handdator

Visa fullständig version : Lite förslag på mat efter träningen?

towa02
2004-05-04, 19:51
Hejsan
jag heter tommy och är ny på detta forum.
jag vet inte vad jag skall äta efter jag har tränat, brukar träna 6-8 på kvällen, brukar ta en gainer efter träningen.
Men nu är det så att jag är en fattig student och vill ersätta gainern med någonting annat, något som är lätt att tillreda.
För tilfället håller jag på att "bulka", skulle vara väldigt tacksam för nyttiga svar.

/Mvh en nybörjare :D

King Grub
2004-05-04, 20:09
Per gram protein är vassleproteinpulver, av typen Exell, billigast och bäst.

Till det valfria snabba kolhydrater: dextropur/druvsocker, vitt bröd, skumgodis, russin, cornflakes, potatismos, riskakor, t ex.

Vassleprotein är bäst, men visst kan du öppna en burk tonfisk eller liknande om du vill.

Trance
2004-05-04, 20:25
Tänk på att du också helst skall ha i dig något mera rejält någon timme efter träningen, som student så rekommenderar jag makaroner, ketchup och köttbullar.

;)

Halldin
2004-05-04, 20:55
Vid Moses polisonger, det är ju ~15g protein per 100g. köttbulle

Blir till att inhandla till kvällsmålen, tonfisk i all ära men variation förnöjer :)

cali
2004-05-04, 21:48
Per gram protein är vassleproteinpulver, av typen Exell, billigast och bäst.

Du gör det lite förenklat när du säger så där.
Exell är ett koncentrat vilket är protein av rätt dålig kvalite. Lågt Biologiskt värde.
Det lönar sig att köpa tex ett isolat för en lite dyrare slant, men som man inte behöver ta lika mycket av för att det har mycket högre biologsikt värde. Sen är Exell (vasslekoncentrat) inte alls särskilt optimalt att ta direkt efter träning. Man bör ha ett protein med snabbare upptag, ett isolat.

Exell innehåller för övrigt riktigt mycket dåligt fett 7%, det anser jag inte är acceptabelt!
Massa kolisar har det också. Dessa två saker ser jag som biprodukter som inte ska finnas i ett rent proteintillskott.