handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Ont i rumpa/hamstring i två år


lea86
2017-12-28, 12:35
Ska försöka hålla det så kort som möjligt *rolleyes*
Hade styrketränat regelbundet i ca ett år när jag i januari 2016 vaknade upp med smärta i mitt högra ben ända ut i foten. Kändes som ischiasnerven som "snärtade" till i vissa rörelser. Efter några veckor försvann denna nervsmärta och jag fick istället ont i rumpan.

Sedan dess har jag varit på otaliga besök hos sjukgymnaster, naprapater, massörer etc. utan att få en tydlig diagnos. Vissa säger Piriforms syndrom, andra säger hamstringstendinopati, tredje säger ryggen... :confused:

Smärtan blir klart sämre av att jag belastar rumpan, exempelvis genom höftlyft och andra rehabövningar jag har fått av sjukgymnasterna. Blir i princip smärtfri om jag tar uppehåll från styrketräningen, vilket jag verkligen inte vill göra :(

Symptomen är svåra att förstå. Är ofta väldigt öm och spänd ungefär där pirifomis är lokaliserad. När jag tränar känns det ofta väldigt stramt i höger skinka. Är dock även väldigt stam ner i högra hamstring, och kan ha smärta i övergången till rumpan. Gör ont att sitta, gå, ligga på sidan *gah!*

Har ingen ischiassmärta kvar.

Har magnetröntgat ryggraden av andra anledningar och hade inga förändringar som skulle kunna påverka nerverna.

Det jag provat (som jag kommer ihåg nu):
Rehabövningar under ledning av sjukgymnast (bålträning, höftlyft, excentriska lårcurl, excentriska raka marklyft, musslan etc. i olika perioder för att kunna utvärdera övningarna).
Massage
OMT
Tens
Triggerpunktsbehandling
Stretching till förbannelse/inte stretcha alls

Det enda som funkat som sagt är att helt sluta träna benen, men det funkar inte på grund av knän som behöver hållas i schack.

Vad f-n gör jag nu? Hur ska jag kunna få en vettig diagnos?
Tips på bra sjukgymnaster i Örebro med omnejd?
Känner mig desperat :(