handdator

Visa fullständig version : Vad skulle ni tagit bort om ni fick göra en "Eternal Sunshine of the Spotless Mind"?


Diomedea exulans
2017-12-27, 03:39
Alltså om ni fick chansen att radera minnen?

Jag har funderat, och jag skulle tagit bort allt från jag fyllde 12 till jag fyllde 29.

ApexProcyon
2017-12-27, 04:07
Jag skulle ta bort två timmar och sexton minuter, vilket även råkar vara längden på Star Wars: Episode I. Utöver det så finns det inget minne jag inte vill bevara.

trädgårdsmöbel
2017-12-27, 07:00
Det beror på humör. Om jag svarar på den här frågan just nu, så ingenting. Men får jag samma fråga när jag ligger sömnlös så finns det massor av små skitminnen av egentligen obetydliga sociala pinsamheter och misstag jag gjort som hjärnan kan "roa" mig med som jag skulle kunna radera.

Bob90
2017-12-27, 10:00
Har inte sett filmen, men det handlar alltså om att radera en bit av minnet? Det skulle väl typ kunna vara att ta bort någon tanke som ledde till att man tog ett dumt beslut som fick jobbiga konsekvenser senare. Typ i mitt fall simning :D

Men nä, jag skulle nog inte vilja ta bort något, man är ju den man är pga allt man upplevt.

Mental
2017-12-27, 10:56
Men nä, jag skulle nog inte vilja ta bort något, man är ju den man är pga allt man upplevt.

Vilket bara är ett argument om man är den man vill vara, dvs nöjd.

Diomedea exulans
2017-12-27, 11:00
Vilket bara är ett argument om man är den man vill vara, dvs nöjd.

Exakt!

blåvitt
2017-12-27, 11:08
Vilket bara är ett argument om man är den man vill vara, dvs nöjd.

Jag är långt ifrån den jag vill vara och väldigt långt ifrån nöjd. Ändå skulle jag inte vilja radera någonting. Är det något fel på mig eller har du fel?

Mental
2017-12-27, 11:09
Jag är långt ifrån den jag vill vara och väldigt långt ifrån nöjd. Ändå skulle jag inte vilja radera någonting. Är det något fel på mig eller har du fel?

Då låter det som du är rätt nöjd ändå?
Eller att du inte tror det hade förändrat något till det bättre.

Kif
2017-12-27, 11:13
Skulle inte vilja radera minnet, däremot att kunna få handlingar ogjorda eller andras minnen raderade hade varit en annan femma.

Fogel
2017-12-27, 11:17
Radera minnet av Witcher 3. Så jag kan uppleva det igen :)

Bärsärk
2017-12-27, 11:25
Kan man inte ta bort andras version av det hela så är det ju meningslöst?

ARMSTARK
2017-12-27, 11:36
Skulle endast minnet av det inträffade försvinna eller skulle det inte ens hänt? En väldig skillnad. Ta minnet av att farsan uppfostrade mig med knytnävarna, de psykiska skadorna finns ju där även om jag glömde händelsen.

Minnet av att inse vad döden och evigheten innebär, ett livslångt lidande pga dödsångest skulle försvunnit. Men även då har jag ju redan levt halva livet med ångest, oavsett om jag minns det eller inte.

blåvitt
2017-12-27, 11:37
Då låter det som du är rätt nöjd ändå?
Eller att du inte tror det hade förändrat något till det bättre.

Jag sa ju att jag inte är nöjd. Det hade säkert förändrat vissa saker till det bättre.

skattefusk
2017-12-27, 12:07
Radera minnet av Witcher 3. Så jag kan uppleva det igen :)

Just min tanke. Radera minnet från bra filmer, serier, spel o.s.v.

Kan man inte ta bort andras version av det hela så är det ju meningslöst?

what?

Bob90
2017-12-27, 12:41
Kan man inte ta bort andras version av det hela så är det ju meningslöst?

Förstår vad du menar, men i huvudsak så är det ju hos dig förändringen sker.

