handdator

Visa fullständig version : Skillnad på rotator curl


RickeBiffenRik
2018-01-17, 19:15
Beskriv alla skillnaden på in och utåtrotation rotatorcurl övningar, involverade muskler etc


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svenbanan
2018-01-17, 20:10
Vilken jävla trådstart! :smash:

Har vi nån deadline innan vi måste lämna in denna läxan?

Ett Orm
2018-01-17, 23:11
Pass!

trädgårdsmöbel
2018-01-17, 23:53
Rotatorcuffen är en del av människan anatomi som utvecklas efter för mycket läsning av anatomi. Den består av 4 imaginära muskler som kallas för subscapularis, teres minor, infraspinatus och supraspinatus. Vad dessa muskler gör mer än att gå sönder och orsaka axelproblem vet jag inte. Någon inåtroterar, någon utåtroterar, en tredje leker att den är deltoideus vid ett ett sidolyft och den fjärde tja...den är nog mest bara där på köpet.

Känner man inte till begreppet rotatorcuff kommer den aldrig heller ge några problem, men med 110% sannolikhet efter att du lärt dig begreppet kommer du få men för livet inom en veckas tid, och behöva ägna minst en kvart i veckan att med böjd överarm lyfta en liten hantel i utåtrotationer.

Vill det sig riktigt illa och du får riktigt svåra imaginära problem med rotatorcuffen behöver du stå med de där löjliga hantlarna och rotera innan varje gång du tränar överkropp. Både som prehab och rehab.

svenbanan
2018-01-18, 01:05
Rotatorcuffen är en del av människan anatomi som utvecklas efter för mycket läsning av anatomi. Den består av 4 imaginära muskler som kallas för subscapularis, teres minor, infraspinatus och supraspinatus. Vad dessa muskler gör mer än att gå sönder och orsaka axelproblem vet jag inte. Någon inåtroterar, någon utåtroterar, en tredje leker att den är deltoideus vid ett ett sidolyft och den fjärde tja...den är nog mest bara där på köpet.

Känner man inte till begreppet rotatorcuff kommer den aldrig heller ge några problem, men med 110% sannolikhet efter att du lärt dig begreppet kommer du få men för livet inom en veckas tid, och behöva ägna minst en kvart i veckan att med böjd överarm lyfta en liten hantel i utåtrotationer.

Vill det sig riktigt illa och du får riktigt svåra imaginära problem med rotatorcuffen behöver du stå med de där löjliga hantlarna och rotera innan varje gång du tränar överkropp. Både som prehab och rehab.

Du måste också beskriva rotatorcurlen.

trädgårdsmöbel
2018-01-18, 06:15
Du måste också beskriva rotatorcurlen.

:) Jag hoppas att TS bara kopierar min text rakt av utan att läsa den och använder den som svar på sin läxa. Men beskriva rotatorcurlen kan jag göra för din skull, om du vill, om du med rotatorcurl menar övningen där man roterar axeln.

RickeBiffenRik
2018-01-18, 07:01
Rotatorcuffen är en del av människan anatomi som utvecklas efter för mycket läsning av anatomi. Den består av 4 imaginära muskler som kallas för subscapularis, teres minor, infraspinatus och supraspinatus. Vad dessa muskler gör mer än att gå sönder och orsaka axelproblem vet jag inte. Någon inåtroterar, någon utåtroterar, en tredje leker att den är deltoideus vid ett ett sidolyft och den fjärde tja...den är nog mest bara där på köpet.



Känner man inte till begreppet rotatorcuff kommer den aldrig heller ge några problem, men med 110% sannolikhet efter att du lärt dig begreppet kommer du få men för livet inom en veckas tid, och behöva ägna minst en kvart i veckan att med böjd överarm lyfta en liten hantel i utåtrotationer.



Vill det sig riktigt illa och du får riktigt svåra imaginära problem med rotatorcuffen behöver du stå med de där löjliga hantlarna och rotera innan varje gång du tränar överkropp. Både som prehab och rehab.




Vad tycker @kinggruff
är det påhittade muskler?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

kinggruff
2018-01-18, 07:22
Vad tycker @kinggruff
är det påhittade muskler?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som sagt så är det rent imaginära muskler.

Case closed!

delta_mats
2018-01-18, 07:30
Hahaha!

MackeJuve
2018-01-18, 09:12
Rotatorcuffen är en del av människan anatomi som utvecklas efter för mycket läsning av anatomi. Den består av 4 imaginära muskler som kallas för subscapularis, teres minor, infraspinatus och supraspinatus. Vad dessa muskler gör mer än att gå sönder och orsaka axelproblem vet jag inte. Någon inåtroterar, någon utåtroterar, en tredje leker att den är deltoideus vid ett ett sidolyft och den fjärde tja...den är nog mest bara där på köpet.

