handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar mängden kolhydrater / fett resultaten?


ShippEn
2018-01-13, 15:39
Har svårt att hitta information kring detta.

Men om jag får i mig mina 150g protein samt 2900kcal per dag, men jag ligger på 125/91g fett och endast 241/341g kolhydrater på en dag. Hur påverkar det mina resultat?

Filipb
2018-01-13, 16:40
Har svårt att hitta information kring detta.

Men om jag får i mig mina 150g protein samt 2900kcal per dag, men jag ligger på 125/91g fett och endast 241/341g kolhydrater på en dag. Hur påverkar det mina resultat?

Många upplever att de får ut mer och kan prestera bättre i träningen med högre kolhydratsintag. Så länge du inte går ner väldigt lågt på fettet är det därför något de flesta föredrar

ventilation
2018-01-13, 16:47
Många upplever att de får ut mer och kan prestera bättre i träningen med högre kolhydratsintag. Så länge du inte går ner väldigt lågt på fettet är det därför något de flesta föredrar

Vad anses som väldigt lågt då? *screwy*

Diomedea exulans
2018-01-13, 16:51
Vad anses som väldigt lågt då? *screwy*

En tumregel jag sett folk köra med är att man ska äta minst 1 g fett/kg kroppsvikt/dag.

King Grub
2018-01-13, 17:06
Finns inget allmänt svar på det. Beror på hur väl just du hanterar fett respektive kolhydrat.

ShippEn
2018-01-13, 18:28
Tacksam för svaren.

Så jag bör inte tänkta extra på mitt kolhydrat intag så länge jag själv känner att mina träningspass inte får lida utav det? Tar jag det som.

Ska dock försöka ändra lite i måltiderna för att få upp intaget av kolhydrater lite iallafall.

Benny Carlsson
2018-01-15, 13:01
För icke-överviktiga personer borde kolhydrat, rent logiskt - men utan empiriska bevis, vara att föredra framför fett, om målet är mer muskelmassa och mindre fett. Kolhydrat har teoretiskt flera fördelar som fett inte har, på samma sätt. Det enda fettet man verkligen behöver vara noga med att få i sig, om man inte ligger på väldigt lågt energiintag väldigt länge, är omega 3.

Om man bara ser till hälsan så är det ganska genetiskt betingat, men även i detta bör generellt överviktiga personer vara försiktigare med kolhydrat.

Benny Carlsson
2018-01-15, 13:18
Om du är gnagare så verkar kolhydrat vara att föredra framför fett, trots lägre proteinintag:

energy-restricted intake of low-carbohydrate/high-fat/high-protein (LC) and high-carbohydrate/low-fat/moderate-protein (HC) diets.

/.../

Results indicated down-regulation of lipogenic genes, decreased fat mass, and, therefore, improved body composition in the post-restriction HC compared with the LC group.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16286512

Och råttor och människor har ganska lika ämnesomsättning. Om något omsätter råttor fett bättre än människor. Oavsett finns det inga klara bevis för något mer än att mycket tyder på att överviktiga bör vara försiktigare med kolhydrat.