Skulle du ha kissat på dig framför hela skolan när du stod på scen och rockade fett på avslutningen i 8an så är det ju inget som dessa nu bortglömda (och du lär knappast träffa dem igen och oavsett så känner de nog inte igen dig i vuxen ålder) människor kommer kunna påminna dig om när du står som vuxen och professionell musiker och ständigt brottas med denna demon när du framträder.

Men eftersom du "raderat" detta minne så har du inget gammalt "ärr" som påverkar dig när du står på scen längre.

Just min tanke. Radera minnet från bra filmer, serier, spel o.s.v.

Tänk om du då istället tycker filmen, serien eller spelet är ganska mediokert eller rentav skitdåligt? För att du "konsumerar" den/det i ett annat skede i ditt liv.
Eftersom du glömt bort det så minns du dock inte att du gillade det förut, men frågan är vilket minne/erfarenhet man hellre vill ha, "tänk om jag kunde få se det här från första gången igen" eller "Fan va kass den här filmen är, vem fan gillar sån här smörja".

Mats J
2017-12-27, 12:42
what?

Han har ju en klar poäng. Om du raderat DITT minne av något du gjort eller sagt så kommer de personer du ev sårat fortfarande minns det ändå.

Bärsärk
2017-12-27, 12:47
Han har ju en klar poäng. Om du raderat DITT minne av något du gjort eller sagt så kommer de personer du ev sårat fortfarande minns det ändå.

Precis, om du sket ner dig på firmafesten förra julen så kommer ju alla fortfarande minnas det även om du tagit bort din version av det och då kommer ju du gå runt ovetandes om att du skitit ner dig fast för alla andra är det glasklart. Enligt mig nästan jobbigare att vara ovetandes om något riktigt dumt man gjort.

Funkar ju som Bob90 sa ovan här om det hände för en massa år sedan och man har flyttat alternativt lämnat landet.

VoDaresVins
2017-12-27, 13:37
Har inte heller behov av att radera nåt minne av nån betydelse då man inte kan radera handlingen eller det skedda. Eller föresten, jag såg Salò, or the 120 days of sodom på bio för många år sen. Skulle nog ha en mindre ärrad själ om jag inte sett den.

skattefusk
2017-12-29, 15:17
Han har ju en klar poäng. Om du raderat DITT minne av något du gjort eller sagt så kommer de personer du ev sårat fortfarande minns det ändå.

Det är väl ganska uppenbart att det är så. Efterblivet påstående. Men har man sådana problem kanske man ska se över sig själv. Har pratar vi ju om simpla minnen vi vill ha bort. T.ex. den nakna herren du såg i bastun när du var 5 år

Diomedea exulans
2017-12-29, 15:42
Jag kom på en grej: Det är dumt att radera långa tidsperioder, så man märker att något har blivit borttaget. "Att inte veta sanningen är alltid värre än att inte veta" (eller nåt sånt) är ett gammalt ordspråk som stämmer. Om jag hade vetat med mig att några år raderats från mitt minne, då hade jag konstant gått runt och funderat på jag kan ha varit med om som är så hemskt...

Så man bör nog hålla sig till korta perioder. Enstaka episoder av mobbing, dejter som gått fel, osv.

Han har ju en klar poäng. Om du raderat DITT minne av något du gjort eller sagt så kommer de personer du ev sårat fortfarande minns det ändå.

Men jag slipper iallafall tänka på det? Ingen (inklusive offret) vinner på att jag går runt och mår dåligt av det.

Och det handlar ju inte bara om att man sårat andra. Andra kanske har sårat en själv.

Säg att man har gjort bort sig på julfesten. Hela firman vet om det, man vet att alla vet om det, men alla är för artiga för att någonsin ta upp det. Dock går man runt och grämer sig över att alla vet om det. Då skulle en minnesradering göra gott, utan att ha några nackdelar.

ARMSTARK
2017-12-29, 15:58
Att stora delar av minnet försvinner är egentligen inte så märkvärdigt, jag har långa perioder som jag bara minns fem av veckans dagar, filmen går av på fredag eftermiddag... :em: