handdator

Visa fullständig version : Risker med amatörboxning?


Jocke67
2017-12-29, 23:45
Min femtonåriga grabb vill börja träna boxning. Tror att sporten skulle passa honom, han har precis slutat med lagidrotter (fotboll och basket) men verkar seriöst intresserad av att vilja träna boxning, och även på lite sikt börja gå matcher. Han tränade lite karate när han var 10-11 år så han vet lite vad det handlar om att träna kampsport. Och jag tror att han har bra fysiska förutsättningar för att bli duktig.

Men... grabbens mamma (mitt x) är starkt emot att han börjar träna boxning p.g.a. risken för hjärnskador. Jag tänker själv att denna risken är väldigt liten med tanke på tjocklek handskar, huvudskydd och matchregler. Men jag vet ganska lite om boxning så jag skulle behöva hjälp med argument. Alternativt att jag kanske bör omvärdera min nuvarande inställning? Skulle gärna ha några välgrundande och objektiva synpunkter i ämnet!

Rahf
2017-12-29, 23:55
Tjocklek handskar och huvudskydd hjälper, men risken för hjärnskador är fortfarande ständigt närvarande.

Jag drar en klumpig och inte helt rättvis jämförelse: amerikanska fotbollspelare har kraftiga skydd mot stötar och tacklingar, men där är hjärnskador ett konstant återkommande problem. Här är en överblick: https://en.wikipedia.org/wiki/Chronic_traumatic_encephalopathy

Jag står personligen med en fot hos hans mor och en fot hos dig. Om entusiasm och intresse finns bör din son jaga det, men var medveten om risken för framtida hjärnskador.

Här är en undersökningsstudie (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2034739/) gjord på CTE och amatörboxning.

Bob90
2017-12-30, 00:01
Alltså allt ("freak accidents") kan väl hända trots skydd, men det är väl troligare med blödande näsa(och i värsta fall liten fraktur på näsbenet), stukade fotleder och handleder (initialt iafl) än hjärnskador.

Men absolut, boxning likt alla kontaktsporter kan ju orsaka skador och ett sätt att ta poäng i boxning är ju att träffa sin motståndare med ett slag på huvudet, så visst är det kanske en sport som är mer utsatt än kanske fotboll (trots att man nickar osv). Amatörboxning är inte lika riskabelt som proffsboxning med tanke på det du själv skriver, men risken kommer ju alltid finnas där.

Läs även https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Orsakar-amatorboxning-hjarnskador.pdf

Håller med Rahf, jag är ett stort fan av kampsport, men lite hycklande har jag personligen valt bort "fighting" annat än lätt sparring. Dvs där båda är med på att vi slår/sparkar "för att träffa" men vi tar aldrig i för att skada eller göra illa varandra och framförallt så tar man inte i mot huvudet och märker man att den andra inte lyckas/hinner blocka så försöker man bromsa in slaget/sparken om möjligt.

Är det främst kampmomentet han är ute och inte nödvändigtvis boxningen i sig efter så finns det ju typ BJJ, fäktning osv.

Jocke67
2017-12-30, 00:26
Tack för länkarna!
24 dödsfall över tio år inom amaförbokning låter ju läskigt. Men om man jämför tex med många andra sporter (tex cykling som jag har hållit på med) så är nog 2,4 dödsfall per år världen över väldigt lite. Studierna som visade på nervcellskador var dock mer oroande tycker jag.

Rahf
2017-12-30, 00:29
Akuta dödsfall är inte lika oroväckande som kroniska skador, i min mening.

Som sagt, jag har en fot på vardera sida i det här fallet.

Hemi
2017-12-30, 03:04
Har boxats, tävlat, ångrar det inte men blev groggy ett antal ggr. En sak man skall veta är att när man säger att hjärceller dör, "dör" så är det mer relevant i boxning och våld än om alkohol. Det är större risker för bestående skador om du blir riktigt groggy i ringen än om du blir lika groggy av en fylla. Det är inte samma sak.

Minikubik
2017-12-30, 07:33
Har själv boxats i över tio år. Bortsett från en sned näsa har jag inte en enda negativ biverkning av dom åren. Klart att risken finns men den finns i vilken sport man än väljer även om den kanske känns mer reell i boxning eller kampsport. Om mamman har några direkta frågor så skicka ett pm så ska jag försöka svara så gott jag kan

cothalos
2017-12-30, 08:44
What about Saleh Stevens MMA?

delta_mats
2017-12-30, 09:55
I princip alla som boxas får någon hjärnskakning, vid ett eller flera tillfällen. Skulle tro att det är lite individuellt hur känslig man är, men för att faktiskt dra på sig bestående hjärnskador lär man behöva boxas på hög nivå under lång tid.

Rahf
2017-12-30, 10:11
I princip alla som boxas får någon hjärnskakning, vid ett eller flera tillfällen. Skulle tro att det är lite individuellt hur känslig man är, men för att faktiskt dra på sig bestående hjärnskador lär man behöva boxas på hög nivå under lång tid.

Jag håller med, risken verkar ju främst vara hög för de som åker på återkommande knockar. Men samtidigt ska man inte försumma att risken finns, och förmodligen är högre än vad man först antagit.

Jocke67
2017-12-30, 12:34
Är det främst kampmomentet han är ute och inte nödvändigtvis boxningen i sig efter så finns det ju typ BJJ, fäktning osv.

BJJ = Brasiliansk jiu jitsu? Funderade också på att föröka "sälja in" detta. Gick faktiskt själv en provträning (en fd kollega och hennes pojkvän driver/drev? en BJJ-klubb i Mälarhöjden) och det verkar vara en rolig sport att träna och tävla i tycker jag! Får se vad grabben säger... Han vill inte träna karate, vill ha mer fysisk fullkontakt och kunna "kötta på" som han säger...

hugok
2017-12-30, 12:52
Handskar har man för att skydda händerna. Vad jag hört så förekom inte hjärnskador i boxning förrän man införde handskar. Det tillät upprepade slag mot huvudet. Det är klart grabben ska få träna boxning och sparras lite men jag hade hållit honom borta från matcher om jag ska vara helt ärlig.

Baskagge
2017-12-30, 13:12
Amatörboxning ger sannolikt inga märkbara hjärnskador utan mer en försämrad hjärnfunktion på sikt och eventuellt på ålderns höst.
Slagen sätter snurr på hjärnan oavsett handskar och hjälm.

Jag kan rekommendera thaiboxning (slag, sparkar och knän), det ger något färre slag mot huvudet. BJJ är också roligt.

ILsAFsN3Bfo

Bob90
2017-12-30, 13:21
BJJ = Brasiliansk jiu jitsu? Funderade också på att föröka "sälja in" detta. Gick faktiskt själv en provträning (en fd kollega och hennes pojkvän driver/drev? en BJJ-klubb i Mälarhöjden) och det verkar vara en rolig sport att träna och tävla i tycker jag! Får se vad grabben säger... Han vill inte träna karate, vill ha mer fysisk fullkontakt och kunna "kötta på" som han säger...

Precis, BJJ står för brassejutsu. Finns ju även judo och "klassisk" brottning.

Man kan ju argumentera för att det även finns risker hjärnskador och dylikt i grappling eftersom det kan innebära slag mot ansiktet av misstag (typ man råkar få en armbåge eller ett knä mot skallen), man kan åka ner i mattan ganska hårt och råka ut för fall likt rotationsfallen från cykling. Dessutom så har man ju någon som hela tiden vill försöka strypa en :p

Men en stor del av "Kampen" utkämpas ju krälandes på golvet och inte svingandes mot huvudet.

Handskar har man för att skydda händerna. Vad jag hört så förekom inte hjärnskador i boxning förrän man införde handskar. Det tillät upprepade slag mot huvudet. Det är klart grabben ska få träna boxning och sparras lite men jag hade hållit honom borta från matcher om jag ska vara helt ärlig.
Man skyddar absolut huvudet med handskar också. Men kanske främst mot "skär" och dylikt i ansiktet samt ögonen. Dvs du minimerar risken att slagen "drar blod" om du slåss med handskar och risken att fastna med ett finger i ögat, näsborre eller öra är ju typ försumbar. Vågar inte uttala mig om det är skillnad mot hjärn-/nervskador med eller utan handskar.

Jocke67
2017-12-30, 13:22
Handskar har man för att skydda händerna.

Gäller inte detta främst proffsboxning? Amatörboxaras handskar är ju jättetjocka och de måste väl ändå dämpa rejält? Sen om det som du säger gör att det leder till fler upprepade slag mot huvudet kan ju det motverka den effekten. Men detta måste bero mycket på hur tränarna lägger upp träningen och vad de tillåter. Och matchdomarna om/när han kommer så långt. Han har förresten varit i kontakt med Linnea, en anrik klubb i Stockholm.

