handdator

Visa fullständig version : OK att dö utan att lämna pengar till begravning?


Bandid0
2017-12-26, 18:46
Många människor sparar ingenting utan lever helt skuldsatta. De har heller ingen livförsäkring som kickar in när vederbörande dör. För de som har mer skulder än tillgångar och/eller försäkringar så innebär ett dödsfall en kostnad för de efterlevande, i form av begravning och kista osv.

Är detta OK?

Jag tycker själv det är själviskt att leva oekonomiskt helt utan att tänka på sina efterlevande, men jag vet att det är rätt vanligt att ett dödsfall innebär en de facto kostnad för barnen när en förälder gått bort.

Diomedea exulans
2017-12-26, 18:48
Ja, de får väl slänga en i ett hål bara. Helt gratis.

Konradsson
2017-12-26, 18:48
Många människor sparar ingenting utan lever helt skuldsatta. De har heller ingen livförsäkring som kickar in när vederbörande dör. För de som har mer skulder än tillgångar och/eller försäkringar så innebär ett dödsfall en kostnad för de efterlevande, i form av begravning och kista osv.

Är detta OK?

Jag tycker själv det är själviskt att leva oekonomiskt helt utan att tänka på sina efterlevande, men jag vet att det är rätt vanligt att ett dödsfall innebär en de facto kostnad för barnen när en förälder gått bort.
Man betalar en begravningsskatt på 1%. Anhöriga behöver inte betala begravning.

Bandid0
2017-12-26, 18:51
Ja, de får väl slänga en i ett hål bara. Helt gratis.

Ej OK enligt begravningslagen.

Leeee
2017-12-26, 18:57
Många människor sparar ingenting utan lever helt skuldsatta. De har heller ingen livförsäkring som kickar in när vederbörande dör. För de som har mer skulder än tillgångar och/eller försäkringar så innebär ett dödsfall en kostnad för de efterlevande, i form av begravning och kista osv.

Är detta OK?

Jag tycker själv det är själviskt att leva oekonomiskt helt utan att tänka på sina efterlevande, men jag vet att det är rätt vanligt att ett dödsfall innebär en de facto kostnad för barnen när en förälder gått bort.

Det kan barnen gott punga ut! Ungarna har kostat ruskigt mycket för den avlidne föräldern, mycket mer än en begravning.

Angel
2017-12-26, 18:59
Visst men då får man bara beredd på att få den enklaste standardbegravningen.

ApexProcyon
2017-12-26, 19:02
Ohyfsat att dö utan att lämna dricks för hantering av kadaver.

Magnus N
2017-12-26, 19:03
Så länge man har jobbat några år i sitt liv så har man betalt den begravningen redan så ser inte ett problem här

trädgårdsmöbel
2017-12-26, 19:07
Med tanke på hur efterblivet giriga vissa människor blir och hur illa de beter sig när de skall dela upp prylar och tillgångar efter någon har dött så tycker jag att man bör sträva efter att dö luspank. Åtminstone i de fall där flera skall dela på tillgångarna.

Baskagge
2017-12-26, 19:10
Många har ju låga pensioner så det blir kanske inte mycket kvar.

Begravningsavgiften täcker ju en gravplats och är man medlem i kyrkan så kostar väl inte ceremonin i kyrkan någonting. Det som kostar är gravsten och kista.

blåvitt
2017-12-26, 19:17
Kremera mig och gräv ner mig under ett fruktträd. Om någon känner för att göra mer än så är det deras huvudvärk, och alltså inget jag är villig att betala för.

King Grub
2017-12-26, 19:23
Jag vill bli uppstoppad och ställd i farstun med en sträng min. Det kanske kostar en del att få en kvalitetsuppstoppning gjord.

Diomedea exulans
2017-12-26, 19:26
Jag vill bli begravd under en kolsvart, glasblank pyramid med 1 km långa sidor.

r3mpuh
2017-12-26, 19:27
Trodde alla människor hade en privat sjukvårdsförsäkring? *jorgen*

King Grub
2017-12-26, 19:31
Trodde alla människor hade en privat sjukvårdsförsäkring? *jorgen*

Det är inte många som har. 6 % av befolkningen eller däromkring.

Baskagge
2017-12-26, 19:54
Har man dåligt samvete för att kontot är tomt kan man slänga sig på spåret när man börjar känna sig krasslig, då betalar Trafikverket begravningskostnaderna och ersättning för att man blivit överkörd.

Får man ut pengar till begravningen av en sjukvårdsförsäkring?

trädgårdsmöbel
2017-12-26, 19:56
Jag är organdonator och donerar det som inte behövs till medicinska studier. Jag tänker som så att jag är fet som fan och misshandlar min kropp men är ändå hyfsat frisk, så att mina organ verkar fungera bra som fan. Mitt hjärta tillexempel, om det skulle hamna i en annan kropp (helst en snygg tjejs kropp) och rädda livet på denne så ser jag det som en rätt stor ära. Om anatomistudenter sedan skär genom fläsket och hittar mina gigantiska biceps och utbrister i ett "vilka jävla armar!" så ser jag det som rätt positivt också.

Jag vill ju bli "begravd" givetvis, men en sten med mitt namn på räcker, kroppen behöver ju inte vara där.

