handdator

Visa fullständig version : Är det moraliskt tillåtet att begå självmord?


Aryt
2017-12-30, 20:38
I denna självmordstäta del av året väcks tankar på de etiska aspekterna kring att på ett värdigt sätt avsluta sitt liv.

Vanligen hörs tveksamma invändningar relaterat till själviskhet, att det finns alternativ, eller rent utav religiösa invändningar.

Personligen skulle jag gärna se en snabb utbyggnad av lättillgängliga, billiga och säkra metoder - att tvinga utsatta människor att ta till dramatiska, osäkra och potentiellt skadliga metoder ter sig ytterst skamligt av vårt samhälle.

Vad säger koloeliten?

WHITEFOLKS
2017-12-30, 20:40
Nej det är inte moraliskt eller socialt tillåtet.

svenbanan
2017-12-30, 20:41
https://i.pinimg.com/564x/de/cb/40/decb40e0b6d0bd73b782c0cad8f83a29--tumblr-funny-futurama.jpg

Billigt och bra.

Magnus N
2017-12-30, 20:42
Att man ska ha rätten att få avsluta sitt eget liv är given tycker jag.

Sedan att det är komplicerat med mycket lidande ifrån närstående är en annan sak, men ens egen kropp ska man få bestämma över.

Diomedea exulans
2017-12-30, 20:44
Ja, jag tycker det är omoraliskt att tvinga folk att leva.

FrankNewton
2017-12-30, 20:59
Att man ska ha rätten att få avsluta sitt eget liv är given tycker jag.

Sedan att det är komplicerat med mycket lidande ifrån närstående är en annan sak, men ens egen kropp ska man få bestämma över.
Särskilt när man pratar om kvinnors rätt till sin egen kropp... Vad sägs som mäns rätt till sin egen kropp? Feminister och politiker i ett nötskal.

Bob90
2017-12-30, 20:59
Är lite kluven. Å ena sidan är det oerhört respektlöst och elakt mot sina närstående, jag kan tycka att det känns som en feg utväg. Det finns nog väldigt få saker som inte går att lösa så att det blir "levbart", ingenting är för evigt, både gott som ont osv.

Å andra sidan så ska fan ingen bestämma över något så personligt som mitt liv och då kan man ju hävda att "problemet" i hur detta skulle mottas av anhöriga, ligger just hos anhöriga.

Men jag lutar absolut starkast åt mitt första påstående.

vicarious
2017-12-30, 21:45
Ja, jag tycker det är omoraliskt att tvinga folk att leva.

+1. Självklart ska man få bestämma över sitt eget liv.

ApexProcyon
2017-12-30, 21:50
https://i.pinimg.com/564x/de/cb/40/decb40e0b6d0bd73b782c0cad8f83a29--tumblr-funny-futurama.jpg

Billigt och bra.

Ifall man är villig att dela så går det att få ned priset ordentligt.

https://i.imgur.com/NDa5cfJ.gif


För att återkoppla till trådens ämne så nej, jag tycker inte att det är moraliskt tillåtet. Det verkar inte vara helt ovanligt med en dominoeffekt heller för den delen.

ccm
2017-12-30, 22:08
Jag tror att det är få självmord som begås under "klara former". Man är helt enkelt inte frisk i huvudet när man väljer att ta sitt liv. Depression begränsar förmågan att kunna tänka klart och förstå att det allt som oftast blir bättre så småningom. Man ser bara en väg så att säga. Därför tycker jag att man ska sätta in hjälp till den som är självmordsbenägen i stället för att stötta det destruktiva "valet". Sen finns det ju alltid en gråzon där personen i fråga lider av en obotlig sjukdom etc, men jag tycker ändå att man alltid ska prioritera livet framför döden.

Diomedea exulans
2017-12-30, 22:14
Det verkar inte vara helt ovanligt med en dominoeffekt heller för den delen.

Vadå, att fler i omgivningen börjar ta livet av sig?

WHITEFOLKS
2017-12-30, 22:14
Jag tror att det är få självmord som begås under "klara former". Man är helt enkelt inte frisk i huvudet när man väljer att ta sitt liv. Depression begränsar förmågan att kunna tänka klart och förstå att det allt som oftast blir bättre så småningom. Man ser bara en väg så att säga. Därför tycker jag att man ska sätta in hjälp till den som är självmordsbenägen i stället för att stötta det destruktiva "valet". Sen finns det ju alltid en gråzon där personen i fråga lider av en obotlig sjukdom etc, men jag tycker ändå att man alltid ska prioritera livet framför döden.