Om det bara gällde träning hade jag inte varit orolig men jag tror att om grabben börjar träna boxning så kommer han vilja gå matcher förr eller senare. Och om ett par år så är ju de som är jämngamla rätt starka och kan utdela rejält hårda slag. Svårt det här...

BJJ var han förresten inte intresserad av (snackade precis med honom om det).

Bob90
2017-12-30, 13:33
Gäller inte detta främst proffsboxning? Amatörboxaras handskar är ju jättetjocka och de måste väl ändå dämpa rejält? Sen om det som du säger gör att det leder till fler upprepade slag mot huvudet kan ju det motverka den effekten. Men detta måste bero mycket på hur tränarna lägger upp träningen och vad de tillåter. Och matchdomarna om/när han kommer så långt. Han har förresten varit i kontakt med Linnea, en anrik klubb i Stockholm.

Om det bara gällde träning hade jag inte varit orolig men jag tror att om grabben börjar träna boxning så kommer han vilja gå matcher förr eller senare. Och om ett par år så är ju de som är jämngamla rätt starka och kan utdela rejält hårda slag. Svårt det här...

BJJ var han förresten inte intresserad av (snackade precis med honom om det).

Det dämpar såklart lite, men dessutom ökar handskarna massan i rörelse (men hastigheten minskar nog lite också), så det kan bli ganska stora krafter bakom ändå. Stöten/kollisionen med hand och ansikte blir mer elastiskt än olestastiskt (dvs en del energi absorberas i stöten, jämfört mot tex biljard där det nästan är en helt oelastisk stöt och nästan all energi förs över till den träffade biljardkulan).

Edit: Sen så kan man ju inte leva sitt liv helt riskfritt heller och boxning är ju en fantastisk sport, där man kan reducera riskerna med att hålla sig till amatörboxning. Och som du säger, skippar man matcher så är det ju närmast riskfritt, gör man inte det, så får man se till att bli så bra som möjligt och så reducerar man ju risken att få slag mot huvud och att bli knockad också ;)

Bästa ni kan göra är nog att verkligen se till att han och ni föräldrar pratar om och förstår riskerna, vill han börja med boxning så kommer han ju förmodligen göra det så småningom ändå och detta kanske bara skapar onödig spänning mellan er tre.

Diomedea exulans
2017-12-30, 13:42
Man måste också fråga sig: Hur frisk hjärna behöver man ha? Sonen kanske tänker sig en karriär som telefonintervjuare, och vill ägna helgerna åt att gå på krogen, båda de aktiviteterna går mycket bättre om man inte besitter någon intelligens.

SpjellLuv
2017-12-30, 13:43
Om det bara gällde träning hade jag inte varit orolig men jag tror att om grabben börjar träna boxning så kommer han vilja gå matcher förr eller senare. Och om ett par år så är ju de som är jämngamla rätt starka och kan utdela rejält hårda slag. Svårt det här...

Hade du resonerat på samma vis om han exempelvis ville börja spela hockey? Jag får känslan av att andra sporter går lite under radarn bara för att de inte går ut på slag mot huvudet, exempelvis hockey. Utan att ha något stöd annat än magkänslan och ett stort hockeyintresse kan det inte vara många seniorspelare som inte fått minst en hjärnskakning. Lägg därtill upprepade "mindre" stötar mot huvudet. Jag spelade själv upp till junioråldern och av de jag spelade med hade fyra stycken fått hjärnskakning redan då.

Min poäng helt enkelt är att boxning kanske har ett oförtjänt dåligt rykte. I alla fall i jämförelse med andra sporters, kanske, oförtjänta bra rykte.

Bob90
2017-12-30, 13:47
Man måste också fråga sig: Hur frisk hjärna behöver man ha? Sonen kanske tänker sig en karriär som telefonintervjuare, och vill ägna helgerna åt att gå på krogen, båda de aktiviteterna går mycket bättre om man inte besitter någon intelligens.
Mja, nedan är ju såklart "worst case", men ändå.

