handdator

Visa fullständig version : Fattar inte det här med protein direkt efter träning


Danomax
2018-01-06, 14:13
Det tar väl ungefär 24 timmar för all näring att passera genom mag/tarmsystemet och kroppen tar väl upp all näring den behöver därifrån, hela tiden?

Finns det folk som tror att kroppen bara tar upp näring från magsäcken?

Är det en vandringsmyt som vanlig eller vad handlar det om?

Själv har jag en teori att det handlar om att proteintillverkarna vill att man ska göra reklam för deras märken ute på gymmen och då passar det ju bra för dom om man tar proteinet i omedelbar anslutning till träningen.

Kan någon förklara?

Sverker
2018-01-06, 14:15
Det tar ca 15 minuter för glukos och aminosyror att passera från munnen, genom övre tunntarmen till blodet.
Vassleprotein är lite långsammare så räkna med 15 - 20 minuter innan koncentrationen av aminosyror stiger i blodet.

Danomax
2018-01-06, 14:18
Det tar ca 15 minuter för glukos och aminosyror att passera från munnen, genom övre tunntarmen till blodet.
Vassleprotein är lite långsammare så räkna med 15 - 20 minuter innan koncentrationen av aminosyror stiger i blodet.
Jag fattar inte ditt svar, kan du förklara lite mer pedagogiskt vad det betyder rent praktiskt och hur det anknyter till min fråga?

Tar inte kroppen rätt på det protein som jag tog för 12 timmar sedan om det inte redan är använt, tex i tjocktarmen?

King Grub
2018-01-06, 14:27
Det är snabba ökningar av aminosyranivåerna i blodet som stimulerar muskeluppbyggnaden, inte långsamt upptag från tarmen över dygnet.

Sverker
2018-01-06, 15:59
Jag fattar inte ditt svar, kan du förklara lite mer pedagogiskt vad det betyder rent praktiskt och hur det anknyter till min fråga?

Tar inte kroppen rätt på det protein som jag tog för 12 timmar sedan om det inte redan är använt, tex i tjocktarmen?

Rent praktiskt betyder det att du tränat och magsäcken är relativt tom. Finns inget som fett som bromsar tömningen från magsäcken ned i tarmarna.
Blodflödet till musklerna står öppna och muskelarbetet har öppnat näringsfönstret i musklerna som du har någon eller några timmar efter träningen.

Du sparkar in öppna dörrar och det är läge att börja äta. En proteindrink har låg viskositet får nedre magsäcken att snabbt öppna sig. Enzymerna i tolvfingertarmen kastar sig över vassleproteinet och spjälkar det lätt till korta peptider och fria aminosyror.
Den snabba ökningen av fria aminosyror i blodet minuterna efteråt kickar igång proteinsyntesen i de tränade musklerna med en rejäl hästspark.
Insulinkänsligheten är förhöjd och det är dumt att inte utnyttja tillfället och med proteinet ta maltodextrin eller vitt bröd för att styra glukos till musklerna och bygga muskelglykogen till nästa träningspass.

Absalom^
2018-01-06, 16:12
Det är snabba ökningar av aminosyranivåerna i blodet som stimulerar muskeluppbyggnaden, inte långsamt upptag från tarmen över dygnet.

Anser du att det är värt att skapa 5-6 aminosyrepulser med bcaa/eaa under dagen a la Bartoll?

Filipb
2018-01-06, 16:17
Anser du att det är värt att skapa 5-6 aminosyrepulser med bcaa/eaa under dagen a la Bartoll?

I vilket syfte? Är det det enda du ska konsumera under dagen?

StarkaUlf
2018-01-06, 16:21
Anser du att det är värt att skapa 5-6 aminosyrepulser med bcaa/eaa under dagen a la Bartoll?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=217926

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7214886&postcount=5

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7757112&postcount=126

KOLOTROLLET
2018-01-07, 01:46
Det är snabba ökningar av aminosyranivåerna i blodet som stimulerar muskeluppbyggnaden, inte långsamt upptag från tarmen över dygnet.

