handdator

Visa fullständig version : Ny och kluven


kallegymmare
2018-01-24, 15:05
Tja,

Jag tränade en del förr och körde ofta en 4 split eller 5 split. Men nu har jag inte tränat på 1 år eller mer till och med. Jag har heller inte särskilt mycket tid pga. jobb, gravid fru, osv. Livet helt enkelt...

Jag har gått upp en del i vikt senaste året (10kg) och mitt fokus är att i första hand gå ner i vikt så jag ska på diet/kcal underskott.

Men hur ska jag träna??

Har tid att träna 3 gånger per vecka och 1h per pass. Ska jag köra typ SL 5x5 eller Madcow och fokusera på basövningar, kcal underskott och löpning 1 gång i veckan? Eller ska jag kanske köra en gammal hederlig PPL??

Målet är som sagt att gå ner 10-15 kg, behålla de muskler jag har, kanske bygga lite mer och se bra ut på stranden (platt mage, schyssta axlar, armar och bröst typ. Gärna lite köttigare rygg också).

Ja jag har läst en massa på internet, men tack vare information overflow är man helt lost för f*n :smash:

Tacksam för hjälp :)

LunaSpice
2018-01-24, 15:10
5x5 är ett kanonbra program när du ligger på energibalans eller strax däröver. Jag skulle personligen inte rek 5x5 på kcalunderskott. Det kan bli ganska tufft tror jag. Försök hitta något helkroppspass som fungerar bra för dig. Alt dela upp över/underkropp. Hur ser kosten ut för dig? Fett, protein, kolhydrater, val av livsmedel etc.

Lennix
2018-01-24, 15:25
Tja,

Jag tränade en del förr och körde ofta en 4 split eller 5 split. Men nu har jag inte tränat på 1 år eller mer till och med. Jag har heller inte särskilt mycket tid pga. jobb, gravid fru, osv. Livet helt enkelt...

Jag har gått upp en del i vikt senaste året (10kg) och mitt fokus är att i första hand gå ner i vikt så jag ska på diet/kcal underskott.

Men hur ska jag träna??

Har tid att träna 3 gånger per vecka och 1h per pass. Ska jag köra typ SL 5x5 eller Madcow och fokusera på basövningar, kcal underskott och löpning 1 gång i veckan? Eller ska jag kanske köra en gammal hederlig PPL??

Målet är som sagt att gå ner 10-15 kg, behålla de muskler jag har, kanske bygga lite mer och se bra ut på stranden (platt mage, schyssta axlar, armar och bröst typ. Gärna lite köttigare rygg också).

Ja jag har läst en massa på internet, men tack vare information overflow är man helt lost för f*n :smash:

Tacksam för hjälp :)

5x5 är ett kanonbra program när du ligger på energibalans eller strax däröver. Jag skulle personligen inte rek 5x5 på kcalunderskott. Det kan bli ganska tufft tror jag. Försök hitta något helkroppspass som fungerar bra för dig. Alt dela upp över/underkropp. Hur ser kosten ut för dig? Fett, protein, kolhydrater, val av livsmedel etc.

Haha och nu kommer jag göra dig fortsatt kluven. SL5x5 eller Madcow tror jag är perfekta för dig i och med 3 dagar á 1 timme.

"Ett kaloriunderskott medan du följer programmet kan betraktas som motvind, och ett kaloriöverskott som medvind. Du kan följa programmet under bägge omständigheter, även om ett kaloriöverskott givetvis gynnar din återhämtning mer. Att följa programmet under kaloribalans kommer leda till att du ligger ungefärligt stilla i vikt, medan din fettmassa minskar och muskelmassan sakta ökar." Så skriver Daniel Richter på Styrkelabbet om Madcow

kallegymmare
2018-01-26, 09:06
Tack för svaren båda :)

Ja, det blev ju inte mycket klarare haha :D

Jag menar, ska det vara så svårt? Om man vill gå ner och bygga en schysst kropp med platt mage och lite muskler så borde man ju kunna hitta ett bra upplägg för 3 dagar per vecka.

LunaSpice
2018-01-26, 12:06
Testa ett upplägg (5x5, PPL/Helkropps/halvkropp). Kör det i 2-3 mån och utvärdera. Det är det enda sättet för att se om det är ett upplägg som funkar för dig. Vi kan ge förslag och teoretisera hur mkt vi vill men det är i praktiken du får svaren på de frågor du ställer.