Oftast är det dock bara så att folk tycker "synd om personen" och tycker att "det är själviskt" men sedan blir det inte så mycket mer investerat i att få personen att ändra sina tankar.

itzhakskenstrom
2017-12-30, 22:15
"The so-called ‘psychotically depressed’ person who tries to kill herself doesn’t do so out of quote ‘hopelessness’ or any abstract conviction that life’s assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in whom Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from burning windows. Their terror of falling from a great height is still just as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant.
The variable here is the other terror, the fire’s flames: when the flames get close enough, falling to death becomes the slightly less terrible of two terrors. It’s not desiring the fall; it’s terror of the flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling ‘Don’t!’ and ‘Hang on!’, can understand the jump. Not really. You’d have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling"

ApexProcyon
2017-12-30, 22:18
Vadå, att fler i omgivningen börjar ta livet av sig?

Jag känner till en del fall där självmord har utlöst depression hos närstående som på sikt slutat fatalt. Fysiska komplikationer hos äldre när unga familjemedlemmar begår självmord är nog inte heller att underskatta.

Bob90
2017-12-30, 22:25
Jag känner till en del fall där självmord har utlöst depression hos närstående som på sikt slutat fatalt. Fysiska komplikationer hos äldre när unga familjemedlemmar begår självmord är nog inte heller att underskatta.

Precis, självmord hos unga påverkar garanterat äldre. Tänk att vara förälder åt ett barn som begått självmord. Vilken enorm skuld och misslyckande man måste känna, för att inte nämna att en stor del av ens identitet rycks ifrån en, stora delar av framtidsplanerna slås i småbitar och ens mening med livet får säkerligen ett törn.

WHITEFOLKS
2017-12-30, 22:26
Precis, självmord hos unga påverkar garanterat äldre. Tänk att vara förälder åt ett barn som begått självmord. Vilken enorm skuld och misslyckande man måste känna, för att inte nämna att en stor del av ens identitet rycks ifrån en, stora delar av framtidsplanerna slås i småbitar och ens mening med livet får säkerligen ett törn.

Jag tror dock att skuldkänslan av att man inte får och att man lider vidare för att man måste även orsakar väldigt mycket problem. Kan mycket väl tänka mig att om det vore accepterat så skulle färre vilja eller snarare i slutändan göra det just för att man då vet att alternativet alltid finns så man känner sig inte fångat i livet.

MaxTheMarketer
2017-12-30, 22:33
2:a cidern här, snart slut!

Det finns goda skäl till varför Aftonbladet aldrig rapporterar om självmord...

Frågan går ej att svara generellt talat på, utan det är från fall till fall.

En deprimerad person bör få så mycket hjälp som det går förutsatt att personen har en familj, vänner och släkt bryr sig.

En person som fick en taskig uppväxt med antingen hatande föräldrar, inga vänner och ingen släkt som bryr sig kanske ska ha rätt till "assisterat självmord"?

En person som inte har kvar någon familj, vänner eller släkt, kanske ska ha rätt till "assisterat självmord"?

En person som bara snackar om självmord för att få uppmärksamhet ska ta tag i sig själv och börja gymma, meditera och börja ge tillbaka till andra så tankarna tas bort från sin egen offerkofta och på folk som ser sig själv som "hjälplösa" i den osynliga kedjan.

svenbanan
2017-12-30, 22:38
"The so-called ‘psychotically depressed’ person who tries to kill herself doesn’t do so out of quote ‘hopelessness’ or any abstract conviction that life’s assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in whom Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from burning windows. Their terror of falling from a great height is still just as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant.
The variable here is the other terror, the fire’s flames: when the flames get close enough, falling to death becomes the slightly less terrible of two terrors. It’s not desiring the fall; it’s terror of the flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling ‘Don’t!’ and ‘Hang on!’, can understand the jump. Not really. You’d have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling"

Det låter rimligt.

xan
2017-12-30, 23:06
Vad skulle det vara för metoder man ska göra tillgängliga?

I teorin skulle man kunna göra det lagligt för t ex läkare att injicera något dödligt ämne med individens godkännande, och att det då skulle bildas industri där man uppmuntrar folk till självmord för vinstsyften, men den tanken känns ju så där.