Känner man inte till begreppet rotatorcuff kommer den aldrig heller ge några problem, men med 110% sannolikhet efter att du lärt dig begreppet kommer du få men för livet inom en veckas tid, och behöva ägna minst en kvart i veckan att med böjd överarm lyfta en liten hantel i utåtrotationer.

Vill det sig riktigt illa och du får riktigt svåra imaginära problem med rotatorcuffen behöver du stå med de där löjliga hantlarna och rotera innan varje gång du tränar överkropp. Både som prehab och rehab.

Ibland så får du faktiskt till det, det får jag ge dig :thumbup:

Sartorius
2018-01-18, 10:53
Framförallt en stabiliserande struktur för att centrera caput humeri i cavitas glenoidale i samtliga rörelseriktningar.

Wormzie
2018-01-18, 10:53
Hur reggar man sig på kolo 2014 och har fortfarande inte begripit vad rotatorcuffen är och hur man tränar den? :)

MackeJuve
2018-01-18, 10:56
Hur reggar man sig på kolo 2014 och har fortfarande inte begripit vad rotatorcuffen är och hur man tränar den? :)

Jag vet knappt det och är reggad 2008.

Svaret på din fråga: genuint ointresse :D

Jocke67
2018-01-18, 13:40
Ibland så får du faktiskt till det, det får jag ge dig :thumbup:
En till :thumbup: från mig!
:laugh:

Diomedea exulans
2018-01-18, 14:19
Rotatorcuffen är en del av människan anatomi som utvecklas efter för mycket läsning av anatomi. Den består av 4 imaginära muskler som kallas för subscapularis, teres minor, infraspinatus och supraspinatus. Vad dessa muskler gör mer än att gå sönder och orsaka axelproblem vet jag inte. Någon inåtroterar, någon utåtroterar, en tredje leker att den är deltoideus vid ett ett sidolyft och den fjärde tja...den är nog mest bara där på köpet.

Känner man inte till begreppet rotatorcuff kommer den aldrig heller ge några problem, men med 110% sannolikhet efter att du lärt dig begreppet kommer du få men för livet inom en veckas tid, och behöva ägna minst en kvart i veckan att med böjd överarm lyfta en liten hantel i utåtrotationer.

Vill det sig riktigt illa och du får riktigt svåra imaginära problem med rotatorcuffen behöver du stå med de där löjliga hantlarna och rotera innan varje gång du tränar överkropp. Både som prehab och rehab.

Du och jag borde en dag skriva en bok ihop.

Arne Persson
2018-01-18, 14:39
Du och jag borde en dag skriva en bok ihop.

Får man fråga er två experter rotatorkuff-frågor?:)

Diomedea exulans
2018-01-18, 14:51
Får man fråga er två experter rotatorkuff-frågor?:)

Självklart!

Jag råkar veta att du gillar sköldpaddor, ett annat stort intresse som jag har. Du kan till och med ställa sköldpaddsfrågor. :thumbup:

Arne Persson
2018-01-18, 15:06
Självklart!

Jag råkar veta att du gillar sköldpaddor, ett annat stort intresse som jag har. Du kan till och med ställa sköldpaddsfrågor. :thumbup:

Trevligt!

Få se nu..

1. Som bekant skiljer sig fästet ganska markant åt vad gäller M. teres minor hos oss och neandertalaren. Vad är orsaken till detta och vad medför det?

2. När och varför försvann den Europiska Kärrsköldaddan (Emys orbicularis) från Sverige?

:)

crille
2018-01-18, 15:25
Trevligt!

Få se nu..

1. Som bekant skiljer sig fästet ganska markant åt vad gäller M. teres minor hos oss och neandertalaren. Vad är orsaken till detta och vad medför det?

2. När och varför försvann den Europiska Kärrsköldaddan (Emys orbicularis) från Sverige?

:)

1.
Lite kuriosakunskap ang utåtroteraren M. teres minor: Normalt sett har vi (Homo sapien sapiens) ett ursprung för M. teres minor på ventral- (buk)sidan av den yttre kanten på skulderbladet (Os scapulae) denna struktur kallas "sulcus axillaris subscapularis". Hos neandertalmänniskan (H. s. neandertalensis) däremot var ursprungspunkten i stället på dorsal- (rygg)sidan av den yttre kanten på skulderbladet. denna struktur heter i sin tur "sulcus axillaris teretis" . Detta innebar bl.a en större ursprungsyta vilket var nödvändigt för neandertalarens välutvecklade m. teres minor muskel. Även ursprungsytorna till övriga utåtroterare hos rotatorkuffen dvs M. supraspinatus och M. infraspinatus var av helt annan kaliber än hos oss. Dom bör ha varit groteskt starka även i dessa muskler. Jag kan tänka mig att belastningsskador på rotatorkuffen hos neandertalarna i vår nutida miljö hade varit ett helt okänt fenomen.;) (Avd. onödigt vetande) :hbang:

Arne Persson
2018-01-18, 15:28
1.
Lite kuriosakunskap ang utåtroteraren M. teres minor: Normalt sett har vi (Homo sapien sapiens) ett ursprung för M. teres minor på ventral- (buk)sidan av den yttre kanten på skulderbladet (Os scapulae) denna struktur kallas "sulcus axillaris subscapularis". Hos neandertalmänniskan (H. s. neandertalensis) däremot var ursprungspunkten i stället på dorsal- (rygg)sidan av den yttre kanten på skulderbladet. denna struktur heter i sin tur "sulcus axillaris teretis" . Detta innebar bl.a en större ursprungsyta vilket var nödvändigt för neandertalarens välutvecklade m. teres minor muskel. Även ursprungsytorna till övriga utåtroterare hos rotatorkuffen dvs M. supraspinatus och M. infraspinatus var av helt annan kaliber än hos oss. Dom bör ha varit groteskt starka även i dessa muskler. Jag kan tänka mig att belastningsskador på rotatorkuffen hos neandertalarna i vår nutida miljö hade varit ett helt okänt fenomen.;) (Avd. onödigt vetande) :hbang:
:d

Diomedea exulans
2018-01-18, 15:29
Trevligt!

Få se nu..

1. Som bekant skiljer sig fästet ganska markant åt vad gäller M. teres minor hos oss och neandertalaren. Vad är orsaken till detta och vad medför det?

2. När och varför försvann den Europiska Kärrsköldaddan (Emys orbicularis) från Sverige?

:)

Nu blev det plötsligt jobbigt. Kan du inte fråga om Macrochelys temminckii istället? Jag spenderade nyligen en sömnlös natt med att läsa på om den.

Arne Persson
2018-01-18, 17:28
Nu blev det plötsligt jobbigt. Kan du inte fråga om Macrochelys temminckii istället? Jag spenderade nyligen en sömnlös natt med att läsa på om den.

Ca maxvikt?
Jaktmetod?
:)

Diomedea exulans
2018-01-18, 17:31
Ca maxvikt?
Jaktmetod?
:)

Det verifierade världsrekordet är 135 kg.
De jagar genom att ligga still på bottnen med vidöppen mun och lura in byten i munnen genom att vicka på sin maskliknande tunga.

Arne Persson
2018-01-18, 21:42
Det verifierade världsrekordet är 135 kg.
De jagar genom att ligga still på bottnen med vidöppen mun och lura in byten i munnen genom att vicka på sin maskliknande tunga.

Hehehe! Du verkar påläst ang. alligatorsnappern...:d

Diomedea exulans
2018-01-18, 21:48
Hehehe! Du verkar påläst ang. alligatorsnappern...:d

Sa ju det. :D

Överväger att starta en namninsamling för att byta ut koi-fiskarna i högskolans damm mot en alligatorsköldpadda... Min bedömning är att den är stor nog att husera en fullvuxen hane!

Jocke67
2018-01-18, 22:40
Tillbaka till axlarna. Jag tror det stämmer att de där musklerna knappt finns. Med tanke på hur svag man är om man kör rena axel övningar (ej press) helt strikt, man klarar ju bara flugvikter.

Arne Persson
2018-01-19, 09:42
Tillbaka till axlarna. Jag tror det stämmer att de där musklerna knappt finns. Med tanke på hur svag man är om man kör rena axel övningar (ej press) helt strikt, man klarar ju bara flugvikter.

Här är lösningen! Byt ut dina skulderblad mot en rejäl gorillas så lär alla styrke- och skadeproblem försvinna. :D

Termy
2018-02-25, 13:06
Den här artikelns (http://jeb.biologists.org/content/217/2/261) jämförelser är ju intressanta.

Because of their non-weight-bearing role, human forelimb muscles are expected to be comparatively smaller than those of other animal forelimbs of similar mass. This can clearly be appreciated in Fig. 9, where the human supraspinatus muscle is similar in size to that of much smaller mammals such as the capuchin or rabbit.

Representative supraspinatus muscle from each species studied. Average body mass for each species was: mouse=0.03 kg, rat=0.57 kg, rabbit=3.16 kg, dog=17.73 kg, goat=54.09 kg, pig=55.75 kg, sheep=54.55 kg, cow=590.91 kg, capuchin=3.97 kg, chimpanzee=40.90 kg, human=73.41 kg.
http://jeb.biologists.org/content/jexbio/217/2/261/F9.medium.gif

Känns ju stabilt att ha en suprapinatus i klass med en apa på 4 kilo.

