handdator

Visa fullständig version : Hur mycke pengar sparar ni per år?


Starke75an
2018-01-03, 20:31
Hur mycke pengar sparar ni undan per år? I fonder, aktier och liknande.

I sparande räknar jag även in amortering på bostad.

ceejay
2018-01-03, 20:34
Bytt jobb så vetifan. Men jag kanske kan få undan 10k per månad detta år i snitt. Får se om jag lyckas.

Bob90
2018-01-03, 20:38
Tidigare när jag bodde hemma hos pärona sparade jag allt som inte gick åt att leva och till mat/hyra. Nu som student med därtill eget boende blir det inte mycket. Har inga i fonder/aktier.
Dock har jag "bosparande" som uppgår till en helt okej summa, dock under 100k. När min ekonomi stabiliserats (märker fortfarande inköp jag måste göra, framförallt till boendet eller garderoben) planerar jag på att försöka spara undan typ 500 kr i månaden för oförutsägbara utgifter, 500 kr i månaden till bosparandet och så mycket jag kan i amortering. Får se hur mycket marginal jag har dock, kanske får lägga bosparandet på is och fokusera allt på amorteringen istället.

Slartibartfast
2018-01-03, 20:46
ca 60%

ITK
2018-01-03, 20:56
Nästan 1/3 av lönen, vilket jag egentligen tycker är alldeles för mycket, det är nu när man är ung som man ska passa på att leva.

Per månad,
10k stående överföring
3k amortering på huset

ceejay
2018-01-03, 21:00
Nästan 1/3 av lönen, vilket jag egentligen tycker är alldeles för mycket, det är nu när man är ung som man ska passa på att leva.

Per månad,
10k stående överföring
3k amortering på huset

Man får tänka på hur kass pensionen kommer att bli :P

VikG
2018-01-03, 21:03
Mellan 120000-150000 ungefär

Patriarch K
2018-01-03, 21:07
Mellan 150-180k om året brukar det bli!

Diomedea exulans
2018-01-03, 21:11
Ca 5000 per månad.

Minikubik
2018-01-03, 21:15
Nada, har en totalt crashad ekonomi för tillfället

Lipservice
2018-01-03, 21:33
Grund sparet.

Amortering ca 2000:-
Pension ca 1000:-
Aktier/Fond 1000:-

Resten går till buffert konto eller semester konto om pengar finnes över.

shadowfire
2018-01-03, 21:35
Blåser faktiskt allt nu inför ett nytt Everestförsök. Orkar inte spara, överlag känns det galet att ha kapital sparat som man kan spendera då vilken dag som helst så blir man blind/döv/handikappad/död/får cancer/får hjärtfel.

Försöker spara en månadslön dock, åtminstone 50 lax som får vila, men allt annat ska spenderas medan jag kan och vill.

Patriarch K
2018-01-03, 21:46
Blåser faktiskt allt nu inför ett nytt Everestförsök. Orkar inte spara, överlag känns det galet att ha kapital sparat som man kan spendera då vilken dag som helst så blir man blind/döv/handikappad/död/får cancer/får hjärtfel.

Försöker spara en månadslön dock, åtminstone 50 lax som får vila, men allt annat ska spenderas medan jag kan och vill.

Det handlar inte om att hamstra pengar tills man dör. Det handlar om att inte hamna i lyxfällan, där folk helt tappat greppet om pengarnas värde ;)

Alexton
2018-01-03, 21:48
Väldigt ojämn lön.
Detta år så har jag nog lagt undan 60k.
Hoppas på lite uppdrag nästa alternativt patrull / utlandsgrupp vilket skulle innebära 150-200k utan problem.

VikG
2018-01-03, 21:59
Blåser faktiskt allt nu inför ett nytt Everestförsök. Orkar inte spara, överlag känns det galet att ha kapital sparat som man kan spendera då vilken dag som helst så blir man blind/döv/handikappad/död/får cancer/får hjärtfel.

Försöker spara en månadslön dock, åtminstone 50 lax som får vila, men allt annat ska spenderas medan jag kan och vill.
Rätt skönt att ha några hundratusen undanstoppade dock, om man blir sjuk/arbetslös eller något annat oväntat händer

Shqypnia
2018-01-03, 22:08
Jag och min fru försöker spara ena lönen varje månad.

Ett Orm
2018-01-03, 22:09
Väldigt ojämn lön.
Detta år så har jag nog lagt undan 60k.
Hoppas på lite uppdrag nästa alternativt patrull / utlandsgrupp vilket skulle innebära 150-200k utan problem.

Oj, du måste ha riktigt fet lön!


Topic: ca fyra fem i månaden blir kvar.

shadowfire
2018-01-03, 22:20
Det handlar inte om att hamstra pengar tills man dör. Det handlar om att inte hamna i lyxfällan, där folk helt tappat greppet om pengarnas värde ;)

Ja, fast var går gränsen? Var är gränsen mellan att leva och att hamstra?

Rätt skönt att ha några hundratusen undanstoppade dock, om man blir sjuk/arbetslös eller något annat oväntat händer

Jag tänker mer att hamnar jag i en sådan sits så är jag ändå wasted.
Vänd på steken, du vaknar upp i rullstol efter en trafikolycka och har 300 000 kr på sparkontot som du inte kan göra så mycket med mer än att åka på rullstolsresor.

shadowfire
2018-01-03, 22:23
Farsan sparade pengar och satsade på att få leva ett sjukt gott liv som pensionär, hade värsta drömmarna. Han dog 2 dagar efter att han fyllde 65. Fyllde på lördagen och hittade honom död på måndagen. Han hade tänkt köpa hus i spanien, köpa husbil och resa, besöka flera världsdelar etc.

