handdator

Visa fullständig version : Mot Lidingöloppet 2018


speedy83
2018-01-09, 15:19
Då var beslutet taget jag ska göra mitt första riktiga lopp och det blir inget mindre än Lidingöloppet 30 km i september.

Dagsformen är ungefär 6-8 kg för tung, smalfet med kass kondis så känns minst sagt som ett högt satt mål att ens komma runt. Orkar idag lunka omkring en 35-40 min i 6-6,30 fart ungefär så jo är ju en "hyfsad" förbättring som ska till. Till råga på allt har jag dragit på mig löparknä vilket gjort att jag inte kunnat springa riktigt på närmare en månad nu men kämpar för fullt med rehab för att få ordning på det.

Utöver konditionen kommer jag också försöka få in lite styrketräning där jag siktar på två dagar i veckan för att få lite ordning på fysiken totalt sett också. Ska i dagarna införskaffa ett nytt gymkort för året och påbörja detta.

Så för att tydliggöra de mål jag har för året:

1. Komma runt LL inom maxtiden
2. Klara 80 kg i bänk, 130 i mark och 100 i böj
3. Minska fettvikt med ca: 5 kg

Då kör vi, upp till bevis!

speedy83
2018-01-10, 08:07
Då var gymkort inhandlat i varje fall!

MackeJuve
2018-01-10, 09:59
Är du helt slut efter att ha "lunkat omkring i 6-6:30-tempo i 35-40 minuter"?

Löpartråden är superbra för att få tips, använde den flitigt inför mitt första LL förra hösten. Men i.o.m. att du är på en ganska låg nivå i utgångsläget så är ju den spontana tanken att det "bara är att springa" till en början. Det kommer att bli bättre, och det snabbt!

Senare kommer det att bli viktigt att du får in längre pass varje vecka. Konditionen är en sak - har du inte fått in tillräckligt med distansträning så kommer dina ben att dö. Det gjorde mina. Jag hade åtminstone ett distanspass(10-15 km) per vecka och ett konditionspass(4-6 km) per vecka. Fick in ett pass på 17, 20 och 25 km också, något som var lite snålt och ett resultat av brist på tid. Det som fungerade bra för mig var att bara ge mig ut och springa. Var det en dålig dag så fick jag ändå km i benen, var det en bra dag kunde jag ösa på lite och få till en hyfsad prestation. Ingen press.

Du har gott om tid på dig så det här kommer du att fixa :)

speedy83
2018-01-10, 10:48
Är du helt slut efter att ha "lunkat omkring i 6-6:30-tempo i 35-40 minuter"?

Löpartråden är superbra för att få tips, använde den flitigt inför mitt första LL förra hösten. Men i.o.m. att du är på en ganska låg nivå i utgångsläget så är ju den spontana tanken att det "bara är att springa" till en början. Det kommer att bli bättre, och det snabbt!

Senare kommer det att bli viktigt att du får in längre pass varje vecka. Konditionen är en sak - har du inte fått in tillräckligt med distansträning så kommer dina ben att dö. Det gjorde mina. Jag hade åtminstone ett distanspass(10-15 km) per vecka och ett konditionspass(4-6 km) per vecka. Fick in ett pass på 17, 20 och 25 km också, något som var lite snålt och ett resultat av brist på tid. Det som fungerade bra för mig var att bara ge mig ut och springa. Var det en dålig dag så fick jag ändå km i benen, var det en bra dag kunde jag ösa på lite och få till en hyfsad prestation. Ingen press.

Du har gott om tid på dig så det här kommer du att fixa :)

Nja i sanningens namn är jag inte helt död efter ett sådant pass men jag är ganska seg och skulle jag öka tempot något så skulle jag snabbt bli väldigt trött.

Tack för tipsen, väldigt givande med någon som har erfarenhet! Jag tror lite som dig att i nuvarande form handlar det mest om att komma ut och faktiskt springa och inte bry sig så mycket om intervallpass/tröskelpass m.m det får komma senare helt enkelt. Nu är fokus helt på att bli av med mitt löparknä vilket är det som gör mig mest nervös inför framtiden :)

Ps. tack för peppen!! Ds.

MackeJuve
2018-01-10, 11:01
Nja i sanningens namn är jag inte helt död efter ett sådant pass men jag är ganska seg och skulle jag öka tempot något så skulle jag snabbt bli väldigt trött.

Tack för tipsen, väldigt givande med någon som har erfarenhet! Jag tror lite som dig att i nuvarande form handlar det mest om att komma ut och faktiskt springa och inte bry sig så mycket om intervallpass/tröskelpass m.m det får komma senare helt enkelt. Nu är fokus helt på att bli av med mitt löparknä vilket är det som gör mig mest nervös inför framtiden :)

Ps. tack för peppen!! Ds.

Då låter det som att du skulle kunna sega dig runt en mil på strax över timmen, inte så illa pinkat :)

Tror som sagt att du har rätt i det du skriver. Jag misslyckades år efter år med mina "löparsatsningar" i.o.m. att jag gick ut för ambitiöst från start. Var en del ångest förknippat med löppassen och jag höll aldrig i löpningen i mer än 2-3 veckor innan jag lade av, för att börja om igen ett halvår senare. Så fort jag bytte taktik till att lämna energi kvar i tanken efter varje pass samt snarare tänka löpning snarare än löpning+bra tid så vände det. Bara göra det istället för att göra det OCH prestera. Nu har jag bortsett från fem veckors vila p.g.a. ljumskproblem 2-3 löppass/vecka sedan slutet på mars 2017.

Hoppas knät bättrar sig snabbt :hbang:

speedy83
2018-01-10, 22:27
Ska testa milen så fort jag är skadefri och grundat lite för det men hade man kommit runt på drygt en timme vore jag nöjd :)

Ja är ganska övertygad om att rätt melodi är att bara springa i nuläget och behålla glädjen och ta bort all press/krav.

Låter ju också som att det varit melodin för dig.

Har idag gjort ett pass på 4 km gång/löpning med snittid på 6.36 vilket kändes helt ok. Lite känning i ena knät under/efter men nu ett par timmar senare känns det helt ok.

Följde upp löpningen med rehab innehållandes stretch höftböjare och rumpa samt en bens höftlyft.

Imorgon vilodag med endast promenad och rehab planerat.

Kom även på att första posten skulle innehållit lite information om nuläget för att målen ska bli relevanta så det kommer här:

Vikt: 78 kg
Bänk:~45-50 kg
Mark:~100 kg
Böj:~ 55 kg

Carolinew
2018-01-10, 22:53
Heja heja! Kul med Lidingöloppet, funderar på att springa det jag också :)

Som sagt, kontinuitet i träningen är nog det viktigaste och därmed att försöka hålla sig skadefri. Lugnare tempo minskar risken för skador samtidigt som det lämnar mer energi till nästa pass. Lycka till!

speedy83
2018-01-11, 07:44
Heja heja! Kul med Lidingöloppet, funderar på att springa det jag också :)

Som sagt, kontinuitet i träningen är nog det viktigaste och därmed att försöka hålla sig skadefri. Lugnare tempo minskar risken för skador samtidigt som det lämnar mer energi till nästa pass. Lycka till!

Tack!
Alla tips och stöd hjälper massor :)

Bara att anmäla sig innan man hinner fundera för mycket så har man inget val sen ;)

mela
2018-01-11, 08:26
Grymt! Det här kommer du att klara!

speedy83
2018-01-11, 12:27
Grymt! Det här kommer du att klara!

Tack!

speedy83
2018-01-11, 13:16
Har tänkt köra efter följande program vad gäller styrketräningen och se hur det fungerar.

Pass A
Knäböj 3*25
Bänkpress 3*25
Skivstångsrodd 3*30
Raka mark 2*20
Hantellyft 3*30
Skullcrushers 2*20
Hantelcurl 2*20
Plankan 2*60 sek

Pass B
Marklyft 2*15
Sittande hantelpress 3*25
Benpress 3*45
Latsdrag 3*30
Liggande hantelpress 3*30
Pushdown 2*20
Stångcurl 2*20
Lårcurl 2*25
Plankan 2*60 sek

Repetitionerna som är angivna är målreps totalt efter alla set dvs för knäböj är det 25 reps fördelat på 3 set som ska uppnås, när det görs höjs vikten. Ett nytt angreppssätt jag tycker är lite intressant att prova. Framöver kommer jag sedan att byta till ett program baserat helt på typ böj, bänk och mark gissar jag då det är de övningarna jag tycker bäst om. Men då jag varit ifrån träningen ett tag tycker jag detta verkar vara vettigt att starta upp med.

speedy83
2018-01-12, 08:15
Gick lite emot mina vanliga principer idag och deltog på ett morgon bodypump pass med en kollega.

Är väl inte riktigt vad jag brukar pyssla med och har lite svårt för den stress de bygger upp vid alla lyft men körde lätta vikter och ser det som ett "pulspass" som sparar på knäna.

Bättre än att sitta i soffan i varje fall :D

mela
2018-01-12, 09:45
Du vågade dig in i bodypumpsalen? Imponerade!
Inga kommentarer om att "Nu bygger vi långa slanka muskler" eller har de äntligen lärt sig? :D

speedy83
2018-01-12, 22:50
Du vågade dig in i bodypumpsalen? Imponerade!
Inga kommentarer om att "Nu bygger vi långa slanka muskler" eller har de äntligen lärt sig? :D

Haha ja faktiskt, men det var på gränsen att jag fegade ur!

Nja slapp faktislt just det klassiska citatet men fick ju upleva mycket hets och stress i övningar som frivändning, "marklyft" och annat spännande.

En happening helt enkelt :D kommer dock ha brutal träningsvärk imorgon!

MackeJuve
2018-01-15, 16:42
Du kommer inte att löpa någonting förrän knät är okej?

speedy83
2018-01-16, 08:43
Du kommer inte att löpa någonting förrän knät är okej?

Ja har tagit några lättare pass för att känna av vilka har fungerat ganska ok. Men då är det lätt jogg i 3-4 km jag kört ett par gånger. Tanken är att jag ska försöka köra 2 lättare pass/v så länge jag inte får ont och märker jag framgång i dessa ska jag SAKTA trappa upp löpningen igen. Ska även försöka få in något pass på cykel/spinning. Framförallt om det visar sig att dessa joggingpass inte fungerar.

Men kör strech och rehabstyrka varje kväll så hoppas på det bästa...Nu är det dock snökaos ute så hade nog inte sprungit ändå :D

speedy83
2018-01-16, 08:48
Blev ett kortare uppstartspass på gymmet idag innan jobbet.

Bänk:
8*20 kg
8*20
8*30
8*30

Mark:
8*40 Kg
8*40
8*40
8*40

Sittande kabelrodd:
8*32 kg
8*25
8*25
8*18

Goblet squat:
10*8 kg
10*8
10*8

Kändes helt ok men också att det var länge sedan man hälsade på hos vikterna då tekniken var väldigt ringrostig (inte för att den någonsin varit toppen) men ändå skönt att vara igång och siktar nu på att sakta växla upp. Blir ganska mycket hög reps, eller ja +8 och lätta vikter för att försöka hitta tillbaka känslan igen och hålla skador och annat skit borta. Körde kort vila och avslutade med lite foamroller på IT-bandet.

speedy83
2018-01-17, 08:52
Jaha istället för ett morgonpass på motionscykel blev det att vara hemma och vabba....jaja så är det.

speedy83
2018-01-18, 08:10
Blev morgonpass idag istället. Sambon hemma från tjänsteresa och tog vab. Blev 3.6 km på löpbandet med snittfart på 6.23. Ingen känning i knäna vilket är skönt! Ska hålla mig på denna nivån nu samtidigt som jag fortsätter rehab.

Har också påbörjat lite rehab/rärlighet för framåt roterande axlar vilket jag hoppas ska ge resultat tillsammans med rörlighetsövning för knäböj.

Målet är att få ordning på den skeva kroppen man har och ha en grund att sedan stärka och träna ifrån.

speedy83
2018-01-19, 11:07
Blev ett morgonpass idag med, fick bli lite uppmjukande styrka.

Bänk:
5x20
5x30
5x30
10x30

Mark:
5x40
5x40
5x40

Enarms inverted rows 2x10

Pushdown
12 reps (minns ej vikt)
12 reps
12 reps

Sedan rehab som planka, "bendrag" i hiss för aktivering av gluteus.

speedy83
2018-01-24, 09:37
Har tyvärr inte varit så bra med träning senaste dagarna men idag lyckades jag få till ett pass innan jobbet.

Löpband:
5 Km i 6 min tempo (nästan helt utan smärta i benet)
Inverted rows enarms 3x8
Rehab och stretch

speedy83
2018-01-27, 19:26
3 km löpband i 5.50 tempo följt av:
En arms inverted rows 3x8
Kettlebellswing 2x20 12 kg

Ett snabbt pass innan läggning av dottern. Kändes ok i benen men är en "trög" känsla i högerbenet som troligen har en koppling till löparknä :(

speedy83
2018-01-29, 09:45
Körde rehab pass igår kväll med
Höftlyft 3x10
Musslan 3 x10

Efterföljande stretch för höftböjare och gluteus.
vägde mig i dag och det visade 75,8 kg vilket är en nedgång under samma förutsättningar på 2,2 kg vilket känns bra.

speedy83
2018-01-29, 19:12
5 km löpning ikväll i skönt väder. Blev 6 min tempo i snitt över hela rundan.

speedy83
2018-02-02, 22:53
Blev 3 km löpning på band igår morse i 6 min tempo. Följde upp det med:
Enarms inverted rows 3x8
Excentriska chins 1x5
Kettlebelswing 3x20 12kg

Melker2
2018-02-03, 07:50
Bra mål, jag skickade in en anmälan också.
Sprang 2016 på 2:38 men har inte sprungit sedan dess så jag har en skaplig omstart framför mig.

