handdator

Visa fullständig version : Borde snus förbjudas?


ApexProcyon
2018-01-24, 17:36
Som titeln lyder, vore det positivt eller negativt ifall EU:s snusförbud skulle börja gälla även i Sverige?

Vad tusan, missade omröstningen i första tråden. Nu vet jag hur Bob90 kände sig när han tappert försökte skapa en poll. :(

King Grub
2018-01-24, 17:42
Cigaretter först.

trädgårdsmöbel
2018-01-24, 17:44
Nej. Jävla eu-byråkrater mutade av större tobaksbolag och läkemedelsbranchen. Snus är det bevisat effektivaste sättet att sluta röka, och detta sticker så jävla hårt i röven på diverse tillverkare av cigarretter och nikotinläkemedel.

Alexton
2018-01-24, 17:44
Absolut inte.
Cigarett barbarerna i söder kan få fortsätta med sitt också. Känner mig som en bevandrad herre när jag öppnar min dosa efter en måltid medan de andra skamset får ställa sig utomhus.

Kif
2018-01-24, 17:56
Förbjuda!?! Står inte snus med bland mänskliga rättigheter? Om inte bör det skrivas in. Rätt säker på att det är en mänsklig rättighet att snusa.*jorgen*

ApexProcyon
2018-01-24, 18:00
Utöver munhälsan samt nikotinets milt centralstimulerande effekt, finns det svart på vitt att snus är skadligt?

Fogel
2018-01-24, 18:19
Utöver munhälsan samt nikotinets milt centralstimulerande effekt, finns det svart på vitt att snus är skadligt?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230185

ApexProcyon
2018-01-24, 18:22
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230185

Tack, det var inte dålig riskökning heller.

Även vid lägre konsumtion, 5-6 dosor per vecka, syns en 40-procentig riskökning. (2-diabetes)

shadowfire
2018-01-24, 18:25
Snart i din kvinnas andedräkt...

https://www.snusbolaget.se/snusjournalen/den-kvinnliga-snusaren/

Snusanvändningen bland kvinnor har ökat markant det senaste årtiondet. Av landets cirka 1 miljon snusare är en knapp tredjedel kvinnor och enligt våra vänner på Snusbolaget är andelen kvinnor som handlar på nätet ännu större.

Alexton
2018-01-24, 18:26
5-6 dosor i veckan är väl inte en lägre konsumtion ?
Tror jag gör av med 2 dosor i veckan maximalt.
Munnen skulle ju se ut som om man tuggat på en personmina av 5-6 dosor i veckan.

delta_mats
2018-01-24, 18:31
Ja tillsammans med cigaretter och alkohol. Mer förmynderi är på sin plats.

anvihl
2018-01-24, 19:03
5-6 dosor i veckan är väl inte en lägre konsumtion ?
Tror jag gör av med 2 dosor i veckan maximalt.
Munnen skulle ju se ut som om man tuggat på en personmina av 5-6 dosor i veckan.

Tala för dig själv, 1-2 dosor lös om dagen sen man var 12. Munnen och tänderna i prima skick enligt tandläkaren.

Dreas
2018-01-24, 19:14
Tack, det var inte dålig riskökning heller.
Nej, men nu är kanske genomsnittssnusaren en individ som också gör annat som ökar risken för Diabetes :)

ApexProcyon
2018-01-24, 19:20
Nej, men nu är kanske genomsnittssnusaren en individ som också gör annat som ökar risken för Diabetes :)

Ja, det är något jag har i åtanke även om det här citatet finns i bakhuvudet.

– Vi kan bekräfta det man tidigare har misstänkt, snusare har en ökad risk för typ 2-diabetes, och det kan inte förklaras med att de ibland röker eller av att de har en livsstil som i andra avseenden är mindre hälsosam, säger Sofia Carlsson, forskare vid Institutet för miljömedicin (IMM) på Karolinska Institutet.

Det går potentiellt stick i stäv med det här dock.

