handdator

Visa fullständig version : Vegetarisk matlagning (inriktning idrott)


Zlin
2004-05-04, 16:23
Ok. Börjar bli rejält trött nu. I den senaste vegetariska kokboken jag kollade i, skulle man fritera lite kryddor och sedan äta.

Finns det någon litteratur som innehåller recept lämpliga för den idrottande vegetarianen? Sökte på forumet och i lokala bokia, men hittade inget...

Muaytudd
2004-05-04, 16:28
Kanske ska inse fakta ang veg? hehe



Nej men skämt och sido det finns individer på forumet som har ganska bra koll på sådant.


En heter Alq ngt.. Inte bra på namn. Men han är en bönfantast iaf.

Zlin
2004-05-04, 16:46
Originally posted by Muaytudd
Kanske ska inse fakta ang veg? hehe



Nej men skämt och sido det finns individer på forumet som har ganska bra koll på sådant.


En heter Alq ngt.. Inte bra på namn. Men han är en bönfantast iaf.

Aliquis? Nja, hans måltider består tydligen bara av pasta, bönor och ketchup...lite mer tillagat skall det vara! Men tack ändå..

Trytter
2004-05-04, 16:51
Ica förlaget har en bok som heter "vegetariska kokboken".
Där står en hel del bra recept.
www.vegetarianbodybuilder.com har nog en del tips också.
annars tycker jag det är allra lättast att använda fantasin, bara att trycka ner en massa bönor, linser, ägg om du äter det...
Tror det finns en del trådar om vegetarisk kost för tränande redan på det här forumet så jag går inte in på detaljer...
Sen går det ju alldeles utmärkt att ta recept med kött och byta ut köttet med quorn, sojafärs eller ägg..
Brukar jag göra.
Finns ju en hel del vegetariskt fakekött att plocka av..

Trytter
2004-05-04, 16:52
Originally posted by Zlin


Aliquis? Nja, hans måltider består tydligen bara av pasta, bönor och ketchup...lite mer tillagat skall det vara! Men tack ändå..

Koka pastan först?:angel:

Muaytudd
2004-05-04, 16:54
Originally posted by Zlin


Aliquis? Nja, hans måltider består tydligen bara av pasta, bönor och ketchup...lite mer tillagat skall det vara! Men tack ändå..


Är inte det vad ni äter:confused: Förutom Ketchupen då..

Jaja det var den enda jag kunde komma på.

Lycka till!
:whipped:

Trytter
2004-05-04, 16:56
Om jag inte är helt ute och cyklar så äter "vi" ketchup också...

hum
2004-05-04, 17:25
Citronmarinerade quornfileér med ris och rivna morötter blev det idag.

Stekta ägg med ris och broccoli igår.

Annars är bön/linsgrytor ganska vanligt förekommande.. men nu är jag sjuk och slö.

Pastasallader med bönor är jävligt gott också!

Trytter
2004-05-04, 18:55
Originally posted by hum
Citronmarinerade quornfileér med ris och rivna morötter blev det idag.

Stekta ägg med ris och broccoli igår.

Annars är bön/linsgrytor ganska vanligt förekommande.. men nu är jag sjuk och slö.

Pastasallader med bönor är jävligt gott också!
Och det kallar du slö?:confused:
Brukar ha Quornfileérna i kylen, så kan man ta sig en mums när man känner för det:eating:

Veggie
2004-05-04, 20:13
Glöm vegetariska kokböcker. De är värdelösa allihop, jag har själv 5 stycken som jag aldrig använder. Ta istället en vanlig kokbok, typ rutiga kokboken eller nån annan basic och ersätt helt enkelt köttet/färsen/whatever med ett bra vegetariskt alternativ.

