handdator

Visa fullständig version : Löpträning inför Arena Run


barcabob
2018-01-23, 13:33
Jag behöver vägledning hur jag ska träna inför Arena Run om en månad för att maximera min prestation. Arena Run är ett 5k lopp med hinder.

En träningsvecka för mig ser ungefär ut så här:
2x Crossfit
1x Squash
1x Styrketräning

Jag gjorde min första löprunda sedan i somras i helgen och joggade 5 km på 5:20 tempo. Detta var ingen maxprestation men jobbigt, flåset var som bortblåst.

Jag var i min ungdom en duglig löpare. Milen under 40 som tonåring och jag sprang midnattsloppet på 46 min förra sommaren. Jag är 32 år nu.

Utifrån mitt nuvarande träningsschema vill jag addera löpträning och kanske plocka bort ett crossfitpass.

Hur mycket och HUR ska jag löpträna?

forslund
2018-01-23, 14:02
På en månad hinner du inte bli speciellt mycket bättre löpare utan det handlar mer om att få in lite vana. Ersätt eller komplettera ett crossfitpass/squashen med ren löpning så du får in lite mer löpvana bara. Alternativt lägg till ett löppass.

Vill du bli bättre på att springa 5 km är det främst det du bör springa. Det kan vara värt att köra lite fartlek eller liknande för att få in lite vana när det är ruggigt jobbigt, men annars hinner du inte få någon riktigt nämnvärd effekt på konditionen på den korta tiden.