Brorsan dog när han var 40. Diabetes. Hade också drömmar och tänkte att han skulle göra en massa när han blev 50, så han sparade. Han dog innan han kom åt sina egna besparingar.

Alltså det är kanske inte fel att spara, men sparar man mycket så är det ju också för att man chansar på att man kommer leva länge.

Patriarch K
2018-01-03, 22:25
Ja, fast var går gränsen? Var är gränsen mellan att leva och att hamstra?


Personligen tycker jag att 100% jobb genererar för mycket pengar för min livsstil (oavsett jobb). Därför sparar jag nästan ofrivilligt 50-60% av min lön varje månad för mer än så gör jag inte av med, och då äter jag ute varenda dag. Men jag väljer oftast de billigaste alternativen, även när jag är ute och dricker öl. Och när jag reser bor jag på billiga hostel i dorms och tar billigaste flyget etc etc...
Jag tycker bara att man ska må bra och göra det man känner för (och det behöver inte sluka 100% av lönen varje månad), men man bör sänka sina krav så att man klarar av att ta hand om sin ekonomi utan att belasta samhället. Lyckas man ta hand om sin ekonomi utan att belasta andra människor eller riskera att bli vräkt - ja då kan man la göra vad fasen som helst med sina pengar.

Dreas
2018-01-03, 22:29
Hmm, vad innebär sparar i detta fallet? Hur mycket vår buffert ökar med varje år eller hur mycket summan av det vi lägger undan för att sedan spendera är på?

Efter att ha amorterat av bilen så gick amorteringen ner till endast 1500.

Men säg att vi sparar ungefär 150k per år, då är vi nog inte så långt bort från sanningen.

shadowfire
2018-01-03, 22:41
Jag har valt att gå ner på en månadslön. I allt kapital, oavsett aktier, fonder, besparingar. Resten ser jag till att sätta sprätt på här och nu. Brorsan hade väl 300 papp till övers när han blev blind pga diabetes och plötsligt insåg att han borde ha rest mer. Eller köpt bättre kamera. Eller satt på jobbets receptionist mer.

Jag tror att opti är att ha mellan 30-75000 kr sparat, resten ska man bara spendera och leva livet för. Medan man kan. När jag var 25 tänkte jag inte så, utan tänkte att det är klart som korvspad att man lever 100 år till, men nu har jag växlat och ser det mer som att varje år är bonusår.

Alexton
2018-01-03, 23:12
Oj, du måste ha riktigt fet lön!


Topic: ca fyra fem i månaden blir kvar.

Inte alls. Grundlönen är riktigt skit.
Men när du inte betalar hyra, mat eller skatt så kan du lägga undan en del.

Utlandstjänst icke combativ ger runt 35k I månaden medan opex runt 45-50k beroende på område osv.
Då har du inga utgifter alls förutom i princip öl/vin vilket är skattesubventionerat :d

Bara att en sådan sak som Vigipirate ger ett par tusen euros i bonus för 2 månaders arbete.

Patriarch K
2018-01-03, 23:21
Inte alls. Grundlönen är riktigt skit.
Men när du inte betalar hyra, mat eller skatt så kan du lägga undan en del.

Utlandstjänst icke combativ ger runt 35k I månaden medan opex runt 45-50k beroende på område osv.
Då har du inga utgifter alls förutom i princip öl/vin vilket är skattesubventionerat :d

Bara att en sådan sak som Vigipirate ger ett par tusen euros i bonus för 2 månaders arbete.

Och så riskerar du väl att köra på en mina och sprängas i bitar och/eller bli ihjälskjuten? Skulle inte utsätta mig för sånt där för ens 200k i månaden :)

ceejay
2018-01-03, 23:29
Farsan sparade pengar och satsade på att få leva ett sjukt gott liv som pensionär, hade värsta drömmarna. Han dog 2 dagar efter att han fyllde 65. Fyllde på lördagen och hittade honom död på måndagen. Han hade tänkt köpa hus i spanien, köpa husbil och resa, besöka flera världsdelar etc.

Brorsan dog när han var 40. Diabetes. Hade också drömmar och tänkte att han skulle göra en massa när han blev 50, så han sparade. Han dog innan han kom åt sina egna besparingar.

Alltså det är kanske inte fel att spara, men sparar man mycket så är det ju också för att man chansar på att man kommer leva länge.

Låter som att det har gått en hel del oflyt i din familj.
Om vi säger såhär, jag vill dra ihop pengar för att inte behöva jobba heltid hela livet, samt spara pengar till det jag vill göra.

Vill jag köpa något, så har jag råd med det. Var det inte någon undersökning i Sverige där många skulle ha problem med en oförutsedd utgift på 5000kr?

Alexton
2018-01-04, 00:08
Och så riskerar du väl att köra på en mina och sprängas i bitar och/eller bli ihjälskjuten? Skulle inte utsätta mig för sånt där för ens 200k i månaden :)

Jo det är en risk. Men någon måste göra arbetet och skit som Isis begraver inte sig själva, de behöver hjälp på traven.
Efter en konflikt finns det ofta mycket vapen och minor kvar, de måste väck de med för att förhindra civila offer eller fortsatt konflikt.

