handdator

Visa fullständig version : Skivstångsrodd - Aj, det där gjorde ont!


drkrupp
2004-05-04, 19:39
Korta versionen:
Jag körde stångrodd igår (måndag) och i sista reppet nöp det till en aning i korsryggen. På kvällen kunde jag inte stå eller ligga upprätt. Efter 9 timmar sömn känns det nu bättre men inte bra. Skäll ut mig på bästa sätt (och kom med lite tips också).

Långa versionen:
Mitt ryggschema ser ut såhär: Latsdrag, kabelrodd, stångrodd, marklyft. I den ordningen. Igår tänkte jag variera och lägga stångrodden först. Jag kör på 70kg om den ligger som tredje övning, så jag värmde upp och lade på 80kg. Kändes lätt (trots att det var det mesta jag nånsin haft på), så jag gjorde 14 reps och tänkte klämma till en sista rep och hålla emot. Då nöp det till lite i korsryggen, så jag lade ifrån mig stången. Kände efter, och konstaterade att det nog inte var någon fara att köra igen. Men jag tog på mig bälte. (Jag använder aldrig bälte annars.) Gjorde tre set till med 11, 10 och 10 rep. Sedan kabelrodd 75kg 11, 10 och 10 rep. Kändes bra. Men det ömmade lite i slutet av passet, så jag försökte "känna efter" med några lätta rep marklyft. Gjorde sedan 10 rep på 100kg marklyft. Kändes inte alls bra.

Slutsats:
Korsryggen tog slut eftersom...
* jag försökte hålla emot på sista reppet?
* för många reps för att korsryggen ska orka stabilisera?
* för tung vikt för mig? (eller rättare sagt; för min korsrygg)

Lösning:
Kabelrodd känns inte lika farlig som stångrodd, men är den lika effektiv? Jag får ta det försiktigt med stångrodden i fortsättningen och slita mer i kablarna i så fall.

Bakgrund:
Jag gillar stångrodd, tycker det är en bekväm övning. Däremot gillar jag inte alls marklyft, jag tycker det är en klumpig övning. Kanske för att jag är så lång (1:90)? Jag har kört marklyft till och från i ett halvår, och alltid på 100 kg (2x10). Det är lätt, men jag vågar inte öka, för jag har svårt att få ner ändan i början av lyftet och jag vill inte göra fel.

Shadow Warrior
2004-05-04, 19:44
Svaret är: Du använde inte optimal form och/eller var inte förbredd fysiskt, sen var säkerligen volymen för hög för dej vilket tillsammans med att du inte var fysiskt beredd fuckade upp din rygg.....

Akut vila i en vecka därefter endast lätta marklyft och chins och som ryggträning, det är i allafall min egen formula, beroende på hur det känns så kanske du även vill göra ett besök hoss doktorn.

pTr
2004-05-04, 19:47
ajjaj låter illa det där:/

du råkar inte stå snett nu, alltså luta åt antingen höger eller vänster när du försöker stå upprätt?

isf har du troligen fått ett ryggskott förhoppningsvis inte ett brock..gå till naprapat om det inte blir bättre


hoppas det blir bättre, krya på dig...inge kul alls med ryggont, vet det nu med facit i hand:(

Zodd
2004-05-04, 19:49
Gjorde det ont när det nöp till?

Lillgrabben
2004-05-04, 20:08
Originally posted by drkrupp
Korta versionen:
Jag körde stångrodd igår (måndag) och i sista reppet nöp det till en aning i korsryggen. På kvällen kunde jag inte stå eller ligga upprätt. Efter 9 timmar sömn känns det nu bättre men inte bra. Skäll ut mig på bästa sätt (och kom med lite tips också).

Långa versionen:
Mitt ryggschema ser ut såhär: Latsdrag, kabelrodd, stångrodd, marklyft. I den ordningen. Igår tänkte jag variera och lägga stångrodden först. Jag kör på 70kg om den ligger som tredje övning, så jag värmde upp och lade på 80kg. Kändes lätt (trots att det var det mesta jag nånsin haft på), så jag gjorde 14 reps och tänkte klämma till en sista rep och hålla emot. Då nöp det till lite i korsryggen, så jag lade ifrån mig stången. Kände efter, och konstaterade att det nog inte var någon fara att köra igen. Men jag tog på mig bälte. (Jag använder aldrig bälte annars.) Gjorde tre set till med 11, 10 och 10 rep. Sedan kabelrodd 75kg 11, 10 och 10 rep. Kändes bra. Men det ömmade lite i slutet av passet, så jag försökte "känna efter" med några lätta rep marklyft. Gjorde sedan 10 rep på 100kg marklyft. Kändes inte alls bra.

Slutsats:
Korsryggen tog slut eftersom...
* jag försökte hålla emot på sista reppet?
* för många reps för att korsryggen ska orka stabilisera?
* för tung vikt för mig? (eller rättare sagt; för min korsrygg)

Lösning:
Kabelrodd känns inte lika farlig som stångrodd, men är den lika effektiv? Jag får ta det försiktigt med stångrodden i fortsättningen och slita mer i kablarna i så fall.

