handdator

Visa fullständig version : När kan smalbänk hjälpa vanliga bänkpressen?


exevision
2018-01-10, 18:59
När kan smalbänk vara en klok övning att ha med i schemat om målet är styrka i vanlig bänkpress? Vilka svagheter i lyftet kan det hjälpa mot som exempelvis militärpress eller annan övning inte gör lika bra?

ChuckTesta
2018-01-10, 19:22
Jag tycker att den tränar triceps bättre än militärpress.

ceejay
2018-01-11, 13:55
Upplever att man kan träna med en högre totalvolym om man kör olika variationer av lyften. Man rekryterar också muskelfibrerna på olika sätt och man kan då kanske dra en slutsats där man kan tänka sig att det är bra för styrkan.

Sansad
2018-01-11, 16:12
Den är inte alls dum för att träna på utlåsningen i vanlig bänkpress.

Ta ett axelbrett grepp på hyfsat tung vikt och känn hur bra fart du har från bröstet men hur trögt det blir i utlåsningen.

exevision
2018-01-11, 20:11
Man rekryterar också muskelfibrerna på olika sätt och man kan då kanske dra en slutsats där man kan tänka sig att det är bra för styrkan.

Förstår inte hur du resonerar.
Varför skulle det vara bättre än att alltid hålla samma grepp? Borde inte det göra en ännu starkare i exakt det läget?

ceejay
2018-01-11, 20:13
Förstår inte hur du resonerar.
Varför skulle det vara bättre än att alltid hålla samma grepp? Borde inte det göra en ännu starkare i exakt det läget?

Såg någon studie om böj där man hade fått mer styrkeökningar om man kört böj och frontböj jämfört med bara böj. Ingen skillnad i gains i muskelmassa men man blev starkare av att kombinera. Om man lär kroppen att rekrytera fler muskelfibrer eller liknande. Styrka är väldigt mycket nervanpassning.

Men främst skulle jag säga att det är nyttigt för att inte nöta samma rörelse, variation ger högre träningsvolym=mer massa. Tror jag.

Rikard Jansson
2018-01-11, 20:15
Det är enligt mig en värdelös övning. Men det finns säkert någon duktigare än mig som säger att den är bra, betänk dock att man inte nödvändigtvis behöver vara kunnig för att man är stark :)

Diomedea exulans
2018-01-11, 20:28
Jag är dålig på bänk jämfört med ovanstående skribenter, men jag tycker att smalbänk kan hjälpa om man har svårt att hålla in armbågarna.

ChuckTesta
2018-01-11, 20:48
Det är enligt mig en värdelös övning. Men det finns säkert någon duktigare än mig som säger att den är bra, betänk dock att man inte nödvändigtvis behöver vara kunnig för att man är stark :)

För att? Har för mig att du skrivit det förut, och någonting om att du tyckte att den inte tränade triceps bättre än vanlig bänk, även fast det är jobbigare för triceps.

Rikard Jansson
2018-01-11, 21:23
För att? Har för mig att du skrivit det förut, och någonting om att du tyckte att den inte tränade triceps bättre än vanlig bänk, även fast det är jobbigare för triceps.

Svaret är för långt för att jag ska orka skriva det på mobilen :D

Korta svaret är att det tar av återhämtningsbudgeten för vanliga bänken, och den är snål, samtidigt som den inte ger lika mycket till den vanliga bänken som ens mer vanlig bänk gör: kasst värde. Frågan är dessutom fel, man ska inte behöva stärka utlåsningen för rawbänk, bygg istället mer fart från bröstet så blir utlåsningen lätt. Vill man av någon annan anledning ha starkare utlåsning så är kedjebänk mycket bättre än smalbänk.

Thornblom
2018-01-12, 15:35
Jag lyfter mer i smalbänk. Så jag använder bänkpress för att öka min smalbänk. :cool:

exevision
2018-01-12, 20:39
Såg någon studie om böj där man hade fått mer styrkeökningar om man kört böj och frontböj jämfört med bara böj. Ingen skillnad i gains i muskelmassa men man blev starkare av att kombinera. Om man lär kroppen att rekrytera fler muskelfibrer eller liknande. Styrka är väldigt mycket nervanpassning.

Men främst skulle jag säga att det är nyttigt för att inte nöta samma rörelse, variation ger högre träningsvolym=mer massa. Tror jag.

Den där studien har du nämnt tidigare. Inte för att jag misstror dig, men jag skulle vilja läsa den studien, den verkar intressant.

exevision
2018-01-12, 20:40
Svaret är för långt för att jag ska orka skriva det på mobilen :D

Korta svaret är att det tar av återhämtningsbudgeten för vanliga bänken, och den är snål, samtidigt som den inte ger lika mycket till den vanliga bänken som ens mer vanlig bänk gör: kasst värde. Frågan är dessutom fel, man ska inte behöva stärka utlåsningen för rawbänk, bygg istället mer fart från bröstet så blir utlåsningen lätt. Vill man av någon annan anledning ha starkare utlåsning så är kedjebänk mycket bättre än smalbänk.

Anser du att man inte ska variera greppbredden?

Diomedea exulans
2018-01-12, 21:08
Jag lyfter mer i smalbänk. Så jag använder bänkpress för att öka min smalbänk. :cool:

Har du triceps som Phil Heath, eller? :MrT:

Thornblom
2018-01-13, 02:16
Har du triceps som Phil Heath, eller? :MrT:

Eller plattbröstad, beror på hur man ser det :cool:

Rikard Jansson
2018-01-13, 09:16
Anser du att man inte ska variera greppbredden?

Japp!

exevision
2018-01-13, 10:24
Japp!

Tycker du det är fördelaktigt att hålla samma greppbredd i bänk som i militärpress, chins och rodd?

viringer
2018-01-13, 10:45
Förstår inte hur du resonerar.
Varför skulle det vara bättre än att alltid hålla samma grepp? Borde inte det göra en ännu starkare i exakt det läget?

Kroppen blir mer resistent, svarar sämre, när du brutit ner en muskel eller stört ett system överhuvudtaget. Kroppen försvarar sig inte bara genom att bygga mer muskler, isf hade du gjort lika stora framsteg hela tiden. Kroppen blir mer resistent och ökad variation minskar dom effekterna. Det innebär inte att du ska göra ett set av varje övning men bara små variationer kan göra skillnad. Det är anledningen till att Sheiko har små variatoner på samma övningar i sina program.

Rikard Jansson
2018-01-17, 17:14
Tycker du det är fördelaktigt att hålla samma greppbredd i bänk som i militärpress, chins och rodd?

Om man vill köra det så japp :)

Sansad
2018-01-18, 13:24
Om man vill köra det så japp :)

Tror du Rikard att det kan vara smart från ett prestationsperspektiv?

Funderar på om wear & tear skador kanske inträffar om man har samma grepp hela tiden.

Beefcake1993
2018-01-18, 14:49
Det hela är egentligen ganska simpelt och kan anpassas till hela ens träningsupplägg (med några få undantag), vill du bli bra/stark i något så ska du köra mer av just den grejen. :)