Magnus N
2017-12-26, 19:56
Har man dåligt samvete för att kontot är tomt kan man slänga sig på spåret när man börjar känna sig krasslig, då betalar Trafikverket begravningskostnaderna och ersättning för att man blivit överkörd.

Får man ut pengar till begravningen av en sjukvårdsförsäkring?

Nog ifrån försäkring till försäkring, vet att vissa gör det iaf

svenbanan
2017-12-26, 20:12
Själv bryr jag mig inte ett jota vad som händer med mitt lik då jag är död. Ifall någon tycker att det måste sitta en fancy gravsten på jordhögen är det för deras skull och inte min.

trädgårdsmöbel
2017-12-26, 20:26
Själv bryr jag mig inte ett jota vad som händer med mitt lik då jag är död. Ifall någon tycker att det måste sitta en fancy gravsten på jordhögen är det för deras skull och inte min.

Då tycker jag att du skall bli organdonator! Om du vill och behöver hjälp så kan jag leta upp donationsregistret åt dig. Jag jobbar inte för dem eller så, men jag tycker det är en fin grej.

svenbanan
2017-12-26, 20:30
Då tycker jag att du skall bli organdonator! Om du vill och behöver hjälp så kan jag leta upp donationsregistret åt dig. Jag jobbar inte för dem eller så, men jag tycker det är en fin grej.

Jag tror jag har en sån där röd/grön papperslapp (där det står att de kan göra vad de vill med likdelarna )liggande nånstans i plånkan. Räcker inte den?

En sån här...
http://www.ateism.se/donerajn.png

Fast den kanske är utrensad. Den måste ju ha legat där i tjugo år... :)

Rickard
2017-12-26, 20:32
Många människor sparar ingenting utan lever helt skuldsatta. De har heller ingen livförsäkring som kickar in när vederbörande dör. För de som har mer skulder än tillgångar och/eller försäkringar så innebär ett dödsfall en kostnad för de efterlevande, i form av begravning och kista osv.

Är detta OK?

Jag tycker själv det är själviskt att leva oekonomiskt helt utan att tänka på sina efterlevande, men jag vet att det är rätt vanligt att ett dödsfall innebär en de facto kostnad för barnen när en förälder gått bort.

Oftast bättre än att lämna kvar något som leder till bråk och splittring.
De dacto-kostnaden du pratar om måste vara den kostnaden som uppstår för att röja upp det som personen lämnade efter sig?
För finns det inte pengar till begravning så står ju kommunen för en enkel men värdig begravning.

Bärsärk
2017-12-26, 20:39
Jag vill bli begravd till sjöss, är det möjligt?

Magnus N
2017-12-26, 20:43
Jag vill bli begravd till sjöss, är det möjligt?

Man kan sprida askan till sjöss det vet jag, men sänka ner en död kropp vetifan dock

ApexProcyon
2017-12-26, 20:45
Jag vill bli begravd till sjöss, är det möjligt?

https://x.cdn-expressen.se/images/ef/07/ef07ec79fe954b1780c8f23e3fdfdaf4/16x9/680.jpg

ARMSTARK
2017-12-26, 20:45
Jag vill bli begravd till sjöss, är det möjligt?

Vi kan ordna det.

baktung
2017-12-26, 23:04
OK att dö luspank? Klart mer respektabelt att dö luspank än stenrik. Då tillfaller ju stålarna bara ett gäng bortskämda ungar som inte gjort ett jota för sin rikedom.

anvihl
2017-12-26, 23:36
"Fy fan vilken jävel den där Anvihl var, han gick och blev påkörd på sin 40års dag, och den jäveln hade inte ens förberett sin begravning".

J.V
2017-12-26, 23:43
Själv bryr jag mig inte ett jota vad som händer med mitt lik då jag är död. Ifall någon tycker att det måste sitta en fancy gravsten på jordhögen är det för deras skull och inte min.Jag tanker samma och ar darfor signad till donationsregistret. Med lite tur anvander de allt, sa behovs ingen begravning.

Jag kan spara ihop pengar sa alla intresserade kan halla en liten minnesstund pa Max.

ApexProcyon
2017-12-26, 23:47
"Fy fan vilken jävel den där Anvihl var, han gick och blev påkörd på sin 40års dag, och den jäveln hade inte ens förberett sin begravning".

"Anvihl var mycket för många, men det som lever kvar inom mig är att han var en jävla *** som inte ens kunde pröjsa för sin egen undergång."

Någonstans sitter Yes och gråtrunkar och skjuter heroin i pungen. Kanske fick han fakturan.

Mental
2017-12-27, 00:37
Anhöriga blir aldrig skyldiga att betala, den kostnaden får dödsboet ta, saknas medel i dödsboet är det soc som sköter den biten. Hur mycket pengar de skjuter till varierar från kommun till kommun. Runt ett halvt prisbasbelopp är rekommendationen.

http://www.arbetarbladet.se/slakt-o-vanner/var-tionde-begravning-betalas-av-socialtjansten

Var tionde som trillar av saknar pengar i dödsboet för att täcka begravning. Så det är väldigt vanligt.

Starke75an
2017-12-27, 08:03
Helt ok. Född fri, skattad till döds.