handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på program/mall av Greg Nuckols.


Microaggression
2018-01-07, 19:32
God afton!

Jag är ute efter ett ganska simpelt träningsupplägg som man kan följa ett bra tag framöver. Hittade ett program eller snarare en mall gjord av Greg Nuckols, som såg roligt ut.
Vet att det finns många väldigt erfarna, grova och starka individer som hänger här, så jag skulle gärna vilja ha era synpunkter på exemplet jag hittade. Något som kan fungera fint för massa och styrka på längre sikt?

Länk till programmet/mallen: https://www.reddit.com/r/Fitness/comments/2veq5l/why_powerlifters_should_train_more_like/

Jag tycker dock fyra veckor är lite kort, så jag vill lägga in en femte vecka med 12rm och 10 reps på efterföljande set. Det borde väl inget sabotera?
En cycel skulle då se ut så här:

Huvudlyft (Böj, Bänk, Mark och Press)
Week 1: Work up to a 12rm, then 2-4x10 with the same weight
Week 2: Work up to a 10rm, then 2-4x8 with the same weight
Week 3: Work up to an 8rm, then 2-4x6 with the same weight
Week 4: Work up to a 6rm, then 2-4x4-5 with the same weight
Week 5: Work up to a 3rm with no dropbacks (low volume "deload" week)
Week 6: Start over and try to beat your rep maxes from last month

Variant (Frontböj, Smalbänk, Rumänsk mark och Sittande press)
Week 1: 70% for as many reps as possible in 6 minutes
Week 2: 70% for as many reps as possible in 8 minutes (trying to maintain the same pace)
Week 3: 70% for as many reps as possible in 10 minutes (trying to maintain the same pace)
Week 4: 70% for as many reps as possible in 12 minutes (trying to maintain the same pace)
Week 5: 70%, 1/2 the total reps of week 4 in 12 minutes
Week 6: Start over a bit heavier.

Tack på förhand!

ceejay
2018-01-07, 19:42
Skulle h elt klart funka. Vill du lägga till fler veckor kör på.

Microaggression
2018-01-08, 21:25
Skulle h elt klart funka. Vill du lägga till fler veckor kör på.

Sjyst, tack för det :)

Bara för det så hittade jag en annan typ av upplägg av Eric Helms (men ändå liiiite liknande).

Skulle du ha lust att ögna igenom det och se ifall det med skulle tänkas fungera?
Är det en slantsingling som gäller eller har något av uppläggen fördelar gentemot det andra?

Ett exempel ser ut så här, det är någon typ av vågformad periodisering.
Antal set efter tycke och smak!

Vecka Vikt Reps
...1... 110 ...8...
...2... 115 ...7...
...3... 120 ...6...
...4... 125 ...5...
...5... 110 ...5... (deload)
...6... 115 ...8... (start over with a slightly higher weight and repeat the cycle)

Varianten av huvudlyften skulle man sedan köra enl. liknande modell. Fast börja med 12 reps. Och då istället sänka med 2 varje vecka.

ceejay
2018-01-08, 21:26
Det är ett sätt som skulle funka också, allt beror på hur man implementerar det i träningen, hur volymen blir och hur frekvensen blir per muskelgrupp.

Microaggression
2018-01-10, 22:41
Det är ett sätt som skulle funka också, allt beror på hur man implementerar det i träningen, hur volymen blir och hur frekvensen blir per muskelgrupp.

Stort tack, jag ska ta och köra Greg's exempel året ut nu. Fick faktiskt kontakt med honom via mejl. Trodde aldrig han skulle svara men det var ju faktiskt en hyvens snubbe!

ceejay
2018-01-10, 22:42
Han är en trevlig prick. :)