handdator

Visa fullständig version : Att lära sig sova på rygg


Armed Dingo
2018-01-12, 11:41
Jag skulle vilja lära mig sova på rygg. Det tar mindre plats och ska vara bättre för nacken än att sova på mage. Jag kan dock inte somna på rygg oavsett hur trött jag är, jag har gett det timmar som försök.

Har någon här lärt sig sova på rygg?

Är en hårdare säng generellt sett bättre för att sova på rygg? Vet att de få gånger jag solat solarium eller legat på en brits hos sjukgymnast så har jag legat riktigt skönt och trott att jag kunnat somna om jag bara fått.

Wormzie
2018-01-12, 11:43
Blir det hårdare med en madrass på golvet kan du testa det någon natt? :)

Scratch89
2018-01-12, 11:46
Ligg med en kudde under knäna så slipper du problemet att bäckenet tippas och man ligger och svankar och har spänningar.

ARMSTARK
2018-01-12, 11:46
Jag skulle gärna vilja sova på rygg, känns bra för min rygg men min sambo klarar inte det, jag låter som T-rex på steroider då. :(

Järvskan
2018-01-12, 11:54
Jag skulle vilja lära mig sova på rygg. Det tar mindre plats och ska vara bättre för nacken än att sova på mage. Jag kan dock inte somna på rygg oavsett hur trött jag är, jag har gett det timmar som försök.

Har någon här lärt sig sova på rygg?

Är en hårdare säng generellt sett bättre för att sova på rygg? Vet att de få gånger jag solat solarium eller legat på en brits hos sjukgymnast så har jag legat riktigt skönt och trott att jag kunnat somna om jag bara fått.

Varför klarar du inte av att sova på rygg då? Får du ont av det? Obehagskänslor?

Dreas
2018-01-12, 11:56
Jag har den lite jobbiga grejen att jag lättare blir kissnödig om jag inte ligger på mage. Kanske sitter i huvudet. Någon som varit med om liknande?

Vill också lära mig somna på rygg!

Armed Dingo
2018-01-12, 12:00
Jag får inte ont av det och tycker egentligen jag ligger rätt bekvämt men det är bara något i huvudet som inte kan slappna av. Som sagt, har försökt i timmar och varit väldigt trött men det går bara inte. Hjärnan vill inte slå av. Jag har fått till att sova på sidan ett par gånger.

Jag har en madrass för golvet men den är mjukare än sängen och var ännu värre.

Funderar på om proppa upp med mer kuddar under huvudet kan vara lösningen. Har bara en enda kudde, sover nämligen utan på mage i vanliga fall. Kan prova det där med kudde under knäna också.

Grahn
2018-01-12, 12:02
Kan mest sova på sida, det verkar vara käässt för axlarna. *grr*

Jishuku
2018-01-12, 12:12
Har i princip alltid sovit på rygg hela mitt liv. Ligger oftast med ena armen över ögonen och den andra vid sidan eller på magen. Själv är jag mest fascinerad att någon kan sova på mage, hemskt obekvämt för mig.

Grahn
2018-01-12, 12:14
Mage/ish gick bra som ung.....
Problemet med sömnställningar är ju att somna är en vanesak, jag läser vänder mig på sidan och somnar. När ritualen förändras funkar den inte och man blir irriterad.
Tror inte på att den stora grejen är att det är hur bekvämt det är.

J.V
2018-01-12, 12:17
Jag har den lite jobbiga grejen att jag lättare blir kissnödig om jag inte ligger på mage. Kanske sitter i huvudet. Någon som varit med om liknande?

Vill också lära mig somna på rygg!Hah, japp. Foredrar att somna/sova pa rygg - forutom att jag blir pissnodig aven om jag varit pa toa sekunderna innan jag la mig i sangen. Ibland 2-3 ganger innan jag kan somna.

Hemligheten till att somna pa rygg ar i alla fall att ha vanster hand pa pungen och hoger hand ovanfor huvudet. De e najs det.