En annan fråga här är ju hur man ska se på tvångsinläggningar för självmordsbenägna personer. Känns rätt sjukt att man kan skicka polisen på någon som vill avsluta sitt egna liv, men om man gör det och personen återhämtar sig tack vare det och väljer att fortsätta leva istället så känns ju den ursprungliga tvångsinläggningen inte som en big deal längre.

caelus
2017-12-31, 04:38
Jag känner till en del fall där självmord har utlöst depression hos närstående som på sikt slutat fatalt. Fysiska komplikationer hos äldre när unga familjemedlemmar begår självmord är nog inte heller att underskatta.

Det är nog det som fått mig att aldrig ta steget när jag mått som sämst (det har varit nära några gånger dock). Mina familjemedlemmar och andra anhöriga skulle nog bli förkrossade och kanske också själva gå in i svåra depressioner. Det är detta som gör livet värt att ända fortsätta leva för mig, trots att det ofta känns enormt tungt.

r3mpuh
2017-12-31, 06:03
Jag hatar att gå på självmordsbegravningar.
Nej.

Aryt
2017-12-31, 09:46
Jag tror att det är få självmord som begås under "klara former". Man är helt enkelt inte frisk i huvudet när man väljer att ta sitt liv. Depression begränsar förmågan att kunna tänka klart och förstå att det allt som oftast blir bättre så småningom. Man ser bara en väg så att säga. Därför tycker jag att man ska sätta in hjälp till den som är självmordsbenägen i stället för att stötta det destruktiva "valet". Sen finns det ju alltid en gråzon där personen i fråga lider av en obotlig sjukdom etc, men jag tycker ändå att man alltid ska prioritera livet framför döden.

Tyvärr är det lite av en myt med sambandet depression och suicidalitet
Premise 1 [suicide is caused by depression] privileges depression over many other potential contributors to suicide, both proximal (e.g. alcohol intoxication, acute interpersonal conflict, access to lethal methods) and distal (e.g. poverty, unemployment). The strongest support for Isacsson & Rich’s statement that ‘suicide rarely occurs in the absence of depression’ comes from psychological autopsy studies. However, their methodology is problematic.16 Relatives often seek relatively socially acceptable explanations, and may be unaware of or unwilling to disclose certain problems, particularly those that generate shame.17 Additionally, a psychiatric history would increase the likelihood of an ambiguous death being classified as suicide. Even so, one of Isacsson & Rich’s own studies found that only 36% of individuals had depression,2 as did Zonda, who argued that depression is overemphasised to the neglect of more commonly found psychosocial factors and severe somatic disease.18
http://bjp.rcpsych.org/content/196/6/429

Dessutom är tillgängligheten för åtgärder som faktiskt hjälper för låg.

Hela debatten är läsvärd, docent Göran Isacsson (japp, han som åkte dit för forskningsfusk gällande det absurda om att AD skulle förebygga suicid) får rejält på nosen.

-
Jag hatar att gå på självmordsbegravningar.
Nej.

Samma argument som min treåring använder för att inte äta broccoli?

Aryt
2017-12-31, 09:56
Vad skulle det vara för metoder man ska göra tillgängliga?

I teorin skulle man kunna göra det lagligt för t ex läkare att injicera något dödligt ämne med individens godkännande, och att det då skulle bildas industri där man uppmuntrar folk till självmord för vinstsyften, men den tanken känns ju så där.
Finns redan en väldigt stor industri som injicerar skadliga/dödliga kemikalier, och visst är det problematiskt hur den uppmanar till inmundigande av dessa substanser (ivrigt påhejat av den obelästa pöbeln).

En annan fråga här är ju hur man ska se på tvångsinläggningar för självmordsbenägna personer. Känns rätt sjukt att man kan skicka polisen på någon som vill avsluta sitt egna liv, men om man gör det och personen återhämtar sig tack vare det och väljer att fortsätta leva istället så känns ju den ursprungliga tvångsinläggningen inte som en big deal längre.

