handdator

Visa fullständig version : Räknar ni sjukfrånvaro som deload?


Bandid0
2018-01-18, 21:46
Deload innebär att man minskar intensitet, volym eller frekvens för att låta kroppen återhämta sig i slutet/efter en träningscykel. Vanliga metoderna är väl att man tränar på lägre vikter än man egentligen klarar av eller helt enkelt tar paus en eller ett par veckor.

Min fråga, ni som tänker på deload, om ni skulle bli sjuk en vecka eller två räknar ni det som deload eller tänker ni att deload ska vara ett avbrott från träningen då man är frisk och mår bra?

Bob90
2018-01-18, 21:55
Räknar det som tortyr.

Diomedea exulans
2018-01-18, 21:56
Nej, jag tänker att efter en deload kan man fortsätta köra hårt. Efter en sjukfrånvaro kan man inte köra lika hårt direkt, för då är kroppen ännu mer ovan vid att träna än efter en deload.

robbob
2018-01-18, 22:51
Jag kan ha fel men jag har uppfatt deload som en period/pass där du på något sätt minskar belastningen men fortfarande tränar. Detta för att hålla kroppen igång men samtidigt ge den en chans att vila.

Att inte träna är att vila. Att vara sjuk är sjuk och då beror ju allt på hur återhämta man är då man tillfrisknat. Enligt mig är det inte deload och troligtvis inte vila.

Jocke67
2018-01-18, 23:05
Beror på hur sjuk man är. Men några dagars vila vid en mindre förkylning borde väl ge samma återhätning som ett vanligt lika långt träningsuppehåll tycker jag.

ATJL
2018-01-19, 05:49
Beror på hur sjuk jag varit, hur länge, typ av sjukdom. Avgörande för om jag räknar det som deload och går på en tyngre cykel eller ej är hur kroppen känns och svarar på första träningspasset.

Agitator
2018-01-19, 05:57
Nästan aldrig varit sjuk senaste 7 åren och har det varit något så har det varit lite ont i halsen vid något tillfälle när man sväljer och då har jag låtit bli att träna.

Fram tills mitten av förra året så hade jag kanske 3 - 7 pass per år som föll bort på grund av semester samt sjukdom. Däremot har jag sista halvåret haft en del frånvaro från gymmet för att tillåta mig mer återhämtning i vissa perioder.

Det där med att gå ner och träna samt nöta lite lätt tror jag inte på. Bättre att vila och tillåta sig återhämta sig snabbare. Det känns iaf bättre mentalt att skippa gymmandet 1 - 2 pass vissa veckor för att man vet att man är starkare kommande vecka/period i olika faser. Sådana tankar gick inte alls för sig i flera år. Fast då fanns det mer driv samt jag bulkade, allt var lättare då :)

King Grub
2018-01-19, 06:14
Feber är en avgörande faktor. Har man feber är det ingen vila för något i systemet.

VoDaresVins
2018-01-19, 09:57
Jag har sällan feber med brukar råka på nån förkylning per år. Det brukar i regel sitta i i 2 veckor för mig. Vilar nu förtiden tills symptomen är så gott som helt borta. Ser nog den perioden som nog deload, så försöker nog bara komma igen så fort som möjligt då efter.

MackeJuve
2018-01-19, 10:00
Är aldrig sjuk men hade jag varit det så hade jag nog räknat det som någon sorts deload. Sysslar inte med deload i övrigt då det av olika anledningar brukar dyka upp perioder under året där man tränar sämre/lättare ändå.

ARMSTARK
2018-01-19, 10:03
Beror naturligtvis på hur länge man är sjuk men jag brukar se all tid utan träning som vila, därför har jag aldrig några planerade vilodagar. Gradvis ökning av intensitet efter sjukdom blir då typ reload. :)