Diomedea exulans
2018-01-04, 00:11
Farsan sparade pengar och satsade på att få leva ett sjukt gott liv som pensionär, hade värsta drömmarna. Han dog 2 dagar efter att han fyllde 65. Fyllde på lördagen och hittade honom död på måndagen. Han hade tänkt köpa hus i spanien, köpa husbil och resa, besöka flera världsdelar etc.

Brorsan dog när han var 40. Diabetes. Hade också drömmar och tänkte att han skulle göra en massa när han blev 50, så han sparade. Han dog innan han kom åt sina egna besparingar.

Alltså det är kanske inte fel att spara, men sparar man mycket så är det ju också för att man chansar på att man kommer leva länge.


Och jag känner helt bisarrt många människor som råkade bli över 80 utan att dö.

Man har lika stor chans att dö ung som att vinna på lotto, ungefär. Det är betydligt större chans att man blir gammal och sitter och är bitter för att man slösat bort alla pengar.

shadowfire
2018-01-04, 00:11
Jo det är en risk. Men någon måste göra arbetet och skit som Isis begraver inte sig själva, de behöver hjälp på traven.
Efter en konflikt finns det ofta mycket vapen och minor kvar, de måste väck de med för att förhindra civila offer eller fortsatt konflikt.

:hbang:

Leeee
2018-01-04, 02:00
Anser att sunt förnuft är att spara varje månad, speciellt i vårt land. Har många utgifter nu när frugan sitter med barnet, så max 30% i månaden kan jag avsätta till sparandet

J.V
2018-01-04, 02:15
Runt 5000-1000kr/man nar jag jobbade heltid.

0kr nu nar jag pluggar.

The_RobRoy
2018-01-04, 02:52
Över åren har det gått i vågor hur jag känner runt att vara sparsam eller att köpa något kul för pengarna. Innerst inne är jag sparsam, men älskar en hel del dyra grejer, som sportbil, hifi, hemmabio, klockor. Så sparsam i allmänhet men några undantag där jag köpt något väldigt dyrt.

Trots att jag köpt dessa dyra grejer, har jag aldrig gått back, ett helt år. T.ex. om jag köpt hemmabio prylar för 80k ett år, så har jag ändå i övrigt totalt sparat kanske 120k, så netto 40k kvar. Samma när jag köpte sportbil, bilen tappade 80k i värde, kostade 30k i övriga kostnader och bensin, men jag sparade cirka 140-150k det året, så med små övriga utgifter så gick jag typ netto noll det året.

Den attityden skuggan har att varje år bränna allt tycker jag inte är särskilt vettig för de flesta människor. Men just i ditt fall så kanske det är i linje med hur du lever, inga barn, tar rätt stora risker i bergsbestigningsprojekt osv. Lever man ett mer normalt liv, så har man bra otur om man inte ser pensionsåldern.

Jag började föra månadsstatistik över mina tillgångar - skulder för cirka 7 år sedan. Som sagt sparkvoten har varierat grovt, men det jag märkt nu när jag verkligen börjat få ihop ett större kapital är hur pengarna börjar jobba åt mig, i form av ränta på ränta. Jag måste spara mycket, då jag knappt får någon pension här, sämre jobbsäkerhet och Hongkong är svindyrt att bo. Så när jag bott i HK tidigare, samt idag så sparar jag cirka 40k per månad. När kapitalet ifrån dessa sparpengar växt, samt bostaden jag hade i Sverige, så ser jag på min 7 åriga historik att mina tillgångar växt mycket snabbare än mitt sparande. Talesättet att den första miljonen är svårast stämmer verkligen, det är så mycket lättare att göra pengar när man redan har endel pengar. När man väl uppnått ett sådant sparande är det inte lika jobbigt att börja bränna lite extra heller, man bränner kanske bara den ränta man fått.

Detta är ju rätt främmande för de flesta svenskar, då höga skatter gör det svårt att spara ihop så mycket. Men det går, finns ju många bloggar nu för tiden med folk som gjort det. Följer man dom bloggarna märker man också hur kapitalet skjuter iväg när de väl nått miljonen, scrollar man 2-3 år framåt så har dom oftast redan 2 miljoner.

shut teh face
2018-01-04, 06:31
Vi sparar massor hela tiden men det är ju egentligen inte långsiktigt sparande eftersom det används upp inom en period, ex har vi dessa konton: hushållsbuffer, renoveringsfond hus, bilbuffert, semesterbuffert. På dessa går det in runt 3-4 i månaden

Långsiktigt sparande har vi i form av isk och där hamnar runt 3-4 också varje månad.

Sedan amorterar vi 2% av lånet vilket är 3800 kr i månaden

Jag skulle velat kunna spara undan typ en halv lön i månaden. :devil:

Minikubik
2018-01-04, 06:41
Jag anser att man bör ha i vart fall en månadslön undanstoppat till nödfall. Hur mycket man väljer att spara sen är ju baserat på vad man vill göra

Kinbote
2018-01-04, 06:55
Jag sparar ~ 20 000:-/månad.