//Veggie

Zlin
2004-05-04, 20:45
Originally posted by Trytter

Och det kallar du slö?:confused:
Brukar ha Quornfileérna i kylen, så kan man ta sig en mums när man känner för det:eating:

*Noterar att Trytter är miljonär*

Grejen är att jag gillar inte smaken av bönor, linser etc. så jag behöver något som är mer tillagat än bara bönor, så det smakar så lite bönor som möjligt...om ni är med? =)

bubbe
2004-05-04, 21:20
kikärter, laga falafel biffar, blanda i sojamjöl för att tjocka till
dom. variera smaksättningen, lök, soja, sambal, fransk senap?.

sök efter falafel recept.

cali
2004-05-04, 21:37
Det är väl inget svårt att laga vegitariskt. Det är bara att byta ut köttet mot soyakuddar/veteprotein eller allra godast qourn...mmmmm.
Peace a cake!
Jag äter ofta vegitariskt , främst för att det är bra mat!

Sen slog det mej...har en vegiterian Kreatin brist? Någon som vet?
På så sätt måste det påverkar ens träning klart negativt.
Vad jag har försått kan man bara få i sig kreatin ifrån kött, främst rött kött då.

Trytter
2004-05-04, 21:44
Hehehe jo visst miljonär i all sin ära..
Quornfilé ingår inte i vardagen..
Sojafärs däremot! 100 spänn för ett kilo:thumbup:
Bästa tipset är nog det veggie sa..
Ta vanliga recept och byt ut köttet

cali
2004-05-04, 21:52
Käkar du mycket qourn kan det vara en god ide att köpa det direkt från grossist till gross-priser. Kontakta en vego restaurang eller skaffa ett Martin Olsson kort :)

Prankie
2004-05-04, 22:22
Originally posted by Trytter
Hehehe jo visst miljonär i all sin ära..
Quornfilé ingår inte i vardagen..
Sojafärs däremot! 100 spänn för ett kilo:thumbup:
Bästa tipset är nog det veggie sa..
Ta vanliga recept och byt ut köttet

Vad är mening att äta nånting som ser ut som kött, smaka som kött, men är inte kött? :confused: Visst vore det intressant om nån pressa en biff så det ser ut som sallad men då äter jag hellre riktiga sallad.

Jon
2004-05-04, 22:31
Originally posted by Prankie


Vad är mening att äta nånting som ser ut som kött, smaka som kött, men är inte kött? :confused: Visst vore det intressant om nån pressa en biff så det ser ut som sallad men då äter jag hellre riktiga sallad.

Många, jag till exempel, väljer att inte äta kött av helt etiska skäl. Fast det kan ju vara gott med köttliknande produkter ibland ändå.

aliquis
2004-05-04, 23:18
Precis, min mat är assimpel och trist.. ris/pasta/sällan potatis med bönor/linser och frysta grönsaker :D
Eller bröd med något pålägg och sojaprotein.

Det är nog bara att inse att vegetarisk mat blir svår att göra träningsinriktad då man alltid får med en jäklars massa kolhydrater, och skall man lyxa till det kommer fettet och andelen protein blir ännu mindre.

aliquis
2004-05-04, 23:32
En del saker förvånar mig, mattipsen om quorn och ägg osv var ju asbra, men den typen av mat skiter sig ju för någon som mig.
Sojagranulatet här kostar väl bara en 15kr för 1/4kg eller vad det är i en påse, men jag äter ju redan så mycket sojaprotein så jag vill inte ha massa soja i maten också, känns lite ensidigt. (min kost är iofs jäkligt ensidig överhuvudtaget.)

vad gäller vegetariska kokböcker så suger de flesta ja, speciellt om man är vegan eftersom knappt någon är vegansk. Det finns dock enkel variant för typ 20kr som skall vara ok, men den har jag inte ;/.

böckerna jag har:
Vegetariska kokboken - knappt halva boken tas upp av hur man skär saker, redskap, enkel näringslära osv, recepten är säkert på vettiga grejer men det är ont om bilder och nada inspiritation.
Den stora vegetariska kokboken - Asschyssta bilder, tyvärr är det massa animalier i typ alla recept, men som "vanlig" vegetarian fungerar den säkert.
Terneborgs lyckliga kokbok - Vegansk, fina bilder, det mesta är kanske tom ok näringsmässigt men problemet med energifördelningen finns ju där fortfarande.