Bakgrund:
Jag gillar stångrodd, tycker det är en bekväm övning. Däremot gillar jag inte alls marklyft, jag tycker det är en klumpig övning. Kanske för att jag är så lång (1:90)? Jag har kört marklyft till och från i ett halvår, och alltid på 100 kg (2x10). Det är lätt, men jag vågar inte öka, för jag har svårt att få ner ändan i början av lyftet och jag vill inte göra fel.


Ngt liknande hände mig förra veckan då jag körde marklyft. Jag singlade upp & hade tänkt dra en trea på 230, första 2,5 repsen gick bra sen kände jag att det sträckte till i ryggen så det var bara att sätta ner stången......

Helt appropå så är det helt bra idag, höll i sig 5 dagar ungefär.



MVH

drkrupp
2004-05-04, 20:37
Originally posted by pTr
du råkar inte stå snett nu, alltså luta åt antingen höger eller vänster när du försöker stå upprätt?

Nej, jag står rakt. Av någon anledning känns det dock lite bättre om jag putar lite med både rumpan och magen (alltså svankar lite). För övrigt kan jag idag lätt gå från framåtböjd med händerna under fötterna, till upprätt och lätt bakåtlutad, även om vissa positioner fortfarande är obehagliga.

drkrupp
2004-05-04, 20:38
Originally posted by zodd
Gjorde det ont när det nöp till?

Jag tror det. Svårt att säga i efterhand, men hade det gjort riktigt ont hade jag troligtvis gått hem för dagen, efter det. Men det var klart obehagligt, som att korsryggen sa "släpp nu för fan".

drkrupp
2004-05-04, 20:42
Originally posted by Shadow Warrior
Svaret är: Du använde inte optimal form och/eller var inte förbredd fysiskt, sen var säkerligen volymen för hög för dej vilket tillsammans med att du inte var fysiskt beredd fuckade upp din rygg.....

Akut vila i en vecka därefter endast lätta marklyft och chins och som ryggträning, det är i allafall min egen formula, beroende på hur det känns så kanske du även vill göra ett besök hoss doktorn.

Du har säkert helt rätt.
Vad tror du om halva marklyft? Jag har inte velat prova det eftersom det verkar obehagligt att vända mitt i rörelsen (men å andra sidan fungerar ju raka mark på det viset). Men jag menar om man har något man kan ställa under vikterna, så stången tar i lite tidigare så man slipper böja så djupt?

Shadow Warrior
2004-05-05, 05:29
Originally posted by drkrupp


Du har säkert helt rätt.
Vad tror du om halva marklyft? Jag har inte velat prova det eftersom det verkar obehagligt att vända mitt i rörelsen (men å andra sidan fungerar ju raka mark på det viset). Men jag menar om man har något man kan ställa under vikterna, så stången tar i lite tidigare så man slipper böja så djupt?

Du ska INTE börja med halva marklyft nu, du MÅSTE få in formen först och bygga en del styrka, för mej har alltid rumänska marklyft funkat bra, "djupa marklyft" eller ska vi säga ol-marklyft har alldrig funkat bra för mej eftersom det tvingar mej till ett alltför brett grepp för att stången inte ska ta i benen på vägen upp.
Men du behöver som sagt inte ställa ner stången varjre reps, fast vissa här på forumet anser att det skulle vara skadligt att inte göra det... själv skulle jag nog säga att det bara handlar om vana. Fast man singlar ju alldrig på detta vis om någon undrar, men singlar är inte heller nödvändigt.

Karl_alfred
2004-05-05, 07:48
Förmodligen krumade du ryggen, väldigt vanligt. Å inget man ska göra direkt.

drkrupp
2004-05-05, 14:21
Shadow Warrior: Jag får prova mig fram.


Karl_alfred: Vad menas med krumade?


För övrigt känns det nu mycket bättre, trevligt nog. Och nu när det inte är så ömt längre, har jag lättare att peka på var det gör ont. Och det är en punkt mitt på ryggen - långt ner, under bältet så att säga. Jag har gjort lite google-sökningar, men det närmaste jag kommer är diskbråck, och jag har inte alls några övriga symtom som tyder på det.

Är det nån som har en bild på vad som är själva korsryggen? (så jag vet till nästa gång)

http://netdoktor.passagen.se/images/20059_bvi0000041.jpg

Karl_alfred
2004-05-05, 14:57
Originally posted by drkrupp


Karl_alfred: Vad menas med krumade?





När man böjer ryggen åt fel håll, ser ut ungefär som ringaren i nothre dame. De flesta som kör mark brukar göra detta för att kunna lyfta mer vikt. Kan ju även hända vid stångrodd.

drkrupp
2004-05-05, 15:51
Originally posted by Karl_alfred
När man böjer ryggen åt fel håll, ser ut ungefär som ringaren i nothre dame.

Svanka, fast tvärtom?

http://www.*******.se/bilder/stiff_leg_top.jpg

Karl_alfred
2004-05-05, 16:05
Originally posted by drkrupp
[B]

Svanka, fast tvärtom?



Ja typ som gubben på din bild gör så.

drkrupp
2004-05-05, 18:09
Originally posted by Karl_alfred
Ja typ som gubben på din bild gör så.

Då fattar jag. :)

Karl_alfred
2004-05-05, 18:11
:thumbup: