handdator

Visa fullständig version : Vilken inriktning inom It yrket?


Mengu
2018-01-18, 23:43
Jag är sugen på att skola om mig helt och hållet, och står få inför det där dilemmat om vad.

Är inne på att hoppa på någon form av IT utbildning men vet inte alls vilken typ av inriktning.

Någon som jobbar inom detta?

Vill ha något varierande, något man kan utvecklas inom. Möjlighet att starta eget. Jobba lite här och där. Kanske möta kunder och knyta kontakter. Kanske något lite aktivt som inte innebär att man bara sitter stilla framför en skärm.

Är praktiskt lagd och utbildad inom bygg, finns det kanske något som kul som kombineras med datorer och lite mer fysiska projekt?

Något där man har möjlighet att jobba vart som helst så länge man har sin dator? Alltså kunna jobba utomlands?
Något yrke som är eftertraktat i andra länder?
Något framtidssäkert?

Tacksam för tips och råd!

Smurfic
2018-01-19, 19:38
Jag är sugen på att skola om mig helt och hållet, och står få inför det där dilemmat om vad.

Är inne på att hoppa på någon form av IT utbildning men vet inte alls vilken typ av inriktning.

Någon som jobbar inom detta?

Vill ha något varierande, något man kan utvecklas inom. Möjlighet att starta eget. Jobba lite här och där. Kanske möta kunder och knyta kontakter. Kanske något lite aktivt som inte innebär att man bara sitter stilla framför en skärm.

Är praktiskt lagd och utbildad inom bygg, finns det kanske något som kul som kombineras med datorer och lite mer fysiska projekt?

Något där man har möjlighet att jobba vart som helst så länge man har sin dator? Alltså kunna jobba utomlands?
Något yrke som är eftertraktat i andra länder?
Något framtidssäkert?

Tacksam för tips och råd!

Kan tipsa om denna utbildningen


https://www.studentum.se/skola/ec-utbildning/cloud-computing-engineering-322939
Jobbar själv med detta i Norge och vi skriker efter folk
En lön på 50k i månaden är vad du kan förvänta dig med lite arbetslivserfarenhet

Mvh

Mengu
2018-01-19, 23:37
Kan tipsa om denna utbildningen


https://www.studentum.se/skola/ec-utbildning/cloud-computing-engineering-322939
Jobbar själv med detta i Norge och vi skriker efter folk
En lön på 50k i månaden är vad du kan förvänta dig med lite arbetslivserfarenhet

Mvh
Åh tack det där verkar ju jätteintressant!! Ska definitivt kolla upp detta.

laplace
2018-01-20, 13:26
Inom mekatronik får du både lite praktiskt och programmering, och du kan jobba med/ skapa i princip va du vill! Dock är det en mekatronik master jag tänker på inom en civiliningenjörs utbildning så det blir ju några år i skolbänken. Har du inte behörighet kan du läsa ett tekniskt basår (+1 år studier).
Finns otroligt många vägar att välja som civilingenjör om du vill arbeta med IT eller morgondagens teknik, måste inte vara mekatronik men det var den utbildningen som slog mig först när jag läste din post

Agitator
2018-01-20, 20:42
Kan tipsa om denna utbildningen


https://www.studentum.se/skola/ec-utbildning/cloud-computing-engineering-322939
Jobbar själv med detta i Norge och vi skriker efter folk
En lön på 50k i månaden är vad du kan förvänta dig med lite arbetslivserfarenhet

Mvh

Lite väl stora drömsiffror om jag ska vara ärlig.

50k svenskt i norge med några års erfarenhet dock kan jag nog hålla med om ifall man är riktigt duktig inom allt som nämns i kurserna.

Bigggie
2018-01-21, 00:07
Är det verkligen lika lätt som innan att få ett bra betalt jobb inom IT?

Alla jag känner med fast jobb inom branschen har 30-35tsek och har jobbat flera år.

Adama
2018-01-21, 00:34
Det finns sjukt mycket jobb inom mjukvaruutveckling och alla runtomkring roller. Mitt företag har konstant 20+ tjänster ute, javascriptare, javadevs, ux, testare, android/iphone-devs, infrastrukturmänniskor osv osv.

Rasslar in nya människor varenda vecka. Vi slåss om samma människor som alla web/appföretag.

Gick in på min linkedin och snabbkolla lite: klarna (63 jobb ute), spotify (191 jobb ute), svenska spel (19 jobb), King (80 jobb), bambora (12)

Vi hämtar in kompetens från hela världen eftersom det knappt går att finna annars. Att en svensk söker är nästan så att man höjer på ögonbrynet. Lunchade senast med en ryska, litauiska och en amerikan.

Skulle tro att minst 50% har över 50k på mitt kontor. Somliga en bra bit över det men då är de rejält seniora, och våra arkitekter finns det knappt någon gräns på vad de kan tänkas ha.

eternallord
2018-01-21, 01:02
Är det verkligen lika lätt som innan att få ett bra betalt jobb inom IT?

Alla jag känner med fast jobb inom branschen har 30-35tsek och har jobbat flera år.

30-35 låter väldigt lågt för mjukvaruutvecklare som jobbat flera år. Bor du i småstad? I Stockholm kan man nog få 40k som nyexad ingenjör utan större problem. Och ja, alla företag skriker efter folk.

srenix
2018-01-21, 08:32
Front & back-end utvecklare är väldigt hett just nu skulle jag vilja påstå.

manekin
2018-01-21, 09:08
Det finns sjukt mycket jobb inom mjukvaruutveckling och alla runtomkring roller. Mitt företag har konstant 20+ tjänster ute, javascriptare, javadevs, ux, testare, android/iphone-devs, infrastrukturmänniskor osv osv.

Rasslar in nya människor varenda vecka. Vi slåss om samma människor som alla web/appföretag.

Gick in på min linkedin och snabbkolla lite: klarna (63 jobb ute), spotify (191 jobb ute), svenska spel (19 jobb), King (80 jobb), bambora (12)

Vi hämtar in kompetens från hela världen eftersom det knappt går att finna annars. Att en svensk söker är nästan så att man höjer på ögonbrynet. Lunchade senast med en ryska, litauiska och en amerikan.

Skulle tro att minst 50% har över 50k på mitt kontor. Somliga en bra bit över det men då är de rejält seniora, och våra arkitekter finns det knappt någon gräns på vad de kan tänkas ha.
Det finns ingen chans att en KY utbildad IT tekniker skulle få en tjänst på Spotify. Det är typ graalen bland unga utvecklare.
En Mjukvaruutvecklare med något år erfarenhet kan nog räkna 35-40 kakor, en testare 3-5 tusingar lägre. Är du en duktig arkitekt så ligger du på runt 50, men då har du en hel del erfarenhet i bagaget, att "sky is the limit" för arkitekter stämmer inte om du inte är i världsklass.
Är du plattformstekniker så ligger du knappast på över 30+ som ingångslön.

Vi pratar om en person som helt vill byta bana, medianlöner känns mer relevanta.

Adama
2018-01-21, 11:45
Jag menade givetvis inte att mitt inlägg syftade på direkt från skolbänken, man lär ju få leta juniora roller i början. Men marknaden ju god för den som verkligen är intresserad. Vi har flera som har noll utbildning, men då har de ju lagt ner tiden hemmavid istället.