Falafel är värt.
Valfri biff på vad som helst i baljväxtväg, lite lök, massa kryddor och eventuellt någon potatis eller morot fungerar ju, men jag gör det aldrig.
Potatismos med låtsasgrädde och massa kryddor är asgott, men inget som helst protein.
Soppa på röda linser, potatis, morötter och purjolök e gott och näringsmässigt helt ok, vettefasiken varför jag inte äter det så ofta längre.. när jag bara åt en gång om dygnet var det standardkost.
Blandade röda linser med krossade tomater och sojagranulat, med massa kryddor osv smakar det faktiskt helt ok, men inte heller det brukar jag göra som sagt, men jag får väl ta mig i kragen.
Potatisgratäng är ju über också, har jag inte heller gjort på år och dar, fungerar fint med sojamjölk och om man vill kan man ju hälla i en del sojamjöl eller tofubitar eller så som fyllning för att få upp mängden protein en del.

Men faktum är väl att det är trist att äta själv och att äta för ätandets skull, och om man sedan skall göra det en 6ggr om dagen så blir det inga gourmetmåltider.

Mål1 (hade bråttom): 2 skivor skovmand med mixade pistage-/cashewnötter och rödbetor/gurka.
Mål2 (kom hem och var hungrig): Samma sak, en 40g sojaprotein. En apelsin.
Mål3: Råris med svarta bönor, frysta grönsaker och ketchup! ;)
Mål4 (tillsammans med lotr 3-rotk): 1 banan och lite mer sojaprotein.
Mål5: 2 portioner gröt på olika sädeslag med sojamjölk och lågkalori äppelmos.
Mål6: blir väl samma som mål3 fast med lite linfröolja också.

Shiet vad jag varierar mig :D
Potatis skall jag äta mer igen, var ju det enda jag åt tidigare typ... får dra in linssoppan och "geggan" till pasta/ris igen.

cali
2004-05-04, 23:38
[QUOTE] Mål1 (hade bråttom): 2 skivor skovmand med mixade pistage-/cashewnötter och rödbetor/gurka.
Mål2 (kom hem och var hungrig): Samma sak, en 40g sojaprotein. En apelsin.
Mål3: Råris med svarta bönor, frysta grönsaker och ketchup!
Mål4 (tillsammans med lotr 3-rotk): 1 banan och lite mer sojaprotein.
Mål5: 2 portioner gröt på olika sädeslag med sojamjölk och lågkalori äppelmos.
Mål6: blir väl samma som mål3 fast med lite linfröolja också. [QUOTE]

Åh fy vilken tråkig kost!
Dú kommer bli en olycklig människa om du fortsätter så där.
Mat är ju halva nöjjet med att leva!

sipowitz
2004-05-05, 00:02
Originally posted by cali
Käkar du mycket qourn kan det vara en god ide att köpa det direkt från grossist till gross-priser. Kontakta en vego restaurang eller skaffa ett Martin Olsson kort :)

Jag har kort på martin ohlsson men känns som att det mesta av priserna där inte direkt blir mycket billigare än ut i vanliga handeln (willy, citygross etc..). Men jag kan förstås ha fel när det gäller quorn ( som har ett duktigt överpris i vanliga handeln grrrrr ). Vet du möjligen vad de tar för quornet där?

mvh. Martin

cali
2004-05-05, 00:09
Ingen aning men du kan gärna ta reda på det åt mej :)
För jag älskar qourn och ett kort kan man nog skramla fram på något vänster.

hum
2004-05-05, 13:48
Kikade runt lite efter kokböcker, hittade 29st och tre pärmar :D
Iofs är en del om bröd, men de flesta heter typ "den nya gröna maten", och är från 75 sisådär.
Den enda jag brukar kolla i är Vår Kokbok, för tillagning av specifika råvaror, recept använder jag aldrig.
Böckerna har mamma köpt back in the days, plus att farmor var hemkunskapslärare :)

Dagens mat:

Frukost: naturell lättyoghurt med solrosfrön, psylliumfrö, havregryn och russin. Två ägg. Hårt bröd med lättmjukost och gurka.

