handdator

Visa fullständig version : Är styrkelyftare rena?


Beard
2017-12-23, 10:04
Jag har en vän som tävlat rätt länge i styrkelyft. Han bänkpressar med dräkt över 300kg. Han hävdar strängt att han är ren och säger att de blir testade lite då och då. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag ser egentligen ingen anledning till att styrkelyftare skulle vara renare än i andra sporter. Har ni något klokt att säga om detta?

Järvskan
2017-12-23, 10:16
Bättre fria än fälla. Det är upp till dig om du tror honom eller inte, men om du vill fortsätta vara hans vän så är det säkert klokast att nöja dig med det svar som han gett dig

Shqypnia
2017-12-23, 10:25
Vilken konstig fråga? Många är såklart rena. Och många är dopade.

Beard
2017-12-23, 10:57
Bättre fria än fälla. Det är upp till dig om du tror honom eller inte, men om du vill fortsätta vara hans vän så är det säkert klokast att nöja dig med det svar som han gett dig

De är ju inte så att jag har tänkt pressa honom ... men när folk ljugit för en förr, sådär en 100ggr och sen visat sig dopade så blir man ju lite mer ... skeptisk. Det finns ju rätt många goda skäl att inte berätta om man skulle knapra.

mini
2017-12-23, 11:35
Klart det finns dopade styrkelyftare. Däremot är 300 kg med tröja bra men inte övernaturligt (beroende på kroppsvikt såklart).

Diomedea exulans
2017-12-23, 12:14
Sitter lite i samma sits. Jag känner 2 personer som tillhör absoluta världseliten i judo. Den ena har jag känt sedan hen var bebis. Judo känns som en sport där doping skulle hjälpa. Är mina vänner rena? Skulle aldrig fråga dem, eller ens någon som känner dem, men jag har snuddat vid tanken.

Personerna i fråga är helyllemänniskor som inte ens tar kosttillskott (de vågar inte ta proteinpulver utifall det är doping i det).

kaer
2017-12-23, 13:13
Påverkar det dig på något vis vad svaret är?

Judo är ju en olympisk sport som om det är i den klassen så testas det väl ganska mycket mer rigoröst än i andra idrotter?

PatekPhillipe
2017-12-23, 13:15
Sitter lite i samma sits. Jag känner 2 personer som tillhör absoluta världseliten i judo. Den ena har jag känt sedan hen var bebis. Judo känns som en sport där doping skulle hjälpa. Är mina vänner rena? Skulle aldrig fråga dem, eller ens någon som känner dem, men jag har snuddat vid tanken.

Personerna i fråga är helyllemänniskor som inte ens tar kosttillskott (de vågar inte ta proteinpulver utifall det är doping i det).

Du svarar lite på din egna fråga.

Krampus
2017-12-23, 13:43
Sitter lite i samma sits. Jag känner 2 personer som tillhör absoluta världseliten i judo. Den ena har jag känt sedan hen var bebis. Judo känns som en sport där doping skulle hjälpa. Är mina vänner rena? Skulle aldrig fråga dem, eller ens någon som känner dem, men jag har snuddat vid tanken.

Personerna i fråga är helyllemänniskor som inte ens tar kosttillskott (de vågar inte ta proteinpulver utifall det är doping i det).

Är de med i olympiska programmet är testerna omfattande. Vistelserapport och testgubbarna kan knacka på 07:00 när du sitter i kallingarna. Tävlingsarrangörer för de stora internationella tävlingarna testar guldmedaljör + en medaljör till i varje viktklass som standard. Sen är det väldigt olika i olika nationella förbund hur man gör. Är de från Sverige och är världselit så vet jag att de testas mycket.

Bob90
2017-12-23, 13:52
Påverkar det dig på något vis vad svaret är?

Judo är ju en olympisk sport som om det är i den klassen så testas det väl ganska mycket mer rigoröst än i andra idrotter?
Tror också doping är vanligare i sporter med mindre teknikkrav, det finns liksom mer att "vinna" på doping där rent prestationsmässigt.
Absolut det finns ju teknik i konditionssporter som löpning, cykling, skidåkning etc samt i kraftsporter såsom styrkelyft och tyngdlyftning, friidrott mm. Men det går inte att jämföra med tex judo, gymnastik etc.

Dessutom så tycker jag att det bör ingå en del indirekt eller direkt hederskodex/"kampmoral" inom kampsporten om det lärs ut på, i mina ögon, "rätt" sätt.

xan
2017-12-23, 13:54
Testas det inte extra mycket inom just styrkelyft av RF?