Är BCAA/EAA tillräckligt för att uppnå snabba aminosyranivåer i blodet (och därav stimulera muskeluppbyggnaden)?

Tack :)

ApexProcyon
2018-01-07, 01:53
Är BCAA/EAA tillräckligt för att uppnå snabba aminosyranivåer i blodet (och därav stimulera muskeluppbyggnaden)?

Tack :)

BCAA är otillräckligt, EAA är tillräckligt.

DerImperator
2018-01-07, 10:37
Rent praktiskt betyder det att du tränat och magsäcken är relativt tom. Finns inget som fett som bromsar tömningen från magsäcken ned i tarmarna.
Blodflödet till musklerna står öppna och muskelarbetet har öppnat näringsfönstret i musklerna som du har någon eller några timmar efter träningen.

Du sparkar in öppna dörrar och det är läge att börja äta. En proteindrink har låg viskositet får nedre magsäcken att snabbt öppna sig. Enzymerna i tolvfingertarmen kastar sig över vassleproteinet och spjälkar det lätt till korta peptider och fria aminosyror.
Den snabba ökningen av fria aminosyror i blodet minuterna efteråt kickar igång proteinsyntesen i de tränade musklerna med en rejäl hästspark.
Insulinkänsligheten är förhöjd och det är dumt att inte utnyttja tillfället och med proteinet ta maltodextrin eller vitt bröd för att styra glukos till musklerna och bygga muskelglykogen till nästa träningspass.

En av de bästa kommentarerna på forumet på väldigt länge. Riktigt pedagogiskt. Tackar för den. Det enda jag skulle vilja se är studier på hur vassleupptaget och glykogeninlagrigen förändras/försämras om man intar kanske inte de snabbaste kolhydraterna tillsammans med vassleshaken. Jag är ju rätt hungrig efter passet och kanske äter en portion gröt eller någon grovbrödsmacka direkt efter shaken. Vasslen borde väl till de mesta redan vara ute ur magsäcken efter 15-30 minuter, så om man väntar så länge?

Wipflash
2018-01-07, 10:46
Det tar ca 15 minuter för glukos och aminosyror att passera från munnen, genom övre tunntarmen till blodet.
Vassleprotein är lite långsammare så räkna med 15 - 20 minuter innan koncentrationen av aminosyror stiger i blodet.
Är det fortfarande "opti" att ta yttligare en måltid 1 timme efter vasslet som tas direkt efter träning eller räcker det med att vänta 30 min? Tränar fastande.

Anders The Peak
2018-01-07, 12:37
Är det fortfarande "opti" att ta yttligare en måltid 1 timme efter vasslet som tas direkt efter träning eller räcker det med att vänta 30 min? Tränar fastande.

Vad menar du med att du tränar fastande ?

Fortfarande är det stimulit som bestämmer resultatet av din träning...

Danomax
2018-01-07, 13:31
Finns det några studier som visar att tidpunkten för proteinintaget förbättrar träningsresultatet?
Med hur många procent i så fall?
Jag brukar ta en kopp kaffe efter träningen. :D

Absalom^
2018-01-07, 13:43
I vilket syfte?

Ptja, för att stimulera proteinsyntesen. Nu har jag hyfsat konstanta nivåer aminosyror under hela dygnet. Den förhöjda proteinsyntesen ifrån gymmet har ständig tillgång till aminosyror, men jag stimulerar den inte ytterligare med pulser. Jag undrar om man växer snabbare av att pulsa, om man ser till helheten.


Är det det enda du ska konsumera under dagen?

Det hade varit bekvämt om det räckt (Man får väl smyga in några drinkar med fibrer, kolhydrater, fett, mikronutrienter osv). Annars tänker jag mig 1-2 vanliga mål med pulser där emellan.