Slartibartfast
2018-01-04, 08:22
jag vill dra ihop pengar för att inte behöva jobba heltid hela livet, samt spara pengar till det jag vill göra.


+1
Det underlättar också att man inte har dyra vanor, och att man inte känner att ens livskvalitet skulle öka genom att konsumera mera.

Det är ju trots allt mycket mera sannolikt att man blir gammal än att man inte blir det, så att inte spara till ålderdomen känns inte rimligt.

shut teh face
2018-01-04, 10:29
Jag ser inga problem med att man skulle sparat i "onödan". Jag anser att man får en viss personlig utveckling att skapa sina miljoner genom återhållsamhet, fokus på annat än materiella saker osv.

Sedan finns alltid testamente och barn som ärver.

Med det sagt så ska man ju inte gå till överdrift med sparandet.

KlopFer
2018-01-04, 13:10
Sparat ganska hårt i flera år. Nu vill jag skörda frukterna lite. Unnar mig lite extra och så får kapitalet växa av sig själv.

Men sparar automatiskt 15-20% av lönen. Det sitter lite i ryggmärgen :)

Starke75an
2018-01-04, 18:22
2-2500:- per månad i fonder och aktier. 2000:- i amortering på fastighet.

G_lund
2018-01-04, 18:33
Har pluggat många år nu och trivs rätt bra med den livsstilen även när jag börjat jobba.

Unnar mig lite mer weekendresor och nått extra restaurangbesök då och då. Sparar ~50% av lönen.
Vill skaffa mc-kort och lite andra grejer i framtiden men vill först få ihop ett kapital som kan jobba åt mig medans jag sover.

r3mpuh
2018-01-04, 19:17
Jag förutsätter att jag kommer dö relativt ung utav cancer av något slag alternativt bilolycka/hjärtattack så jag finner det mycket mer tillfredsställande att spendera pengar som blir över alternativt medvetet gå back för att kunna införskaffa materiella föremål som jag finner skulle kunna förbättra någon av mina nära & käras livskvalité på valfritt sätt, här i det faktisks 'nuet'. Ingen kommer tacka dig för att du dör skuldfri. Är dessutom med i Svenska kyrkan + har livförsäkring. Förhoppningsvis dör jag dock sist utav alla mina närstående, då jag verkligen inte vill att de skall behöva känna sorg över min bortgång. Jag tar "mycket hellre" på mig den smällen/axlar den sorgen.

Ontopic: Sluta spara pengar, ni förstör ekonomin. *grr* Valutan är till för att omsättas i det inrikes moms-systemet. *grr27*

Alexton
2018-01-04, 19:23
Alltid bra med kapital så man kan flytta till ett gated community när den tiden kommer :-P

baktung
2018-01-04, 19:56
Det blir väl kanske ett par hundra kronor om året i småpengar som blir liggande i diverse innerfickor. Brukar glömma dra rabattkupongen på ICA ibland och då måste jag lösa in den i förbutiken efteråt. Det brukar bli runt 30 kr varje gång som jag sedan glömmer bort. Rensade jackorna för ett par månader sen och det blev ungefär 200-300 kr som jag kunde placera strategiskt i en träburk. Om ni gör inbrott hos mig så står den precis bredvid modemet i vardagsrummet.

DudX
2018-01-04, 20:18
Jag sparar mina pengar i fett på kroppen, kaffe i koppen och maskiner på tomten.

Akerhage
2018-01-05, 10:17
Mitt sparkonto som heter "Spara för FAAN" har nu efter 4-5 års sparande 6kr och 66 öre. Mitt lönekonto har några minus på sig. Det går bra!

Shqypnia
2018-01-05, 10:26
Jag har valt att gå ner på en månadslön. I allt kapital, oavsett aktier, fonder, besparingar. Resten ser jag till att sätta sprätt på här och nu. Brorsan hade väl 300 papp till övers när han blev blind pga diabetes och plötsligt insåg att han borde ha rest mer. Eller köpt bättre kamera. Eller satt på jobbets receptionist mer.

Jag tror att opti är att ha mellan 30-75000 kr sparat, resten ska man bara spendera och leva livet för. Medan man kan. När jag var 25 tänkte jag inte så, utan tänkte att det är klart som korvspad att man lever 100 år till, men nu har jag växlat och ser det mer som att varje år är bonusår.

Du verkar ha haft två tragiska dödsfall inom familjen och jag förstår ditt resonemang men håller inte alls med.

Sparar man pengar så investerar man i sitt framtida själv och köper stor frihet. Precis som med aktier och annat dock så är ingenting säkert och allt kan skita sig men det är ingen anledning att inte spara pengar.

Jag och min fru har som sagt som mål att försöka spara ena lönen varje månad (blir inte alltid hela lönen dock men nästintill) och då lever vi ett gott liv. Utöver det så pensionssparar vi en mindre slant, amorterar 1500kr/mån och 2000kr/mån i semesterkontot.

Ladugårdsdörr
2018-01-05, 10:43
Många tycker nog åt helvete för mycket. Vi tjänar bra men hinner inte/orkar inte/vill inte spendera pengarna, minst 50% av inkomsterna går rakt in på sparkonton. Nu när vi är skuldfria blir det väldigt mycket pengar över trots tre ungar. Vi leker med tanken att jobba till sommaren och därefter säga upp oss och slappa/fixa på huset/träna/plugga strökurser under ett år.