Utfallet efter tvångsinläggningar är väldigt dystert. En person i en redan utsatt situation tvingas återhämta sig från ett trauma som en frisk och stark person skulle ha stora svårigheter att komma tillbaka från. Numera är det nära okontroversiellt att tvångsvården orsakar mer skada än nytta, se Danmarks bästa forskare (professor inom forskningsmetodik) diskutera frågan
Forced treatment in psychiatry as we currently know it cannot be defended, neither on ethical, legal or
scientific grounds. Ethically, the patients’ values and preferences are not being respected, although the
fundamental human right to equal recognition before the law applies to everyone, also to people with
mental disorders.1,2 This is clear from the United Nations Convention on the Rights of Persons with
Disabilities,2 which virtually all countries have ratified. However, we ignore the convention and continue to
discriminate against people with mental problems.
http://www.deadlymedicines.dk/wp-content/uploads/2016/03/Abolishing-forced-treatment-in-psychiatry-short-version.pdf
https://www.madinamerica.com/2014/01/psychiatry-gone-astray/

Diomedea exulans
2017-12-31, 10:09
Finns redan en väldigt stor industri som injicerar skadliga/dödliga kemikalier, och visst är det problematiskt hur den uppmanar till inmundigande av dessa substanser (ivrigt påhejat av den obelästa pöbeln).


Ja, det är tur det finns SSRI för att motverka dem!

Shqypnia
2017-12-31, 10:27
Jag anser vi ska hjälpa så gott det går och inte ens ha självmord som alternativ. Undantag är fysiskt sjuka människor som lider väldigt, väldigt mkt.

r3mpuh
2017-12-31, 10:34
Samma argument som min treåring använder för att inte äta broccoli?Jag hatar att äta broccoli.
Nej.

Aryt
2017-12-31, 12:23
Jag anser vi ska hjälpa så gott det går och inte ens ha självmord som alternativ. Undantag är fysiskt sjuka människor som lider väldigt, väldigt mkt.

Det klassiska "vi ska inte bestraffa brottslingar för det ska inte finnas några brottslingar"-argumentet.

Psykiska åkommor orsakar minst lika mycket lidande och är ofta inte åtkomligt för bot och sällan för lindring.


Iofs storsint av er att vara villiga att acceptera andra människors lidande för att ni inte ska bli ledsna!

Tolkia
2017-12-31, 13:26
Det är inte olagligt, och var och en bestämmer över sin kropp och sitt liv, förutsatt att hen är vid sina sinnens fulla bruk, så det verkar för mig svårt att skuldbelägga någon som tar sitt liv. Det finns fall där jag har viss förståelse för att personen tar sitt liv utifrån de förhållanden som råder. Det man populärt kallar "utvidgat suicid", d.v.s. där en person först mördar resten av sin familj och sedan tar sitt eget liv, har jag dock ingen sympati för (det har förekommit ett par i byarna runtomkring under min uppväxt). Rätten att ta andras liv har man inte, oavsett hur mycket man hatar sitt eget liv.

Dödshjälp, assisterat självmord eller vad man väljer att kalla det tycker jag personligen är fel, eftersom man där tvingar en annan människa att vara det dödande instrumentet. Jag är mycket tveksam till att mänskligheten kan hantera sådan praxis utan att gränsen för när barmhärtighetsmord skall tillämpas gradvis flyttas. Historien är inte riktigt uppmuntrande på den fronten. Jag tycker också att argumentationen kring det ofta är ganska tunn, och att de mest högljudda är personer som själva är ganska långt från det. Det är lätt att argumentera för att gamla, svårt sjuka personer vill bli tagna av daga av sjukvårdspersonalen när man själv är frisk.

Shqypnia
2017-12-31, 14:19
Det klassiska "vi ska inte bestraffa brottslingar för det ska inte finnas några brottslingar"-argumentet.

Psykiska åkommor orsakar minst lika mycket lidande och är ofta inte åtkomligt för bot och sällan för lindring.


Iofs storsint av er att vara villiga att acceptera andra människors lidande för att ni inte ska bli ledsna!Min frus bror tog sitt liv som väldigt ung. Jag vet vad psykiskt lidande kan göra. När någon tar sitt liv så gör det så mkt skada för de nära.

Är det så hemskt av mig att försöka hjälpa en sjul individ istället för att få hen att ta sitt liv?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Aryt
2017-12-31, 15:04
Det är inte olagligt, och var och en bestämmer över sin kropp och sitt liv, förutsatt att hen är vid sina sinnens fulla bruk, så det verkar för mig svårt att skuldbelägga någon som tar sitt liv. Det finns fall där jag har viss förståelse för att personen tar sitt liv utifrån de förhållanden som råder. Det man populärt kallar "utvidgat suicid", d.v.s. där en person först mördar resten av sin familj och sedan tar sitt eget liv, har jag dock ingen sympati för (det har förekommit ett par i byarna runtomkring under min uppväxt). Rätten att ta andras liv har man inte, oavsett hur mycket man hatar sitt eget liv.
"Ens sinnens fulla bruk" - inte så oproblematiskt som det låter, särskilt när suicidalitet definieras som frånvaro av den egenskapen. Vi vet båda att som läkare är man hellre på den säkra sidan och väljer att utsätta folk för psykiatrins övergrepp än att riskera en (felaktig) tillsynsutredning.