Bob90
2018-02-25, 14:44
För att svara på TS fråga,

Vad är det för skillnad på en rotator curl?
Den kan varken cykla.

Diomedea exulans
2018-02-25, 14:45
Vadå rotator-"curl" förresten? Tänker ingen nämna att det inte finns någon curlövning för rotatorkuffarna?

King Grub
2018-02-25, 14:51
Vad är det för skillnad på en indier?

Han är brunare på ryggen än på sommaren.

leee
2018-02-25, 15:21
Sa ju det. :D

Överväger att starta en namninsamling för att byta ut koi-fiskarna i högskolans damm mot en alligatorsköldpadda... Min bedömning är att den är stor nog att husera en fullvuxen hane!

PYCC_8DDqMM

Fredrik A
2018-02-26, 10:31
Vadå rotator-"curl" förresten? Tänker ingen nämna att det inte finns någon curlövning för rotatorkuffarna?

Rotatorcurl är ju uppenbarligen den övning som stolpskott gör för att värma cuffmusklerna. D.v.s. när man står med överarmen parallell med överkroppen med armbågsleden böjd i 90° och vevar ut och in med en liten hantel.

D.v.s. en statisk bicepcurl med utåt- och inåtrotationer i axelled utan någon som helst effekt på (den imaginära) rotatorcuffen!

Scratch89
2018-02-26, 11:17
Rotatorcuffen är en del av människan anatomi som utvecklas efter för mycket läsning av anatomi. Den består av 4 imaginära muskler som kallas för subscapularis, teres minor, infraspinatus och supraspinatus. Vad dessa muskler gör mer än att gå sönder och orsaka axelproblem vet jag inte. Någon inåtroterar, någon utåtroterar, en tredje leker att den är deltoideus vid ett ett sidolyft och den fjärde tja...den är nog mest bara där på köpet.

Känner man inte till begreppet rotatorcuff kommer den aldrig heller ge några problem, men med 110% sannolikhet efter att du lärt dig begreppet kommer du få men för livet inom en veckas tid, och behöva ägna minst en kvart i veckan att med böjd överarm lyfta en liten hantel i utåtrotationer.

Vill det sig riktigt illa och du får riktigt svåra imaginära problem med rotatorcuffen behöver du stå med de där löjliga hantlarna och rotera innan varje gång du tränar överkropp. Både som prehab och rehab.

1.
Lite kuriosakunskap ang utåtroteraren M. teres minor: Normalt sett har vi (Homo sapien sapiens) ett ursprung för M. teres minor på ventral- (buk)sidan av den yttre kanten på skulderbladet (Os scapulae) denna struktur kallas "sulcus axillaris subscapularis". Hos neandertalmänniskan (H. s. neandertalensis) däremot var ursprungspunkten i stället på dorsal- (rygg)sidan av den yttre kanten på skulderbladet. denna struktur heter i sin tur "sulcus axillaris teretis" . Detta innebar bl.a en större ursprungsyta vilket var nödvändigt för neandertalarens välutvecklade m. teres minor muskel. Även ursprungsytorna till övriga utåtroterare hos rotatorkuffen dvs M. supraspinatus och M. infraspinatus var av helt annan kaliber än hos oss. Dom bör ha varit groteskt starka även i dessa muskler. Jag kan tänka mig att belastningsskador på rotatorkuffen hos neandertalarna i vår nutida miljö hade varit ett helt okänt fenomen.;) (Avd. onödigt vetande) :hbang:

:D

Vilken härlig tråd.
Jag tänker att vi har sämre utvecklad muskulatur runt våra skuldror för att vi inte längre klättrar i träd eller belastar armarna vid gång. Apor och kaniner gör ju faktiskt detta.

Men satan vilket kraftigt clavikula gorillan hade!

Sheogorath
2018-02-26, 12:11
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/2e/11/b1/2e11b14b9ddf26ed24ce5fbfd18dd138.jpg

Scratch89
2018-02-26, 12:24
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/2e/11/b1/2e11b14b9ddf26ed24ce5fbfd18dd138.jpg

HAHA! Jag tänkte inte att kaniner klättrar i träd utan snarare belastar frambenen. Men bra bild. :d

dmoller
2018-02-26, 14:07
Som sagt så är det rent imaginära muskler.

Case closed!

:thumbup:

Diomedea exulans
2018-02-26, 14:51
Kaniner har RIKTIGT konstig anatomi: https://darrennaish.blogspot.se/2006/05/most-freaky-of-all-mammals-rabbits.html