Slartibartfast
2018-01-05, 10:59
Sparar man pengar så investerar man i sitt framtida själv och köper stor frihet. Precis som med aktier och annat dock så är ingenting säkert och allt kan skita sig men det är ingen anledning att inte spara pengar.

Verkligen. Våra pensioner kommer antagligen vara ganska bedrövliga också, så vem ska behöva betala för att hålla våra liv drägliga dom sista 20-30 åren? Jag vill då inte vara beroende av någon annan. Och jag vill inte att mina barnbarns pengar ska gå till underhåll av gamla fattiglappar som var YOLO och brände allt.

baktung
2018-01-05, 11:30
Verkligen. Våra pensioner kommer antagligen vara ganska bedrövliga också, så vem ska behöva betala för att hålla våra liv drägliga dom sista 20-30 åren? Jag vill då inte vara beroende av någon annan. Och jag vill inte att mina barnbarns pengar ska gå till underhåll av gamla fattiglappar som var YOLO och brände allt.
Prognosen verkar dock vara den att dina barnbarns pengar kommer att gå till underhåll av fattiglappar i alla åldrar, förutsatt förstås att dina barnbarn inte ser till att vara fattiglappar själva och slipper försörja sina medmänniskor.

r1kkie
2018-01-05, 11:30
Verkligen. Våra pensioner kommer antagligen vara ganska bedrövliga också, så vem ska behöva betala för att hålla våra liv drägliga dom sista 20-30 åren? Jag vill då inte vara beroende av någon annan. Och jag vill inte att mina barnbarns pengar ska gå till underhåll av gamla fattiglappar som var YOLO och brände allt.

Alla invandrare har du väll läst *popcorn*

lanzal
2018-01-05, 11:32
Lägger undan 1k i månaden, student :) dvs 12k per år ungefär.. blir lite mer men säg max 20k per år nu som student då.

Frantic
2018-01-05, 12:58
Minst 60% av nettolönen.

SannedTempos
2018-01-05, 13:33
Det är förstås väldigt varierande eftersom det beror på vilka projekt jag för tillfället har att investera i. De perioder man "bara" har levt med hyra/amortering på bostadslån, gymkort, någon enstaka resa, mat, etc så har jag sparat 50 - 60% av lönen. Men just nu så håller jag t.ex. på med ett bygga sommarstuga ute på en ö så det blev att införskaffa båt och sånt. Så nu sparar jag kanske 10 - 20 % av lönen. Har som plan att igen öka sparandet när jag kan avsluta en del projekt.

Tycker absolut att Shadowfire gör några poänger. Det känns som att många "håller igen" lite väl mycket i livet och inte vågar använda sina pengar utan lever hellre på existensminimum för att kunna lägga varje surt förvärvade cent/ören på hög :)

speedy83
2018-01-05, 13:38
Ändå ganska imponerad över hur mycket folk sparar sen beror det ju lite på vad man lägger in i just sparande, själv räknar jag inte amortering osv. Rent sparande försöker jag få till 5000 på investeringsparkonto (typ båt, stuga, husbil) sen 2000 på buffertkonto och sedan ca:1200 i fonder/pension.

Vi har ganska bra löner sett till snittet där vi bor men får itne särskilt mycket pengar över ändå trots att vi lever sparsamt osv. visst boendet tuggar en del men blir ändå chockad över hur mycke som går iväg. Har en noggran bduget för varje månad så vet att inget "bara försvinner" :)

Önskar jag kunde spara mer men klart att ska man ha två bilar, två boende och barn blir det dyrt :(

VoDaresVins
2018-01-05, 13:44
Vad jag själv skulle klassat som sparande är 600€ i året som jag lägger i pensionsförsäkring.
Amorteringen (inkl. räntan) på bostad är ca 15.000€/år.
Helt skuldfri om 44 månader. Blir lite extra pengar över per månad då för rairai.

VoDaresVins
2018-01-05, 13:53
Tycker absolut att Shadowfire gör några poänger. Det känns som att många "håller igen" lite väl mycket i livet och inte vågar använda sina pengar utan lever hellre på existensminimum för att kunna lägga varje surt förvärvade cent/ören på hög :)

Skulle inte göra om mina val gällande sparandet, eller lättare sagt amorteringen om jag hade nåt val. Låste dock räntan på 10 år så fanns ingen möjlighet att komma loss. (Sen en parentes att jag låste räntan just innan den började sjunka.)
Hade nog gärna haft några hundra euro mera per månad och amorterat på längre tid, främst för att slippa hamna i krävande månader när nån oväntad kostnad dykt upp.
Överlag tycker jag ändå vi kunnat leva gott om även utan större överflöd. Semesterresor ett par gånger i året osv.
Mera pengar hade antagligen gått till dyrare kläder och bilar som ändå varit försvunna vid det här laget.

baktung
2018-01-05, 14:29
Spara eller inte spara. Själv hade jag alltid sett till att ha en buffert på minst 10-20k om någonting skulle behöva ersättas akut, framför allt datorn. Nu har jag inte haft möjlighet alls att spara ett öre senaste 6-8 åren men har börjat få ett par löner sen jag kommit igång att arbeta. Blir det pengar över efter att jag köpt de livsmedel jag vill ha så antar jag att pengarna kommer att börja läggas på hög. Att handla upp pengar bara för att är ju inte heller något alternativ.