Gymmat på mig 6kg som inte kommer hjälpa till i uppförsbackarna men de är såklart plus på beachen😏

speedy83
2018-02-04, 13:02
Bra mål, jag skickade in en anmälan också.
Sprang 2016 på 2:38 men har inte sprungit sedan dess så jag har en skaplig omstart framför mig.

Gymmat på mig 6kg som inte kommer hjälpa till i uppförsbackarna men de är såklart plus på beachen😏
Kul!

Du har ju dock nytta av erfarenheten och 2.38 är ju riktigt bra! Själv siktar jag på att komma runt på 3.30 :)

Blev 4 km löpband igår i 6 och 5.50 tempo,

speedy83
2018-02-07, 13:22
Blev ett morgonpass på 5,5 km i 5,50 tempo ganska tungt då jag var trött och hungrig. Även tungt att springa löpband tycker jag, är ok i 15 min eller så sen börjar det bli småtråkigt och då även jobbigt :)

speedy83
2018-02-08, 15:17
vägde in mig idag på 75,1 kg vilket kändes ganska bra. Finns nog en del muskelförlust där men överlag känns det bra att tappa lite vikt. Styrkan kommer nog tillbaka när jag väl börjar köra lite mer igen.

speedy83
2018-02-12, 11:18
Körde 3 km på löpbandet igår. Testade att köra i lite högre tempo vilket resulterade i 5.21 tempo. Blev även lite rehabstyrka för rumpa efter löpningen.

Nästa pass ska jag dra ned farten något och istället köra 6-7 km för att se hur knät fixar det.

speedy83
2018-02-13, 22:51
Blev lite oväntat ett pass utomhus idag. Var rinnig skönt trots snö och viss halka. Inser dock att mina skor har riktigt bra grepp för att vara dubbfria.

Var runt -2 och även om det är lite kyligt så är det så mycket härligare att springa ute! Trivs ju med kyla med så kändes riktigt bra.

Blev 4,2 km i 5.43 tempo sen var jag tvungen att stanna och handla på hemvägen :D

speedy83
2018-02-15, 22:28
Körde ett kvällspass i kylan även idag. Hade ordentligger motvind d halva passet (andra halvan var typ uppför) så tungt tycker jag. Blev strax över 5 km med 5.50 tempo.

Med lite tur blir det ett pass på lördag som då ska bli lite längre och långsamare, kanske även med inslag av gång.

speedy83
2018-02-18, 18:21
6.5 km i 5.47 tempo idag. Kändes tungt första halvan men sen betydligt bättre.

Detective
2018-02-18, 19:23
Lycka till!
Tuff tid att sätta igång med löpningen dock, inte jättemotiverande när man tittar ut genom fönstret.
Förvisso finns det löpband, men det är en helt annan känsla.

MackeJuve
2018-02-19, 00:55
6.5 km i 5.47 tempo idag. Kändes tungt första halvan men sen betydligt bättre.Fan så bra, progression!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

speedy83
2018-02-19, 08:01
Lycka till!
Tuff tid att sätta igång med löpningen dock, inte jättemotiverande när man tittar ut genom fönstret.
Förvisso finns det löpband, men det är en helt annan känsla.
Haha nä det är sant, som tur är så har jag en ganska positiv inställning till kyla och vinter så jag springer hellre i -2 är +20 :D

Men nog är det inte alltid super alla kvällar när man drar på sig kläderna vid 20 och ger sig ut i blåst och kyla.

Håller med om löpband, har kört det lite nu när det varit som mest snö och halka men det är jobbigt, blir mycket tröttare vilket nog främst beror på värme/dålig luft på gymmet samt att man blir uttråkad :)

Fan så bra, progression!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Ja kändes riktigt bra och roligt faktiskt! kändes bra i knät hela rundan också och kände mig inte på något sätt heldöd när jag var klar. Ska nu se till att öka långsamt med ca: 10% vecka i antingen i fart eller distans men fokus är nog främst på distans i detta läge.

En fundering dock; om man ligger kring 150-160 i medelpuls under ett pass är det "lagom" eller bör jag ha lägre alt högre beroende på pass?

Alternativt ska jag bara skita i allt vad puls är och springa det tempo och den distans som känns bra?

MackeJuve
2018-02-19, 08:16
En fundering dock; om man ligger kring 150-160 i medelpuls under ett pass är det "lagom" eller bör jag ha lägre alt högre beroende på pass?

Alternativt ska jag bara skita i allt vad puls är och springa det tempo och den distans som känns bra?

Jag skiter personligen i allt vad puls heter ;) Igår hade jag ett kanonpass med den där "jag kan springa hur länge som helst"-känslan. När jag stannade hade jag m.a.o. ganska gott om kraft kvar i kroppen, precis som jag vill känna efter merparten av passen. Min medelpuls var 157.

Jag tycker bara att du ska köra på.

speedy83
2018-02-19, 09:49
Jag skiter personligen i allt vad puls heter ;) Igår hade jag ett kanonpass med den där "jag kan springa hur länge som helst"-känslan. När jag stannade hade jag m.a.o. ganska gott om kraft kvar i kroppen, precis som jag vill känna efter merparten av passen. Min medelpuls var 157.

Jag tycker bara att du ska köra på.

Låter bra!

Jag tänker också att jag på denna nivån nog mest ska fokusera på att bara springa och trivas med det och inte lägga energi på trivialiteter som puls och annat. Det får komma längre fram i så fall!

MackeJuve
2018-02-19, 09:51
Låter bra!

Jag tänker också att jag på denna nivån nog mest ska fokusera på att bara springa och trivas med det och inte lägga energi på trivialiteter som puls och annat. Det får komma längre fram i så fall!

Det tror jag är klokt :) Bara-springa-pass kan vara rätt goda verktyg för att bygga upp någon form av löparglädje. Den glädjen har man stor nytta av i längden.

Melker2
2018-02-19, 10:05
Det beror på vad du vill träna och såklart vad du har för pulszoner.
Kör du ofta långpass bör du inte ligga för högt i puls för då behöver kroppen så lång återhämtning att progressionen hämmas.

speedy83
2018-02-19, 10:40
Det beror på vad du vill träna och såklart vad du har för pulszoner.
Kör du ofta långpass bör du inte ligga för högt i puls för då behöver kroppen så lång återhämtning att progressionen hämmas.

Jag vill bli bra på att springa långt :) jo ha förstått att återhämtning kan påverkas men jag springer idag 3 pass/v och tänker då att jag bör hinna återhämta mig trots att jag ligger "högt" i puls men jag ligger inte heller så högt att jag är helt slut när jag är klar. Pulszoner är jag inte så bekant med :smash:

speedy83
2018-02-21, 09:35
Blev ett morgonpass med löpning och försökte mig på något likande tröskel/tempo tror jag. blev 3,5 km i 5.19 tempo. Tycker det kändes helt ok faktiskt.

Nu blir det tjänsteresa fram till fredag kväll men hoppas kunna peta in ett pass på torsdag kväll med lite tur, om de inte har för mycket snö i Tyskland :)

MackeJuve
2018-02-21, 09:53
Blev ett morgonpass med löpning och försökte mig på något likande tröskel/tempo tror jag. blev 3,5 km i 5.19 tempo.



Tröskeltempo är det tempo du skulle kunna hålla i 60 minuter ;)

speedy83
2018-02-21, 10:14
Tröskeltempo är det tempo du skulle kunna hålla i 60 minuter ;)

Då var det INTE tröskeltempo jag höll :D

Benämns det som snabbdistans kanske?

MackeJuve
2018-02-21, 10:15
Då var det INTE tröskeltempo jag höll :D

Benämns det som snabbdistans kanske?

Det är nog närmare sanningen :D Jag är inte heller så bra på benämningarna men svenbanan har gång på gång bankat in vad just tröskeltempo betyder.

speedy83
2018-02-21, 10:20
Det är nog närmare sanningen :D Jag är inte heller så bra på benämningarna men svenbanan har gång på gång bankat in vad just tröskeltempo betyder.

Då kör jag med den benämningen :) alternativt så nöjer man sig i fortsättningen med att skriva att man sprungit :D

Det finns många fina ord i löparordboken har jag insett haha

speedy83
2018-02-27, 22:19
Då har det blivit ett pass till. Tyvärr nästan en veckas uppehåll pga tjänsteresa utan möjlighet till träningen g samt mycket hemma.

Blev dock 5 km i 5.41 tempo på bandet ikväll vilka kändes bra trots allt. Fått en racka massa snö och kyla nu så springare är inte att tänka på närmsta tiden, om jag inte köper icebugs men det är jag lite snål för.

speedy83
2018-03-04, 18:33
Så har det blivit ett pass till efter att ha spenderat förmiddagen i pulkabacken så var man ganska seg redan vid start och till det så sprang jag ute på oplogade vägar vilket var jobbigare än jag trott faktiskt (trodde vägarna skulle vara bättre).

Blev 5.5 km i 6 min tempo totalt.

Har en fundering på att börja köra lite marklyft 1-2ggr/v av någon obskyr anledning som jag fått för mig.

Är det dumt att bara köra mark, är extremt svag ska sägas tror nog jag inte tar 100 kg. Anledningen till att jag går i dessa tankar är att jag behöver bli starkare generellt i kroppen men har väldigt dåligt med tid och fokus ligger detta år på löpning. Inser att det finns risk få problem med styrkebalanser men tänker då att mark borde vara ett bra alternativ för att undvika detta hyfsat. Är ju främst axlar/bröst som kommer efter och det är estetiskt helt ok för mig just nu. Behöver snarare en bättre hållning så är nog kanske bara positivt :)

Är det något jag inte tänker på som kan slå tillbaka i räven eller är det bara att köra på när man är på min låga nivå??

speedy83
2018-03-07, 08:44
Är på tjänsteresa men lyckades klämma in en morgonrunda. Tyvärr hade jag sparsamt med kläder men gick bra ändå med t-shirt och shorts i 2 grader kallt Tyskland :)

Blev dock bara 3.7 km i 5.5 tempo men får vara glad för det.

MackeJuve
2018-03-08, 08:54
Är det något jag inte tänker på som kan slå tillbaka i räven eller är det bara att köra på när man är på min låga nivå??

Jag kan inte tänka mig att det ska ha någon negativ påverkan.

speedy83
2018-03-10, 19:44
Jag kan inte tänka mig att det ska ha någon negativ påverkan.

Fint då ska jag börja köra inom kort!

Idag blev det en löptur ute då det mesta av snön smälter bort från vägarna och testade en ny runda, hoppades dessutom kunna få till 6 km men blev faktiskt 7 vilket kändes riktigt kul. Total tempo blev 5.36 och då var det en lugn början av passat så kul det med.

Blev alltså både mitt längsta pass och det med snabbast snittempo sen jag startade journalen!

speedy83
2018-03-12, 22:11
Blev mitr första "intervallpass" idag. Körde på löpbandet 2 min i 4.50 tempo och 1 min i 7 tempo x 5. Blev väl ca: 3km totalt. Körde därefter 5 min löpning utan skor för att testa lite löpteknik och få in lite mer mellanfotslandig. Kändes bra och jag ska framgent skaffa ett par lite lättare skor med lägre drop på ca:4-6 mm. Har kikat på Kinvara, pureflow och Salming Distance, får se vad det kan bli.

Blev även några få set marklyft för att känna på det igen 3x 6 reps med 50 kg.

speedy83
2018-03-15, 08:22
Blev ett morgonpass idag då jag jobbar på närmare kontor samt att sambon fick vara hemma med sjukdotter...har själv sovit 6 timmar totalt på två nätter så börjar bli lite (extra) sliten.

Men fick till ett pass på 7,2 km i 6.00 tempo var ganska sega första 3 km men sedan släppte det och jag hade utan problem kunnat fortsätta.

Körde också 3 set med Goblet squat och 3 set med kettlebell swing för att försöka stärka upp sätet då jag är svag på framförallt höger sida vilket nog är en delorsak till mitt löparknä. Försöker också få upp rörligheten för knäböj genom att köra goblet.