Börje H
2017-12-23, 14:02
Klokt vet jag inte men en smula insiktsfullt iaf. Jag har varit med i sporten i snart 20 år, dessutom mkt väl bekant med lyftare som hållit på ordentligt mycket längre än så. En reflektion i ämnet..

Som i ALLA sporter förekommer det en viss mängd som bestämmer sig för att tänja gränserna och ibland helt sonika kliva över dem. Så är det alltid, överallt, sedan människan började med att mäta sig med andra i diverse tävlingsmoment. Beträffande styrkelyft så kan man nog med stor säkerhet dela in sporten i vissa tidsperioder och generationer.

Från RF:

"1977 tillsätter RF en dopingkommission. 1979 antar RF egna dopingregler. 1981 införs regler som möjliggör träningstester (out-of-competition testing). De första svenska nationella dopingproverna togs 1981. Redan 1982 utfördes träningstester i Sverige vilket först i slutet av 90-talet blev praxis även internationellt. 1985 gjordes drygt 1 000 dopingkontroller i Sverige"

Under 80-talet och tidiga delar av 90-talet finns det nog stor risk att ett helt gäng med lyftare var och nallade i både påsar och kanylskåp som inte var tillåtna. Dock har RF testat mkt hårt i styrkelyftförbundet just av denna anledning och inom specialförbundet SSF så har det, och gör fortfarande, jobbats väldigt hårt med att vara tydlig i frågan om otillåtna preparat.

Den "nya" generationens lyftare tror jag har väsentligen mera rent mjöl i påsen, iaf när det gäller den grova dopingen med AAS. Dock kan misstänka att gråzonspreparaten kan skapa vissa problem för PWO-generationen som kommit fram. Går tydligen inte att lyfta en hantel alt stång utan att skaka igång med Mtfcrazyfuckerfuel.

Svenska elitlyftare är med i ADAMS-systemet, som Krampus refererar till, och följer man ett gäng av lyftarna på sociala medier så ser man att det tämligen ofta utförs både piss och/eller blodtester i fillingar alt trollor i arla morgonstund. Per capita mest av alla specialförbund.

Visst går det att lura tester, giiivetvis säger de som vet, men kan man bli testad vilken dag som helst så bör det nog vara svårare.

En känsla, ICKE verifierat på nått som helst sätt, är att det möjligen skulle förekomma mer doping på låt säga halvhög alt amatörnivå än det gör bland våra världslyftare.

Når det gäller Svenska lyftare i relation med andra nationer så kan jag tämligen bestämt anse att ffa Sverige och Norge ligger väldigt långt framme beträffande anti-dopingarbetet i förbunden.

Börje H
2017-12-23, 14:03
Testas det inte extra mycket inom just styrkelyft av RF?

Ja, det är en sk högprioriterad prioriterad sport.

Wain
2017-12-23, 14:45
Det gäller ju att ta preparaten ffa innan man börjar tävla på nivå där det testas.

trädgårdsmöbel
2017-12-23, 14:48
Man kan kanske hävda att IPF-lyftare som ändå är dopade, trots det är ganska rena? Testas det så måste man ha koll, vara försiktig, kunna räkna ut när man skall använda när man måste lägga av, hålla sig till preparat som fort går ur kroppen, låga doser och tja...inte ha möjlighet att dopa sig ordentligt ändå.

Nu säger väl säkert ni purister att lite dopad är lika illa som att vara mycket dopad, men jag tror att det är en jäkla skillnad på effekterna doping kan ge om man måste fegdopa sig mot att kunna dopa sig ordentligt. Är det inte så att i vissa länder så lyfter de konsekvent högre vikter på nationella tävlingar än vad samma lyftare gör på internationella tävlingar? Där har vi ett tecken på skillnaden.

Bärsärk
2017-12-23, 14:55
De flesta är ganska skitiga, många luktar illa också. Men det gör ju byggare med, fast det är vanligare med vårdad klädsel om man är byggare eftersom det är en mer utseendefokuserad sport.

rooz
2017-12-23, 15:08
De flesta är ganska skitiga, många luktar illa också. Men det gör ju byggare med, fast det är vanligare med vårdad klädsel om man är byggare eftersom det är en mer utseendefokuserad sport.

När jag googlar "vårdad klädsel" dyker det inte upp GASP-hoodies, grova halskedjor, platina blonderade flickvänner med kalle Anka läppar och Noccoburkar spridda i lägenheten..

Beard
2017-12-23, 17:40
De flesta är ganska skitiga, många luktar illa också. Men det gör ju byggare med, fast det är vanligare med vårdad klädsel om man är byggare eftersom det är en mer utseendefokuserad sport.

