handdator

Visa fullständig version : Egen shake som är full av dessa vitaminer?


sumialic
2018-01-12, 12:10
Skapade precis en tråd och den kan väl ligga kvar då den inte handlar om riktigt samma sak. Jag blev dock nyfiken på om någon har tips på hur man enkelt kan skapa en egen shake som innehåller nedanstående vitaminer och mineraler:

Vitamin A
Vitamin D
Vitamin E
Vitamin C
Thiamin
Riboflavin
Niacin
Vitamin B6
Folsyra
Vitamin B12
Biotin
Pantotensyra
Potassium
Kalcium
Fosfor
Magnesium
Järn
Sink
Koppar
Selen
Krom
Mangan
Molybden
Jod

Jag vet personligen inte vad hälften gör och om de är nödvändiga att få i sig, men som jag skrev i en tidigare tråd så har min flickvän dille på herbalife och allt detta finns med i deras "healthy meal". Hon är dock väl medveten om att det är bättre att få i sig ämnena naturligt så optimalt vill hon kunna göra en egen shake på morgonen som innehåller dessa.

Istället för att sitta och läsa på om var och en och i vilka livsmedel dessa har, tänkte jag om någon som redan har kunskapen kunde ge tips på livsmedel för att bilda en shake som innehåller alla eller de nödvändigaste av dessa. Det vore oerhört uppskattat!

Beemel
2018-01-12, 12:49
Jag gillar personligen Huel.
Men då handlar det ju i.o.f.s. inte om att blanda/skapa en egen.

Släng i lite mivitotal eller något annat flytande vitamin/mineraltillskott i en vanlig proteinshake borde väl annar vara en enkel lösning.

Slutligen, så länge man inte ska leva endast på dessa shakes så känns det lite overkill att noja över att den måste innehålla precis allt.

Xtreme-G
2018-01-12, 12:51
Jag gör som i förra tråden och slår ett slag för ägg...

100 gram ägg. Dvs typ 1,5 ägg.

36 % Vitamin A
29 % Vitamin D
49 % Vitamin E
0 % Vitamin C
6 %Thiamin
31 % Riboflavin
0 % Niacin
6 % Vitamin B6
30 % Folsyra
78 % Vitamin B12
Biotin "äggula är speciellt innehållsrika - Livsmedelsverket"
Pantotensyra
7 % Kalium(eng. Potassium) "Brist på kalium är mycket ovanligt men kan uppstå till exempel vid långvariga diarréer eller användande av vätskedrivande läkemedel." - Livsmedelsverket
7 % Kalcium
27 % Fosfor
3 % Magnesium "Magnesiumbrist är ytterst ovanligt men kan uppstå vid kostrestriktion eller vid vissa sjukdomar. " - Livsmedelsverket. Finns i vissa berikade flingor
14 % Järn
13 % Zink
Koppar "Brist på koppar är ovanligt och uppstår mest vid vissa tarmsjukdomar - Livsmedelsverket"
50 % Selen
Krom "Krombrist har inte påvisats hos människa mer än eventuellt i tre fall, samtliga dessa personer åt specialkost under en lång period. - Livsmedelsverket"
Mangan "Manganbrist är ytterst ovanligt om det ens förekommer. - Livsmedelsverket"
Molybden "Molybdenbrist har inte påvisats hos människa mer än ett fall där specialkost åts under en lång period."
31 % Jod

100 g Fryst Broccoli
67 % Vitamin C
211 % Vitamin K

Det finns även produkter berikade med niacin och vitamin b6 till exempel vissa frukostflingor


Som du ser är det ganska svårt att få brist, och mest är inte bäst. Jag har hört att det finns studier som visar negativ korrelation mellan multivitamintabletter och hälsa, men då beror det sannolikt på att folk försöker kompensera dåligt leverne med en tablett. Ät mat! Både bättre mättnad och nyttigare än en fruktos-baserad dryck med tillsatta vitaminer.

sumialic
2018-01-12, 14:13
Stort tack, xtreme! För mycket ägg är väl däremot inte bra? Vill minnas att det inte var alltför längesedan jag läste en tråd om det. Kommer dock inte ihåg var gränsen gick.

Edit: Såg precis att grub svarat följande igår "Upp till sju ägg i veckan anses säkert för friska att äta. Högre intag är inte ordentligt undersökt. Det finns ingen anledning att misstänka att det är direkt farligt, men det går inte att uttala sig säkert om det."

sumialic
2018-01-12, 14:16
Något annat än ägg som kan användas om man bara använder sig av ett i shaken?

exevision
2018-01-12, 14:20
Något annat än ägg som kan användas om man bara använder sig av ett i shaken?

Ägg i shaken?

Dreas
2018-01-12, 14:20
Något annat än ägg som kan användas om man bara använder sig av ett i shaken?Du vill helst inta ägget tillagat annars tar du inte upp allt protein. Kanske inte är ett problem dock i detta fall.

Xtreme-G
2018-01-12, 16:02
Något annat än ägg som kan användas om man bara använder sig av ett i shaken?

Nja, alltså min poäng var inte att ha en shake med ägg utan att äta riktig mat. Det är inget magiskt med en shake, försök få henne att skaka bort den tanken. Man blir inte smal av att dricka saker, snarare tvärt om. Men visst kan man mixa ingredienser till en nyttig shake om man så vill, men håll äggen kokta på sidan i så fall.

JacobHeitmann
2018-01-12, 17:09
Jag brukar göra den här smoothien, fungerar som måltid eller som mellanmål/postgym. Håller i kylskåp kanske 2 dygn. B12 är enklast via piller. Jod via joderat salt i övriga matlagningen.

https://i.gyazo.com/ced0e8cb4a7c50805b2f39bb9dd4326d.png
https://i.gyazo.com/5f01c1d0304b4d9d5f03c617d92d4111.png