Vikten kan också rapporteras till 74.9 kg vilket är en viss nedgång faktiskt. Har börjat testa lite PF typ 18/6 vilket fungerar ganska bra men har svårt att få i mig rätt mängd protein osv märker jag. Det är dock ok nu när jag främst löptränar men när jag sedan ska börja med mer styrka kommer jag nog frångå det men kommer dra nytta av vanan att inte äta genom att främst lägga till mindre mål och några proteindrinkar tex för att få upp nivån där. Vi får se hur det blir.

speedy83
2018-03-18, 22:24
Blev idag 7.1 km i 5.48 tempo i fantastiskt vårvintern väder som man annars nästa bara finner i Norrbotten annars. Dåligt skottade vägar gjorden det bitvis svårsprunget men totalt sett kändes det riktigt bra med som vanligt tungt första biten. Betydligt segare och tröttare efter 2 km än efter 7 :)

Imorgon blir det inomhuspass men vet inte riktigt med vad än...kort intervallpass med lite styrka lutar det åt.

speedy83
2018-03-19, 10:11
Efter lite velande idag blev det ett lättare distanspass på 5 km i 6,21 tempo. Första gången jag springer två dagar efter varandra så tänkte att det var bäst att ta det lugnt. Ska också börja fokusera mindre på tempo och mer på distans har jag tänkt då det känns lite överambitiöst att fokusera på om man springer i 5.50 eller 6.10 tempo när man inte ens har sprungit milen.

Tänker att jag borde nå dit först innan jag börjar fokusera på tempo och möjligen då lägga in lite korta fartökningar eller intervaller om jag känner mig rädd för att tappa det lilla tempo jag har :)

Körde även lite styrka efter löpningen och då blev det oväntat nog en maxning i bänk för att kolla var jag egentligen ligger. Har inte kört bänk på kanske 6 månader och detta var på morgonen efter löppass och utan frukost och inser att jag lyckades pressa upp 60 kg mer vågade jag mig inte på då jag var ensam på gymmet och det rör sig nog om max typ 2-3 kg till ja skulle kunna få upp med knackig teknik. Men då har jag ett nuläge vilket känns bra och en bekräftelse på att jag är svag :)

Körde därefter lite teknikträning i böj mot box (hög box!) för att försöka få in rätt teknik. Inser att jag nog mest hämmas av stelhelt i fotleder/tibilis och ljumskar.

Körde sedan 3 set goblet squat med 12 kg KB.

speedy83
2018-03-21, 11:55
Då blev det ett kort intervallpass idag igen. Körde 4 intervaller om 3 min löpning och 1 min gå/jogg. löpningen gjordes i 5.00 tempo samt körde lite uppvärmning i lugnt tempo innan och lite nedjogg.

Därefter körde jag lite styrketest med marklyft givetvis under perfekta förutsättningar (tidig morgon, efter intervallpass och utan frukost) enligt:

6x40kg
5x60kg
3x70kg
1x80kg
1x90kg
1x100kg
1x110kg
1x110kg

Avslutade alltså på 110kg och det är nog i närheten av vad jag tar med vad jag tror i varje fall är "vettig" teknik. Ska filma och kolla inom kort. Möjligen att det finns 2,5-5kg till att hämta men inte så mycket mer skulle jag tro.

Kul att få till något av ett max även i mark även om det är lågt!

Då har jag nu:
Bänk ~60 kg
Mark ~110 kg

Är det bara böj kvar att testa men där är min teknik riktigt illa så är tveksam till vad jag ska ge mig på där, möjligen jag gör ett test utan att gå till fulldjup bara för att få en indikation.

speedy83
2018-03-25, 19:04
Blev distanspass för mig idag efter frukost i härligt väder. Planerade för 7.5 km men gärna 8 så döm av min förvåning när jag tittar på klockan strax innan jag är hemma och ser 9.1 på gps:en!

Kände mig helt ok i ktoppen så var ju bara att fortsätta runt kvarteret och hämta hem min första milrunda i livet :)

Stannade på 10 km och en tis på 56 min vilket var förvånande då det var en runda med mycket uppför och jag hade en tanke innan passet att helt bortse från fart och ta det lugnt. Men i mina mått mätt blev det alltså ganska snabbt!

Trodde knappt jag hade en mil under 60 i kroppen :) nu är det bara 55 gränsen som vore fin att slå men borde inte vara några problem.

Har också handlat på mig ett par lyftarskor, blev Power perfect 3 i babyblått :) kör myrket rörökighet och stretch för att kunna fixa böj och mark nu.

Kort sagt, en bra dag!

tobiass
2018-03-26, 05:14
Ser ut att gå bra för dig :) Har du någon måltid på Lindingöloppet?

MackeJuve
2018-03-26, 08:21
Snyggt :thumbup: I början av januari kunde du "lunka runt 35-40 min i 6-6:30-tempo, nu drar du av en spontan mil på klart under timmen. Progress :)

speedy83
2018-03-26, 20:40
Snyggt :thumbup: I början av januari kunde du "lunka runt 35-40 min i 6-6:30-tempo, nu drar du av en spontan mil på klart under timmen. Progress :)

Det har du faktiskt rätt i! Har inte tänkt på det utan mest känt att jag haft sparsamt med utveckling. Men när man ser det så har det ju helt klart hänt lite :D

speedy83
2018-03-27, 18:41
Idag har det blivit skidor (så gott det går när man är kass). Kommer nog därför ha omänsklig träningdvärk i typ hela kroppen imorgon så får se om jag ens kan röra mig resten av veckan!

Blev ett par km i varje fall och var svettig och ordentligt trött.

speedy83
2018-03-28, 13:25
Blev ganska ordentligt med träningsvärk men inte så illa som jag befarade :)

Lyckades därför få till 6 km skidor idag med!

speedy83
2018-03-30, 18:03
Blev idag ca: 8.5 km på skidor. Fantastiskt väder och fina spår. Tekniken sitter allt bättre vilket är kul!

speedy83
2018-03-31, 14:45
Blev 14 km idag på skidorna. Tog dock en bra stund men perfekt uthållighetsträning inför löpningen med!

Någon som vet om det går att få in skidor på Garmin 235??

shadowfire
2018-03-31, 17:46
Bra åkt! Skidor är grymt bra träning :)

delta_mats
2018-03-31, 18:10
Skidor är fantastiskt bra träning. Förutom att man bygger enorm uthållighet är det även ganska muskulärt krävande också. :)

speedy83
2018-03-31, 19:34
Bra åkt! Skidor är grymt bra träning :)
Tack! Ja det känns onekligen i hela kroppen :)
Skidor är fantastiskt bra träning. Förutom att man bygger enorm uthållighet är det även ganska muskulärt krävande också. :)

Känns som sagt ordentligt i hela kroppen och riktigt roligt, har i stort sett aldrig åkt skidor innan de senaste fyra dagarna och tekniken börjar sitta allt bättre. Men när man nu är uppe i Norrbotten och vädret är fantastiskt så gäller det att passa på!

Tråkigt man inte kan fortsätta när man beger sig till småland om några dagar...men tror absolut inte att jag är sämre byxad för löpning när jag kommer hem som jag var rädd jag skulle vara innan jag åkte.

speedy83
2018-04-03, 21:19
Då var man tillbaka från Norrbotten igen, alltid lika tråkigt att lämna.

Passade på att köra ett löppass när jag packat upp väskorna och lagt lillan. Blev 5 km i 5.17 tempo vilket kändes rätt påfrestande om än ej helt uttömmande.

Härligt vinterväder i norr men Grym skidåkning!

speedy83
2018-04-06, 11:58
Dagens pass var riktigt drygt att köra, var galen motvind och lyckades få uppförsbacke i stort sett hela rundan samt morgonpass innan frukost. Som man kan tyda var det inte bara positiva toner idag utan lite pannben som fick tas till bitvis. Blev dock 4,9 km i 5,33-tempo.

Följde upp det med 3 set teknikträning böj samt två set Goblet Squat:
8x12 kg
10x16 kg

känns märklige trött i benen fortfarande måste jag säga.

speedy83
2018-04-08, 21:44
Veckans långpass gjort, blev 11 km vilket är nytt längdrekord vad gäller löpning. Blev 5.33-tempo i snitt vilket var snabbare än jag trodde faktiskt.

Känns ganska stel och sliten i hälsenor/nedre vader samt utsida lår såhär framåt kvällen men inte så oväntat och det ger även insikt i att mängdträning verkligen behövs för att klara längre lopp. Ska nog hålla mig kring denna distansen även nästa långpass för att inte öka för mycket, möjligen krypa upp till 12 km om det känns bra för dagen.

Ska även försöka få till ett lunchpass framöver för att få in lite mer mängd.

Ska på tjänsteresa hela veckan så hoppas kunna få till några pass ändå.

speedy83
2018-04-10, 20:12
På tjänsteresa i gbg idag och passade då på att ta en morgontur. Blev distanspass på 6.2 km i 6.19-tempo.

Kändes fortfarande sliten efter långpasset i söndags och har efter dagens pass lite känning i ena hälsenan så morgondagens planerade pass blir nog att köra lite gym istället för löpning med förhoppning att jag är bättre på torsdag. Körde även lite plankan och lite armhävningar efter rundan.

Har även kommit till insikt om att jag måste börja ta det lugnare på mina distans och långpassen även om jag rent teoretiskt orkar att springa fortare.

speedy83
2018-04-11, 12:08
Med lite diffusa känningar i ena hälsenan idag efter gårdagens löpning så blev det 35 min på motionscykel kombinerat med lite sittande rodd samt goblet squat.

Hoppas senan ska kännas bättre imorgon, vill INTE ha några dryga skador nu.

speedy83
2018-04-12, 05:52
Fortfarande känning i hälsenan så blev ett lätt "testpass" som i varje fall inte gör träningen sämre och inte heller bråkar för mycket med "skadan".

Blev 3.5 km i 6.44-tempo.

speedy83
2018-04-15, 20:18
Fortfarande känning I hälsenan så blir besök till sjukgymnast imorgon för att få ett utlåtande. Hoppas det ger med sig snart, helt fel läge att dra på sig något nu känns det som.

Är väl iofs alltid fel men började få bra känsla och känna ett visst mått av framgång och nöjdhet att blivit kvitt smärtan i knät!

speedy83
2018-04-16, 08:31
Besökte sjukgymnasten idag och hon manade till fortsatt försiktighet, dock skulle jag inte sluta springa helt utan ta några lätta och kortare pass ungefär var 3:e dag tills bättring kom. Ska också köra tåhäv varje dag.

Hon kände ingen direkt svullnad eller annat heller på den och den gör inte direkt ont vid tryck eller så på den heller. Men någon liten irritation är det ju dock. Lika bra att ta det på allvar och på så sätt förhoppningsvis förkorta läktiden så man inte får något riktigt segt vilket jag förstått lätt händer med just hälsenor.

Trappade nog helt enkelt upp långpassen för snabbt och 11 km i 5,33 tempo blev väl bra.

speedy83
2018-04-16, 14:01
Som ett steg i rehaben så köpte jag idag ett par nya löparskor :)

Blev ett par lite mer lättvikt med lägre dropp. Blev ett par Saucony Freedom ISO på 255 gram och 4mm dropp.

speedy83
2018-04-17, 08:31
Körde ett morgonpass idag, blev lite mixat, vet varken riktigt antal set, reps eller vikt men blev i varje fall mark, böj och lite goblet squat, KB sving och stångrodd.

Körde också 10 min löpning på löpband för att testa foten och det blev i vart fall inte sämre även om det inte kändes helt bra heller.

Testade också att filma när jag gjorde lite lyft för första gången någonsin, ska bara begripa hur jag lägger upp dem så kommer de här för granskning!!

Beemel
2018-04-17, 09:06
KUL Journal!

Ska också springa mitt första LL30 i år. Ska bli intressant!

Antar att sjukgymnasten rekommenderade dig excentriska tåhävningar som rehab för hälsenan?

Jag hade ordentligt med strul med mina egna hälsenor för några år sedan.
Kör därför excentriska tåhävningar (i trappa för ordentlig stretch i nederläget) varje dag medan jag borstar tänderna
Har inte haft några som helst problem sedan jag började med det.

Kör två gånger per dag (morgon och kväll).
Trycker ifrån uppåt med båda fötterna och sedan långsamt stående på ena foten.
Så köra jag så varannan fot tills jag har nått 100 reps (50 reps/per ben)

speedy83
2018-04-17, 10:32
Film på Marklyft, någon som kan göra en bedömning om hur det ser ut, filmade tyvärr inte bakifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=b15BOzQ9NR8

Fattar dock inte hur jag får in den som fil i inlägget!!??

MackeJuve
2018-04-17, 10:57
Film på Marklyft, någon som kan göra en bedömning om hur det ser ut, filmade tyvärr inte bakifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=b15BOzQ9NR8

Fattar dock inte hur jag får in den som fil i inlägget!!??Citera mig så ser du hur man gör:

b15BOzQ9NR8

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

speedy83
2018-04-17, 11:18
Citera mig så ser du hur man gör:

b15BOzQ9NR8

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Tack!

Då testar jag med en film med lite low bar böj :)

H-Jx7iMwKCA

Funkade ju fint!

Någon med kommentarer kring lyften så mottages de mycket tacksamt!!

speedy83
2018-04-17, 11:19
iL_CxpNFJ9w

speedy83
2018-04-18, 12:01
Körde idag mitt första lunchpass, blev en löprunda på 4,4 km i 6.07-tempo för att känna av foten. Kändes helt ok och runda var mixad av skog och asfalt så fick testa på allt samt några ordentliga backar. Får se hur det utvecklar sig under dagen men hoppas på det bästa.

Har även ganska ordentlig träningsvärk från igår i hela baksidan av kroppen :)

Tillägg: jäklar vad varmt det var! tempmätaren visade runt 15 grader men jag blev totalt genomsvett i tunna långtights och t-shirt. vinden som blåste var som en hårfön...många längtar och ser med glädje fram emot våren och härliga löpturer, jag känner mer vånda inför detta och inser att jag trivs bäst som löpare kring 0-15 grader.