Dödshjälp, assisterat självmord eller vad man väljer att kalla det tycker jag personligen är fel, eftersom man där tvingar en annan människa att vara det dödande instrumentet. Jag är mycket tveksam till att mänskligheten kan hantera sådan praxis utan att gränsen för när barmhärtighetsmord skall tillämpas gradvis flyttas. Historien är inte riktigt uppmuntrande på den fronten. Jag tycker också att argumentationen kring det ofta är ganska tunn, och att de mest högljudda är personer som själva är ganska långt från det. Det är lätt att argumentera för att gamla, svårt sjuka personer vill bli tagna av daga av sjukvårdspersonalen när man själv är frisk.

Med samma argument måste vi avskaffa tvångsvård, särskilt då den tillåts ske på så godtyckliga grunder och väsentligen utan tillsyn och till ingen som helst nytta! ( https://www.madinamerica.com/2016/06/abolishing-forced-treatment-in-psychiatry-is-an-ethical-imperative/ )
Jag tror inte att det är så svårt att hitta personer som hjälper folk att dö med värdighet (även om jag själv vill tänka att psykiatrins rekryteringsprobelm härrör ur svårigheter att hitta folk som är villiga att begå övergrepp).
Kan erkänna att det är svårt att se livskvalitén i den svårt demensjukas liv, både som vårdare och patient (indianen i Gökboet är väl en hjälte, där var det visserligen ECT-skador och inte bara demens).

Min frus bror tog sitt liv som väldigt ung. Jag vet vad psykiskt lidande kan göra. När någon tar sitt liv så gör det så mkt skada för de nära.

Är det så hemskt av mig att försöka hjälpa en sjul individ istället för att få hen att ta sitt liv?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Premissen är fel - kan vi verkligen hjälpa någon med till buds stående medel?
Många går inte att hjälpa och psykiatrisk vård är ett fruktansvärt trauma. Tänk dig själv att bli inlåst i den miljön!
Thirdly, it has never been shown that forced treatment does more good than harm, and it is highly likely that the opposite is true. A register study of 2,429 suicides showed that the closer the contact with psychiatric staff – which often involves forced treatment – the worse the outcome.3 Compared to people who had not received any psychiatric treatment in the preceding year, the adjusted rate ratio for suicide was 44 (95% confidence interval 36 to 54) for people who had been admitted to a psychiatric hospital. These patients would of course be expected to be at greatest risk of suicide (confounding by indication), but the findings were robust and most of the potential biases in the study favoured the null hypothesis of there being no relationship. An ac*companying editorial noted that some of the people who commit suicide during or after an admission to hospital do so because of conditions inherent in that hospitalisation.4
https://www.madinamerica.com/2016/06/abolishing-forced-treatment-in-psychiatry-is-an-ethical-imperative/

ChuckTesta
2017-12-31, 15:19
Ja det är moraliskt tillåtet.

Perramja
2017-12-31, 16:24
Inte om du har skaffat barn som är i behov av din omsorg, det ansvaret tycker jag inte att man ska få hoppa av ifrån.

Lasse Kongo
2018-01-04, 23:50
Säg till en mamma som står ensam med 3 små barn efter att polisen kommit hem och slängt upp plånbok, smycken etc och frågat om detta tillhör din man, för att sedan få reda på att mannen precis tagitlivet av sig.

Titta mamma och barnen i ögonen och säg; alla har rätt att göra det dom vill med sig själva, säg det för 30år sedan, eller säg det idag och se hatet i familjens ögon.

Alexton
2018-01-05, 00:18
Ja om du har familj visst, då har du tagit på dig ett visst ansvar. Annars icke.

Ditt liv, dina regler, ditt val när du vill checka ut. Ingen har någonsin valt att bli född, det är varken en gåva eller din skyldighet att leva ett liv du inte vill

Pepparspray
2018-01-05, 00:18
Är det moraliskt korrekt att kräva av någon att fortsätta leva för andra människors skull om denne inte känner någon som helst mening eller glädje i tillvaron?

Bara en tanke

Bjorneman
2018-01-05, 02:08
Självklart.