Lunchen håller jag på med nu, blir typ 200g ris, 100g keso och lite grönsaker + mjölk.

edit;
Middag: Bulgur, tomatsås med vita bönor, äcklig sallad av morötter, mjölk.

aliquis
2004-05-05, 14:53
Originally posted by cali

Åh fy vilken tråkig kost!
Dú kommer bli en olycklig människa om du fortsätter så där.
Mat är ju halva nöjjet med att leva!
Esch, känner mig inte särskilt olycklig, även om jag inte är lycklig och leker med folk och gör det jag borde =P
Hur skall jag göra den roligare då? Som sagt, orka göra något vettigt när det enda intressanta är att få i sig lite mat.

aliquis
2004-05-05, 14:55
yoghurt med müsli/banan/något är så jäkla gott och smidigt, trist att en provamel yoghurt på 500ml kostar 20kr bara...

z_bumbi
2004-05-05, 16:37
Originally posted by aliquis
Det är nog bara att inse att vegetarisk mat blir svår att göra träningsinriktad då man alltid får med en jäklars massa kolhydrater

Och problemet med kolhydrater är?

Trytter
2004-05-05, 19:03
Sojafärs per 100 gram
Protein: 56g
Kolhydrater: 10g
Fett: 1,5g
Inte många kolisar

Ägg... Inte många kolisar
förutsatt att man äter ägg då

Kesella: Inte många kolisar
Igen, om man inte är vegan

hum
2004-05-05, 20:07
Originally posted by Trytter
Sojafärs per 100 gram
Protein: 56g
Kolhydrater: 10g
Fett: 1,5g
Inte många kolisar

Ägg... Inte många kolisar
förutsatt att man äter ägg då

Kesella: Inte många kolisar
Igen, om man inte är vegan


Sojafärs är nice, förutom att det smakar skit!

btw
Om man är slö kan man ju köpa bönor på konserv, och slippa allt ligga i blöt och krångel..

Semiramis
2004-05-05, 20:25
Vegetariska kokböcker har man ofta inte så stor glädje av, hälften brukar vara näringslära och det räcker det ju med en bok för! Det finns massor med bra ställen på nätet där man kan söka recept, Arla (om man inte är vegan förstås), ICA, Coop, Vegomums.com för att bara nämna några. Recepten på nätet är oftast enklare än recepten i vegetariska kokböcker som ofta är ganska komplicerade. Dessutom kan man söka på olika ingredienser.


Några tips, kikärtor - jag kokar två påsar åt gånge och fryser in. Nötaktig smak, jättegott till det mesta, soppor, sallader, curryrätter o s v. Stek potatis, lök och vitlök, häll på curry, lägg i kikärtorna och tinad bladspenat - hur gott som helst.

Linssoppa - man kan krydda med curry, alternativt mejram eller timjan och äta med senap som ärtsoppa, ha i grönsaker, citronsaft, det går att variera på massor med sätt. Linserna ska kokas tills dom är simmiga.

Trytter
2004-05-05, 22:25
Originally posted by hum



Sojafärs är nice, förutom att det smakar skit!

btw
Om man är slö kan man ju köpa bönor på konserv, och slippa allt ligga i blöt och krångel..

Jag gillar sojafärs jag:eating:
Det blir duktigt mycket dyrare om man köper bönorna på burk

aliquis
2004-05-06, 01:45
Originally posted by z_bumbi

Och problemet med kolhydrater är?
Att man slutar på 60 e% kolhydrater, 25 e% fett och 15 e% protein eller liknande?

aliquis
2004-05-06, 01:49
http://www.halsosport.se/default2.asp?knapp=18

deras sojastrimlor hade jag och åt till maten idag, fast jag aldrig brukar det... men så har jag ätit en del annat sojaprotein, så kikade jag på förpackningen.

70g protein
17.6g kolhydrater
och 19g kostfibrer eller så / 100g...

hade nog inte behövt ta så mycket annat sojaprotein då.

z_bumbi
2004-05-06, 09:30
Originally posted by aliquis

Att man slutar på 60 e% kolhydrater, 25 e% fett och 15 e% protein eller liknande?

En skvätt olja eller att välja fettare livsmedel, sojabönor är ju bra t ex.

En extra dos protein vid träningen och sen kanske vid ett mål till iom att proteinhalten sjunker när man tar bort lite kolhydrater för att kompensera för fettet.

Annars är det väl inget fel?