Kommer bli tungt i vår/sommar!

Beemel
2018-04-18, 13:34
Körde idag mitt första lunchpass, blev en löprunda på 4,4 km i 6.07-tempo för att känna av foten. Kändes helt ok och runda var mixad av skog och asfalt så fick testa på allt samt några ordentliga backar. Får se hur det utvecklar sig under dagen men hoppas på det bästa.

Har även ganska ordentlig träningsvärk från igår i hela baksidan av kroppen :)

Tillägg: jäklar vad varmt det var! tempmätaren visade runt 15 grader men jag blev totalt genomsvett i tunna långtights och t-shirt. vinden som blåste var som en hårfön...många längtar och ser med glädje fram emot våren och härliga löpturer, jag känner mer vånda inför detta och inser att jag trivs bäst som löpare kring 0-15 grader.

Kommer bli tungt i vår/sommar!

5-15 grader är optimalt löparväder!!

speedy83
2018-04-19, 06:58
5-15 grader är optimalt löparväder!!

Sannerligen så kommer bli tufft nu framöver :(

speedy83
2018-04-19, 19:01
Blev lite lätt gym idag innan dagishämtning.

Mark:
Uppvärmning
4×5 60 kg

Böj:
Uppvärmning
4×5 40 kg

speedy83
2018-04-20, 08:51
Körde 4,1 km i morse på slinga vilket var riktigt härligt. Tyvärr känner jag av hälsenan än och det blev nu tydligt att det är främst i uppförsbackar den blir sur.

Tar det ju väldigt lugnt så att den bara ska få lite aktivering för att förhoppningsvis snabba på läkning då det inte gjort någon skillnad att vara i vila i 4-5 dagar. Funderar med på om gymträningen stör men inte borde böj och mark reta hälsenan speciellt mycket, känner inget när jag gör lyften heller...

MackeJuve
2018-04-23, 12:13
Ska du göra en halvmara(läste i Löpartråden)?

speedy83
2018-04-23, 12:47
Tanken var/är att göra Malkars halvmara i Kalmar den 30/6 som ett formtest/bra träningspass inför LL. Den sägs vara ganska platt och "lättsprungen" och ligger ju nära mig så tänkte det kunde vara kul.

Att även få lite tävlingsvana är nog bra tänker jag inför LL så man får lite rutin och då förhoppningsvis kan slappna av lite mer.

Min skada i hälsenan sätter ju dock stora hinder för det målet nu tyvärr. Hade annars enligt plan att träningen inför det loppet skulle påbörjas IDAG.

MackeJuve
2018-04-23, 12:49
Tanken var/är att göra Malkars halvmara i Kalmar den 30/6 som ett formtest/bra träningspass inför LL. Den sägs vara ganska platt och "lättsprungen" och ligger ju nära mig så tänkte det kunde vara kul.

Att även få lite tävlingsvana är nog bra tänker jag inför LL så man får lite rutin och då förhoppningsvis kan slappna av lite mer.

Min skada i hälsenan sätter ju dock stora hinder för det målet nu tyvärr. Hade annars enligt plan att träningen inför det loppet skulle påbörjas IDAG.

Tycker att det låter som både en kul och god idé! Stressa inte upp dig för att du inte kunde börja redan idag, du har ganska gott om tid även om du tvingas vänta någon vecka med att dra igång den specifika träningen. Men förstår att det är segt!

speedy83
2018-04-23, 13:18
Tycker att det låter som både en kul och god idé! Stressa inte upp dig för att du inte kunde börja redan idag, du har ganska gott om tid även om du tvingas vänta någon vecka med att dra igång den specifika träningen. Men förstår att det är segt!

Gör mitt bästa för att undvika detta, men som sagt det är inte lätt :) fördelen är ju att man bygger upp ett ordentligt löpsug samt att jag ska försöka få in lite gympass istället då jag inte tror varken böj eller mark bör påverka återhämtningen av senan negativt (hoppas jag).

speedy83
2018-04-24, 09:12
I brist på att kunna springa så körde jag lite i gymmet idag. Blev lite ryggträning

Stångrodd 4x8 vikt minns jag ej...
Sittande rodd 3x8 25 kg
KB swings 4x12 14 kg
Farmers walk 24 kg KB i varje hand

Sedan 10 min på motioncykel

Hatar att inte kunna springa och ingen bättring alls idag och tycker att ingen beskrivning jag hittar på nätet matchar med min smärta :)

speedy83
2018-04-25, 06:50
Galen träningsvärk i övre traps idag...undrar om det kommer från farmers walk jag gjorde igår. Hade mer förväntat/hoppats att det skulle kännas i mage/core men blev tydligen traps istället.

speedy83
2018-04-27, 07:41
Blev ett gympass på morgonen enligt följande:
stångrodd:
10x20 kg
7x30 kg
6x40 kg
6x40 kg
6x40 kr

Sittande rodd v-handtag:
8x25 kg
8x25 kg
8x25 kg

KB Svingar:
12x20 kg
12x20 kg
12x20 kg

Bänkpress:
10x20 kg (uppvärm)
10x20 kg
8x40 kg
8x40 kg

Farmers Walk:
2x30m 24 kg KB

KB Svingar:
10x24 kg
15x24 kg

speedy83
2018-05-02, 11:50
Jag kämpar på med gymet i brist på att kunna springa. Idag blev det följande:

Marklyft
5x20
5x40
5x70
5x70
5x70
5x70
5x70

Stångrodd (Pendlay)
5x40
5x40
5x40

Böj
5x20
5x30
5x40
5x40
5x50

Bänk
5x20
5x20
8x40
8x40

KB Swings
10x24 kg
15x24

Farmers Walk
2*24 kbx30m

Fick också för första gången nästan tror jag ett litet ryck av upplevd gubbsjuka, kom en rasande vacker tös in på gymmet (bara vi två där) iklädd böjskor och körde sedan böj och mark. Lite jobbigt när man känner sig som en stalker trots att man bara är några år äldre säkerligen och bara positivt glad att en tjej kör dessa övningar. Inte så att jag gjorde några närmanden eller stod och dreglade :) Men ändå liten udda känsla inför mig själv upplevde jag. Såna här dagar en del inom mig önskar man kunde lassa på en 150 kg i böjen och göra 10-reppare haha

Någon som upplevt detta!?

MackeJuve
2018-05-02, 12:10
En snygg tjej kanske absolut motivera en, dock inte jättemycket i mitt fall. Jag skulle t.ex. inte få för mig att göra någon sorts AMRAP istället för det som jag på förhand hade planerat. Men jag är heller inte helt omedveten om att hon är där. Ett par killar som frustar och gormar samtidigt som de kör marklyft motiverar mig mer. Då kan jag bli lite patetisk och verkligen göra en grej av att dra mycket tyngre marklyft än vad dom gör samtidigt som jag ser till att vara i princip helt tyst.

speedy83
2018-05-02, 12:58
En snygg tjej kanske absolut motivera en, dock inte jättemycket i mitt fall. Jag skulle t.ex. inte få för mig att göra någon sorts AMRAP istället för det som jag på förhand hade planerat. Men jag är heller inte helt omedveten om att hon är där. Ett par killar som frustar och gormar samtidigt som de kör marklyft motiverar mig mer. Då kan jag bli lite patetisk och verkligen göra en grej av att dra mycket tyngre marklyft än vad dom gör samtidigt som jag ser till att vara i princip helt tyst.

haha det är ju onekligen ännu roligare att kunna göra så, tyvärr är jag inte riktigt där än :)

Som sagt jag gör inga dumma saker som att lägga på mer vikt än jag tänkt bara för att en trevlig dam är i omgivningen men kan som sagt komma på mig att ha tanken att det kunde vara kul att faktiskt kunna lägga på en respektabel vikt. Nu tror jag rent hypotetiskt att en ganska liten grupp kvinnor imponeras av det så till den grad att de skulle bli "intresserade". Då kommer man nog överlag längre på ett vettigt utseende och social kompetens :D

Roliga reflektioner dock som slår en ibland...

speedy83
2018-05-05, 21:26
Gym idag...

Mark
Uppvärmning sedan:
5x75
5x75
5x75
2x85

Böj:
8x20
3x30
5x45
5x45
5x45

KB swings
12x24 kg
15x24 kg

Kör även tåhävningar på plan mark nu minst 3x15 varje dag i förhoppning om bättre hälsena, känns som att jag kommit till ett nollägae nu där det varken blir bättre eller sämre. Är det inte sämre på typ måndag ska jag testa et lugnt jogg pass på typ 2-3 km.

Ska också testa att bröja göra tåhävningar på upphöjd ing lite försiktigt i nästa vecka för att öka progression lite. Därefter införa lite mer fokus på excentriska fasen.

speedy83
2018-05-09, 07:40
Blev gym igår kväll igen.

Mark:
5x20
5x40
3x50
5x70
5x75
5x80
3x85
5x70

Bänk:
8x20
5x30
5x40
5x40
5x40

Böj:
8x20
5x20
5x40
5x50
1x60
1x70
1x75
6x50

Farmers walk:
20m x 30 kg

Har idag fått möjlighet att besöka naprapat via jobbet och diskuterade då hälsenan och enligt honom bör jag inte springa med den som läget är nu men fick en rehabmetod jag ska testa i 8 veckor. Kommer nog kunna börja springa betydligt tidigare än det dock förhoppningsvis!

speedy83
2018-05-09, 10:32
Har idag även bestämt mig för att sikta på följande mål i gymmet att klara vid årskiftet:

Bänk: 75 kg
Böj: 90 kg
Mark: 140 kg

För att få lite perspektiv på det är nuvarande stats enligt följande:
Bänk: 60 kg
Böj: 75 kg
Mark: 110 kg

Detta innebär som den kvicktänkte redan noterat en total på strax över 300 kg dvs 305. På kollo är väl det att anse som en startvikt för många men för mig som är svag och klent byggd ansett som ett ganska vettigt mål att nå både sett till tiden och de förutsättningar jag har.
Jag tror att det är rimligt att nå dessa vikter trots att fokus fram till september komma ligga på löpning när jag väl blir skadefri.

Det gör också att jag kommer lyfta mer än de flest i min närhet vilket jag känner mig helt tillfreds med :)

speedy83
2018-05-12, 21:48
Kvällens....

Mark:
5x20
5x50
3x70
5x77,5
5x77,5
5x77,5
5x77,5
5x77,5

Pendelay rodd:
10x40
10x40
10x40

Bänk:
5x20
5x30
5x42,5
5x42,5
5x42,5

Böj:
5x20
3x70
5x52,5
5x52,5
6x52,5

Funderade idag på ett upplägg där jag roterar med vilken övning jag börjar med av böj och mark för att få jämn utveckling, det inbebär också att den övni gen får 5 arbetsset och övriga 3 till att börja med lite enligt Styrkelabbets program för nybörjare.Skulle ju gärna kört bänk först var tredje pass men tror ite jag pallar mark och böj efter varandra dessvärre så bänken får stå tillbaka för tillfället. Fokus är ändå främst på ben och baksida då de behöverkar träningen mest. Bänk får fokus längre fram när jag börjat komma igång.

speedy83
2018-05-15, 21:29
Blev ett pass på nyinskaffade racern idag. Fick ihop 12 km på kringelkrok vägar runt stan i ganska ordentlig värme. Helt ok komplement till löpningen känns det som när jag nu inte kan göra det.

Behöver dock ställa in växlarna något. Planen är att göra en ordentlig tvätt av den samt fixa växlarna hjälpligt sedan när jag kan börja springa igen ska den plockas ned helt för totalrenovering :D

speedy83
2018-05-17, 21:45
Skulle till gymmet men hittade inte kortet så blev ett pass på cykeln istället i det analkande mörkret.

Blev 1.5 mil och 126 höjdmeter med snitthastighet på 25km/h.

Ovan vid cykelskor så fick krampi vaderna när jag skulle kliva av haha

speedy83
2018-05-19, 19:37
Gym idag

Mark:
7x20
5x40
3x60
5x80
5x90
5x90
5x90

Böj:
5x20
5x30
5x50
5x50
7x50

speedy83
2018-05-21, 21:19
Skulle kört cykel idag men blev tyvärr inte så...missnöjd med dagen därmed!

Funderar på att kontra det genom att testa ett första löppass på 6 veckor (:( ) imorgon på lunchen bara för det. Håller bara tummarna det ska kännas bra annars vete tusan vad jag tar mig till!!

MackeJuve
2018-05-22, 09:30
Det fixar du! Vad är det du har problem med nu igen?

speedy83
2018-05-22, 11:57
Det fixar du! Vad är det du har problem med nu igen?

Tack, hoppas på det! det är en "hälseneinflamation" jag dragits med i 6 veckor nu och därmed inte kunnat springa.

speedy83
2018-05-22, 21:24
Blev ett litet löppass ikväll!