Chronic traumatic encephalopathy (av upprepade slag mot huvudet, hjärnskakningar och dylikt):
First-stage symptoms include attention deficit hyperactivity disorder as well as confusion, disorientation, dizziness, and headaches. Second-stage symptoms include memory loss, social instability, impulsive behavior, and poor judgment. Third and fourth stages include progressive dementia, movement disorders, hypomimia, speech impediments, sensory processing disorder, tremors, vertigo, deafness, depression and suicidality.

Additional symptoms include dysarthria, dysphagia, cognitive disorder such as amnesia, and ocular abnormalities, such as ptosis.

The condition manifests as dementia, or declining mental ability, problems with memory, dizzy spells or lack of balance to the point of not being able to walk under one's own power for a short time and/or Parkinsonism, or tremors and lack of coordination. It can also cause speech problems and an unsteady gait. Patients with DP may be prone to inappropriate or explosive behavior and may display pathological jealousy or paranoia.

Illustrerade mannen
2017-12-30, 14:27
Han vill inte träna karate, vill ha mer fysisk fullkontakt och kunna "kötta på" som han säger...

Jag instruerar i kyokushin karate (och wtf Taekwondo). Det är fullkontakt (när man tävlar) och man "köttar på". Dock förekommer inte slag mot ansikte eller huvud. Kanske kan både exfrun och sonen tänka om då? Det är alltså inte "luftkarate" som i många andra stilar. Besök klubbar och titta, fråga och känn av stämningen.

Jocke67
2017-12-30, 15:45
Jag instruerar i kyokushin karate (och wtf Taekwondo). Det är fullkontakt (när man tävlar) och man "köttar på". Dock förekommer inte slag mot ansikte eller huvud. Kanske kan både exfrun och sonen tänka om då? Det är alltså inte "luftkarate" som i många andra stilar. Besök klubbar och titta, fråga och känn av stämningen.

Tack för tipset! Ska vidarebefordra...

Annars så tror jag att jag har tillräckligt med underlag ang risken för hjärnskador (även om åsikter och studier skiljer sig, som när det gäller det mesta...), sen blir det mer filosofiska resonemang vad som är rätt eller fel. Vore det bara upp till mig skulle han få boxas, jag är mest glad att han inte (som mig) har ett intresse för snabba motorcyklar (det om något är helt livsfarligt!) men jag är inte ensam om detta beslutet för jag tror inte att grabben vill gå emot sin mamma även om hon kanske inte skulle direkt hindra honom att träna (så länge jag betalar), vi får se...

hugok
2017-12-31, 08:59
Hur lång är grabben förresten?
Själv är jag rätt lång så jag slipper ta emot speciellt mycket slag mot huvudet.

Jocke67
2017-12-31, 09:54
Hur lång är grabben förresten?
Själv är jag rätt lång så jag slipper ta emot speciellt mycket slag mot huvudet.

Han är bara 184cm (trots att han spelat basket). Men dunkar (med damboll som han kan greppa) fullhöjds basketkorg! Så jag tror han har bra anlag för explosivitet och att slå hårt.

spoonchest
2017-12-31, 11:47
Som andra sagt i tråden så skulle jag rekommendera andra kampsporter med fullkontakt.

Chares
2018-01-01, 03:26
Som många sagt är fördelen med andra kampsporter att fokus inte är lika mycket huvudslag.

Risk ackumuleras över tid, det är repetitivt/ och eller allvarligt trauma som verkar vara största risken. Det gäller i alla kontaktsporter, men även ridning eller annat där huvudskador är vanligt.

Någon nämnde CTE, amerikansk fotboll utmärker sig där. Mer än andra kontaktsporter, jag skulle inte lägga amatörboxning i ens samma burk.

Dock är, som folk sagt, skydden inte ett skydd mot hjärnskador så mycket som något som get mindre blodvite (och mindre kraftigt trauma) men det repetitiva våldet kvarstår.

Min största invändning mot att låta någon son träna boxning är inte träning, utan att om man blir bra vill man tävla. Intensitet i både träning och våld under tävling kommer då öka risker.

Om han är såpass ung hade jag lyssnat på tankarna om att avleda mot någon annan kampform, kyokushin är tuff hård kamp men inte samma huvudskada, samma med WTF. Jag hade nog även avlett mott kick- /thaiboxning just för att fokus mot huvud är så mycket mindre när man tränar.

Men jag hade lagt veto mot amerikansk fotboll, men inte mot boxning. Det är inte jämförbart i hjärnskador för amatörutövning.