Att som 70-åring sitta på 5-10 milj. i kapital, som en bekants föräldrar t.ex. gör, kan däremot kännas lite skevt. De reser aldrig till att börja med. Men jag antar att deras livsstil helt enkelt inte kräver att de gör av med mer. Pensionerna är så höga att de aldrig går åt och då blir sparandet förstås en naturlig följd. Mycket av sparande är nog bara ofrivilligt. Man har allt man behöver och vill ha och råkar få för höga summor insatta på kontot varje månad. Jag har t.o.m. hört gubben muttra irriterat framför datorn över nya insättningar: "Var fan kommer alla pengar ifrån?".

En akut buffert utifrån var och ens levnadsstandard, absolut, men pensionsspara eller planera att tidigarelägga sin pensionering - det tror jag är mindre vanligt än att folk blir tvungna att se kontot växa. Ogillar man sitt arbete så till den grad att man bara jobbar för att lönen ska kunna trygga ålderdomen, kan jag känna att man offrar ungdomen för en eventuell ålderdom.

SannedTempos
2018-01-05, 14:34
Jag har t.o.m. hört gubben muttra irriterat framför datorn över nya insättningar: "Var fan kommer alla pengar ifrån?".

:laugh:

Det "problemet" skulle man gärna ha :d

speedy83
2018-01-05, 14:35
Spara eller inte spara. Själv hade jag alltid sett till att ha en buffert på minst 10-20k om någonting skulle behöva ersättas akut, framför allt datorn. Nu har jag inte haft möjlighet alls att spara ett öre senaste 6-8 åren men har börjat få ett par löner sen jag kommit igång att arbeta. Blir det pengar över efter att jag köpt de livsmedel jag vill ha så antar jag att pengarna kommer att börja läggas på hög. Att handla upp pengar bara för att är ju inte heller något alternativ.

Att som 70-åring sitta på 5-10 milj. i kapital, som en bekants föräldrar t.ex. gör, kan däremot kännas lite skevt. De reser aldrig till att börja med. Men jag antar att deras livsstil helt enkelt inte kräver att de gör av med mer. Pensionerna är så höga att de aldrig går åt och då blir sparandet förstås en naturlig följd. Mycket av sparande är nog bara ofrivilligt. Man har allt man behöver och vill ha och råkar få för höga summor insatta på kontot varje månad. Jag har t.o.m. hört gubben muttra irriterat framför datorn över nya insättningar: "Var fan kommer alla pengar ifrån?".

En akut buffert utifrån var och ens levnadsstandard, absolut, men pensionsspara eller planera att tidigarelägga sin pensionering - det tror jag är mindre vanligt än att folk blir tvungna att se kontot växa. Ogillar man sitt arbete så till den grad att man bara jobbar för att lönen ska kunna trygga ålderdomen, kan jag känna att man offrar ungdomen för en eventuell ålderdom.
Att få "för mycket" i pension är ganska få förunnat och färre lär det bli framöver.

ceejay
2018-01-05, 14:48
MEd tanke på att det finns folk som knegat på vanliga jobb i 40-45 år och har pisspensioner så är det nog rätt många som har det skralt.

Jag tycker dock att det nästan är pinsamt hur dåliga många äldre har varit på att spara. Att sitta vid pensionen och inte ha en krona sparad är inte ovanligt.

Patriarch K
2018-01-05, 14:51
Det är egentligen inte så smart att ha en buffert på 10-20k liggandes.
Bättre att investera dem också så länge man vet att det kommer trilla in en ny lön i slutet på månaden.
Och om något akut skulle dyka upp så använder man kreditkort. Men endast och ENDAST om man vet att det kommer att trilla in en ny lön och att man har kvar sin inkomstkälla.

ceejay
2018-01-05, 15:00
Jag har ingen gigantisk buffert, allt ligger investerat.

speedy83
2018-01-05, 15:04
Det är egentligen inte så smart att ha en buffert på 10-20k liggandes.
Bättre att investera dem också så länge man vet att det kommer trilla in en ny lön i slutet på månaden.
Och om något akut skulle dyka upp så använder man kreditkort. Men endast och ENDAST om man vet att det kommer att trilla in en ny lön och att man har kvar sin inkomstkälla.

Lite kluven till det, visst jag har och tycker alla borde ha ett investeringskonto (aktier/fonder) men att investera varenda krona man har i stort sett är ganska vanskligt, även om det sällan sker stora ras över en dag så finns det ju ingen garanti att det alltid går upp och man kan i stunder sitta mycket back om man har lite otur. Att ha en viss slant snabbt tillhands om det händer något tycker jag ändå är att föredra. Tittar själv efter sommarhus och vore trist att hitta det perfekta precis som börsen gått uselt två månader och då tvingas sälja av dem :)

r3mpuh
2018-01-05, 15:20
MEd tanke på att det finns folk som knegat på vanliga jobb i 40-45 år och har pisspensioner så är det nog rätt många som har det skralt.