Zlin
2004-05-06, 10:29
Originally posted by aliquis
http://www.halsosport.se/default2.asp?knapp=18

deras sojastrimlor hade jag och åt till maten idag, fast jag aldrig brukar det... men så har jag ätit en del annat sojaprotein, så kikade jag på förpackningen.

70g protein
17.6g kolhydrater
och 19g kostfibrer eller så / 100g...

hade nog inte behövt ta så mycket annat sojaprotein då.

Tack för alla svar.

Grinig som jag är, gillar jag inte deras strimlor...lite skosula över det..
Deras färs däremot, är fasen gudomlig. Enda problemet med den är att 0,5 dl skall blandas i 400g tomatkross eller liknande. Det blir sjukt lite protein...Nåväl, man överlever väl.

Har hittils bara friterat falafel, men får nog pröva att steka den, så går det lite snabbare.

Det här med quorn, och kort och grejer..HUR FIXAR JAG?!? Det hade ju varit drömmen om quorn-priset gick till en mer normal nivå så man kunde äta det till vardags.

Egentligen hade nog maten inte varit något problem för mig, om jag inte hade avskytt smaken av ALLA bönor. Linser är inte jättegoda, men de funkar. Kikärter går också bra, men det kan man ju inte äta varje dag...Man måste ju variera sig..;)

cali
2004-05-06, 10:37
En skvätt olja eller att välja fettare livsmedel, sojabönor är ju bra t ex.

En extra dos protein vid träningen och sen kanske vid ett mål till iom att proteinhalten sjunker när man tar bort lite kolhydrater för att kompensera för fettet.

Annars är det väl inget fel?.

Jag försöker eftersträva 30/40/30 i varje mål mat jag stoppar i mig. Och som han säger så blir det lätt väldigt mycket kolisar i vegetarisk kost, även sån där färdiga rätter, soppor mm har en dålig sammansättning av proteiner. Man måste vara rätt medveten angånde sin kost annars missar man lätt att få i sig de proteiner man behöver, särskilt som vegan.

Men färdigrätters näringsinnehåll gör mej mest irriterad där man ska vara glad om 10% utgörs av prottisar.

z_bumbi
2004-05-06, 11:07
[QUOTE]Originally posted by cali
Och som han säger så blir det lätt väldigt mycket kolisar i vegetarisk kost,

Jo men det går ju att fixa utan att anstränga sig allt för mycket? Sojabönor och rätt grönsaker så har man ju rena proteinbomben utan att kolhydraterna tar överhand t ex.
Vanliga bönor är i de flesta fall inte så illa de heller om man nu inte vill ha så mycket kolhydrater men soja har ju en särställning.

Och det är ju inget fel på kolhydrater, kroppen är ju inte så intresserad av var energin kommer ifrån och som vegan har man ju gjort ett val och får anpassa sig efter det, det går inte att köra en vettig keto, högfettsdiet ellet liknande men det valet har man ju redan gjort iom att man blev vegan.

Man måste vara rätt medveten angånde sin kost annars missar man lätt att få i sig de proteiner man behöver, särskilt som vegan.

Det är väl inget svårt att få i sig proteinet som man behöver för att träna? Som vanligt får man ju tänka på kosten men det måste ju alla som tränar göra.
Jag räknar helt kallt med att de som tränar köper sig ett proteintillskott och använder som komplement iom att de flesta andra som tränar också får göra det om de ska komma upp i höga halten protein.
Att få i sig 2,5-3 g protein per kilo kroppsvikt så är det ju ingen större ansträngning även om man bara använder tillskott i samband med träningen.

Zlin
2004-05-06, 16:20
Originally posted by z_bumbi
nar köper sig ett proteintillskott och använ
Jag räknar helt kallt med att de som träder som komplement iom att de flesta andra som tränar också får göra det om de ska komma upp i höga halten protein.
[/B]

Kosttillskott som i något efter träningen, eller mer allmänt mellanmål osv?

z_bumbi
2004-05-06, 16:43
Originally posted by Zlin


Kosttillskott som i något efter träningen, eller mer allmänt mellanmål osv?