ARMSTARK
2018-01-12, 12:22
Kan mest sova på sida, det verkar vara käässt för axlarna. *grr*

Det är det, jag sover på ena sidan med axeln i en märklig vinkel framåt, sen vaknar jag av att jag har ont i axeln och byter sida. Ett tag senare samma sak...

Grahn
2018-01-12, 12:25
Det är det, jag sover på ena sidan med axeln i en märklig vinkel framåt, sen vaknar jag av att jag har ont i axeln och byter sida. Ett tag senare samma sak...

Same same, hemma har vi nu en tempur cloud säng och där kan jag ibland sova hela natten på samma sida utan att vakna av smärtor men tittar man på min hållning så ser man att axeln jag sover på inte hålls korrekt eller rör sig korrekt.

Större risk att man snarkar på rygg, känns som allt har för/nackdelar.

VoDaresVins
2018-01-12, 12:36
Jag brukar ha svårt att somna på rygg när jag lägger mig för att sova. Då igen om jag ligger och läser en bok brukar jag hinna 2-3 sidor innan jag somnar.

Bob90
2018-01-12, 12:40
Jag skulle vilja lära mig sova på rygg. Det tar mindre plats och ska vara bättre för nacken än att sova på mage. Jag kan dock inte somna på rygg oavsett hur trött jag är, jag har gett det timmar som försök.

Har någon här lärt sig sova på rygg?

Är en hårdare säng generellt sett bättre för att sova på rygg? Vet att de få gånger jag solat solarium eller legat på en brits hos sjukgymnast så har jag legat riktigt skönt och trott att jag kunnat somna om jag bara fått.
Tror du vill ha en lite hårdare madrass om du ska sova på rygg jämfört med om du ska sova på sidan, annars finns risk att du ligger som en banan.

Jag har alltid sovit på rygg, somnar i "givakt" med armarna längs sidorna. Att sova på mage är helt omöjligt, att somna på sidan kan funka ibland, men det är mer typ en "ligga kvar och dra sig i sängen"-position för mig.

Ni som upplever att ni får ont i axeln av att sova på sidan, har ni armen ni "sover på" under kudden, längs med kroppen eller ovanför kudden? Hjälpt mig att ha handen under kudden.

Armed Dingo
2018-01-12, 12:45
Jsg är egentligen skeptisk till säng som koncept överhuvudtaget. De har funnits max 2000 år. Jag kan inte tänka mig att vi är skapta att behöva något mycket mjukt att ligga på för att kunna sova, hur fungerade det under förhistorisk tid?

Nu är det inte något alternativ att bli ett weirdo som sover på golvet eller dylikt. Men än hård säng kanske är lättare att sova i än en mjuk. Väldigt mjuka tunna madrasser är värst..sjunker ner helt och sen stenhårt golv under.

Grahn
2018-01-12, 12:45
Tror du vill ha en lite hårdare madrass om du ska sova på rygg jämfört med om du ska sova på sidan, annars finns risk att du ligger som en banan.

Jag har alltid sovit på rygg, somnar i "givakt" med armarna längs sidorna. Att sova på mage är helt omöjligt, att somna på sidan kan funka ibland, men det är mer typ en "ligga kvar och dra sig i sängen"-position för mig.

Ni som upplever att ni får ont i axeln av att sova på sidan, har ni armen ni "sover på" under kudden, längs med kroppen eller ovanför kudden? Hjälpt mig att ha handen under kudden.

Under kudden eller lite framför kroppen böjda och vilande ovanpå varandra. Oavsett så pressas ju hela skuldran fram men ja ju mer man höjer armbågen desto mindre komprimeras man och desto mindre problem upplever jag.

Bob90
2018-01-12, 13:20
Jsg är egentligen skeptisk till säng som koncept överhuvudtaget. De har funnits max 2000 år. Jag kan inte tänka mig att vi är skapta att behöva något mycket mjukt att ligga på för att kunna sova, hur fungerade det under förhistorisk tid?

