handdator

Visa fullständig version : Trasig bicepssena och axelproblem - är det omöjligt att repa sig?


drachir
2018-01-17, 11:43
Jag har gjort en tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225558) om detta för ca 2 år sedan där jag beskrev min dåvarande problematik.

Kortfattat har jag haft långvariga problem med min axel vilket efter många turer till sjukgymnaster etc resulterade i en magnetröntgen som visade på att min bicepssena "eventuellt" var av eller åtminstone bara hängde kvar i en tunn tråd. Ortopeden tyckte inte att det var något de ville operera då de ansåg att jag hade för god funktion och risken var att det skulle bli värre eller ingen skillnad. Rehab med fokus på att stärka bicep, rotatorcuffarna och jobba på skulderstabilitet var lösningen jag fick av sjukgymnast.

Höll på religiöst med rehab-övningar 4-5 dagar i veckan i över 6 månaders tid utan något nämnvärt resultat. Medger att det sedan blev ett litet uppehåll då jag bara körde med gummiband hemma ca 2 ggr i veckan i 2-3 månader. Därefter fortsatte jag samma religiösa schema med rehab i ca 6 månader. Dock utan nämnvärt resultat igen. Det senaste ~året har jag varit ganska sporadisk i min träning. Varit igång ett par månader och kört på bra för att sedan vara borta någon månad och sen kommit igång igen.

Jag har en konstant smärta i axel/bicep/skuldran och nacke. Det är ingen akut smärta för det mesta, men den finns alltid där i bakgrunden och molar. Ibland är det bara en stelhet och ibland gör det riktigt ont. Här om dagen kastade jag en tennisboll till en kollega som stod en bit bort. Bara den rörelsen gjorde att jag hade en ihållande smärta i axeln som strålade uppåt nacken och ner i skuldran på höger sida resten av dagen/natten. Samma sak kan hända om jag råkar göra andra hastiga rörelser med överkroppen eller råkar ta i lite för mycket Sover jag lite fel en natt drar det i nacken och smärtar i skuldran hela dagen.

Eftersom hela kedjan bryts av en svag länk kan jag inte göra någonting som innefattar min högra arm. Det begränsar i princip allt jag kan göra som innebär tyngre lyft än en matkasse (även det ger smärta dock).

Lyfta saker från golvet, skjuta saker från mig, dra saker till mig, lyfta mig själv på något sätt. Allt går bort pga av smärta och instabilitet i höger arm/axel/skuldra. Det handlar ju inte bara om att lyfta skrot på ett gym, utan även andra aktiviteter som innefattar dessa moment.

Beskedet från sjukvården är att jag ska ha en lite mer "realistisk" och mogen syn på min rehab. Att jag ska vara nöjd om jag kan få hem matkassarna från ICA i princip.

Jag har extremt svårt att acceptera att det ska vara på det sättet. Är man förbrukad som 28 snart 29-åring? Kanske även som 25-26 åring eftersom det var då jag fick samma besked första gången.

Tycker jag både läser om och pratar med folk som haft liknande eller betydligt värre skador som återhämtat sig galant. Åtminstone i den bemärkelsen att de kan träna tungt-halvtungt och leva fysiskt aktiva liv.

Är det någon som kan rekommendera en privat vårdgivare inom rimligt avstånd från Örebro?

Scratch89
2018-01-19, 22:29
Är det någon som har undersökt din nacke?

drachir
2018-01-25, 16:44
Är det någon som har undersökt din nacke?

Såg inte att någon hade svarat. :)

Nej det är ingen som undersökt nacken faktiskt. Jag har tagit upp nacken vid ett flertal tillfällen när jag varit hos sjukgymnast etc men svaret har alltid varit att det beror på axeln.