kg har det dalat till 12-3. Resultatet visar helt enkelt upp mänskligheten i ett nötskal: att man aldrig nöjer sig och att mycket vill ha mer.

En intressant följdfråga vore att ta reda på om Nej-sidan överlag satsar hårdare på totalen än Ja-sidan. Det känns inte orimligt att så är fallet.

MackeJuve
2018-02-05, 08:28
Varför är totalen så viktig? 600kg totalt kan vara skitbra med en viss fördelning mellan lyften, och inte alls lika bra med en annan. Jämför tex 200-200-200 med 230-120-250.

Man måste mäta med något, jag har skrivit i tråden varför det blev totalen och inte något annat. Alla har sina egna personliga preferenser vad gäller styrka så det är omöjligt att hitta ett koncept alla gillar. Du är stark i bänkpress - därmed kommer du att tycka att bänkpress är viktigare relativt sett de andra lyften. Jag har lite samma sak med marklyft.

Diomedea exulans
2018-02-05, 08:32
Tycker lite synd om er som är starka men tror ni är svaga, ni får inte höra så ofta från andra att ni är duktiga på det ni gör. Jag drar en parallell till att kunna rita; är man bara pyttelite duktig på att rita får man höra det till leda; en halvfin teckning på Facebook får hutlöst med lajks, trettioelva "wow!" och femtionitton "kan du rita av mig?"

smerk
2018-02-05, 08:52
Tycker lite synd om er som är starka men tror ni är svaga, ni får inte höra så ofta från andra att ni är duktiga på det ni gör. Jag drar en parallell till att kunna rita; är man bara pyttelite duktig på att rita får man höra det till leda; en halvfin teckning på Facebook får hutlöst med lajks, trettioelva "wow!" och femtionitton "kan du rita av mig?"

Det stämmer, eftersom gemene man bryr sig inte någonting om styrka i övningar de själv inte utför på gymmet.

MackeJuve
2018-02-05, 10:37
Tycker lite synd om er som är starka men tror ni är svaga, ni får inte höra så ofta från andra att ni är duktiga på det ni gör. Jag drar en parallell till att kunna rita; är man bara pyttelite duktig på att rita får man höra det till leda; en halvfin teckning på Facebook får hutlöst med lajks, trettioelva "wow!" och femtionitton "kan du rita av mig?"

Jag tycker snarare att din liknelse med ritandet överensstämmer väldigt väl med skrotlyftandet :D Du behöver inte nå några storartade styrkenivåer innan man fullkomligen blir överöst med komplimanger om ens styrka. I.o.m. att komplimangerna oftast kommer från folk som inte kan styrketräning särskilt bra så blir de efter ett tag slentrian. Det är alltid trevligt att höra att någon tycker att man är stark, men innerst inne så vet man att det grundas i att de har dålig koll på ämnet. Så man blir glad MEN man ifrågasätter inombords komplimangen och tar inte åt sig helt och hållet.

ARMSTARK
2018-02-05, 12:45
Tycker lite synd om er som är starka men tror ni är svaga, ni får inte höra så ofta från andra att ni är duktiga på det ni gör. Jag drar en parallell till att kunna rita; är man bara pyttelite duktig på att rita får man höra det till leda; en halvfin teckning på Facebook får hutlöst med lajks, trettioelva "wow!" och femtionitton "kan du rita av mig?"

Man har ju två olika svar beroende på vem som frågar. På gymet är man ju "Den där dopade gubben, ingen kan vara så stark ren." Medans man är en medelmåtta på ett träningsforum, speciellt när man tar upp totalen. De flesta tränar inte ens "alla tre" på gymmet.

Diomedea exulans
2018-02-05, 12:51
Jag tycker snarare att din liknelse med ritandet överensstämmer väldigt väl med skrotlyftandet :D Du behöver inte nå några storartade styrkenivåer innan man fullkomligen blir överöst med komplimanger om ens styrka. I.o.m. att komplimangerna oftast kommer från folk som inte kan styrketräning särskilt bra så blir de efter ett tag slentrian. Det är alltid trevligt att höra att någon tycker att man är stark, men innerst inne så vet man att det grundas i att de har dålig koll på ämnet. Så man blir glad MEN man ifrågasätter inombords komplimangen och tar inte åt sig helt och hållet.

Man har ju två olika svar beroende på vem som frågar. På gymet är man ju "Den där dopade gubben, ingen kan vara så stark ren." Medans man är en medelmåtta på ett träningsforum, speciellt när man tar upp totalen. De flesta tränar inte ens "alla tre" på gymmet.

Iofs. Min mamma tyckte jag var cp-stark när hon såg mig knäböja 50 kg en gång. Det är nog ungefär lika mellan teckning och styrketräning, det är bara det att jag inte hänger på något teckningsforum där 95 % av alla på forumet ritar bättre än jag och påstår att jag teckningstränar fel och med fel attityd.

MackeJuve
2018-02-05, 13:10
Iofs. Min mamma tyckte jag var cp-stark när hon såg mig knäböja 50 kg en gång. Det är nog ungefär lika mellan teckning och styrketräning, det är bara det att jag inte hänger på något teckningsforum där 95 % av alla på forumet ritar bättre än jag och påstår att jag teckningstränar fel och med fel attityd.

Hahaha! Morsor är underbara.