METHODS:
Analyses were based on prospective studies conducted between 1990 and 2013 including 54 531 never-smoking men and 2441 incident cases of type 2 diabetes identified through screening, self-reporting and hospital and prescription registries. Hazard ratios (HRs) and 95% confidence intervals (CIs) were assessed and adjusted for age, body mass index, educational level, alcohol consumption and physical activity.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28164394

Självrapportering medför såklart en risk att personerna vill justera sin livsstil närmare normen i rapporteringen. Det blir nog svårt att säga bu eller bä åt något håll.

Puryeah
2018-01-24, 19:25
Hoppas jag inte, I need my snus :D

BelowAverage
2018-01-24, 19:29
Som liberalen skulle säga "bara jag slipper betala för dem så bryr jag mig inte", med skillnaden att jag helst låter dem betala för sig själva med produktskatt.
Någon som vet hur det står till med kadmium och snusare, delar de med sig i någon nämnvärd mängd till gemensamt dricksvatten eller är det oväsentliga mängder?

Patriarch K
2018-01-24, 20:46
Helt fel riktning. Alla droger borde vara lagliga och generera skattepengar.
Sedan kan man ju alltid förbjuda rökning på allmän plats och att skräpa ner med prillor/fimpar/kanyler etc....

Kev88
2018-01-24, 20:50
Verkligen inte, det skulle vara ett steg bakåt, legalisera alla droger istället och låt folk göra vad dom vill med sina egna kroppar, det har haft en positiv effekt i Portugal.

ceejay
2018-01-24, 20:52
Tack, det var inte dålig riskökning heller.

40% extra ökning på en redan extremt låg procent är inte så farligt kan man tycka.

Bob90
2018-01-24, 21:10
Ska man förbjuda snus så ska man fan förbjuda cigaretter först.
Tack, det var inte dålig riskökning heller.

Sen så kan det ju vara typ 40% på 0.001% iof.

Edit: Pucktvåa.

Diomedea exulans
2018-01-24, 21:25
Ja, det är coolt att snusa och jag är redan ocool nog, behöver inte en massa snusare som springer runt och får mig att se ännu mer ocool ut.

Rahf
2018-01-24, 22:06
Nu är jag förvisso både ex-rökare och -snusare, men livet var bra mycket drägligare när jag var beroende av den senare än den förra. Man störde inte andra och luktade inte fruktansvärt hela tiden, plus att snus kan appliceras när som helst.

Baskagge
2018-01-24, 22:16
Finns det någon beräkning på vad snus kan tänkas kosta samhället med avseende på ökade sjukvårdskostnader? Det finns ju för rökning i alla fall.

Jocke67
2018-01-24, 22:34
Finns det någon beräkning på vad snus kan tänkas kosta samhället med avseende på ökade sjukvårdskostnader? Det finns ju för rökning i alla fall.

Jag känner inte till några ökade hälsorisker för snusare (förutom ev diabetes då). Men om man räknar minskad rökning som en bieffekt av snusandet så skulle jag kunna tänka mig att snus är possitivt för folkhälsan.

MackeJuve
2018-01-25, 08:47
Om de behåller nikotinfritt snus och utvecklar dessa till att likna vanligt snus så mycket som möjligt - sure. Inte för att jag tycker att snus borde förbjudas utan mer för att det skulle ge mig en anledning att sluta ;) Har kört nikotinfritt snus förut men tröttnade på smakerna som tillhandahölls.

Grahn
2018-01-25, 08:58
Nope, däremot kanske man borde försöka försöka forska mer på eventuella skadeverkningar så att folk kan få information att dra egna beslut från.

EDIT: Är det verkligen coolt att snusa? Man ser cool ut med en brinnande pinne i käften visst men snus gör ju mest att man ser ut som en mupp.....

Patriarch K
2018-01-25, 09:30
Finns det någon beräkning på vad snus kan tänkas kosta samhället med avseende på ökade sjukvårdskostnader? Det finns ju för rökning i alla fall.