Körde varierat gång LÅNGSAM jogg om ca 2-3 minuter om vartannat i 30 min. Kändes ganska ok och ingen direkt smärta i hälsenan, mer mitt gamla löparknä som kändes :)

Jag är nog inte byggd för löpning haha...men skönt ändå och nu blir det et liknande pass framåt fredag tänker jag eller så. Då blir det nog jogg 2-3 min och gå 1. Kommet börja väldigt försiktigt nu och hellre för sakta än att åka till ruta ett innan jag känna mig för ordentligt.

speedy83
2018-05-23, 07:16
Mark:
5×40
5×60
1×80
5×85
5x90
2x100
4x90
5x90

Pendlayrodd:
5x40
10x40

Böj:
5x20
2x40
5x50
5x50
8x50

Plankan:
1x1 min

Kändes helt ok men var seg till rodden. Atr man inte ätit sedan 18 igår och gjort ett lättare löppass innan gymmet känns ju absolut av. Men bara att bita ihop!

speedy83
2018-06-04, 21:32
Haft lite träningsuppehåll pga privata angelägenheter men ikväll lyckades jag peta in ett pass igen efter en dryg vecka.

Blev dock ganska snabbt och med kort vila så fick lite puls bitvis :)

Mark:
6×20
5×40
5×70
5×90
5×100
8×80

Pull ups:
5×kroppsvikt
5xkroppsvikt

Böj:
5×20
3×40
5×50
5×50

2 min barfotalöpnig på bandet :D

speedy83
2018-06-05, 07:40
Inser nu när jag tänker på det att jag i slutet av mars i stort sett maxade på 110 kg i mark och nu efter några månader med tämligen ostrukturerad och långt ifrån frekvent tränande gör en femma på 100 med ungefär lika mycket i tanken som vid maxningen. Det bör ju ändå betyda att det går lite framåt.

Mark är kul :D

speedy83
2018-06-06, 21:04
13 km på cykel i eftermiddag. Har lite problem med växlarna så måste göra en justering på dem, blir tokig på det!

speedy83
2018-06-08, 11:58
Första löpningen på 8 veckor blev nyss gjord! blev 3,2 km på slinga. Blev typ 6,22 tempo även om det så klart var noll fokus på tempo utöver att det var lugnt och försiktigt som gällde.

Kändes helt ok dock vilket är superhärligt! nu blir det lite fler liknande pass för att börja lugnt och bygga upp igen och förhoppningsvis inga återfall. Kämpar vidare med mina tåhäv morgon och kväll.

speedy83
2018-06-09, 21:13
Morgonpass på gymmet idag.

Mark:
6×40
3×70
5×90
5×90
5×90

Böj:
8×20
6×40
5×52,5
5×52,5
5×52,5

Pendelayrodd:
8×40 lite för tätt inpå böjen
9×40
10×40

Tåhävningar i Smith (rehab):
30×8 kg
30×8
30×8

speedy83
2018-06-12, 09:13
Löpning ca: 4 km (klockjäkeln la av!!) fick dessvärre känning i min hälsena ganska omgående för att sedan släppa men en stund senare känns det en del igen.

Jäkla tråkigt då jag hoppades att det skulle gett med sig. Men siktar på gym imorgon och sedan ge sig på en kortare tur på torsdag igen och se.

speedy83
2018-06-13, 08:34
Morgonpass igen, hungrig som en varg men bara att bita ihop och köra på.

Mark:
5x50
5x80
2x100
2x100
2x100
2x100

Pull-ups:
4x5

Böj:
8x20
5x40
5x55
5x55
5x55

Bänk (teknik):
8x20
8x20
8x20

Plankan:
1x1 min

and exhausted! blev en proteinbar och sedan hem och duscha och sedan iväg till jobbet lagom sen :)

speedy83
2018-06-13, 12:31
Lägger in filmen från idag här med ifall någon har lust att kommentera utförandet!

S88UYhva9Gc

speedy83
2018-06-15, 08:52
Löppass 5,1 km och hälsenan kändes bra hela passet :D

Sen in på jobbet för fredagsfrukost (hemabakt bröd och mängder med pålägg från en kollega) så dagen är hittills ganska ok. Även bortbjuden till bekant på flytt/avskedsmiddag ikväll så även det trevligt!

speedy83
2018-06-17, 18:39
Dagens pass kändes ganska tungt av någon anledning g trots lite lättare vikter i marken. Tror på lite dålig sömn senaste så ska försöka bättra det!

Mark:
8×40
5×60
5×85
5×85
5×85
5×85
5×85

Liggande hantelpress:
10×10
10×10
10×12

Böj:
8×20
5×30
5×57,5
5×57,5
5×57,5
8×40

Pendley rodd:
10×40
10×40
10×40

Plankan:
1×1 min

Gjorde min första chin på typ tio år det sista jag gjorde så mycket nöjd :) var riktigt slut i kroppen/ryggen men lyckades utan större problem komma upp, så kul att faktislt se framsteg om ej i spegel så i styrka!

speedy83
2018-06-19, 11:07
Löpning idag igen, en lite diffus känsla i hälsenan under perioder av passet men inget större. Blev 5,1 km.

Peppar för gymmet imorgon nu!

speedy83
2018-06-20, 21:36
Äntligen dags för ett gympass ikväll...blev som tänkt och kändes bra även om jag är uppe på för mig tunga vikter. Böjen är precis vad jag fixar typ och mark är också runt 80-85% av 1RM.

Mark:
5×40
5×70
2×90
3×100
3×100
3×100

Chin ups (låångsam excentrisk fas på sista rep i varje set):
5
5
7

Böj:
8×20
5×40
3×50
5×60
5×60
5×60

Stångcurl (wtf kom det ifrån!?):
10×20
10×20

Kör endast 3 arbetsset 2ggr/v i böjen men då jag är ny till den och dessutom kär en del mark samt fokuserar lite mer på mark just nu tror jag ändå det räcker för att få lite resultat, försöker ju också ha lite ork till löpningen gen som egentligen är största fokus nu fram till oktober. Då jag är svag är ju även uppvärmungsvikterna i böj nästan att betrakta som arbetsset också i varje fall typ dagens 3x50.

Längre fram ska jag växla en period och köra lite färre mark och mer böl. Nu kör jag mark två ggr/v med ett pass lite tyngre typ 3x3 och ett lite lättare på 5x5. Målet är 2x kroppsvikt i mark innan jag skiftardvs ungefär 145-150 kg.

speedy83
2018-06-21, 13:31
Löppass igen idag...tuffar på så sakteliga

5,1 km blev det idag igen, har ett område på jobbet att springa så hur jag än springer får jag ungefär samma runda :) i nästa vecka ska jag lägga in ett varv till på slingan som är ganska tråkig men behöver det och får då in drygt 1 km till vilket jag behöver öka upp till nu.

speedy83
2018-06-24, 12:55
Mark:
5×50
3×70
5×90
5×90
5×90

Pendlay:
10×40


Allt som blev kändes lite seg och har nu senare på dagen åkt på en förkylning tyvärr. Alltid lika drygt att få ofrivilliga träningsuppehåll pga sjukdom. Hoppas på snabbt tillfrisknande då jag one har tid att vara sjuk!!

speedy83
2018-06-25, 06:49
Jaha då sitter man här med förkylningens motsvarigt till digerdöden...AVSKYR att var förkyld och varit så glad att jag klarat mig ända sedan jul. Känns bra att pricka in högtiderna :D

speedy83
2018-06-28, 21:15
Sjuk än....


Skjut mig!

speedy83
2018-07-05, 09:59
Kämpar på med 12 dagen med halsont och förkylning...så KUL detta!

speedy83
2018-07-09, 21:02
ÄNTLIGEN! tillbaka i träningen och inledde med 5,1 km löpnig. Kändes tungt men riktigt härligt. Kände i get av förkylningen och inget av hälsenan :)

Ni hoppas jag få in ett gympass imorgon också.

speedy83
2018-07-11, 21:44
Då även tillbaka i gymmet så gott!

Blev ett kort uppstartspass av lättare karaktär.

Mark:
8×40
5×60
5×80
5×80
5×80

Böj (teknik):
8×20
8×20
8×20

Chin ups:
5
5
5

speedy83
2018-07-12, 07:36
Hoppade av samåkningen till jobbet lite tidigare idag och sprang sista biten på den minst trafikerade delen. Hann få ihop 5 km innan jag var framme längs ganska kuperad asfaltsväg.

Så dagens slutsats blev: 5 km i 5.57 tempo

speedy83
2018-07-15, 22:00
Gympass i värmen idag, inte trevligt dessvärre och kändes ordentligt nedsatt. Men kämpade igenom lite i varje fall.

Mark:
8×50
5×70
5×90
5×90
5×90

Böj:
8×20
5×40
5×50
5×50

Pushdown
12x18
10x23
10x28

Stångrodd:
8×40

DYNGSVETT!

speedy83
2018-07-17, 21:50
4,6 km löpning i tämligen varm afton slapp dock solen vilket var skönt. Gick tungt dock och känner av foten både lite under passet och nu efter...sjukt trött på detta :( hade jag inte haft LL hade jag lagt ned löpningen hekt fram till i höst men det funkar ju inte!

Gillar att springa dessutom...

speedy83
2018-07-19, 21:27
Bastugym idag.

Mark:
8×50
5×70
3×90
1×100
1×110
4×90
4×90
4×90

Böj:
8×20
5×50
3×60
1×70
3×60
3×60
4×60

Bänk (teknik):
10×20
10×20
10×30

Pushdown:
4×12

Tåhäv:
30×12 kg
30×12
30×12

Chin ups:
5
5
5
6

speedy83
2018-07-20, 21:37
Bra känning i kroppen idag efter gårdagens pass. Skönt med lite sådär lagom träningsvärk.

Fick bita ihop och ge mig ut på löppass idag hur tungt det än var 28 grader och kvavt som i en kista så landade in på 4.3 km men bättre än i get i varje fall!

speedy83
2018-07-22, 21:21
Cykelfest med ungdomsgäng igår vilket gav drygt 4.5 mil cykling och ungefär lika många liter öl skulle jag gissa :)

Ikväll blev det bastulopp igen, pallade 4,1 km ungefär med gårdagens happening i benen och värmen på det :D

speedy83
2018-07-23, 21:38
Efter att ha grävt upp och försökt bort halva trädgården idag var jag riktigt mör i kroppen i allmänhet men ryggen i synerhet. Var därför föga sugen på gym men vaxade mig dit.

Blev ingen mark av logiska skäl idag dock.

Stångrodd:
8×40
8×40
8×40
8×40

Bänk:
10×20
8×30
8×30
8×30

Böj:
8×20
8×30
6×40
5×50
5×60
5×50

Pushdown
4x12

Curl:
8×20
8×20
8×20

Pull-ups:
5

Tåhävningar:
30×12
30×12

Lite lallapass med vad jag kände för helt enkelt. Min axel mår dock inte riktigt hundra efter allt jobb idag sedan Curl och bänk på det. Hoppas den mår bra imorgon för då ska det grävas vidare!!

speedy83
2018-07-27, 21:25
Haft ett uppehåll under veckan delvis pga altanbygge som inneburit en väldig massa grävande och fraktande av jord/grus/sten samt mycket sågade och dels pga extrem värme.

Idag blev det dock ett nix pass för att i varje fall hålla igång lite.

Blev löpning i nya skor med 4mm dropp 1km

Sedan:
Bänk:
10×20
10×20
8×30
8×32,5

Pull-ups:
6
6
6

Pushdown
3x12 27kg

KB swing:
15×24
15×24
20×24

speedy83
2018-07-29, 18:58
Lite löpning t i eftermiddag trots att det tar emot ordentligt, det är varken särskilt roligt eller skönt att springa just nu men bara att bita ihop.

6.2 km i 5.59 tempo var vad kroppen orkade idag, varmt och fuktigt som ett växthus ute. Mjölksyra i benen efter typ 300m :)

Börhar bli sliten av värmen nu efter några veckor med starkt störd sömn och konstant minst +29 och blå himmel. Behöver lite återhämtning men verksr inte komma så får anpassa träningen i den mån det går istället.

speedy83
2018-07-31, 21:44
Löpning 4,3 km i 6.13-tempo

MackeJuve
2018-08-01, 09:58
Hur känns det inför LL då? Är medveten om att mycket har strulat i din träning inför. Men kommer du kunna börja få till lite längre pass snart, typ 10-15 km?

speedy83
2018-08-01, 21:34
Hur känns det inför LL då? Är medveten om att mycket har strulat i din träning inför. Men kommer du kunna börja få till lite längre pass snart, typ 10-15 km?

Jag ganska skeptisk till mitt LL jag kommer dock att starta oavsett det är mitt huvudmål. Mycket strul hsr det ju varit dock som sagt men tar det med ro numera. Vad gäller långpass på den nivån hoppas jag kunna nå inom ett par veckor, hänger mycket på värmen också känner jag. Ska börja i löpargrupp inom kort vilket jag tror hårt på!

Dagens blev

Bänk:
10×20
10×20
8×30
8×30
8×30

Chin-ups:
8
8
5

Mark:
10×40
6×70

KB sving:
15×24
20×24

speedy83
2018-08-07, 21:47
Löpning 5 km i 5:44-tempo innan lunch.

speedy83
2018-08-08, 21:34
Bänk:
10×20
10×20
8×35
8×35
8×35

Chin-ups:
6
6
7

KB sving:
15×24
15×24

Löpning 3,8 km i 5.50-tempo

speedy83
2018-08-09, 21:29
Rättelse!
Sista bänksetet igår ska vara 13x35...

speedy83
2018-08-10, 21:10
Löpning 5,1 km i 5.38-tempo. Skönt med lite svalare luft!

speedy83
2018-08-11, 21:43
Gym idag innan avfärd emot Gotland imorgon för en veckas semester.

