handdator

Visa fullständig version : Jag deltog i en testosteronstudie


Bandid0
2017-12-26, 19:07
Jag deltog i en testosteronstudie över 6 månader. Den handlade inte om träning. Deltagarna fick resultatet för varje dag i slutet av studien. Proverna togs som salivprov varje morgon.

Jag förde dagbok över kost och annat som jag själv var nyfiken på för att se om det fanns någon koppling till testot. Körde således en liten n=1 studie med mig själv samtidigt med den vanliga studien. Jag antecknade t.ex. sexlust, samlagsfrekvens, bra driv på gymmet, humör, morgonerektion, sömn, mat m.m.

Resultatet? Testot varierade ganska stort från dag till dag, men det fanns absolut ingen koppling mellan någon av sakerna jag skrev ned i min dagbok och testosteronet. Dvs sexlusten eller känslan på gymmet var inte bättre de dagar där mitt testo var lite högre osv.

Jag tror att man kan dra en av följande slutsatser av detta. Förmodligen är båda sanna, men nr 2 är värd att ta till sig:

1. Testo i saliv korrelerar dåligt med testo i blodet
2. Dagliga variationer i testosteronnivåer påverkar inte livet i någon märkbar utsträckning.


(En rolig parentes är att det i studien fanns de som låg sjukt lågt och sjukt högt i mätvärden. Själv befann jag mig kring mitten.)