handdator

Visa fullständig version : Borde jag sluta äta 6-8 ägg dagligen?


Stor Hård Ådrig
2018-01-11, 19:02
Finns det någon risk i att äta 8 (små) ägg varje dag? För mig är det det överlägset lättaste sättet att få i mig bra fetter dagligen samt enkla kalorier till frukost som mättar länge. Är kolesterol-rädslan 100% myt eller bör jag se över mitt intag av ägg?

Mvh

Bob90
2018-01-11, 19:08
Finns det någon risk i att äta 8 (små) ägg varje dag? För mig är det det överlägset lättaste sättet att få i mig bra fetter dagligen samt enkla kalorier till frukost som mättar länge. Är kolesterol-rädslan 100% myt eller bör jag se över mitt intag av ägg?

Mvh

Livsmedelsverket ser inga problem med att äta flera ägg om dagen (inget specat antal vad jag kan hitta) med undantag för personer med störd kolesterolomsättning.

Se även denna: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/eggs/

King Grub
2018-01-11, 19:14
Upp till sju ägg i veckan anses säkert för friska att äta. Högre intag är inte ordentligt undersökt. Det finns ingen anledning att misstänka att det är direkt farligt, men det går inte att uttala sig säkert om det.

Max
2018-01-12, 17:27
Jag skulle inte lägga så många ägg i samma korg...

Lycklig
2018-01-12, 19:11
Jag äter i snitt 5 ägg om dagen.

Slartibartfast
2018-01-16, 12:40
Tre ägg om dagen :thumbup:

http://suppversity.blogspot.fi/2017/01/three-eggs-day-are-doping-for-your-hdl.html

xan
2018-01-16, 16:39
Finns det någon risk i att äta 8 (små) ägg varje dag? För mig är det det överlägset lättaste sättet att få i mig bra fetter dagligen samt enkla kalorier till frukost som mättar länge. Är kolesterol-rädslan 100% myt eller bör jag se över mitt intag av ägg?

Mvh

Får du i dig tillräckligt med omega-3? Annars kan du ju byta ut i alla fall hälften av äggen mot fet fisk (makrill på burk är billigt och simpelt).

Klart man kan chansa genom att äta så ensidigt, men det känns helt onödigt bara. Finns fler livsmedel som är enkla kalorier och mättar bra.

Hälsocoachen
2018-06-10, 22:45
Upp till sju ägg i veckan anses säkert för friska att äta. Högre intag är inte ordentligt undersökt. Det finns ingen anledning att misstänka att det är direkt farligt, men det går inte att uttala sig säkert om det.

Jag antar att du baserar det uttalandet på studien du referar till i denna tråd? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233081

Skulle du säga att den står sig högre än den Slarti länkar till i tillförlitlighet? http://suppversity.blogspot.fi/2017/...-your-hdl.html Där tre ägg/dagen är bättre för hälsan än inga om man är frisk.

Jag antar det, med tanke på att din studie är en metaanalys av alla interventionsstudier och observationsstudier man kunde hitta mellan 2005 och 2015. Fast jag förstår dock inte vad man menar med "We performed three web-based literature searches...". Varför nämnar man specifikt att gjorde just tre sökningar?

Medans Slartis är en intervationsstudie på 80 personer.

Anledningen att jag frågar är för att jag undrar vad som är lämpligt att rekommendera som kostrådigvare. Då jag vill vara säker på mina råd.

MrMuggelSnuggel
2018-06-11, 15:04
Rädslan för ägg har väl alltid byggt på att det innehåller mycket kolestrol... men nu vet vi väl att kolestrolet i vår kropp skapas av levern - och inte kolestrolet vi äter.

Har varit på "ägg-fasta" länge därför jag har utforksat mycket annan spännande mat men nu ska jag börja äta det igen tillsammans med laxrom. Mummma

Aryt
2018-06-11, 16:29
Jag antar att du baserar det uttalandet på studien du referar till i denna tråd? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233081

Skulle du säga att den står sig högre än den Slarti länkar till i tillförlitlighet? http://suppversity.blogspot.fi/2017/...-your-hdl.html Där tre ägg/dagen är bättre för hälsan än inga om man är frisk.

Jag antar det, med tanke på att din studie är en metaanalys av alla interventionsstudier och observationsstudier man kunde hitta mellan 2005 och 2015. Fast jag förstår dock inte vad man menar med "We performed three web-based literature searches...". Varför nämnar man specifikt att gjorde just tre sökningar?

Medans Slartis är en intervationsstudie på 80 personer.

Anledningen att jag frågar är för att jag undrar vad som är lämpligt att rekommendera som kostrådigvare. Då jag vill vara säker på mina råd.