Tack Bärsärk för ditt inlägg. Gav mig mycket insikt i min fråga. Haha! :d

Beard
2017-12-23, 18:24
Klart det finns dopade styrkelyftare. Däremot är 300 kg med tröja bra men inte övernaturligt (beroende på kroppsvikt såklart).

Han väger max 110kg.

hugok
2017-12-23, 19:43
Framförallt kommer man inte tjäna ett ruttet korvöre på sporten vilket minskar dopingförekomsten en del.

Agitator
2017-12-23, 20:13
Framförallt kommer man inte tjäna ett ruttet korvöre på sporten vilket minskar dopingförekomsten en del.

Knappast.

På samma sätt som vanliga icke tävlande dopar sig för fåfängans och styrkans skull så dopar sig atleter för prestationen, äran och utseendets skull (om än inte jätte mycket på sista punkten).

hugok
2017-12-23, 20:46
Knappast.

På samma sätt som vanliga icke tävlande dopar sig för fåfängans och styrkans skull så dopar sig atleter för prestationen, äran och utseendets skull (om än inte jätte mycket på sista punkten).

Klart vissa kommer köra ändå, men minskningen kommer vara avsevärd om man gå runt alla tester på något sätt för att i slutändan vinna en gainomax och en klapp på axeln av en skäggig tjockis.

Beard
2017-12-23, 21:00
Nja, byggning är väl inte direkt inkomstbringande i Sverige... hur många rena byggare har vi?

Agitator
2017-12-23, 21:35
Nja, byggning är väl inte direkt inkomstbringande i Sverige... hur många rena byggare har vi?

Nu kommer folk försvara med att byggning är == steroider.

Vilket styrkelyft inte är! Även fast det varit knökfullt med doping sedan man började tävla för flera decennium sedan.
Sedan kommer någon säga, det är skillnad mot då och nu.

Ja, skillnaden är att det är mycket lättare att få tag på steroider nu än vad det var förr och det är knappast träningsmetoderna som blivit magiskt bättre. Det var uppenbaraligen inte svårt att få tag i steroider förr heller för den delen.

Alla sporter i världen är full med doping oavsett status, ära eller pengar.
Men just IPF och speciellt svenska styrkelyftare är rena. Så är det bara :)

Beard
2017-12-23, 22:05
Svenskar har högre moral än att dopa sig :)

Rickard
2017-12-23, 22:08
Svenskar har högre moral än att dopa sig :)

Jo tjena

Agitator
2017-12-23, 22:19
Jag tror han var sarkastisk Rickard :)

Stoltz
2017-12-23, 22:55
De är svettiga och täckta i magnesium och talk. Rena är fan det sista jag tänker på :D

Bjorneman
2017-12-23, 23:00
Klart vissa kommer köra ändå, men minskningen kommer vara avsevärd om man gå runt alla tester på något sätt för att i slutändan vinna en gainomax och en klapp på axeln av en skäggig tjockis.

Fan, det är nästan signaturmaterial. :D

F Ultra
2017-12-23, 23:48
Nja, byggning är väl inte direkt inkomstbringande i Sverige... hur många rena byggare har vi?

De testas ju dock inte så hugoks tankar om att det inte är värt det enorma besväret att komma runt alla tester ändras ju inte för att otestade byggare dopar sig.

xan
2017-12-23, 23:51
det är vanligare med vårdad klädsel om man är byggare eftersom det är en mer utseendefokuserad sport.

Definitivt inte när man går från "fitness" -> "byggare". :D

Agitator
2017-12-24, 00:07
Jag grävde lite i det här nu för skojs skull under kvällen och detta är vad jag kommit fram till.
Om jag drar fel slutsatser här på grunder som inte är korrekta så rätta mig gärna.

Källor:
http://www.rf.se/Antidoping/Vistelserapportering/Listadsvenskkontrollpool/Svenskindividuellkontrollpool/
http://www.rf.se/contentassets/dfbd4321295944d0b9780a253954a8c8/1711-antidopingstatistik1.pdf



Just nu är det 16 stycken personer listade i "Svensk individuell kontrollpool" inom styrkelyft.

Idrottsutövare kan när som helst tillföras eller tas bort från listan. Om en sådan förändring sker på listan så informeras idrottsutövaren skriftligen i god tid före nästa rapporteringsperiod.

Så när man är med på denna list så är man väl medveten om det samt när man tas bort från listan.
Utöver detta så kan givetvis oanmälda prov komma att ske.

