handdator

Visa fullständig version : Dags att bli starkast igen ;)


Starkast i Flen
2018-01-23, 15:05
Man lite över 30, 86kg på 190cm.
När jag var 19 så vann jag en inofficiell styrkelyftstävling och blev utsedd till "Starkast i Flen" med resultaten Bänk: 82.5kg, böj: 102.5kg och mark 155kg
på kroppsvikten 73kg, efter den tävlingen ställde jag upp i en Chinstävling där fick jag 10 godkända.

Nu har jag jobbat i en studio 10 år och blivit en tjockis.
Mina mål med träningen är att försöka nå samma styrka som för 10 år sedan men utan att gå ner i vikt, gillar min nuvarande vikt ganska bra ;)

Jag ska träna tre pass per vecka, varje pass ska innehålla alla tre lyften men varje lyft ska ha en dag då det prioriteras lite extra.

Varje pass kommer avslutas med Latsdrag tills den dagen jag kan göra chins igen, nu klarar jag inte ens en halvstrikt.

Kör samtliga övningar 5 set x 3 reps. din prioriterade övningen ska köras på närmare 90% av 1Rm medan de två andra ska ligga närmare 75% av 1RM

Vad det gäller träningen mot chins börjar jag med 3 x 10 på 50kg och ökar vikten veckovis tills jag klarar av att göra en riktig :)

Uppdaterar senare idag då mitt första pass blivit avklarat.

Starkast i Flen
2018-01-23, 18:48
Första passet.
Eftersom jag inte har den blekaste aning om var mitt förväntade 1Rm ligger efter så många års frånvarå så började jag varje övning med ettor för att ungefär försöka räkna ut det.
Körde uppvärmning med tom stång i alla övningar.

Bänkpress: Testade ettor på följande vikter; 50kg, 60kg, 65kg, 70kg och 75kg failade den sista så mitt nuvarande 1Rm är alltså 70 Kg

Sen körde jag 5 set x 3 reps på ca 90% vilket jag räknade ut till 62.5 kg seten såg ungefär lika dana ut, första repetitionen gick ganska enkelt, andra var tung och sista var nära fail.

Marklyft: Ettor; 100kg, 110kg, 120kg, 130kg och 140kg den sista var väldigt tung men godkänd, dock valde jag att sluta för det var nästan obehagligt tungt där.

5x3 @ 70% vilket jag uppskattade till 100kg kändes bra i samtliga lyft

Böj: ettor; 50, 60, 70, 80 samma som med marklyftet, vågade inte gå över 80kg ännu.
5x3 @ 70% vilket uppskattades till 60kg.'

Resan mot att kunna göra chins:
Latsdrag; 3x10 50kg

*Kommentar: Nästa pass ska jag lägga fokus på min Böj och lägga treorna på 90% och sen på fredag eller lördag blir det ett markinriktat pass.