handdator

Visa fullständig version : Sälja/köpa bostad - Råd!


skeletron
2018-01-20, 11:21
Hejsan!

Jag står i begrepp att sälja min lägenhet och köpa en ny inom ett år. Bostadsmarknaden är skakig och nya regler börjar gälla kopplat till bostadsköp. Jag skulle vilja ha lite råd när det kommer till det här. Jag har och kommer vilja köpa en bostadsrätt i Stockhom. Jag vet att det är något av ett lotteri eftersom vi inte vet hur bostadsmarknaden kommer se ut, men jag vill ha bästa möjliga förutsättningar för handen.

Tanken är att sälja först och köpa sen, eftersom jag inte har tillräckligt stort ekonomiskt utrymme att köpa nytt innan jag sålt för att använda dessa pengar.

1. När är det klokast att göra slag i saken? Jag har hört under hösten, eftersom det finns flest objekt ute då.

2. Kan lånebeloppet komma att minskas hos bankerna från hur det ser ut nu?

3. Visst kommer jag omfattas av de nya amorteringsreglerna om jag köper efter 1 mars, om lägenheten jag köper är dyrare än min bostadsrätt är värd idag?

Tack så mycket på förhand hörni!

Snubben
2018-01-20, 11:34
Hejsan!

Jag står i begrepp att sälja min lägenhet och köpa en ny inom ett år. Bostadsmarknaden är skakig och nya regler börjar gälla kopplat till bostadsköp. Jag skulle vilja ha lite råd när det kommer till det här. Jag har och kommer vilja köpa en bostadsrätt i Stockhom. Jag vet att det är något av ett lotteri eftersom vi inte vet hur bostadsmarknaden kommer se ut, men jag vill ha bästa möjliga förutsättningar för handen.

Tanken är att sälja först och köpa sen, eftersom jag inte har tillräckligt stort ekonomiskt utrymme att köpa nytt innan jag sålt för att använda dessa pengar.

1. När är det klokast att göra slag i saken? Jag har hört under hösten, eftersom det finns flest objekt ute då.

2. Kan lånebeloppet komma att minskas hos bankerna från hur det ser ut nu?

3. Visst kommer jag omfattas av de nya amorteringsreglerna om jag köper efter 1 mars, om lägenheten jag köper är dyrare än min bostadsrätt är värd idag?

Tack så mycket på förhand hörni!

1. När är det klokast att göra slag i saken? Jag har hört under hösten, eftersom det finns flest objekt ute då.

Det är väl dummast att sälja när det finns som flest objekt ute? Däremot så är det väl likväl så att mäklarna vet när det är mest sannolikt att folk köper så då lägger man ut objekt vilket betyder mer objekt ute.



2. Kan lånebeloppet komma att minskas hos bankerna från hur det ser ut nu?


"Begränsningen" har redan skett sedan länge, är väl bara SBAB som kör på som vanligt. Vad sm däremot kommer hända efter 1 mars är att folk "fattar" och blir mindre sugna på att lägga ut $$$, även om de inte påverkas av det. Däremot kan lånebeloppen minska om räntan börjar ticka uppåt vilket RB har prognostiserat ska ske under mitten av 2018.


3. Visst kommer jag omfattas av de nya amorteringsreglerna om jag köper efter 1 mars, om lägenheten jag köper är dyrare än min bostadsrätt är värd idag?

Ja och det gör ingen skillnad om du köper dyrare än din förra lägenhet, handlar enbart om hur stor ditt lån är mot din disp. inkomst.

srenix
2018-01-20, 11:38
Oftast brukar det vara hetast på bostadsmarknaden direkt efter sommaren eller nu efter nyår då folk & familjer generellt sett brukar flytta isär efter längre ledighet ihop och då mynnat ut i gräl eller insett att de längre inte vill bo tillsammans.

Jag sålde min lägenhet strax efter sommaren 2016 och sålde det till en student som behövde få en bostad i sista sekund inför påbörjade studier och fick då ett väldigt upptrissat pris och bra vinst.