handdator

Visa fullständig version : Lyftarskor?


ozzian
2018-01-15, 08:30
Funkar dessa skor till de flesta övningar eller måste man ha vanliga skor med?

Jag behöver nya skor o funderar på adidas med 13 mm klack.

Det jag läst så blir tekniken lite enklare vid knäböj.

Men hur funkar dom i övriga gymövningar?

MackeJuve
2018-01-15, 08:49
Dom fungerar bra till allt förutom marklyft. Inte dom skönaste skorna att gå runt i, men funktionellt så saboterar dom bara för marklyftet. Där kan du ta av dig dom och marka i strumplästen.

speedy83
2018-01-15, 09:43
Dom fungerar bra till allt förutom marklyft. Inte dom skönaste skorna att gå runt i, men funktionellt så saboterar dom bara för marklyftet. Där kan du ta av dig dom och marka i strumplästen.

Har också förstått att det är så, men har också sett till synes duktiga marklyftare köra i just klackskor från tex Adidas och började då fundera på om jag fattat fel men gissar att det endast är på youtube de kör i dessa skor :)

ozzian
2018-01-15, 09:53
ok, tackar.

men varför bör man ta av sig skorna i marklyft?

Jag är ej ute efter att maxa utan endast att få hjälp med tekniken i ex knäböj.

idag kör jag allt i löparskor med kraftig/ hård dämpning.

det kanske finns bättre gymskor, antar stabila med tunn sula är viktigast.

andra förslag?

MackeJuve
2018-01-15, 10:11
ok, tackar.

men varför bör man ta av sig skorna i marklyft?



För att du vill vara så nära marken som möjligt i marklyft. Skor med tunn sula fungerar givetvis också bra, vet att det ett tag var rätt populärt att marka i Converse.

Bob90
2018-01-15, 10:16
För att du vill vara så nära marken som möjligt i marklyft. Skor med tunn sula fungerar givetvis också bra, vet att det ett tag var rätt populärt att marka i Converse.

Förtydligande av det Macke skrev, genom att komma närmare marken får du framförallt kortare lyftväg, vilket gör att lyftet blir lättare.

ozzian
2018-01-15, 10:21
Förtydligande av det Macke skrev, genom att komma närmare marken får du framförallt kortare lyftväg, vilket gör att lyftet blir lättare.

ok, så om man bara ska träna så kan det funka med skor med klack eller lyftarskor?

MackeJuve
2018-01-15, 10:25
ok, så om man bara ska träna så kan det funka med skor med klack eller lyftarskor?

Allt fungerar, men förstår inte det här med "bara ska träna". Det finns ingen poäng med att ha lyftarskorna på dig när du marklyfter, du gör snarare lyftet svårare och jobbigare än vad det bör vara. Till alla andra lyft så kan du ha skorna på dig. Varför måste du prompt ha skorna på dig hela tiden? Om det nu är det du syftar på med det citerade, kanske misstolkar.

Gnusram
2018-01-15, 10:29
Jag drar hellre marklyft i lyftarskor än barfota så det är nog som mycket annat, en personlig preferens. Att det går att köra mark, och allt annat också, är självklart.

ozzian
2018-01-15, 10:32
Allt fungerar, men förstår inte det här med "bara ska träna". Det finns ingen poäng med att ha lyftarskorna på dig när du marklyfter, du gör snarare lyftet svårare och jobbigare än vad det bör vara. Till alla andra lyft så kan du ha skorna på dig. Varför måste du prompt ha skorna på dig hela tiden? Om det nu är det du syftar på med det citerade, kanske misstolkar.

ja, känns lite naket utan skor
och kör som sagt med löparskor med stabil sula idag(stabil för att ha dämpning)

Bob90
2018-01-15, 10:33
ok, så om man bara ska träna så kan det funka med skor med klack eller lyftarskor?

Alltså, det finns egentligen bara typ tre (± 0) anledningar till att köra mark med lyftarskor.

1. Du orkar inte ta av dem efter att du har kört böj.
2. Du vill träna lite mer OL-specifikt och vill efterlikna draget i början av en vändning.
3. Du vill köra mark i lyftarskor bara för att du vill det. Du kanske tycker det är roligare, skönare, lättare, svårare, tar annorlunda på musklerna etc.

Tycker alla tre anledningarna är goda nog skäl för att marka i lyftardojor.

ozzian
2018-01-15, 10:39
ja jag vill bara ha 1 par skor!
vill helst ej köra barfota!

Knäböjen funkar idag men inbillar mig att jag enklare klarar att gå djupare med lyftarskor.

så min fundering är lyftarskor eller ett par låga med stabil sula, var jag nu hittar såna.

MackeJuve
2018-01-15, 10:39
ja, känns lite naket utan skor
och kör som sagt med löparskor med stabil sula idag(stabil för att ha dämpning)

Som med allt annat i livet: man gör precis vad man själv vill. Dra du dina marklyft i lyftarskor om du verkligen känner att du vill det.

Rahf
2018-01-15, 20:30
Ozzian, jag hade samma frågeställning som du, för säkert 10 år sen. Efter beslutet var taget har jag aldrig tittat tillbaka. Lyftarskor är helt enkelt en bra investering om man är seriös med sitt tränande, och kan med lätthet användas till de allra flesta övningarna.

Med tanke på din motivering kan du lätt hitta ett grymt par för under tusenlappen. Skillnaden är inte alls så stor mellan ett sånt par och något som går på +2000:-.

ozzian
2018-01-15, 20:42
Ozzian, jag hade samma frågeställning som du, för säkert 10 år sen. Efter beslutet var taget har jag aldrig tittat tillbaka. Lyftarskor är helt enkelt en bra investering om man är seriös med sitt tränande, och kan med lätthet användas till de allra flesta övningarna.

Med tanke på din motivering kan du lätt hitta ett grymt par för under tusenlappen. Skillnaden är inte alls så stor mellan ett sånt par och något som går på +2000:-.

det blev adidas, hmm, powerlift 3.1 tror jag dom heter, mm sport packade i eftermiddags!

Rahf
2018-01-15, 20:53
det blev adidas, hmm, powerlift 3.1 tror jag dom heter, mm sport packade i eftermiddags!

Kommer bli grymt. Bra pris för ett första par!

speedy83
2018-01-15, 21:03
Onekligen lurigt att köpa lyftarskor känns det som, massor med snarlika modeller med prislappar från 799-1299 gör det ju svårt att välja minst sagt. Särskilt när proukttexterna upplevs som likvärdiga :)

J.V
2018-01-15, 21:04
Lanar traden lite.

En herre kom for ett par dagar sedan fram till mig och borjade fraga om mina lyftarskor, ett par av de klassiska vita Adidas-skorna med trasula. Adipower, Adistar eller vad det nu hette pa den tiden, runt 10 ar gamla.

Han informerade mig om att de slappts i en ny utgava med sinnessjukt pris. Googlade pa det till slut och mycket riktigt:
https://i.imgur.com/Pv5JOVJ.png

Vad i helv... Han sa ocksa att det finns en begagnadmarknad for originalen, och folk betalar uppemot 4-5000kr.

Jag funderar allvarligt pa att salja dom och kopa ett billigare par. :D Eller borde jag stalla undan dom ett tag och hoppas pa att priset gar upp annu mer? Hur pass legendariska/dyra kan de tankas bli?