Du tänker från fel ände att ens tänka tanken! (även om jag förstår att du vill påvisa att snus inte leder till så mycket sjukvårdskostnader)
Att förbjuda snus = ingen snusförsäljning = inga skatteintäkter med vår höga tobaksskatt = kriminella karteller kommer att bildas och snus-smugglingen kommer att öga = kostnaden för polisresurser kommer att öka och annat administrativt och rättegångar etc...
Vi snackar många miljarder kronor i förlust för samhället och våra medborgare.

VS några futtiga kronor i ökade sjukvårdskostnader som ändå är en pytteliten summa av skattepengarna ovan.
Det får kosta vad det vill i sjukvårdkostnader eftersom ovanstående scenario kommer att kosta 100ggr mer.

perl
2018-01-25, 09:45
Du tänker från fel ände att ens tänka tanken! (även om jag förstår att du vill påvisa att snus inte leder till så mycket sjukvårdskostnader)
Att förbjuda snus = ingen snusförsäljning = inga skatteintäkter med vår höga tobaksskatt = kriminella karteller kommer att bildas och snus-smugglingen kommer att öga = kostnaden för polisresurser kommer att öka och annat administrativt och rättegångar etc...
Vi snackar många miljarder kronor i förlust för samhället och våra medborgare.

VS några futtiga kronor i ökade sjukvårdskostnader som ändå är en pytteliten summa av skattepengarna ovan.
Det får kosta vad det vill i sjukvårdkostnader eftersom ovanstående scenario kommer att kosta 100ggr mer.

Och jämfört med fetma, cigaretter, alkohol och andra liknande saker tror jag snuskostnaderna är väldigt låga för samhället.

Patriarch K
2018-01-25, 10:03
Och jämfört med fetma, cigaretter, alkohol och andra liknande saker tror jag snuskostnaderna är väldigt låga för samhället.

Fast samma argument gäller ju även för dem.
Att förbjuda fet mat/cigaretter/alkohol gör ju att det inte kommer in några skattepengar därifrån heller + alla andra argument jag nämnde ovan. Det täcker troligtvis alla sjukvårdskostnader med råge.
Därför bör ingenting förbjudas (men man kan reglera marknaden såsom systembolaget). Allt som man kan sälja som kan generera vinst och krossa karteller borde vara helt lagligt. Däremot är jag skeptisk till skjutvapen och vet inte hur jag ska förhålla mig till den frågan.

Sedan är det bara folkbildning som gäller och andra modifikationer. Just nu är chips/godis/öl/socker/panpizza/frysmat bland det billigaste man kan köpa i affärerna. Vettig mat kostar ofta mer, och de flesta vill nog ha det snabbt och enkelt och billigt.

ceejay
2018-01-25, 10:05
Nog väldigt svårt att mäta vad det kostar. Men här är en artikel om det.
https://www.va.se/nyheter/2015/02/25/samhallsnotan-for-kraftig-overvikt---172-miljarder-kronor-per-ar/

Patriarch K
2018-01-25, 10:41
Nog väldigt svårt att mäta vad det kostar. Men här är en artikel om det.
https://www.va.se/nyheter/2015/02/25/samhallsnotan-for-kraftig-overvikt---172-miljarder-kronor-per-ar/

Det där låter jäkligt mycket!
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatteintakter-per-skatt/ säger att vi får 1920 miljarder per år (2016)

Så får vi in 1920 miljarder om året i skattepengar. Så går nästan 1/10 av alla skattepengar till sjukvård av kraftig övervikt och dåliga matvanor? Det torde väl vara en ganska liten del av all annan sjukvård som också utförs? Eller är det så att dåliga matvanor räknas som roten till typ alla sjukvårdskostnader eftersom det leder till både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar? Känns lite knasigt.

Grahn
2018-01-25, 10:53
Att börja diktera hur folk lever sina liv allt för mycket med "kostnader" pga i vårt allmänna vårdsystem är minst sagt vanskligt. Ska ett system som skall anses vara till gagn för dig diktera hur du lever ditt liv? Ska du förslavas under systemet som skall hjälpa dig, i all välmening?