Nu äter jag tre mål mat med shakes av vassle, havremjöl och olivolja emellan. Och kasein innan sovdags.

Absalom^
2018-01-07, 13:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=217926

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7214886&postcount=5

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7757112&postcount=126

Tackar! Jag tolkar det som att pulser funkar, det visste jag, men ser inte om det är värt att använda sig av därför. Jag har inte så bra koll, men jag tror inte Grub pulsar själv. Eller?

Anders The Peak
2018-01-07, 13:51
Finns det några studier som visar att tidpunkten för proteinintaget förbättrar träningsresultatet?
Med hur många procent i så fall?
Jag brukar ta en kopp kaffe efter träningen. :D

Länk (http://suppversity.blogspot.se/2014/08/protein-timing-does-matter-yet-only-in.html)

Bruce Banner
2018-01-07, 13:55
Finns det några studier som visar att tidpunkten för proteinintaget förbättrar träningsresultatet?
Med hur många procent i så fall?
Jag brukar ta en kopp kaffe efter träningen. :D
Nej, någon direkt koppling till träningsresultatet finns det inte mig veterligen.

Det man studerar är kopplat till muskelproteinsyntesen och hur det maximeras som får anses vara en bra markör för hur effektivt intaget av föda är för att stimulera kroppen att bygga mer muskler som svar på träningen.

Och ja, efter träningen är man extra mottaglig, det vet man. Men man har inte (vad jag kommer ihåg) kommit fram till det exakta "fönstret" annat än att det antagligen inte är skitnoga med den exakta tajmingen. Är man noga tar med en proteindrink direkt efter träningen och sen ett mål proteinrik mat 1-2 t efter drinken. Då borde man vara ganska nära målet.

MVH
/Bruce

DerImperator
2018-01-07, 13:59
Nej, någon direkt koppling till träningsresultatet finns det inte mig veterligen.

Det man studerar är kopplat till muskelproteinsyntesen och hur det maximeras som får anses vara en bra markör för hur effektivt intaget av föda är för att stimulera kroppen att bygga mer muskler som svar på träningen.

Och ja, efter träningen är man extra mottaglig, det vet man. Men man har inte (vad jag kommer ihåg) kommit fram till det exakta "fönstret" annat än att det antagligen inte är skitnoga med den exakta tajmingen. Är man noga tar med en proteindrink direkt efter träningen och sen ett mål proteinrik mat 1-2 t efter drinken. Då borde man vara ganska nära målet.

MVH
/Bruce


För att vara helt opti bör man då inte vänta i alla fall minst 3 timmar efter shaken innan man intar mer näring för att på så sätt få två syntestoppar än en enda, då man har sett att en vassleshake på 20-40g håller aminosyronivåerna förhöjda 3-4 timmar och de måste komma ner igen för att man ska kunna stimulera syntesen än en gång?

Anders The Peak
2018-01-07, 14:03
För att vara helt opti bör man då inte vänta i alla fall minst 3 timmar efter shaken innan man intar mer näring för att på så sätt få två syntestoppar än en enda, då man har sett att en vassleshake på 20-40g håller aminosyronivåerna förhöjda 3-4 timmar och de måste komma ner igen för att man ska kunna stimulera syntesen än en gång?

Blanda inte ihop MPS med muskelttillväxt. (http://suppversity.blogspot.se/2014/02/study-confirms-acute-post-exercise.html)

Utan det kan finnas ett samband och det gör det men inte så tydligt som kosttillskottföretagen säger. (http://suppversity.blogspot.se/2016/06/important-insights-into-muscle-growth.html)

Bruce Banner
2018-01-07, 14:14
Utan att gå igenom de studier och grafer bl.a. King Grub postat så låter 3-4 timmar lite väl långt, det är nog ganska stor skillnad på 20 vs 40 gram. Men här får nog experterna dividera vidare.