Men vilken klubb är viktigare än vilken stil när man pratar om vart du kan påverka din son att gå med. Att hitta ett ställe med rätt attityd är viktigare än stil. Jag har tränat nästan alla kampsporter och skulle säga att det är viktigare att hitta en bra miljö än att låsa in på teoretiska tankar kring sportregler och skydd.

Lipservice
2018-01-01, 22:54
Vill man inte gå fullt och tävla, kan man ju "träna" bara. Några vänskaps sparrningar kan ju knappast ge hjärnskador?

Diomedea exulans
2018-01-01, 23:35
Vill man inte gå fullt och tävla, kan man ju "träna" bara. Några vänskaps sparrningar kan ju knappast ge hjärnskador?

Hur gör man det då? Då måste man ju hitta en träningspolare som vill hålla det på samma nivå som en själv, och som är mer kunnig än en och villig att lära ut.

Alexton
2018-01-02, 12:10
Det bästa är väl att låta grabben testa, finns väl inget som säger att han ska göra proffskarriär direkt efter debut.
Tog mig själv 2-3 olika kontakt sporter innan jag hamnade rätt.
Vill man ska skada sig enligt statistiken så är väl både Crossfit och fotboll bra mycket högre upp i tabellen.

delta_mats
2018-01-02, 12:22
Hur gör man det då? Då måste man ju hitta en träningspolare som vill hålla det på samma nivå som en själv, och som är mer kunnig än en och villig att lära ut.

När man börjar sparra på klubb så står en tränare och övervakar, ofta står alltid en tränare och tittar och kommer med tips och råd.
I början är det alltid lugn och mjuk sparring. Ju duktigare man blir desto tuffare kan man köra. Men man anpassar sig alltid till den som kör försiktigare. Det är ömsesidig respekt som gäller.

Ibland kan någon försöka hävda sig eller köra för hårt, och lyssnar inte på tillsägelse.Det löses ofta genom att de får gå någon rond mot en duktig boxare som sätter dom på plats.

Diomedea exulans
2018-01-02, 12:47
Vill man ska skada sig enligt statistiken så är väl både Crossfit och fotboll bra mycket högre upp i tabellen.

Lite värre dock att skada hjärnan än kroppen, IMHO.


Ibland kan någon försöka hävda sig eller köra för hårt, och lyssnar inte på tillsägelse.Det löses ofta genom att de får gå någon rond mot en duktig boxare som sätter dom på plats.

Hehe, exakt det hände min bror.

Bob90
2018-01-02, 13:01
Det bästa är väl att låta grabben testa, finns väl inget som säger att han ska göra proffskarriär direkt efter debut.
Tog mig själv 2-3 olika kontakt sporter innan jag hamnade rätt.
Vill man ska skada sig enligt statistiken så är väl både Crossfit och fotboll bra mycket högre upp i tabellen.
Jag hann med judo, jiu jutsu, boxning och nåt till jag inte minns innan jag hittade rätt också.

Och som dio sa, hellre lite knasiga knän än att sitta och dreggla i en stol sen :P

Rabi
2018-01-02, 13:08
Själv tränat kick/thaiboxning i några år och har funderat hur man ska göra när man får barn.

Tror att jag hade tillåtit en stående kampsport (boxning/kickboxning eller liknande), men definitivt ingen hård sparring (speciellt mot huvudet). Så alla meathead-gym skulle ryka direkt.

BJJ/brottning är också ett alternativ som vissa varit inne på tidigare.

eternallord
2018-01-04, 12:43
Har själv boxats i över tio år. Bortsett från en sned näsa har jag inte en enda negativ biverkning av dom åren.n

Det kan du inte veta. Hjärnskador gör sig oftast till känna senare i livet, i form av saker som svårare och tidigare förekommande demens, och saker du inte direkt kan identifiera som att ha kommit från boxningen, såsom sämre impulsregleringsförmåga, svårare att uppleva glädje med mera.

Minikubik
2018-01-04, 12:52
Det kan du inte veta. Hjärnskador gör sig oftast till känna senare i livet, i form av saker som svårare och tidigare förekommande demens, och saker du inte direkt kan identifiera som att ha kommit från boxningen, såsom sämre impulsregleringsförmåga, svårare att uppleva glädje med mera.

Hmm det har du för all del rätt i, så jag ändrar mitt svar till inga, än så länge, kända biverkningar