Man landar ju snarare i att det enda rätta blir att avskaffa systemet eftersom det är fel att inskränka folks frihet, oavsett hur muppigt snusande ser ut.....

Patriarch K
2018-01-25, 11:16
Att börja diktera hur folk lever sina liv allt för mycket med "kostnader" pga i vårt allmänna vårdsystem är minst sagt vanskligt. Ska ett system som skall anses vara till gagn för dig diktera hur du lever ditt liv? Ska du förslavas under systemet som skall hjälpa dig, i all välmening?

Man landar ju snarare i att det enda rätta blir att avskaffa systemet eftersom det är fel att inskränka folks frihet, oavsett hur muppigt snusande ser ut.....

Well, om man lever i ett skatteparadis där man jobbar och sliter och dunkar in pengar till den allmänna potten, så kan man ju bli ganska grinig när något WT som går på socialbidrag sitter och och bolmar cigaretter dygnet runt och får efterföljande konsekvenser av sitt rökande som man OCKSÅ (utöver bidragen) behöver betala för från den gemensamma potten.
Det vore ju en sak om skatten var så låg att man fick betala sin sjukvård själv.
Då hade man kunnat göra vad man vill. Men jag tycker med all rätt att man kan moralisera över andras beteende eftersom vi "delar" ekonomi som ett stort team i landet.
Men det ska ej regleras med lagar och regler, snarare att man får leva med att bli socialt stigmatiserad om man går den vägen.

Grahn
2018-01-25, 11:22
Well, om man lever i ett skatteparadis där man jobbar och sliter och dunkar in pengar till den allmänna potten, så kan man ju bli ganska grinig när något WT som går på socialbidrag sitter och och bolmar cigaretter dygnet runt och får efterföljande konsekvenser av sitt rökande som man OCKSÅ (utöver bidragen) behöver betala för från den gemensamma potten.
Det vore ju en sak om skatten var så låg att man fick betala sin sjukvård själv.
Då hade man kunnat göra vad man vill. Men jag tycker med all rätt att man kan moralisera över andras beteende eftersom vi "delar" ekonomi som ett stort team i landet.
Men det ska ej regleras med lagar och regler, snarare att man får leva med att bli socialt stigmatiserad om man går den vägen.

Visst förstår jag ju det men frågan är var det skulle sluta, snus, rött kött, folk som inte motionerar, folk som motionerar fel, folk som åker skidor i utförsbackar, folk som dricker för mycket etc etc.

Men visst, social stigmatisering är väl den metod som använts i Sverige historiskt sett men frågan är hur bra det fungerar i en mer individuell och global värld.

ozzian
2018-01-25, 11:38
Förbjud ej snuset
Men sätt skatt så snusarna får betala för kostnaderna set medför.

Och sätt ordentlig skatt på socker o härdat fett som jag inbillar mig kostar samhället mångt mycket mer än snuset!

Patriarch K
2018-01-25, 11:45
Visst förstår jag ju det men frågan är var det skulle sluta, snus, rött kött, folk som inte motionerar, folk som motionerar fel, folk som åker skidor i utförsbackar, folk som dricker för mycket etc etc.

Men visst, social stigmatisering är väl den metod som använts i Sverige historiskt sett men frågan är hur bra det fungerar i en mer individuell och global värld.

Ja, det är lurigt var gränsen går! Men så länge man arbetar och "bidrar" så kan man väl ta sig lite extra friheter tänker jag mig :)
Om man väljer att dra sig tillbaks och flytta ut i skogen och inte bidra med någonting, men ändå vill utnyttja sjukvården - då kan man väl se det som att de bidrar till att vi får en renare planet och då kan de få lite sjukvård på köpet :P

Förbjud ej snuset
Men sätt skatt så snusarna får betala för kostnaderna set medför.

Och sätt ordentlig skatt på socker o härdat fett som jag inbillar mig kostar samhället mångt mycket mer än snuset!

