handdator

Visa fullständig version : lika stora mål under hela dagen?


Wilson
2004-05-04, 16:46
som jag förstått det, ska det vara bättre att äta lika stora mål hela tiden än att äta 3 stora och ett par små?
right? jag försöker nu fördela mitt energibehov lika på alla mål under dagen....tycker det känns rätt bra faktiskt!

King Grub
2004-05-04, 16:54
Jag tycker personligen det fungerar bäst med på ett ungefär lika stora mål utspridda jämnt över dagen. Jämn, fina blodsocker- och energinivå under dagen, och inga jättemål där överskott lagras eller pyttemål så blodsockret hinner sjunka och magen skrika.

snej
2004-05-04, 19:22
Jag kan helt omöjligt äta en lika stor frukost, som middag efter jobbet. Kl 06 på morgonen har jag allt annat än en stor aptit, kan bara inte äta. Trycker i mej 2dl havregrynsgröt och 2 kokta ägg. Funkar inte heller att äta lika stora mål på jobbet t.ex, frukostrasten och lunchrasten. Ska det hålla får man ha väldigt långa raster, väldigt mycket pengar, eller en arbetsmiljö som klarar av det. Skulle aldrig funka på mitt jobb, hur som helst.

Wilson
2004-05-04, 20:35
snej: tror du missuppfattat. Man ska ju fördela sitt dagliga energibehov någorlunda jämnt på alla mål, det betyder ju att målen kommer bli mindre än ifall du äter 3 stora + några små.
Hänger du med?
exempel:
vi säger att du ska få i dig 3000 kcal/dag. Med enkel matteräkning kommer man fram till att du i sådant fall ska äta ca 3000/5 mål = 600 kcal per måltid.

Du behöver alltså inte äta lika mycket till frukost. Så det blir egentligen lättare :thumbup:

snej
2004-05-05, 15:58
Ok. Jo, jag är lite trög serru ;)