Mark:
10×40
8×60
5×80
3×90
2×110
4×90
4×90

Stångrodd:
10×40
10×40
10×40

Boxböj (teknik):
10×20
8×20
10×20
10×20

Bänk:
8×20
8×20
8×35
10×35
14×35

Tåhäv:
30×16
30×16

speedy83
2018-08-14, 21:17
Igår blev det ett pass runt Ringmuren i Visby på 5,2 km i 5.54-tempo.

speedy83
2018-08-15, 08:52
6,1 km löpning i 5.40-tempo.

Blåsigt!!

speedy83
2018-08-18, 18:57
1,5 km löpning följt av Chin-ups 6,6,6 med 1,5 km uppförslöpning som avslutning.

speedy83
2018-08-19, 21:25
Jaha då verkar en ny förkylning göra intåg...livet vill VERKLIGEN inte att jag ska springa LL :(

speedy83
2018-08-24, 10:09
Tillbaka i träning, något snabbare än jag hade trott vilket var skönt! blev idag 6,5 km till jobbet i 5,48 tempo med ombytesryggsäck på ryggen.

speedy83
2018-08-27, 06:32
Lördags utegym:
Chins:
5
Chin-ups:
6
6
6
Axelpress m. Stock:
7
7
7

Vända traktordäck:
3×10 meter

speedy83
2018-08-27, 06:36
Söndag:

Löpning, kände mig återigen lite krasslig så blev 4 km i 6-tempo.

Idag vaknade man således upp och var seg i huvudet, trött och snorig dvs exakt samma sits som för en vecka sedan!!!

Kände mig pigg och bra i ons-tors och har då kört lite lätt träning men så PANG tillbaka på noll igen.

Sjukt drygt med dessa sjukdomar och börjar alltmer tappa nöjet med lidingöppet måste jag säga. Tveksam im jag ens fixar det i dagsläget och med ytterligare sjukdomar känns det trist som fasen. Ingen träning denna veckan heller som det ut alltså. Hade distans inplanerat idag och backe på onsdag samt 14 km trail på lördag men blev inget med det tydligen :(

speedy83
2018-08-29, 07:54
Löpning: första gången i backe, sprang till stadens slalombacke och gjorde sedan där två jogg/gång upp och gång/jogg ned för att sedan springa hem igen. Blev ca: 2,4 km löpning med upp/nedvarvning och sedan ungefär 900 meter backe totalt.

Intressant att testa! Skönt att förkylningen gav med sig igen..

speedy83
2018-08-29, 07:57
Löpning, distanspass på 8 km till jobbet. Blev lite av typen "back to back" då jag körde gårdagens pass vid ungefär 20.00 och dagens vid 07.30 men kändes bra även om tempot var avsiktligt lågt.

Måste börja få in lite bättre skillnad i tempo på passen. Senaste tiden har det varit ungefär samma distans 4-6 km och samma tempo. Nu ska jag försöka ändra det liiite i varje fall sista veckorna.

Avslutade med 3x10 armhävningar innan dusch.

speedy83
2018-08-30, 21:16
Löpning 3,6 km i 5:38 tempo innan jobb.

speedy83
2018-09-02, 21:28
Småkrasslig igen!!

Blev dock 5.4 km i lugnt tempo med förhoppning om att vara bättre imorgon och kunna delta i en löpargrupp för första gången.

speedy83
2018-09-04, 09:36
6,5 km löpning (återhämtningspass) med löpargrupp vilket var en ny upplevelse men positiv! var inslag av löpteknik vilket också var helt nytt men säkerligen viktigt!

speedy83
2018-09-04, 09:38
Gym idag innan jobb. Blev:

Raka mark:
10x20
10x30
10x30
10x30

Chin-ups:
7
7
7

Stångrodd:
10x30
10x30
10x30

Bänk:
10x20
10x20
15x30

KB swing:
10x24

Tåhäv:
30x12
30x12

speedy83
2018-09-06, 07:19
Intervallpass i backe med löpargrupp idag. Det blev 8 korta och 2 långa intervaller i en backe på ca: 350 m där långa alltså var hela vägen upp och korta var upp till halva. Blev då även lite upp och nedjogg så totalt blev passet ca: 7 km. Fokus på löpteknik och ganska lugn fart men kändes bra!

speedy83
2018-09-07, 08:49
Tempopass 7 km med ryggsäck som transport till jobbet.

MackeJuve
2018-09-07, 09:08
Tempopass 7 km med ryggsäck som transport till jobbet.

Snyggt! Detta ska jag testa(dock inte tempopass :D ) när vi har bytt lokal till en med dusch.

speedy83
2018-09-07, 12:56
Snyggt! Detta ska jag testa(dock inte tempopass :D ) när vi har bytt lokal till en med dusch.

Gör det, är kanon tycker jag och smidigt sätt att få in löpningen och även att få den "avklarad" för en annan med barn och familj. Man är riktigt pepp på jobb när man kommer, pigg och klar i huvudet!

speedy83
2018-09-09, 22:24
11 km terräng idag som långpass. Snittet var 5.53-tempo och med positiv split (?) dvs snabbare sista delen.

Slet rätt bra på benen men orken gick bra trots allt. Enligt Garmin connect på jogg.se blev det kring 350 höjdmeter.

MackeJuve
2018-09-10, 06:42
11 km terräng idag som långpass. Snittet var 5.53-tempo och med positiv split (?) dvs snabbare sista delen.

Slet rätt bra på benen men orken gick bra trots allt. Enligt Garmin connect på jogg.se blev det kring 350 höjdmeter.

5:53-tempo, elva km och 350 höjdmeter låter inte alls illa pinkat. Då är det verkligen en jättekuperad sträcka, bra mycket värre än LL(ca 500 h.m. på 30 km). Bra jobbat!

speedy83
2018-09-10, 07:04
5:53-tempo, elva km och 350 höjdmeter låter inte alls illa pinkat. Då är det verkligen en jättekuperad sträcka, bra mycket värre än LL(ca 500 h.m. på 30 km). Bra jobbat!

Tack, det kändes bra och visst känns det i benen idag och lite i min hälsena igår men inte alls så farligt som jag var rädd för och det var inte heller så att jag rasade ihop totalt slut.

Det är en väldigt kuperad bana minst sagt, var trots allt lite skönt att se att det blev en del höjdmeter annars hade jag blivit orolig :)

Aha så LL har inte "mer" ändå.

Om jag håller och fortsatt inte har ondare i ben/hälsenor så siktar jag på ungefär samma runda fast 15 km nästa helg då dock i typ 6:30 tempo eller så.

Siktar på ett återhämtningspass ikväll.

speedy83
2018-09-11, 06:28
Återhämtningspass igår 5,1 km i 6:04 tempo. Benen känns ganska tunga och slitna nu efter helgens pass så nu är det löpvila idag.

speedy83
2018-09-12, 08:48
7 km kraftigt kuperad terräng i 5:48 tempo.

speedy83
2018-09-14, 21:48
7,2 km löpning i 5:58 tempo från mitt jobb till sambons idag. Hade ryggsäck som var lite väl tung tyckte jag sant klämde i mig en punschrulle strax innan jag stack, DUMT.

Hur som gick överlag helt ok ändå.

speedy83
2018-09-17, 06:46
Jaha då var det dags igen, det planerade "långpasset" i helgen som skulle vara det sista (och första) innan Lidingö blev inställt pga skada IGEN.

Denna gång är det min trilskande axel som lider av inklämmningssyndrom som kommit tillbaka efter att inte visat sig på närmare ett år. Intressant att det är löpning som verkar kunnat framkalla det. Hade känning i fredags men sprang ändå, vaknade sedan på lördagen men rejäl smärta så har knaprat tabletter och haft en pina hela helgen.

Förhoppningen är att det ska ge med sig till imorgon eller onsdag och att jag helt enkelt får köra mitt långpass då. Vet inte hur länge en otränad som jag behöver ha mellan långpasset och själva loppet för att inte bränna ut sig. Riktigt trött på min kropp nu!!

speedy83
2018-09-19, 08:43
Testade armen på ett kortare intervallpass i terräng idag. kändes ok i varje fall om ej bra. Körde 800m intervaller då det var bäst lämpat för slingan och den är väldigt kuperad med några kraftiga och långa stigningar.

intervallerna blev i 3:52 och 4:20 tempo så inte helt samkörda, klockan bråkade en massa så fick lägga fokus på det tyvärr. Men men kom ut i varje fall och vaderna känns härligt trötta nu :)

speedy83
2018-09-20, 06:41
Träningsvärk i vaderna idag efter intervallpass med lågdropskor. En helt annan känsla och jag börjar fundera på om inte mina vanliga skor är en anledning till hälseneproblematiken. Det är en ganska smal hälkappa på dem som också går upp en bit, kände inget alls där när jag hade de andra skorna igår.

Ska utvärdera det lite. Kommer dock inte våga springa med de nya skorna på LL oavsett.

speedy83
2018-09-21, 06:29
Förbaskade hälsenor som inte ger med sig!!

Värken i dem hoppar från dag till dag emellan dem nu :(

hur KAN man vara så uselt klent byggd som mig!!??

speedy83
2018-09-21, 12:20
Blev en lunchrunda på lokala slingan dvs mjukt underlag och ganska kuperat. Körde 3,1 km och testade att köra med högre kadens. En märklig känsla men fick ett snitt på 177 vilket är ungefär 10 mer än vanligt totalt sett över hela passet.

Tempot var dock lugnt kring 6:13. Kändes ok i dock lite känning i den "vanliga hälsenan samt ett skavsår på foten :(

speedy83
2018-09-24, 08:47
Skulle idag ha mitt sista långpass inför LL om än en vecka sent pga skadekänningar men då jag endast har som mål att komma runt är jag inte för orolig kring ämnet "formtopp" :)

tanken var snarare att få lite självförtroende i att jag skulle kunna ta mig 15 km i "vettig" takt utan att vara död. tyvärr fick jag avbryta efter knappt 11 km då min hälsena började göra ont på ett helt nytt sätt och jag inte kunde springa. Kroppen kändes i övrigt väldigt bra men tyvärr är min start nu start hotad av denna förbannade hälsena!!!

Så fort man börjar känna en liten förbättring i formen tvingas man bryta för skador för att sedan vara i vila några veckor och komma tillbaka på 0 igen. Hela året har varit så här nu med en massa olika problem, känns sjukt trist då jag verkligen gillar att springa.

Tycker jag dessutom tar det väldigt lugnt med tempo och ökning av distanser osv...

Vad fasen ska man ta sig till!?

Hursom passet slutade på 10,8 km i 6:17 tempo på grusväg/slinga med bra kupering för Lidingöfeeling.

speedy83
2018-09-25, 09:56
Har nu kontaktat Kroppsdetektiverna i hopp om att de kan hjälpa mig med min porslinskropp!

Inväntar återkoppling :)

Rahf
2018-09-26, 08:10
Startnummer i helgen? Starttid?

MackeJuve
2018-09-26, 08:26
Bara hålla tummarna för att hälsenan håller då. Är ju hyfsat skonsamt underlag, om det nu underlättar något.

speedy83
2018-09-27, 21:28
Startnummer i helgen? Starttid?
Startar vid 14:00 och har nummer 101447 :)

Bara hålla tummarna för att hälsenan håller då. Är ju hyfsat skonsamt underlag, om det nu underlättar något.

Jajamen hoppas på det bästa! Testade 2,5 km ikväll och det kändes men inte direkt smärtsamt så hoppas på det bästa och nu är det vila till loppet som gäller!

Helt klart bättre med mjukt ön asfalt tänker jag.

Lycka till du med!

Rahf
2018-09-27, 23:14
Gött! Någon särskild utstickande klädsel eller dylikt som man kan känna igen dig på?

944RS
2018-09-28, 04:36
Trist med skadorna. Hoppas du inte får så ont att du måste bryta.
Men samtidigt så är det bättre att bryta än att förvärra skadan. Lycka till oavsett!

speedy83
2018-09-28, 06:46
Gött! Någon särskild utstickande klädsel eller dylikt som man kan känna igen dig på?
Kommer springa i ljusblå funktionströja från företaget dock har den miniliten logga på armen och svarta korta tights så mer anonym kan man ju inte bli tyvärr haha. Möjligen mina neongula strumpor och skägg utmärker mig :)

Trist med skadorna. Hoppas du inte får så ont att du måste bryta.
Men samtidigt så är det bättre att bryta än att förvärra skadan. Lycka till oavsett!
Ja det är ett skit men jag hoppas att det inte kommer kännas så farligt men kommer som du säger inte heller fortsätta om det gör för ont och riskera något. Det är trots allt bara ett lopp och inte värt att riskera träning kommande halvår.

Tack!

MackeJuve
2018-09-28, 07:09
Startar vid 14:00 och har nummer 101447 :)



Jajamen hoppas på det bästa! Testade 2,5 km ikväll och det kändes men inte direkt smärtsamt så hoppas på det bästa och nu är det vila till loppet som gäller!

Helt klart bättre med mjukt ön asfalt tänker jag.

Lycka till du med!