Är du vegan (Vi använder den beteckningen.) så är det mycket riktigt lite krångligt att få i sig en större mängd protein, ett tillskott kan därför vara bra. Enda proteinet som jag känner och som finns lätttillgänligt är sojaprotein, ej fullvärdigt men det är protein i alla fall.
Att ta det i samband med träningen eller pytsa ut det under dagen är väl ett val man gör själv men det kan ju vara läge direkt efter träningen.

Äter man ägg eller mjölk så har man ju inga problem med proteinet men ett tillskott är ju bekvämt. Vassle/kasein/ägg och/eller soja beror lite på vad man ska ha det till.

Precis som vid alla annan kostsammansättning så är ju proteintillskott bara ett tillskott och ett val man gör hur man vill lägga upp kosten, bekvämt eller att försöka äta allt från mat.

aliquis
2004-05-06, 18:29
Originally posted by z_bumbi
Och det är ju inget fel på kolhydrater, kroppen är ju inte så intresserad av var energin kommer ifrån och som vegan har man ju gjort ett val och får anpassa sig efter det, det går inte att köra en vettig keto, högfettsdiet ellet liknande men det valet har man ju redan gjort iom att man blev vegan.
[/B]
Men det är ju inne med dieter som inte innehåller en massa kolhydrater, och själv gillar jag bröd och de brukar ju inte ha några mängder protein, å andra sidan är ju energimängden lägre(än typ torr pasta/makaroner/..) också så i energiprocent kanske det blir finfint ändå.
Frukt plockar ju också på kolhydrater utan protein.
Nåja, är säkert inte så viktigt och jag får nog i mig tillräckliga mängder protein utan att ta så mycket i form av tillskott som jag gör idag, och jag är ju inte alltför fet fast jag äter veganskt.

Zlin
2004-05-08, 18:13
Men hur fixade man det här grossistkortet? Det lät skitintressant...cali?

cali
2004-05-08, 18:16
Vad jag har uppfattat det som så krävs det bara att man har ett registrerat företag för att plocka ut ett kort.
Det är alltid någon som är egen företagare el dyl.

Här är deras hemsida iallafall.

http://www.martinolsson.se/

Zlin
2004-05-09, 20:15
Originally posted by cali
Vad jag har uppfattat det som så krävs det bara att man har ett registrerat företag för att plocka ut ett kort.
Det är alltid någon som är egen företagare el dyl.

Här är deras hemsida iallafall.

http://www.martinolsson.se/

Så, starta företaget, maila martin olsson och fråga om man kan få ett grossistkort? Är det något de bara delar ut till vilken företagare som helst, eller måste man uppfylla några kriterier? Som att köpa en viss mängd, alternativt sälja vidare?grossist kort antyder ju lite det...

cali
2004-05-10, 10:55
Det är ju bara att surfa runt på deras sida så har du den info du behöver!

"För att handla på Martin Olsson Cashar behöver ni ett kundkort.Alla registrerade företag och föreningar får ett kundkort som som
berättigar till kontantköp i våra cashar.

( Ni kan även betala med vanliga bankkort eller betalkort )"

http://www.cashar.martinolsson.se/start/cashkort.cfm

Zlin
2004-05-11, 17:30
Originally posted by cali
Det är ju bara att surfa runt på deras sida så har du den info du behöver!

"För att handla på Martin Olsson Cashar behöver ni ett kundkort.Alla registrerade företag och föreningar får ett kundkort som som
berättigar till kontantköp i våra cashar.

( Ni kan även betala med vanliga bankkort eller betalkort )"

http://www.cashar.martinolsson.se/start/cashkort.cfm

Tack :love:

Zlin
2004-05-11, 17:34
Originally posted by z_bumbi

Äter man ägg eller mjölk så har man ju inga problem med proteinet men ett tillskott är ju bekvämt. Vassle/kasein/ägg och/eller soja beror lite på vad man ska ha det till.

Precis som vid alla annan kostsammansättning så är ju proteintillskott bara ett tillskott och ett val man gör hur man vill lägga upp kosten, bekvämt eller att försöka äta allt från mat.

Jag är den bekväma, lata typen..;)

Antag att jag inte vill behöva hålla så stor koll på proteinintaget utan bara få i mig tillräckligt (Kontradiktion? :)), så det blir något som man kanske tar på kvällen, vad är att rekommendera då?