Nu är det inte något alternativ att bli ett weirdo som sover på golvet eller dylikt. Men än hård säng kanske är lättare att sova i än en mjuk. Väldigt mjuka tunna madrasser är värst..sjunker ner helt och sen stenhårt golv under.

Jag är lite skeptisk till det här med "det är inte naturligt". I "förhistorisk tid" skulle jag tippa på att man gjorde "sängar" med grenar, kvistar, löv, mossa, gräs osv beroende på vad som fanns till hands i området, snarare än att man hittade ett mysigt plant grottgolv av granit att sova på.

Jag har sovit på golvet som mest 3 nätter i rad (på ett liggunderlag), vaknade alltid med ont i ryggen och hade extremt svårt att somna, sov väldigt dåligt och kort.

Armed Dingo
2018-01-12, 13:22
Jag är lite skeptisk till det här med "det är inte naturligt". I "förhistorisk tid" skulle jag tippa på att man gjorde "sängar" med grenar, kvistar, löv, mossa, gräs osv beroende på vad som fanns till hands i området, snarare än att man hittade ett mysigt plant grottgolv av granit att sova på.

Jag har sovit på golvet som mest 3 nätter i rad (på ett liggunderlag), vaknade alltid med ont i ryggen och hade extremt svårt att somna, sov väldigt dåligt och kort.

Säkerligen! Men tror inte man fick till något som var lika mjukt som en normalmjuk säng. Tror inte heller man sov på stengolv, inte så jag menade.

Grahn
2018-01-12, 13:28
Bara för att något vara vanligt förr behöver det inte betyda att det är optimalt.....men visst finns det poänger med att inte behöva extremt specifika förutsättningar för att kunna sova vettigt.

Tempur har gjort hotellsängar problematiska för moi :P

Zrob
2018-01-12, 13:35
Det är det, jag sover på ena sidan med axeln i en märklig vinkel framåt, sen vaknar jag av att jag har ont i axeln och byter sida. Ett tag senare samma sak...

Samma här, har varje dag ont i den axeln jag sovit mest på under den natten*cry*

Mental
2018-01-12, 13:38
Jsg är egentligen skeptisk till säng som koncept överhuvudtaget. De har funnits max 2000 år. Jag kan inte tänka mig att vi är skapta att behöva något mycket mjukt att ligga på för att kunna sova, hur fungerade det under förhistorisk tid?

Nu är det inte något alternativ att bli ett weirdo som sover på golvet eller dylikt. Men än hård säng kanske är lättare att sova i än en mjuk. Väldigt mjuka tunna madrasser är värst..sjunker ner helt och sen stenhårt golv under.

Det finns ju massor av saker som är onaturliga om man kollar närmare, saker som tvål, schampo, deodorant, tandkräm osv. Det är mer naturligt att gnaga på en pinne än att borsta med tandkräm.

anvihl
2018-01-12, 16:25
Säkerligen! Men tror inte man fick till något som var lika mjukt som en normalmjuk säng. Tror inte heller man sov på stengolv, inte så jag menade.

Man har spenderat många nätter sovande på granris när man varit ute och fiskat osv. Är väl typ sådana underlag man hade då tänker jag mig. Kan bli förvånansvärt mjukt, särskilt om man kombinerar det med lite pälsar och sådär.

Jag är mer skeptiskt till kuddar, med tanke på hur många det är som har en helt fucked up nacke oavsett jobb eller fritidssysselsättning.

Rikard Jansson
2018-01-12, 17:08
Kunde inte heller somna på rygg förr, sen en gång dygnade jag och för att hålla mig vaken efter typ 30 timmar vaken så la jag mig på rygg för då kunde jag ju inte somna!... Och just då lärde jag mig tydligen att sova på rygg. Inte varit nåt problem sen dess:)

Stoltz
2018-01-12, 17:31
När jag fick impingement i båda axlarna så tvingades jag sova på rygg om jag inte ville vakna mitt i natten med förbaskat ont.
Nu är kroppen så inställd på det att jag har svårt att sova på något annat sätt.

Bärsärk
2018-01-12, 18:36
Hur gör folk som sover på rygg när de vänder på sig i sömnen? Eller slutar man göra de om man sover på rygg?