Jag tycker dock att det nästan är pinsamt hur dåliga många äldre har varit på att spara. Att sitta vid pensionen och inte ha en krona sparad är inte ovanligt.Existensminimum för pensionärer ligger på 1423 SEK mer än övriga befolkningen sist jag kollade iaf, förstår inte problemet? *jorgen*

Patriarch K
2018-01-05, 15:23
Lite kluven till det, visst jag har och tycker alla borde ha ett investeringskonto (aktier/fonder) men att investera varenda krona man har i stort sett är ganska vanskligt, även om det sällan sker stora ras över en dag så finns det ju ingen garanti att det alltid går upp och man kan i stunder sitta mycket back om man har lite otur. Att ha en viss slant snabbt tillhands om det händer något tycker jag ändå är att föredra. Tittar själv efter sommarhus och vore trist att hitta det perfekta precis som börsen gått uselt två månader och då tvingas sälja av dem :)

Det beror givetvis på vilket upplägg du kör på börsen. Jag har investerat 99.5% av alla mina pengar, men jag kör lågrisk med krock-kuddar och har typ 16 olika fonder utspritt över hela världen, så jag har hittat ett safe card (isch) som tål de allra värsta krascharna med bara några tusenlappar i förlust. Men samtidigt får jag ju bara 3% om året på det så det är ju en nackdel.
Och om det nu är som så att du letar efter sommarhus så är det väldigt dumt att köra högrisk. Då är det bättre att safea med lågrisk om du vet att du ska använda dem inom 1-2 år (tycker jag, eftersom jag gillar tryggheten).

rooz
2018-01-05, 19:08
ca 3000-4000 i månaden. Allt investeras. Alldeles för lite, men har inga lån och kommer inte behöva låna inom överskådlig framtid.

Ladugårdsdörr
2018-01-05, 19:27
Det är egentligen inte så smart att ha en buffert på 10-20k liggandes.

Tycker du 10-20k är en "buffert"?

Snubben
2018-01-05, 23:22
I likhet med Shqypnia så försöker vi spara sambons lön varje månad. Vissa månader går det bättre, vissa månader sämre. Sen vi fick barn har vi dock dragit ner på sparandet så att vi kan fortsätta leva som vi gjord tidigare. Det visade sig dock att om man har barn så äter man varken ute eller handlar så mycket prylar längre så.. Vi sparar på. Sedan blir allt billigare när man köper på blocket etc.

Tanken är att vara skuldfria snarast möjligat, sedan påbörja ett pensionsspar utan dess like men även leva något roligare än vad vi gör nu.

tumme
2018-01-06, 06:12
Är student så blir inga större summor. Men ligger mellan 400-1000 per månad. Blir hsb bostadskö och lite fonder/aktier ibland. Har även +6 månader sparat i pengar för en regnig dag.

KlopFer
2018-01-06, 10:26
Många är duktiga på att spara i tidig ålder. Men blåser allting på en dyr lägenhet eller går direkt till ett husbygge. Måste vara tungt att börja om ifrån början och samtidigt dyrare levnadsstandard och plötsligt är man fast i hjulet :)


Fick jag välja en lägenhet värd 3 miljoner eller 3 miljoner i aktieportfölj. Jag behöver inte ens tänka 2 gånger.

Starke75an
2018-01-06, 10:57
Jag väljer lägenheten. Nånstans ska man ju bo.

shut teh face
2018-01-06, 11:02
Många är duktiga på att spara i tidig ålder. Men blåser allting på en dyr lägenhet eller går direkt till ett husbygge. Måste vara tungt att börja om ifrån början och samtidigt dyrare levnadsstandard och plötsligt är man fast i hjulet :)


Fick jag välja en lägenhet värd 3 miljoner eller 3 miljoner i aktieportfölj. Jag behöver inte ens tänka 2 gånger.
Jag väljer lån på halva lägenheten och hälften på börsen.

Patriarch K
2018-01-06, 11:10
Tycker du 10-20k är en "buffert"?

Det var någon tidigare i tråden som nämnde den summan vilket jag använde som referens vid mitt svar :)

Shqypnia
2018-01-06, 12:29
I likhet med Shqypnia så försöker vi spara sambons lön varje månad. Vissa månader går det bättre, vissa månader sämre. Sen vi fick barn har vi dock dragit ner på sparandet så att vi kan fortsätta leva som vi gjord tidigare. Det visade sig dock att om man har barn så äter man varken ute eller handlar så mycket prylar längre så.. Vi sparar på. Sedan blir allt billigare när man köper på blocket etc.

Tanken är att vara skuldfria snarast möjligat, sedan påbörja ett pensionsspar utan dess like men även leva något roligare än vad vi gör nu.

Här sitter jag och dricker mitt morgonkaffe med en gravid fru i bakgrunden...*cry*

Starke75an
2018-01-06, 12:49
Man borde väl som pensionär klara sig på 10k i månaden? Själv klarar jag mig gott utan bil. Är nog nöjd med att kunna gå en sväng bara.

Eller 13k kanske?

Scratch89
2018-01-06, 13:06
Alldeles för lite. Har 4000 stående in på Avanza men borde spara mer. Men tjänar så dåligt att det är svårt att spara mer, om man inte vill gå ner väldigt i livskvalitet. Men det här året ska jag försöka att se vad det är jag lägger pengar på. Men hur fan kan ni som har en "vanlig" lön, runt 30 tusen, plus minus några tusen, spara över hälften av inkomsten?