De sökte för olika nyckelord "egg" and "1 cholesterol/2 diabetes/3 cardiovascular".

Prost
2018-06-12, 09:47
https://bayesianbodybuilding.com/cholesterol-anabolic/

"Is cholesterol the forgotten anabolic?"

Sverker
2018-06-12, 17:18
https://bayesianbodybuilding.com/cholesterol-anabolic/

"Is cholesterol the forgotten anabolic?"

400 mg kolesterol är inga problem utan ägg;). En snabb kontroll gav att vassleproteinkoncentrat innehåller 250 - 300 mg kolesterol / 100 g.

Luddsson
2023-02-01, 19:26
Har det kommit något nytt med äggkonsumtion? Kan äta 8 per dag jag med. Kanonbilligt och smidigt.

King Grub
2023-02-01, 20:29
Ett ägg om dagen anses fortfarande säkert.

Men vi har inga officiella rekommendationer för begränsningar av äggintaget i Sverige. Och i USA har man tagit bort övre rekommenderade gränsen för kolesterolintag.

Luddsson
2023-02-01, 20:30
Fan, ett ägg per dag är ju ingenting :P Kan man spekulera i om högre intag är skadligt tro?

EnergiÖverskott
2023-02-02, 06:07
Fan, ett ägg per dag är ju ingenting :P Kan man spekulera i om högre intag är skadligt tro?

Det är ingen fara. Sluta nu övertänka allt så mycket. Det som är farligt är när du ligger på ett stort energiöverskott. Så länge du ligger hyfsat nära energibalans och äter bra mat har du inget att oroa dig för.

Ät det du och din mage mår bra av och sluta övertänk så mycket. Lovar att du kommer att må så mycket bättre. :)

Ägg är världens bästa livsmedel. Smockat med näring. Bästa som finns. Ät på. Så många du vill. Du lär tröttna på mängden innan den blir farlig.

MasterChief
2023-02-02, 13:48
Det är ingen fara. Sluta nu övertänka allt så mycket. Det som är farligt är när du ligger på ett stort energiöverskott. Så länge du ligger hyfsat nära energibalans och äter bra mat har du inget att oroa dig för.

Ät det du och din mage mår bra av och sluta övertänk så mycket. Lovar att du kommer att må så mycket bättre. :)

Ägg är världens bästa livsmedel. Smockat med näring. Bästa som finns. Ät på. Så många du vill. Du lär tröttna på mängden innan den blir farlig.

+1

Tror att nojja över sådana småsaker är värre för hälsan.

Luddsson
2023-02-02, 18:27
Japp. Det är nog klokt :) Tack! Men får minska intaget lite för äggfjärtarna haha:P

dmoller
2023-02-02, 18:38
ja det borde du. och börja äta 36 stycken istället

Glasnost
2023-02-08, 20:31
Äter själv uppåt 10 ägg om dagen. På hälsokontrollen var mina blodvärden perfekta, så det är inga problem för i övrigt friska personer..

-squat-
2023-02-08, 20:35
Äter själv uppåt 10 ägg om dagen. På hälsokontrollen var mina blodvärden perfekta, så det är inga problem för i övrigt friska personer..

Hur mår magen av det?

Anders The Peak
2023-02-08, 21:51
Äter 10-14 ägg om dagen året runt har låga kolesterolvärden och bra P—LDL/HDL-kolesterol 1,9.

Tidigare i livet kunde det handla om 15-20 ägg. Kanske lite vassare fisar :)

Antagligen genetiskt betingat - Familjär hyperkolesterolemi. Då får man ligga på låga nivåer typ det som grub tar upp i tråden.

Bara ett inhopp

Luddsson
2023-02-15, 21:22
Hur äter ni helst era ägg?

Kokta rakt upp och ner har jag börjat ledsna lite på :P Stekt ägg på macka är gott

Langster
2023-02-15, 21:33
Hur äter ni helst era ägg?

Kokta rakt upp och ner har jag börjat ledsna lite på :P Stekt ägg på macka är gott

Omelett, med god marginal det godaste man kan göra med ägg, enligt mig. Och kan varieras på oändliga sätt.

Luddsson
2023-02-15, 21:36
Omelett, med god marginal det godaste man kan göra med ägg, enligt mig. Och kan varieras på oändliga sätt.

Jag tycker alltid mina blir så dåliga. Jag gillar inte franska, har hellre mer åt det amerikanska, lite fastare hållet.

Kör på tre ägg och olivolja för den goda smaken, tycker det är godare än smörsmaken. Hur gör du?

King Grub
2023-02-15, 21:46
Jag förlorade all lukt och smak när jag hade covid i december 2020. När de kom tillbaka återgick allt till det normala, förutom just kokta ägg. De smakade svavel och gör så fortfarande.