Bob90
2018-01-12, 18:50
Hur gör folk som sover på rygg när de vänder på sig i sömnen? Eller slutar man göra de om man sover på rygg?

Jag brukar vända mig till sidan ibland när jag sover.

Bärsärk
2018-01-12, 19:02
Jag brukar vända mig till sidan ibland när jag sover.

Så vad är vitsen med att sova på rygg om man vänder sig under natten? *screwy*

Ett Orm
2018-01-12, 19:26
Slappnar av bäst och har lättare att nästan somna när jag ligger på rygg. Men jag måste sova på mage, oavsett underlag. Ett otyg då jag ofta vaknar och är stel i ryggen i flera timmar, men det är det enda sättet jag kan sova på.
En tunn kudde eller bit av täcket under magen gör det bättre,men är inte särskilt bekvämt.

Bob90
2018-01-12, 19:33
Så vad är vitsen med att sova på rygg om man vänder sig under natten? *screwy*

Svårt att styra vad som händer medan man sover, där får kroppen själv bestämma hur den vill ligga. Och som sagt, det händer ibland. Jag vaknar inte alltid upp på sidan, majoriteten av gångerna vaknar jag som jag somnat, fast med avsparkat täcke då.

Framförallt så är det ju hur jag ligger när jag ska sova eller innan jag somnar som spelar roll för mig.

micke81
2018-01-12, 20:28
Sover oftast på rygg. Relativt fast madrass, en knölig kudde och armarna ungefär som de hamnar så sover jag fint.
Sova på mage? Fungerar inte.

Sundqvist
2018-01-12, 20:36
Jag får inte sova på rygg, iallafall inte för min sambo...

Snarkar enbart när jag ligger på rygg.. hah =)

King Grub
2018-01-12, 20:45
Jag måste somna på vänster sida, men jag kan vakna lite hur som helst.

Termy
2018-01-12, 20:54
Sover också mest på vänster sida. När/om jag tar powernaps på lunchen så lägger jag mig dock på en matta på golvet (hyfsat hårt dvs) och ligger på rygg i en "ängelposition". I rätt läge så känns det som jag i princip smälter ihop med golvet i en skön, tung och avslappnande harmoni. Skulle jag börja försöka sova mer så så skulle jag nog behöva lägga in en träskiva under madrassen.

För övrigt har jag haft ganska många kommentarer från patienter över åren som upplevt en förbättring i ffa ryggsmärta efter de börjat sova på ett hårdare underlag.

Bob90
2018-01-12, 21:00
Sover också mest på vänster sida. När/om jag tar powernaps på lunchen så lägger jag mig dock på en matta på golvet (hyfsat hårt dvs) och ligger på rygg i en "ängelposition". I rätt läge så känns det som jag i princip smälter ihop med golvet i en skön, tung och avslappnande harmoni. Skulle jag börja försöka sova mer så så skulle jag nog behöva lägga in en träskiva under madrassen.

För övrigt har jag haft ganska många kommentarer från patienter över åren som upplevt en förbättring i ffa ryggsmärta efter de börjat sova på ett hårdare underlag.

Hur definieras "hårdare underlag" i det här sammanhanget? Nypolerad platta i volframkarbid eller en fastare madrass?

exevision
2018-01-12, 21:03
För att sova bekvämt på rygg behöver jag en relativt låg kudde som jag bullar upp en aningens för nacken och så att huvudet inte tippar åt sidan. Även en styvare säng är bra.
Men med en styvare säng blir det svårare att sova på sidan, samt att jag då behöver bulla upp kudden ytterligare eller använde en redan högre kudde.

svenbanan
2018-01-12, 21:11
Om jag sover i sovsäck så tror jag att jag somnar på rygg, eftersom det ju i princip inte går att ligga på sidan i "framstupa sidoställning" vilket jag annars altid hamnar i. Dessutom ligger jag typ oftast stilla som ett lik och vaknar i samma position jag somnat i. Som tur är verkar jag sova lika bra på höger som vänster sida, vilket väl förhoppningsvis minskar axelslitaget en aning.