Hemi
2018-01-05, 05:04
"The so-called ‘psychotically depressed’ person who tries to kill herself doesn’t do so out of quote ‘hopelessness’ or any abstract conviction that life’s assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in whom Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from burning windows. Their terror of falling from a great height is still just as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant.
The variable here is the other terror, the fire’s flames: when the flames get close enough, falling to death becomes the slightly less terrible of two terrors. It’s not desiring the fall; it’s terror of the flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling ‘Don’t!’ and ‘Hang on!’, can understand the jump. Not really. You’d have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling"

Ja, när man uppfattar sig mer som en belastning för t ex familjen än en hjälp, det är så den första frågan lyder när man söker hjälp hos GP'n eller kliniken.

I Sverige verkar det vara vanligare att svensson tar för givet att allt är ett val eftersom samhället är (var) så felfritt, fantastiskt. Hamnar man på gatan t ex är måste det såklart vara självalt på något sätt och inget man skall kasta skattepengar på. Knarkare. Alkisar...

Hemi
2018-01-05, 05:16
Förresten fattar jag inte vad självmord har med moral att göra.

r3mpuh
2018-01-05, 07:00
Det är inte olagligt, och var och en bestämmer över sin kropp och sitt liv, förutsatt att hen är vid sina sinnens fulla bruk, så det verkar för mig svårt att skuldbelägga någon som tar sitt liv.Jag var fram tills nu helt förviss om att det de facto var olagligt att ta självmord? *jorgen* Är du säker på att du inte har fel? Låter inte helt i enlighet med vad en välfärdsstat står för att tillåta att sina skattebetalare upphör att existera. Sist jag kollade blev man inlåst på 6 LVM i 6 månader om man försökte ta livet av sig med en andningsdeppressionsframkallande drogcocktail. Heck, enligt lagboken så räcker det med att ens giftintag har en signifikant negativ inverkan på ens förmåga att utföra sitt yrke eller för den delen studieförmåga(så att när man väl är klar kan börja jobba&betala in skatt)? :MrT:

trädgårdsmöbel
2018-01-05, 07:11
Förresten fattar jag inte vad självmord har med moral att göra.

Jag tror du får se "moral" som "socialt accepterat" i det här fallet. Jag skulle (isåfall) hävda att det finns ett fåtal situationer där det är socialt accepterat med självmord. Några situationer där jag tror konsensus är att det är socialt accepterat med självmord:

a) Att man är sjuk, oförmögen att jobba, berättigad till försörjning men f-kassan krånglar och man bollas mellan myndigheter utan att få ut försörjningsstöd i någon form.

b) Att man blivit våldtagen, men inte fått upprättelse eller hjälp av samhället, förövarna går fria.

c) Långvarig mobbing i skolmiljö eller nätmobbing, utan att vare sig lärare, kamrater, föräldrar eller samhället stöttat offret.

d) om man själv gjort något helt horribelt, tex. gått bärsärkagång med en slägga och slagit ihjäl några människor, och då ett självmord i nära anslutning till det.

Beemel
2018-01-05, 07:42
Precis som ovanstående är inne på.
Byt ut ordet moraliskt tillåtet mot moraliskt accepterat.

Moral är extremt subjektivt. Och det går i bästa fall att generalisera vad som är acceptabelt hos en massa.
Men att prata om "tillåtet" blir bara fel, då är vi snarare inne och snuddar på juridik.

Jag är för övrigt 100% för att folk får göra vad de vill med sin egen kropp i frågor som denna.
En nära vän tog livet av sig för några år sedan. Ingen förvarning och inget avskedsbrev. Saknar honom som fan och tycker absolut det var sorgligt att han valde att avsluta sitt liv. Men tycker fortfarande att det var hans rätt.

svenbanan
2018-01-05, 08:37
Jag var fram tills nu helt förviss om att det de facto var olagligt att ta självmord? *jorgen* Är du säker på att du inte har fel? Låter inte helt i enlighet med vad en välfärdsstat står för att tillåta att sina skattebetalare upphör att existera. Sist jag kollade blev man inlåst på 6 LVM i 6 månader om man försökte ta livet av sig med en andningsdeppressionsframkallande drogcocktail. Heck, enligt lagboken så räcker det med att ens giftintag har en signifikant negativ inverkan på ens förmåga att utföra sitt yrke eller för den delen studieförmåga(så att när man väl är klar kan börja jobba&betala in skatt)? :MrT:

Har du någonsin hört talas om att någon som försökt ta livet av sig, men misslyckats, åkt in i fängelse för mordförsök?