Stekta ägg fungerar däremot utmärkt, och nu blir det mest sådana.

Luddsson
2023-02-15, 21:47
Äter du stekta ägg rakt upp och ner? :P Inget underlag som smörgås eller gryn

Langster
2023-02-15, 21:58
Jag tycker alltid mina blir så dåliga. Jag gillar inte franska, har hellre mer åt det amerikanska, lite fastare hållet.

Kör på tre ägg och olivolja för den goda smaken, tycker det är godare än smörsmaken. Hur gör du?

Brukar steka i smör, men det är en smaksak.

Stek lök, paprika och/eller andra valfria grönsaker.

2-3 hela ägg med 1-2 dl äggvita och typ 50g skinka, krydda rikligt med grillkrydda, blanda! Häll blandningen över de stekta grönsakerna i stekpannan. Stek tills det går att vända, vänd och stek någon minut till, tills det går att lyfta ur omeletten.
Toppa med ett par rejäla nävar ruccola.
Det är min standardvariant.

Det är även gott att blanda i diverse rester istället för skinka. Tacokryddad köttfärs blir väldigt gott, men i princip vadsomhelst, t.ex stekt potatis är gott att ha i.

Langster
2023-02-15, 22:02
Jag förlorade all lukt och smak när jag hade covid i december 2020. När de kom tillbaka återgick allt till det normala, förutom just kokta ägg. De smakade svavel och gör så fortfarande.

Stekta ägg fungerar däremot utmärkt, och nu blir det mest sådana.

Kokta ägg har alltid haft en viss bismak av svavel för mig. Med kaviar eller annat funkar det fint, men kokta ägg själva har aldrig varit någon favorit för mig.

Luddsson
2023-02-15, 22:02
Brukar steka i smör, men det är en smaksak.

Stek lök, paprika och/eller andra valfria grönsaker.

2-3 hela ägg med 1-2 dl äggvita och typ 50g skinka, krydda rikligt med grillkrydda, blanda! Häll blandningen över de stekta grönsakerna i stekpannan. Stek tills det går att vända, vänd och stek någon minut till, tills det går att lyfta ur omeletten.
Toppa med ett par rejäla nävar ruccola.
Det är min standardvariant.

Det är även gott att blanda i diverse rester istället för skinka. Tacokryddad köttfärs blir väldigt gott, men i princip vadsomhelst, t.ex stekt potatis är gott att ha i.

Aah du gör en typ av bondomelett? Ingen dum idé att köra ner lite potatis. Kokar du potatisen innan du steker den?

Langster
2023-02-15, 22:10
Aah du gör en typ av bondomelett? Ingen dum idé att köra ner lite potatis. Kokar du potatisen innan du steker den?

Beror på vad de är rester från. Jag lagar inte potatis enkom för att ha i omelett. Oftast lagar jag dock potatis i ugn... och det blir toppen i omelett också.

skyffelmördarn
2023-02-15, 23:50
Kokta ägg har alltid haft en viss bismak av svavel för mig. Med kaviar eller annat funkar det fint, men kokta ägg själva har aldrig varit någon favorit för mig.

Du kokar dom för länge.

MasterChief
2023-02-16, 07:51
Du kokar dom för länge.

Och man ska inte koka dem heller, de ska sjuda. Främst vitan får en mildare smak och bättre konsistens.

Langster
2023-02-16, 08:57
Jag ogillar löskokta ägg mer än svavelsmaken.

EnergiÖverskott
2023-02-20, 07:50
Hårdkokta ägg är så jävla gott. Skulle ärligt kunna leva på enbart ägg, bästa som finns.

Glasnost
2023-03-21, 20:47
Jag äter ca 6 ägg om dagen, mina blodvärden är perfekta och det har jag ätit i flera år. En polare äter 10 ägg om dagen, det börjar dock bli dyrt nu..

ozzian
2023-03-21, 21:06
Jag äter ca 6 ägg om dagen, mina blodvärden är perfekta och det har jag ätit i flera år. En polare äter 10 ägg om dagen, det börjar dock bli dyrt nu..

Jag har egna höns meca 60 ägg/månad på 5 höns så blir det ca 10kr ägget

men jag vet vad hönsen fått

söderkisen
2023-04-28, 16:42
Hårdkokta ägg är så jävla gott. Skulle ärligt kunna leva på enbart ägg, bästa som finns.

Jag har testat, don't do it.

EnergiÖverskott
2023-04-29, 04:22
Jag har testat, don't do it.

Haha, det har jag inte tänkte. Äter dock 10-12 ägg om dagen. Mest kompletta livsmedlet som finns.