handdator

Visa fullständig version : Periodisering högreps/lågreps


Jocke67
2018-01-23, 18:43
Vad tröt ni om detta upplägg?

4-split ca 6 pasd/v.
ca2 veckor (3 x 4 pass) hög-reps (ca 3x20) på alla övningar.
ca 2 veckor mellan-reps (ca 3x6-8).
ca 2 veckor tungt lågreps (typ 5x3).

Reps-periden för överkropp (bröst/axlar/armar ligger förskjutet med underkropp (rygg/ben). Fler övningar inkl isolation för högreps, fokusböj/bänk/mark samt mil-press för lågreps-perioden.

Är inne på tredje veckan nu och tänkte nog testa köra så här ett tag oavsett ev feesback. Men skulle ändå vara kul att höra ev åsikter eller om nån testat något liknande. Syftet med träningen är lite oklart (har inget specifikt mål just nu) men vill bli större/hårdare + tycker det är kul att lyfta tungt och jaga PB i styrkelyften.

Är 50 bast, har tränat drygt tre år och lyfter idag 150/115/210 (böj/bänk/mark). Har dock tränat lite lättare senaste året då jag tidigare fått ont lite överallt när jag tränat tungt lågreps (vilket är det som gett resultat styrkemässigt). Men tänkte att en sån här periodisering ger utrymme för återhämtning och kanske funkar bättre?

RageBob
2018-01-23, 18:51
Som periodisering funkar ditt upplägg säkert kanon.

Testade själv, i några år att köra följande; 5 split

Vecka 1: 12-15 reps
Vecka 2: 8 reps
Vecka 3: 4-5 reps.

Kom över några platåer med detta upplägg, framförallt för axlarna gjorde detta susen. Har du tidigare haft ont lite överallt av lågreps bör detta undvikas, tror jag.

// mvh