handdator

Visa fullständig version : Lite förslag på mat efter träningen?

towa02
2004-05-04, 19:51
Hejsan
jag heter tommy och är ny på detta forum.
jag vet inte vad jag skall äta efter jag har tränat, brukar träna 6-8 på kvällen, brukar ta en gainer efter träningen.
Men nu är det så att jag är en fattig student och vill ersätta gainern med någonting annat, något som är lätt att tillreda.
För tilfället håller jag på att "bulka", skulle vara väldigt tacksam för nyttiga svar.

/Mvh en nybörjare :D

King Grub
2004-05-04, 20:09
Per gram protein är vassleproteinpulver, av typen Exell, billigast och bäst.

Till det valfria snabba kolhydrater: dextropur/druvsocker, vitt bröd, skumgodis, russin, cornflakes, potatismos, riskakor, t ex.

Vassleprotein är bäst, men visst kan du öppna en burk tonfisk eller liknande om du vill.

Trance
2004-05-04, 20:25
Tänk på att du också helst skall ha i dig något mera rejält någon timme efter träningen, som student så rekommenderar jag makaroner, ketchup och köttbullar.

;)

Halldin
2004-05-04, 20:55
Vid Moses polisonger, det är ju ~15g protein per 100g. köttbulle

Blir till att inhandla till kvällsmålen, tonfisk i all ära men variation förnöjer :)

cali
2004-05-04, 21:48
Per gram protein är vassleproteinpulver, av typen Exell, billigast och bäst.

Du gör det lite förenklat när du säger så där.
Exell är ett koncentrat vilket är protein av rätt dålig kvalite. Lågt Biologiskt värde.
Det lönar sig att köpa tex ett isolat för en lite dyrare slant, men som man inte behöver ta lika mycket av för att det har mycket högre biologsikt värde. Sen är Exell (vasslekoncentrat) inte alls särskilt optimalt att ta direkt efter träning. Man bör ha ett protein med snabbare upptag, ett isolat.

Exell innehåller för övrigt riktigt mycket dåligt fett 7%, det anser jag inte är acceptabelt!
Massa kolisar har det också. Dessa två saker ser jag som biprodukter som inte ska finnas i ett rent proteintillskott.

Så ska du ha något protein efter träning ska de helst vara ett vassleisolat med lite fett och kolisar, bättre än det kan du inte få i dej. Billigt vassle-isolat finns som heter star nutrition (whey -100).

Whey-80 är för övrigt likvärdigt exelll fast med högre biologiskt väde eftersom det finns delar av isolat i det samt att det har extremt lite fett och kolisar i sig.

Nu blev det visst lite OT :)

nordland
2004-05-05, 10:17
Vilket dravvel....... Exell är ett fullgott vassleprotein och 15 ggr bättre än Star Nutritions mask-besudlade skit protein.

Enda skillnaden mellan Koncentrat och Isolat är att isolatet är bättre filtrerat. Men det är en obetydlig liten skillnad i upptagningshastighet.

Satsa på billigt Vassleprotein ex

Exell (http://www.kolozzeum.com). Det lönar sig att köpa ett billigt Koncentrat och ta lite större mängd, än att köpa ett svindyrt isolat och sedan snåla med intaget...

z_bumbi
2004-05-05, 10:47
Nordland: Jo skillnaden mellan isolat och koncentrat i upptagshastighet lär inte vara stor.

Att biologiska värdet mellan två olika koncentrat skulle skilja så mycket tvivlar jag också på.
Iofs har väl whey 80 en liten andel av isolat men det är ju fortfarande vassleprotein och det skiljer ju inte så mycket mellan olika vassleprotein överhuvudtaget..