Vi har redan en väldigt stor tobaks-skatt så jag tror redan det sker :P

Baskagge
2018-01-25, 12:47
Du tänker från fel ände att ens tänka tanken! (även om jag förstår att du vill påvisa att snus inte leder till så mycket sjukvårdskostnader)
Att förbjuda snus = ingen snusförsäljning = inga skatteintäkter med vår höga tobaksskatt = kriminella karteller kommer att bildas och snus-smugglingen kommer att öga = kostnaden för polisresurser kommer att öka och annat administrativt och rättegångar etc...
Vi snackar många miljarder kronor i förlust för samhället och våra medborgare.

VS några futtiga kronor i ökade sjukvårdskostnader som ändå är en pytteliten summa av skattepengarna ovan.
Det får kosta vad det vill i sjukvårdkostnader eftersom ovanstående scenario kommer att kosta 100ggr mer.

Jag snusar inte. Är inte för ett förbud heller. Ogillar snus mest på grund av nedskräpningen.

https://www.cancerfonden.se/nyheter/sa-mycket-kostar-rokningen-samhallet

http://www.who.int/fctc/reporting/Sweden_annex3_SmokingRelatedHealthCareCosts_2004.p df

Patriarch K
2018-01-25, 22:04
Här är en låt jag gjorde om snus:
jT6Jm1eCZPE

:hbang:

ceejay
2018-01-25, 22:08
Tog precis en ettan.

Agitator
2018-01-25, 23:23
Lös problemet med mer skatt på tobak och alkohol. Så tunnas det ut mer och mer i samhället. Sedan mer resurser till tullen och gränsskydd för all smuggling.

ceejay
2018-01-26, 06:27
Lös problemet med mer skatt på tobak och alkohol. Så tunnas det ut mer och mer i samhället. Sedan mer resurser till tullen och gränsskydd för all smuggling.

Jävla sousse. Ska vi inte få ha råd med något trevligt alls?

Agitator
2018-01-26, 07:11
Jävla sousse. Ska vi inte få ha råd med något trevligt alls?

Jo? Måste det vara fylla och tobak?
Mer förmynderi tack!

Skämt åsido. Lite högre på tobak och något snäpp högre på alkohol. Så folk lugnar ner sig lite.

Men det lär det inte göra tyvär.

mela
2018-01-26, 07:13
5-6 dosor i veckan är väl inte en lägre konsumtion ?
Tror jag gör av med 2 dosor i veckan maximalt.
Munnen skulle ju se ut som om man tuggat på en personmina av 5-6 dosor i veckan.

En stock i veckan är ju inget problem dock :D

Grahn
2018-01-26, 08:14
Jo? Måste det vara fylla och tobak?
Mer förmynderi tack!

Skämt åsido. Lite högre på tobak och något snäpp högre på alkohol. Så folk lugnar ner sig lite.

Men det lär det inte göra tyvär.

Har inte folk lugnat ned sig lite redan? Hur lugn är nog?

Grahn
2018-01-26, 08:14
En stock i veckan är ju inget problem dock :D

Signatur citats material detected.... :d

J.V
2018-01-26, 08:16
En stock i veckan är ju inget problem dock1.2 dosor/vecka ar inte annat an ratt.

Agitator
2018-01-26, 08:28
Har inte folk lugnat ned sig lite redan? Hur lugn är nog?

Märks inte när man är ute och rör sig. Fortfarande massvis med pundare. Helgerna är värst.

J.V
2018-01-26, 08:30
1.2 dosor/vecka ar inte annat an ratt.Per dag ska det vara, givetvis.

Grahn
2018-01-26, 08:39
Märks inte när man är ute och rör sig. Fortfarande massvis med pundare. Helgerna är värst.

Vill minnas att systembolaget publicerade något om att svenskens alkoholvanor hade ändrats rätt ordentligt över tid mot mindre råsupande på sprit.