Stort lycka till, ska hålla tummarna! Jag kan knappast jämföra med dig men jag har haft lite känningar i benhinnor etc. ett par veckor nu. Har inte blivit bättre av att ta det lugnt den sista tiden. Det är så jävla typiskt att man inte kan få gå in i skiten fräsch.

Gött! Någon särskild utstickande klädsel eller dylikt som man kan känna igen dig på?

Jag kör vita(smutsiga) skor, svarta shorts, rosa T-shirt och orangea on-ear-lurar.

speedy83
2018-09-29, 09:11
Tack börjar bli lite nervös nu haha.

Klänningar är aldrig kul oavsett hur små de är, vet ju aldrig hur de utvecklas.

Lycka till du med och ska hålla utkik!

944RS
2018-09-29, 09:51
Klänningar är aldrig kul oavsett hur små de är, vet ju aldrig hur de utvecklas.


Kjol har jag sett vissa springa i, men just klänning är nog som du säger aldrig kul.;)


Lycka till!

Rahf
2018-09-29, 18:34
Välkommen i mål :D

speedy83
2018-09-30, 22:15
Kjol har jag sett vissa springa i, men just klänning är nog som du säger aldrig kul.;)


Lycka till!
haha HATAR att skriva på min nya telefon :)

Välkommen i mål :D
Tack!

Trodde det knappt själv innan men tusan i mig det gick ;) även om det med "kolo" mått inte blev någon jättetid är jag väldigt nöjd att ändå slå 3.30. gjorde också mitt livs spurt tror jag avslutade i nivå med Bolt haha.

Men kort summering, loppet ÄR kuperat fy fasen alltså! Det är dock roligt och benen och kroppen känns nästan oförskämt bra med tanke på att jag aldrig sprungit längre än 12 km innan samt haft ont här och var.

MackeJuve
2018-10-01, 08:18
Grattis! Visst var det gott med bullar och saft efteråt? :D

Jag upplevde loppet som mycket mer kuperat i år jämfört med i fjol. Det högre tempot gjorde det helt otroligt mycket jobbigare. Jag hade ju snackat ned kuperingen inför och berättat för mina vänner som skulle springa att det inte var SÅ backigt. De höll inte med efter loppet :D

speedy83
2018-10-01, 21:17
Grattis! Visst var det gott med bullar och saft efteråt? :D

Jag upplevde loppet som mycket mer kuperat i år jämfört med i fjol. Det högre tempot gjorde det helt otroligt mycket jobbigare. Jag hade ju snackat ned kuperingen inför och berättat för mina vänner som skulle springa att det inte var SÅ backigt. De höll inte med efter loppet :D
Har aldrig ätit en bulle med bättre samvete haha ä jag har med tänkt lite att SÅ backig kan det ju inte vara som många säger....men jo det kunde det :laugh:

speedy83
2018-10-03, 09:01
Då var ju faktiskt målsättningen klar och fixad från starten av journalen. Ska fundera lite på vad jag ska hitta på nu men lite lugn löpning kommer jag absolut att hålla kvar vid. Troligen blir det lite mer styrketräning också framöver men vi får se.

Blir några dagar lugnt till nu innan jag drar igång och hoppas allt håller. Blir också mycket fokus på rehab och rörlighet samt lite löpteknik i det närmaste.

speedy83
2018-10-04, 07:58
Smög igång igår igen med första träningen efter LL det blev en runda på 6,6 km i 6:16 tempo för att känna av kroppen. Kändes helt ok även om det känns liite bitvis i mitt gamla löparknä och hälsenan men absolut inte så illa som jag befarat innan loppet så det känns bra!

speedy83
2018-10-05, 19:57
Blev 3,1 km lätt löpning på jobbet.

speedy83
2018-10-08, 19:46
På tjänsteresa så tog en löptid, blev 8,1 km i typ 6:15 tempo. fick även sällskap av två rävar en bit på vägen i mörkret :)

speedy83
2018-10-09, 19:04
Nytt hotell och ingen möjlighet till löpning (på flygplats) så testade gymmet och körde lite mix av möjliga övningar.

Blev lite
KB swing
Golvet squats
Rumänska mark med KB
Tåvhäv
Plankor
Armhävningar

Nu duschat och inväntar mat på restaurangen innan sängen lockar!

speedy83
2018-10-15, 08:39
Blev inte så många pass under min resa som förhoppningen var. Hade lite problem med resor vilket gjorde att det blev sena ankomster och tidiga utcheckningar.

Blev dock ett löppass igår eftermiddag i solen och värmen.

7 km i 5:52 tempo. lätt känning i löparknä och hälsenan men inte så farligt och främst periodvis.

speedy83
2018-10-15, 21:26
Körde octoberplank ikväll med planka i stege.

20 sek
40 sek
60 sek
40 sek
20 sek

speedy83
2018-10-16, 11:43
blev en lunchrunda på jobbet, 5,1 km i 5:39 tempo med mina lågdropskor.

speedy83
2018-10-17, 14:51
Ska springa ett lopp i helgen, blir ett kuperat traillopp som även innehåller ett avsnitt i havet i knädjupt vatten avslutningsvis så ska bli spännande. Första gången jag springer riktig trail över berghällar och annat. 6 km långt men tydligen tuff bansträckning så ska bli intressant!

speedy83
2018-10-18, 13:34
Tog en kortare runda på jobbet då jag var allmänt seg. Blev ca: 4,7 km i 5:44 med mix av asfalt, terräng och grus.

speedy83
2018-10-19, 09:41
En intressant plan jag nog ska testa efter årsskiftet när jag förhoppningsvis har kommit helt till rätta med skadekänningar och då få en lugn progression till intervaller/fartökningar.

https://runnersworld.se/sa-okar-du-farten-i-fem/

speedy83
2018-10-22, 07:33
Det Blev alltså ett traillopp i lördags och jösses det var lite mer trail än jag hade förstått onekligen :) det gick i en del obanad terräng men överlag på väldigt smal stig och med ett antal tvära bergshällar att ta sig uppför, i några fall med hjälp av stege. Utöver det var det också en del hoppa på/över stockar i midjehöjd osv.

För att pimpa det lite extra hade arrangören även satt upp lite friidrottshinder på de få ytorna som var plana. Detta avslutades med en 150m "löpning" i lårdjupt havsvatten samt några hinder på slutet med blöta tunga skor. Det var en riktig genomkörare onekligen, men kul att springa trail!! synd bara att jag körde med ett par gamla tunga och helt slutkörda skor men de var ganska sköna att springa i förutom när det var lerigt och i havet då de vägde bly.

Lyckades dock spurta förbi en herre jag följt en längre tid och vann med ca: 10 hundradelar så det var en skööön avslutnig :) Blev väl sammanlagt ca: 6 km och snittempot låg på 6:19 vilket ändå kändes ganska bra får jag säga. kom alltså i mål på strax över 37 min. Vinnaren gjorde det något snabbare och studsade in på 24 min :D

Bjuder på en bild från "vattenlöpningen"
116628

speedy83
2018-10-22, 11:36
Körde ett lunchpass på 6,1 km landade på 5:43 tempo. Ganska skön runda som även om den blir lite fram och tillbaka och flaxande för att få ihop km så är det bra variation på grus, spår och asfalt.

Lätt känning i båda knäna men inget allvarligare.

speedy83
2018-10-24, 10:32
Var idag hos sjukgymnast med min hälsena (och löparknä) och efter att genomgått tester och bedömning i över en timme har jag nu fått några grundliga övningar att börja med.

Kontentan var att jag har en retning i nedre yttre fästet av hälsenan men överlag fick jag gott betyg kring hur jag hanterat det även om det nu inte släppt helt.

Fokus blir att hitta kontakten i vissa omkringliggande muskler som inte jobbar som de ska samt bli lite starkare i vaderna samt mage/bål men i övrigt kan jag fortsätta som jag gjort med lugn löpning i rimlig distans.

Återbesök om 2 veckor.

speedy83
2018-10-25, 07:01
24/10

Lite backintervaller på kvällskvisten, körde lätt uppjogg ca: 1km till lokala slalombacken och gjorde där 3 löp upp till 75% av backen och sedan gång nedför och kort ståvila mellan.

Avslutade sedan med ca 3 km i 5:25 tempo. Skön luft ute nu!

speedy83
2018-10-26, 20:37
Sprang från mitt kontor till sambons efter jobbet idag. Tyvärr var min ryggsäck lite väl tung men fick funka. Efter ca 1km i 5:38 tempo blev det 6 km i 5:08 tempo. Körde i ett par freedom ISO vilka har 4mm dropp.

Lite ovanligt och man känner mer i vader men bra tempo med lite lättare skor helt klart!

Letar nu efter trailskor till ruskvädret kommer och för att försöka få in mer skogslöpning.

Rahf
2018-10-26, 21:44
Ifall det är intressant har XXL just nu rea på Salomon Fellraiser (500kr). Men då är det verkligen terränglöpning som gäller, och asfalt eller grusväg är i princip uteslutet. Det är väldigt grov sula.

speedy83
2018-10-28, 22:21
Ifall det är intressant har XXL just nu rea på Salomon Fellraiser (500kr). Men då är det verkligen terränglöpning som gäller, och asfalt eller grusväg är i princip uteslutet. Det är väldigt grov sula.

Tack, ska kika på det!

Blev ett pass ikväll med för att avsluta veckan. Hade redan kört en större volym än veckorna innan så ville inte öka för mycket i ett steg då blev 4,3 km 5:40 i snitt, körde två första km långsammare och sista två något snabbare. Körde även detta pass i skor med 4mm dropp.

En kul grej är att jag blir mycket blötare om tårna på högerfoten, måste ha något skumt steg som gör det, får även mer känning i vaden och ljumsken på vänster sida har jag märkt särskilt i dessa skor med lägre dropp.

Hoppas kunna vänja in mig med dem.

speedy83
2018-10-29, 22:42
Startade veckan med 7 km 5:56 tempo. Blåste järnet och regnade så var väl inte helmysigt men bara bita ihop.
Fredagens och gårdagens pass med lågdrop skor känns lite idag, framförallt på vänster sida där det är stelt.

Nu vila till onsdag kväll tror jag då vi siktar på lite backe.

speedy83
2018-10-31, 10:01
Efter en för mig väldigt bra vecka med löpning med mer mängd än på ett tag men ändå inte extremt mycket mer kan jag konstatera att min hälsena känns bättre än på väldigt länge vilket är glädjande!

Jag kan dock konstatera att efter passet i måndags har mitt löparknä kommit tillbaka med bravur!

Trist som skit men får försöka fixa det, sprang en runda som jag tidigare inte gjort på länge och den har en del lutande cykelväg som jag misstänker är anledningen till att det kom tillbaka, har haft svaga känningar sedan Lidingöloppet men inte haft några direkt problem men nu gör det alltså ganska märkbart ont i vardagen även två dagar sen förra passet.

Kan även vara att det som vanligt blev liite mycket på för kort tid med 18-19 km mellan fre-mån allt på asfalt. Verkar vara otroligt känslig för löpning minst sagt!

speedy83
2018-11-01, 22:35
Fortfarande ont i knät så blir fortsatt vila tyvärr.

Har dock skaffat ett par trail/vinterskor blev ett par Perregrine 7 ICE. Trots lägre dropp än tänkt, fick ett väldigt bra pris och de kändes sköna. Blir att testa framöver!

speedy83
2018-11-05, 08:29
Efter att en vecka senare fortfarande dras med smärta i knä (löparknä) även vid vardagsaktiviteter har jag nog kommit till insikt att jag måste göra en total makeover av mig själv.

JAg har ju trotsat och rehabat alla mina skador senaste året men de envisas ju med att komma tillbaka så fort jag i stort sett går över 20 km/v i volym vilket i stort sett inte ska kunna vara möjligt enligt alla man pratar/läser om. Har flera bekanta som utan att aldrig varit aktiva i stort sett nu som 40+ har börjat springa och har högre volym än mig utan minsta problem.

Detta har fått mig att inse att det är något diamentralt fel i min kropp och efter att ha undersökt en del så pratas det lite om att "kvalificera" sig till löpning och det är nog precis det jag behöver göra. Jag har ju haft fokus på att ha ok teknik och öka kadens osv lite vilket ofta anges som bra universallösningar men utan någon jätteframgång.

Kommer därför nu att försöka släppa löpningen lite i praktiken (jäääkligt svårt och tråkigt!! underbara löpardagar denna årstiden) till förmån för att verkligen börja från noll med att gå igenom kroppen och hitta vad det är som kan orsaka alla problem samt fokusera på styrka och stabilitet i kroppen.

Nu blir det en vecka med lite resor och sparsamt med träning oavsett men ska försöka föra in min rehab här för att på något sätt hålla fokus på det :)

speedy83
2018-11-09, 12:09
blev lite lätt styrkepass idag för att försöka komma igång.

Rumänska mark
3 set

chins
1x5
1x4

Tåhäv:
2x20 KB vikt:?

KB swing
2x12 16 kg

enbenslyft på hög pall
2x10

Core träning

Har även fått liet bakgrund till varför jag möjligen är så skadedrabbad, dels har det nog att göra med att jag har väldigt höga fotvalv och supinerar, på mitt mest utsatta ben supinerar jag kraftigt. Jag har lider också av anterior pelvis tilt vilket bidrar till mer stress på utsatta delar som knä osv. Detta tillsammans med dålig aktivering i de djupa coremusklerna är troligen en stor anledning till min problematik.