MVH
/Bruce

King Grub
2018-01-07, 14:18
För att vara helt opti bör man då inte vänta i alla fall minst 3 timmar efter shaken innan man intar mer näring för att på så sätt få två syntestoppar än en enda, då man har sett att en vassleshake på 20-40g håller aminosyronivåerna förhöjda 3-4 timmar och de måste komma ner igen för att man ska kunna stimulera syntesen än en gång?

Efter träning kan man tillföra aminosyror två gånger med en timmes mellansrum och få maximalt anabolt gensvar på båda.

Filipb
2018-01-07, 14:21
Ptja, för att stimulera proteinsyntesen. Nu har jag hyfsat konstanta nivåer aminosyror under hela dygnet. Den förhöjda proteinsyntesen ifrån gymmet har ständig tillgång till aminosyror, men jag stimulerar den inte ytterligare med pulser. Jag undrar om man växer snabbare av att pulsa, om man ser till helheten.

Du kan nog inte förvänta dig en praktisk skillnad sett ett par år fram i tiden om du äter tillräckligt med protein utöver dagen, fördelat på 3-6 måltider.
Ponera att du äter 4x50 g protein per dag, så blir det väldigt svårt för dig att veta när MPS "lagt ned" efter måltiden, beroende på proteintyp, och övrig sammansättning i kosten (fibrer och fett)

Det hade varit bekvämt om det räckt (Man får väl smyga in några drinkar med fibrer, kolhydrater, fett, mikronutrienter osv). Annars tänker jag mig 1-2 vanliga mål med pulser där emellan.

Nu äter jag tre mål mat med shakes av vassle, havremjöl och olivolja emellan. Och kasein innan sovdags.

Om du skulle föredra att käka två gånger om dagen (och då får i dig tillräckligt med mikronutrienter de måltiderna) kanske det skulle vara fördelaktigt med exempelvis 2 vassleshakes som mellanmål.
Jag skulle påstå att det kan vara svårt att komplettera en bra kost med shakes, såvida du inte kör smoothies med ex olika grönsaker.

DerImperator
2018-01-07, 14:38
Efter träning kan man tillföra aminosyror två gånger med en timmes mellansrum och få maximalt anabolt gensvar på båda.

Okej! Tack för den nya informationen. Finns det någon kolo-tråd eller studiesida om det? Det går ju lite tvärt emot det vedertagna här på forumet om jämna vassleprotein-bolusdoser var 3-4 timme.

King Grub
2018-01-07, 14:58
Det är ingen nyhet utan har varit känt i 15 år och jag har skrivit om det massor av gånger.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12618575/ t ex.

Wipflash
2018-01-07, 15:55
Vad menar du med att du tränar fastande ?

Fortfarande är det stimulit som bestämmer resultatet av din träning...
Innan frukost, den allmänna definition av fasta är väl när magsäcken är tömd.

Danomax
2018-01-07, 16:30
En av slutsatserna som jag har dragit av alla föreläsningar om molekylärbiologi och epigenetik, som jag har lyssnat på, är att kroppen anpassar sig till det man gör och att man inte behöver anpassa sitt beteende efter hur kroppen normalt beter sig.
Synpunkter på det?

Anders The Peak
2018-01-07, 17:12
En av slutsatserna som jag har dragit av alla föreläsningar om molekylärbiologi och epigenetik, som jag har lyssnat på, är att kroppen anpassar sig till det man gör och att man inte behöver anpassa sitt beteende efter hur kroppen normalt beter sig.
Synpunkter på det?

Frågor som troligen kan ha betydelse är vad händer med epigenetiken när du bombar kroppen med EAA/högt intag av protein över tid och förändrar kostsammansättningen radikalt mot vad det har sett ut under evolutionen.

Danomax
2018-01-07, 20:53
Länk (http://suppversity.blogspot.se/2014/08/protein-timing-does-matter-yet-only-in.html)

Tack, har du läst referenserna i slutet på den bloggposten, så att du vet att författaren har tolkat resultaten rätt och gör en riktig slutsats i sina påståenden?