Vettefan vad pundare har med saken att göra iofs. :d

Bjorneman
2018-01-26, 10:50
Jag undrar vad alla skattepengar har gått till.

Grahn
2018-01-26, 10:52
Jag undrar vad alla skattepengar har gått till.

https://www.skattebetalarna.se/rosta/2017

hugok
2018-01-26, 13:52
Ja, det borde även cigaretter och alkohol. Speciellt cigaretter.

Pepparspray
2018-01-26, 13:55
Jag är inte för förbud överhuvudtaget men någonstans efter att cigaretter förbjudits i så fall. Det är bara lobby-tobaks-jättar som vill förbjuda snus för att sälja fler cigaretter ändå.

Snobbe
2018-01-26, 15:08
Beskatta det hårt och utbilda folk med hälsoriskerna, mer än så kan man väl inte göra. Förbud fungerar inte.

Bjorneman
2018-01-26, 16:18
Beskatta det hårt och utbilda folk med hälsoriskerna, mer än så kan man väl inte göra. Förbud fungerar inte.

Vilka hälsorisker? :)

Jocke67
2018-01-26, 18:50
Vilka hälsorisker? :)

Det undrar jag också. Detta angående diabetes är den första studien jag sett som visar på nån hälsorisk kopplad till snus. Men jag skulle vilja se fler studier för att se sambandet som beskrivs som säkerställt, finns många fallgropar i korrelations-studier som denna.

Baskagge
2018-01-26, 18:55
Om man nu ska beskatta något hårt för att det är hälsovådligt så måste det ju finnas en proportionalitet. I dagsläget är ju skatten för hög i förhållande till hur skadligt det är.

anvihl
2018-01-26, 19:06
Beskatta det hårt och utbilda folk med hälsoriskerna, mer än så kan man väl inte göra. Förbud fungerar inte.

Vi kan börja med dig ;)

Alexton
2018-01-26, 20:17
Beskatta det hårt och utbilda folk med hälsoriskerna, mer än så kan man väl inte göra. Förbud fungerar inte.

Nu bor jag iofs inte i Sverige men skulle jag det och alkohol / tobaks skattas ännu högre så skulle jag bara importera allt eller köpa svart.
Det finns alltid en bristningsgräns för vad man tolererar.

Leeee
2018-01-26, 22:25
Snus påverkar mig själv inte min omgivning, rör inte mitt snus!

mela
2018-01-27, 08:12
Signatur citats material detected.... :d
*popcorn*

1.2 dosor/vecka ar inte annat an ratt.

Jag snusar inte alls längre, försökte att börja igen när skolan började men jag har svårt att begränsa snusandet och kedjesnusar som en galning = nikokickar delux. Efter att ha kräkts i skolan efter kallsvettningar gav jag upp :d

Men när jag snusade som mest låg jag på ca 1 stock i veckan. Jag klarade inte av när det började rinna ner i halsen, så jag bytte snus ofta.

Sheogorath
2018-01-27, 10:39
Svarade nej, och det är inte för att jag kommer från Karlstad eller Skövde eller något sådant utan eftersom att jag generellt tycker att var och en ska ha makten över sin egen kropp.

Armed Dingo
2018-01-27, 10:44
Mitt svar på frågan är beroende av om jag snusar för tillfället

svenbanan
2018-01-27, 11:24
Förbjuda snus verkar hyfsat larvigt. Ifall det har negativa hälsoeffekter så är nog dessa relativt små ifall man inte trycker i sig tre dosor om dagen i ett decenium eller mer.

Borde finnas bättre saker att fokusera på om man nu absolut ska lägga sig i allt vad folk ägnar sig åt.

Hemi
2018-01-27, 13:49
Nej men gillar det inte. Att unga börjar och tycker att det är "svenskt eller nåt". Det finns en massa andra möjligheter i naturen att mjukstimulera sig både uppåt och nedåt på som kunde vara bättre. De former av stimuilerande varor på det sättet som folk tar för givet idag tror jag inte man kommer sakna i framtiden. Fast jag tycker de bör självdö.