Så nu är det fokus på aktivering av inre core och styrka för rumpa och hamstring samt strech av höftböjare och framsida lår. Detta tillsammans med ökad styrka för vader gör förhoppningsvis en stor skillnad framöver.

Fokus är också mycket på enbensövningar vilket är precis det man egentligen gör när man springer för att bli bättre på stabilisering. Därmed split squat och Bulgarian split squats framöver.

speedy83
2018-11-13, 08:13
Kämpar på med min rehab och det blev igår stretch av höftböjare och rumpa samt knipövningar, deadbug för bål och triggerbehandling av underben/smalben och fotstyrka.

Planen är nu att försöka avhjälpa bäckentilten och en del triggerpunkter i underben för att förbättra rörlighet i fotleder vilket förhoppningsvis ska förbättrea mitt steg samt göra fötterna starkare.

Planen är att när jag fått lite rutin på detta och akuta smärtan är över börja med 20 min löpning enligt MAF principen dvs lågpulsträning och sakta trappa upp detta under ett par månader och under tiden även försöka rotera in lite lågdrop ordentligt.

speedy83
2018-11-14, 22:31
Blev ett gym pass ikväll med fokus på "rehab".

Rumänska mark:
3*10

Mark:
2*5

Golbet squat:
2*8 + 1 min djup stretch med vikt i botten

Rodd KB:
2*12

Tåhäv:
2*20

Chins:
1*5

3 min barfota (strumplästen) löpning på löpbandet.

Ingen fokus på vikt utan endast att få aktivitet och teknik.

Rahf
2018-11-14, 23:14
Du har svar på Jogg :D

speedy83
2018-11-17, 19:01
Du har svar på Jogg :D

Såg det...så det var du alltså, var inte helt säker 😆 tack!

Testade mina nya vinter/trailskor idag samt test av knä. Blev 20 min riktig trail vilket var riktigt kul och skönt att få springa lite. Kändes ok i knä men det vänstra bråkar en del efter och höger känns ju alltid lite.

Har även gått lite med skorna för att vänja fötterna vid lägre dropp (4mm) i dessa. Lite kul att de känns som att hälen är lägre än framfoten i dessa i skillnad till "vanliga"

Fortsätter med massa rehab och hoppas kunna ta ett liknande pass under veckan förutsatt att knäna inte blir sämre än i nuläget.

speedy83
2018-11-18, 22:29
Rehabar vidare med övningar som:
Deadbugg
Musslan
Höftlyft
Neostretch av höftböjare och rumpa

Blev även lite andningsövningar för att få in djupandning.

speedy83
2018-11-21, 21:53
Rehab ikväll igen:
Musslan
Neostretch för rumpa och höftböjare
Tåhäv

speedy83
2018-11-26, 07:37
Då har man dragit på sig något skräpvirus som härjat i familjen några veckor..småförkyld, halsont och allmänt hängig resulterade det i. Hoppas det inte ska bli alltför långdraget!

Sjukgymnast inbokad under förmiddagen igen. Ska bli intressant och se vad hon säger.

speedy83
2018-11-26, 22:27
Sjukgymnast idag igen och hittade lite tänkbara felkällor som bidrar till löparknä och det är dels en stelhet runt knäleden och en vridning av skenbenet som gör att knä och fot "linar" fel och troligen bidrar till överbelastning kring knät. Nu är det därför att sitta och göra mängder med små vridningar av foten med hjälp av underbenet för att försöka råda bot. Det och tåhäv, rumpövningar och lååångsama knäböj till stol gäller.

Blir jag bara frisk blir det lite gym framöver med mark och annat skoj!

Vik hädan sjukdom!!!!

speedy83
2018-12-02, 22:33
Maler på med rehab med envis sjukdom som hänger i, börjar bli lite bättre men fortfarande rusande puls och hosta.

Blir en del bulgariska split squat och musslan samt deadbugg tillsammans med lite vridningar av min fot för att försöka förbättra vinkeln mellan fot och knä i höger ben.

speedy83
2018-12-05, 21:20
Är på tjänsteresa och slängde med träningskläder så fick till ett löppass!

3.1km i typ 7.25 tempo kände av att förkylningen sitter kvar i kroppen men inget från knät i varje fall!

speedy83
2018-12-06, 22:27
Blev 3,2 km idag i 6:34-tempo hem från hyrbilsfirman vilket passade bra. Försöker köra lågpuls och låg väl nu kring 151.

944RS
2018-12-07, 05:37
Kul det där att pulsen skiljer sig så mycket åt från individ till individ.
För mig med en helt andra pulszoner så hade 150 räknats som ganska högt :)

speedy83
2018-12-07, 09:47
Kul det där att pulsen skiljer sig så mycket åt från individ till individ.
För mig med en helt andra pulszoner så hade 150 räknats som ganska högt :)

Absolut, väldigt intressant det där. Sen är det en liiiten sanning med modifikation, egenligen skulle jag, för att kvala in som riktig lågpulsträning ligga mer åt 145 i puls skulle jag säga. Nu har jag dock lite sviter av förkylning som inte ger med sig så jag tror nog att "samma pass" helt frisk skulle ligga kring den nivån.

När jag kör mina vanliga pass som jag kört innan på träning har jag legat mer kring 165-170 i snitt och korta stunder på närmare 180. Har ju fått mycket skador på detta så känner att nu ska jag börja från 0 och springa sakta med lågpuls till jag får ordning på allt och samtidigt bygga en stabilare grund.

speedy83
2018-12-10, 08:13
Kraftig återkomst av förkylning igen...sjukt tröttsamt har känt mig i stort sett frisk onsdag/torsdag förra veckan förutom förhöjd vilopuls. I går smällde det dock till ordentligt och jag är riktig krasslig igen. Riktigt tråkigt att behöva dras med detta, är väl 3 veckan nu minst jag går in i...

speedy83
2019-01-10, 08:14
Då så här en månad senare så kan jag väl sammanfatta dessa veckor som att förkylningen höll i sig till strax efter jul så ingen träning under den tiden dock en underbar rekreation hos min sambos föräldrar i Luleå under jul vilket är HELT fantastiskt, älskar Norrbotten!

Knäproblemen håller fortsatt i sig en del och är långt ifrån helt bra i löparknät från oktober vilket är störande då sist jag fick det (för ett år sedan) gick det över på några veckor och besvärade mig inte alls sedan förrens det smällde till i oktober som sagt.

Nu har jag en konstig åkomma där jag inte kan höra höftlyft som ofta rekommenderas i rehabsyfte utan att få ont, känner hur någon "sena"glider över något utsprång på utsidan och börjar genast göra ont. Ska ta detta med Sjukgym. nästa besök!

Har sedan 1/1 dock börjat med Runstreak så är inne på min 9 dag, gör dessa som så att jag springer 20 min om dagen och enligt maffetone princip dvs snittpuls på 140 vilket medför LÅGT tempo men små förbättringar syns redan efter dessa dagar dock. Första dagarna fick jag gå ganska mycket men har under två senaste passen kunnat "jogga" hela vägen och ändå hamnat på 135-139 i snitt, tempot var ju dock igår typ 7:30 :)

Det roliga är att nu känns det tempot precis lika snabbt som när jag i höstas sprang i 6-tempo hehe så lider faktiskt inte nämnvärt. Har ju varit intresserad av att testa detta en längre tid för att bygga en solid grund och tyckte det passade perfekt nu både i avseende att komma tillbaka från sjukdom/uppehåll men även från skada för att eliminera risken att börja springa för långt/snabbt för tidigt. Nu styrs passen alltså helt emot puls och så nära 20 min som möjligt.

Ska köra så här januari ut i varje fall sedan får vi se, känns knät och annat bra ska jag då lägga börja med att lägga in ett pass i veckan på kanske 30 min och sedan takta upp till två och sedan tre osv. Därefter ska jag sedan om allt går bra börja öka farten lite på ett av passen och göra samma procedur där.

Det är en väldigt långsiktigt process jag har lagt upp för mig här men mitt mål är att kunna springa skadefri och tror att en bra grund kommer jag ha nytta av den dagen jag eventuellt bestämmer mig för att vilja få lite fart och då lägga in tröskel och intervaller förhoppningsvis och med lite tur slå min förra tid på LL i höst :)

Ska även börja få in lite mer styrka någon dag i veckan i varje fall med fokus på rygg och ben (rumpa).

Så avstämning från mig klar tror jag...en annan sak dock, köpte mig ju ett par Peregrine ICE och måste säga att de funkat bra de dagar det varit lite småfruset på asfalten och även i regn.

Använder också denna relativt sparsamma löpning som ett sätt att införa skor med lägre drop (4mm). Blir ganska skonsamt tror jag även om jag försöker växla med mina "vanliga" ibland när det inte är för blött/halt men inbillar mig att knät av någon anledning tycker sämre om det även om jag själv tycker jag springer ungefär likadant :)

speedy83
2019-01-11, 09:45
Igår blev det dag #10 på streaken, pulsen var högre vilket var lite störande så misstänker väl att jag har en infektion på gång igen, har ju faktiskt fått vara frisk i nästan 14 dagar nu efter min 7 veckors förkylning :)

Körde också lite KB Swing och lätta mark igår på jobbet då vi fått ett litet mini mini gym på ett av våra kontor på min begäran. Tyvärr är jag sällan där :(

speedy83
2019-01-14, 07:49
Fortsätter kämpa på med min Runstrerak och gjorde dag 13 igår. Pulsen blev av någon anledning högre än dagen innan så sista biten struntade jag i det och körde på ändå. Fick 147 i snittpuls med en snittempo på 7:37. Dagen innan hade jag på ganska exakt samma tempo snittpuls på 139 vill jag minnas...störande!

Jag har egentligen som sagt inga problem med att springa i detta makalöst långsamma tempo utan det mest jobbiga är när inte ens det går :) att behöva lägga in gångpauser när man ligger kring 8 min tempo är surt som röven rent ut sagt. Men bara att bita ihop, inom några veckor bör jag se lite förbättring onekligen!

Det bästa är ju dock att jag ändå inte får såå ont i knät utan faktiskt kan springa 20-25 min varje dag helt fantastiskt och om det då innebär att jag får ta lite gångpauser en period nu så får det vara så :) på sikt ska jag bli Ultra!

speedy83
2019-01-15, 09:01
Körde min löpning igår och som ett brev på posten så är det ju inte knät som krånglar utan prisa gud nu kom hälsenan från ingenstans igen!!!

Begriper fan inte vad det är med min kropp ok fine att jag nu sprungit varje dag i 14 dagar men det rör sig alltså om 20 min i 7:40-8-tempo!

Har "tvingats" till att ha lågdrop senaste veckan pga vädret vilket inte var tanken och det kanske sliter lite hårdare på dem men ändå är ju typ promenadfart vi snackar om...min kropp är satans jävlar fullkomligt värdelös!!!

Pissless minst sagt just nu! ikväll ska jag testa ett riktigt kortpass (1,6km) vilket är minsta tänkbara för att få behålla sin streak och sedan köra i mina andra skor men den känns sådär härligt äcklig som den gjort i övrigt senaste 7-8 månaderna. Men nu sen i typ oktober har jag inte känt av den alls......

men jaja så lång var den glädjen.

MackeJuve
2019-01-15, 09:29
Tråkigt att höra! Ligger du i med rehaben?

speedy83
2019-01-15, 09:45
Tråkigt att höra! Ligger du i med rehaben?

Jag har småslarvat med den lite över jul men försöker få till ett par gånger i veckan nu i varje fall. Innan jul var jag lite mer frekvent dock.

Men börjar mer och mer inse att något är ju inte rätt i mitt ben/fot/höft och det verkar inte som att nuvarande SG klurat ut det.

Funderar lite på om det ändå inte kan vara värt att besöka någon erkänd löparkunnig person som får kika, typ Zillén eller kroppsdetektiverna kanske. Dyrt och bökigt att ta sig till Stockholm men kan det hjälpa så är det ju värt det!

speedy83
2019-01-16, 09:10
Blev ett riktigt minimipass igår med 1,7 km löpning i 8-tempo men hälsenan kändes relativt ok i varje fall och var inte sämre efter eller idag. Körde också med mina väldämpade skor med lite högre drop för att spara vader/hälsenor lite. Blir samma recept idag.

speedy83
2019-01-21, 08:23
Kämpar på i vått och torrt (snö och regn, halka och sol). Håller i min RS än men nu verkar det tyvärr gå mot sitt slut, fick ordentlig känning i hälen igår igen och nu känns det även i vardagen.

Tror jag nu lyckats härleda mitt problem med hälsenan till en punkt på utsida häl, troligen en slemsäck som bråkar. Det känns tydligt från den numera och förklarar även att jag hade ont i hälsenan innan när jag tex körde bil. Exakt den punkt som ligger emot golvet när man gasar...

Ska höra lite hur jag behandlar denna men är det vila som är rådet så kommer jag avbryta min runstreak och istället köra cykel denna tid dvs jag bryter "run" men behåller någon form av aktivitetsstreak i varje fall. Hjälper ju inte löpningen men det är ju bättre än att ligga på soffan tänker jag.