Helt klart är det skönare för nacken ifall jag lyckas somna på rygg. Men ligger jag i en vanlig säng händer det typ en gång på tusen nätter. Är sängen supersmal kan det också hända att jag somnar på rygg eftersom det tar mindre plats.

Termy
2018-01-12, 21:51
Hur definieras "hårdare underlag" i det här sammanhanget? Nypolerad platta i volframkarbid eller en fastare madrass?

En salig blandning från att byta till en hårdare madrass till att helt sonika sova på golvet (tunn madrass, futon, bara täcke, osv).

Ett Orm
2018-01-12, 22:17
Hur definieras "hårdare underlag" i det här sammanhanget? Nypolerad platta i volframkarbid eller en fastare madrass?

Adamantiumlakan!

Själv sover jag förjävla skönt i sjukhussängar av nån anledning. De verkar ha den optimala hårdheten.

Kanske skulle skaffa en sådan, med lite bling bling skulle det kunna bli...eehh, nånting med sex (hjärnfrys).

Starke75an
2018-01-12, 22:24
Jag får inte sova på rygg, iallafall inte för min sambo...

Snarkar enbart när jag ligger på rygg.. hah =)

Samma här. Händer till och med att jag väcker mig själv med mina snarkningar. Eller så sparkar nån på mig. Om min sambo redan sover innan jag lägger mig så brukar det vara ok att sova på rygg.


Gillar att att sova på rygg. Kroppen verkar må bäst av det. Annars det med helt rak kropp på sidan som gäller.

Benny Carlsson
2018-01-12, 22:34
Jag tror att det blir väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att förändra det via någon e-tips. Antingen så åstadkommer du det genom KBT (antagligen i privat regi om det rör en sådan petitess) eller genom att betinga kroppen att förknippa ryggliggande med snabb insomning och god sömn, medelst effektiva sömnpreparat. Det brukar åtminstone fungera tills man kapar pillren.


Jag kunde heller inte sova på rygg, oavsett trötthetsgrad. Inte ens om jag inte hade sovit på två nätter - fysiskt såväl som psykiskt omänskligt tröt - så kunde jag somna om jag låg på rygg, utan det fanns någon psykosomatisk spärr som omöjliggjorde insomning.

Det var på mage som gällde, eller i vissa fall sida.

Så en dag framkallade jag, av misstag, en kemisk panikångestattack, som varade betydligt längre än en som kommer av sig självt. Därefter gick jag och lade mig bredvid min flickvän i hennes säng, på rygg, utan någon som helst avsikt att sova. Jag somnade så gott som omedelbart, och sedan dess är det i stället mage jag inte kan sova på, utan jag föredrar att somna på rygg eller möjligtvis på sidan.

Det gick förändrades totalt och fundamentalt över en natt.

Benny Carlsson
2018-01-12, 22:38
"Ska" man förövrigt få ont i ryggen av att ligga raklång på rygg? I början trodde jag att det var på grund av gammal ryggskada, men så har många människor sagt till mig att de upplever samma sak.

Jag har frågat flera sjukgymnaster i verkligheten och de har sagt ungefär att det inte är konstigt och att många känner så och att det bäst löses genom att ligga i fosterställning, men är detta status quo för en frisk, relativt människa - att få ont i ländryggen av att ligga utsträckt på rygg?

Jag vet själv hur muskler och skelett ser ut runt ländryggen, men förstår inte vad som orsakar smärtan?

Bob90
2018-01-12, 22:52
En salig blandning från att byta till en hårdare madrass till att helt sonika sova på golvet (tunn madrass, futon, bara täcke, osv).
Ah, spännande. Väldigt individanpassat då, kanske föga förvånande såhär när jag läser meningen själv :p

"Ska" man förövrigt få ont i ryggen av att ligga raklång på rygg? I början trodde jag att det var på grund av gammal ryggskada, men så har många människor sagt till mig att de upplever samma sak.