AlexGBG
2018-01-06, 14:43
2400 kr per år pensionssparar jag, under förutsättning att det finns pengar på svenska kontot. Investerar i prylar, såsom datorer, telefoner, bra arbetsstol, elektronik och så vidare och hoppas på det bästa.

shut teh face
2018-01-06, 14:51
Alldeles för lite. Har 4000 stående in på Avanza men borde spara mer. Men tjänar så dåligt att det är svårt att spara mer, om man inte vill gå ner väldigt i livskvalitet. Men det här året ska jag försöka att se vad det är jag lägger pengar på. Men hur fan kan ni som har en "vanlig" lön, runt 30 tusen, plus minus några tusen, spara över hälften av inkomsten?
De vanliga är nog att man är två och kanske kan spara halva inkomsten. Det kan vi när frugan tar ut likvärdig lön med mig, egenföretagare.

Ska man vara ensam och spara hälften är jag tveksam till att man kan ha bil och barn.. men finns säkert folk som gör det, med normala inkomster.

Scratch89
2018-01-06, 15:28
De vanliga är nog att man är två och kanske kan spara halva inkomsten. Det kan vi när frugan tar ut likvärdig lön med mig, egenföretagare.

Ska man vara ensam och spara hälften är jag tveksam till att man kan ha bil och barn.. men finns säkert folk som gör det, med normala inkomster.

Ja, och ni tjänar ju också väldigt bra.

shut teh face
2018-01-06, 16:42
Ja, och ni tjänar ju också väldigt bra.
Inte så hemskt bra. Jag sparade som mest procentuellt när jag var student, eller när vi bodde i hyresrätt utan bil och hade ett barn. Då var lönen inte fet ...

baktung
2018-01-06, 23:14
Tycker du 10-20k är en "buffert"?
Hahaha! Härligt med olika perspektiv. Du tycker att 10k är kaffepengar och det är förståeligt. Jag tycker 10k är en bra akut buffert för då har jag råd med en ny dator när den lägger av, vilket är det enda som absolut kan bli riktigt akut.

ceejay
2018-01-06, 23:45
Ett par årslöner är en lagom buffert. :D

baktung
2018-01-07, 00:02
Ett par årslöner är en lagom buffert. :D
Snacka om att förbereda sig för sin undergång. Varför inte förboka gravplats när man ändå håller på? :P

shut teh face
2018-01-07, 10:26
Har man hus så känner man ju sig trygg först när man har 200-300k i buffert. Tänk om man behöver göra om taket samtidigt som man får problem med mögel i badrummet?

Inte alla har haft sitt boende i flera år och kan låna upp dessa summor på befintliga lån.

Bruce Banner
2018-01-07, 11:15
Hahaha! Härligt med olika perspektiv. Du tycker att 10k är kaffepengar och det är förståeligt. Jag tycker 10k är en bra akut buffert för då har jag råd med en ny dator när den lägger av, vilket är det enda som absolut kan bli riktigt akut.

Om du blir dålig och sjukskriven i + 6 månader är inte 10' kr speciellt mycket.

MVH
/Bruce

Starke75an
2018-01-07, 11:16
Har man hus så känner man ju sig trygg först när man har 200-300k i buffert. Tänk om man behöver göra om taket samtidigt som man får problem med mögel i badrummet?

Inte alla har haft sitt boende i flera år och kan låna upp dessa summor på befintliga lån.


Taket taket är nått som man inte bara upptäcker att det är dåligt. Det är nytt, och sen blir det sämre varje år. 30-50 år nånstans är rimlig längd.

Men 200-300 är väl att ta i.

Shqypnia
2018-01-07, 11:21
För mig är det en självklarhet att ha några hundratusen sparade sidan om. Jag har släktingar i hemlandet som sparar mkt mer än majoriteten som skriver här och då har de en lön på 300-400€...

spas
2018-01-07, 12:13
Taket taket är nått som man inte bara upptäcker att det är dåligt. Det är nytt, och sen blir det sämre varje år. 30-50 år nånstans är rimlig längd.

Men 200-300 är väl att ta i.

200 är i underkant för en familj med några barn och ett hus. Om man nu vill känna sig trygg vid ex en sjukskrivning och ett nytt tak eller varför inte fuktproblem runt grunden etc.

shut teh face
2018-01-07, 12:22
Taket taket är nått som man inte bara upptäcker att det är dåligt. Det är nytt, och sen blir det sämre varje år. 30-50 år nånstans är rimlig längd.

Men 200-300 är väl att ta i.
Det beror ju på .. tak ska hålla 30 år max enligt alla försäkringsbolag och besiktningsmän, men kan hålla 100 år.

Mitt tak är typ snart 50 år och är i bra skick, men skulle det börja läcka in nu hade jag fått byta det på egen bekostnad samt troligtvis även stå för eventuella skador det medfört. :d

shut teh face
2018-01-07, 12:28
Men man kan nog sitta i skiten rejält med hus oavsett buffert. Inte ens med 500,000 är man helgarderad.

Jag ska göra om tak inom 5-15 år
Jag ska göra om avlopp inom 6-12 år
Jag måste ev byta några sylar i framtiden, detta kan kosta allt från 50-500 tusen

Allt detta kan inträffa typ samtidigt känns det som.

Beemel
2018-01-07, 12:33
Väldigt ojämn lön.
Detta år så har jag nog lagt undan 60k.
Hoppas på lite uppdrag nästa alternativt patrull / utlandsgrupp vilket skulle innebära 150-200k utan problem.

60k på tre dagar är bra jobbat ;-)