Jag har frågat flera sjukgymnaster i verkligheten och de har sagt ungefär att det inte är konstigt och att många känner så och att det bäst löses genom att ligga i fosterställning, men är detta status quo för en frisk, relativt människa - att få ont i ländryggen av att ligga utsträckt på rygg?

Jag vet själv hur muskler och skelett ser ut runt ländryggen, men förstår inte vad som orsakar smärtan?
Det är väl precis det som Scratch nämnde på första sidan? Inte att man "ska", men att om man har problem så kan man avlasta genom att få en liten vinkel i knävecken så att bäckenet inte tippar och muskler måste ligga och dra och hålla emot och ha sig.

Ligg med en kudde under knäna så slipper du problemet att bäckenet tippas och man ligger och svankar och har spänningar.

-squat-
2018-01-12, 23:52
Drabbas tyvärr alltid av sömnparalys när jag sover på rygg. annars skulle jag göra det. så det blir till att sova på sidan som inte verkar vara så bra för axlarna.

svenbanan
2018-01-12, 23:59
"Ska" man förövrigt få ont i ryggen av att ligga raklång på rygg? I början trodde jag att det var på grund av gammal ryggskada, men så har många människor sagt till mig att de upplever samma sak.

Jag har frågat flera sjukgymnaster i verkligheten och de har sagt ungefär att det inte är konstigt och att många känner så och att det bäst löses genom att ligga i fosterställning, men är detta status quo för en frisk, relativt människa - att få ont i ländryggen av att ligga utsträckt på rygg?

Jag vet själv hur muskler och skelett ser ut runt ländryggen, men förstår inte vad som orsakar smärtan?

Förmodligen har du (precis som jag och många andra) inte stretchat quads och höftböjare tillräckligt bra. Detta leder till att bäckenets framkant dras nedåt mot låren och korsryggen blir mer "svankig".

När jag ligger på sidan så drar jag ett av knäna uppåt mot bröstet vilket motverkar det där, och det blir mycket bekvämare.

svenbanan
2018-01-13, 00:00
Drabbas tyvärr alltid av sömnparalys när jag sover på rygg. annars skulle jag göra det. så det blir till att sova på sidan som inte verkar vara så bra för axlarna.

Vad innebär det?

-squat-
2018-01-13, 00:02
Vad innebär det?

Att kroppen somnar före medvetandet. Det är sjukt obehagligt att inte kunna röra sig.

ApexProcyon
2018-01-13, 00:02
Ungefär vad det låter som.

Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Det enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i drömmen. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag. Det tycks finnas ett flertal faktorer som kan öka sannolikheten för sömnparalys, inklusive genetiska faktorer och medvetna handlingar som att upprepade gånger störa en persons REM-sömn.[1]

svenbanan
2018-01-13, 00:03
Trippy! :D

Benny Carlsson
2018-01-13, 00:12
Trippy! :D Nej. Inte alls. Mer "The Ring".

Det är inte behagligt.

svenbanan
2018-01-13, 00:15
Nej. Inte alls. Mer "The Ring".

Det är inte behagligt.

Det låter ändå som nåt jag skulle vilja prova. Men jag antar läget blir annorlunda om man tvingas leva med det dagligen och inte bara kan "prova en gång"...

Benny Carlsson
2018-01-13, 00:19
Det låter ändå som nåt jag skulle vilja prova. Men jag antar läget blir annorlunda om man tvingas leva med det dagligen och inte bara kan "prova en gång"...

Såhär brukar det "se ut", och det är ungefär som att vakna i en ohyggligt levande skräckfilm:

https://www.google.se/search?tbm=isch&sa=1&ei=NUJZWoSQHKzB6ATgwZ2ADA&q=sleep+paralysis&oq=sleep+paralysis&gs_l=psy-ab.3..0l8j0i30k1l2.11865.14372.0.14467.19.10.2.7.8 .0.81.671.10.10.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.19.754...0i67k1j0i10k1j0i13k1j0i13i30k1.0.U2 oIuAmHpy4