2016 utfördes det totalt 210 dopingprov inom Styrkelyft.
Under hela 2016 så genomfördes det 59 registrerade tävlingar när jag går igenom antalet tävlingar på styrkelyft online. Man får tänka på att det är flera tävlingar också på samma plats med olika kategorier.

Jag hoppas verkligen att majoriteten av dessa provtagningar under 2016 (210 st) var oanmälda och utanför tävling. Men så är det nog inte. Men borde vara högre än på tävlingar och när man är med på listan.

Så frågan man bör ställa sig.
Hur många prov gjordes under tävling (ink. några veckor runt tävling)
Hur många prov har gjorts under "Individuell kontrollpool" där man vistelserapporterar (ADAMS).

Dessa siffror finns men inte verkar påvisas för allmänheten utan klumpas ihop i statistik för alla år. Detta är det så kallade IQ testet för atleterna. Klarar man inte vara ren i dessa perioder är man dumförklarad mer eller mindre.

För ni har väl hört talas om konceptet IQ Test rörande doping och atleter oavsett sport?

Hur stor är chansen att åka på ett oanmält dopingprov när man inte är anmäld till majoriteten av tävlingar eller inte är med på ADAMS lista?

I mina ögon, inte speciellt stor. Statistiken påvisar iaf det.

Jorgen
2017-12-24, 00:10
De testas ju dock inte

Jo.

Agitator
2017-12-24, 00:16
Förlåt för att jag trollar Jorgen. Men vi måste döma alla lika!

Jo.
Och därmed är svenska bodybuilders dopingfria! Vi måste döma alla efter samma premisser!

Skämt åsido, självklart dömer man olika!
Skulle aldrig kalla Arnold eller Ed Coan för fuskare. Skulle enbart påpeka vad jag ser och säga vad jag tycker.

Agitator
2017-12-24, 00:33
Testas det inte extra mycket inom just styrkelyft av RF?

Nej, läs mitt inlägg efter ditt här i tråden.

Ifs, en tolkningsfråga beroende på vem du frågar.

Bjorneman
2017-12-24, 00:46
Varför är det så känsligt för somliga?

Jag vill i alla fall inte se rena byggare eller strongmanutövare. Styrkelyftare vet jag faktiskt inte. Många är väl dopade och många inte.

Yes
2017-12-24, 00:50
Varför är det så känsligt för somliga?

Jag vill i alla fall inte se rena byggare eller strongmanutövare. Styrkelyftare vet jag faktiskt inte. Många är väl dopade och många inte.
Jag skulle gärna se det öppet och en jämförde mellan rena och dopaddp

Agitator
2017-12-24, 00:58
Varför är det så känsligt för somliga?

Jag vill i alla fall inte se rena byggare eller strongmanutövare. Styrkelyftare vet jag faktiskt inte. Många är väl dopade och många inte.

Tror inte det är så känsligt för många. Vissa kanske står på sig och ropar att alla är rena för de tävlar och därmed testas. Men de tunnas ut allt eftersom. Alla bör komma till insikt förr eller senare att Magnus inte vann WSM rent som exempel. Även fast det finns en tråd på flashback som ren fältstudie över masspsykologin över att Magnus minnsan är ren.

Jag skulle gärna se det öppet och en jämförde mellan rena och dopaddp

Så länge det inte finns ett ultimat test som plockar allt man någonsin stoppat i sig i form av doping. Eller en rigorös testverksamhet som utesluter doping till 99,9 procent sannolikhet på grund av antal test osv från första gången man börjar träna. Så kommer du aldrig kunna ha denna skillnad.

hugok
2017-12-24, 08:47
Nja, byggning är väl inte direkt inkomstbringande i Sverige... hur många rena byggare har vi?

Där finns en helt annan marknad utanför tävlingarna; sponsorer, modelluppdrag, filmroller, PT, manlig strippa mm.

Chorizo
2017-12-24, 11:12
Alltså folk kan få en jäkla massa extra kg med bänktröja. Så hans bänk på 300 behöver inte betyda att han gör så mkt över 200 utan tröja.

200 i bänk kan man definitivt göra utan doping om man väger över 100 kg, är en man och är lite byggd för det. Men man måste ju träna. Jag tycker man kan lista ut rätt bra när det är rent eller fusk (iaf det jag tror).

Mitt intryck är att byggare är Mycket mer intresserade av doping än styrkelyftare i Sverige 2017.

Beard
2017-12-24, 11:34
Mitt intryck är att byggare är Mycket mer intresserade av doping än styrkelyftare i Sverige 2017.

Ja, eller är det bara så att det är mer accepterat att prata om i byggning. Man blir väl knappast accepterad inom styrkelyft om man säger att man kurar.

Diomedea exulans
2017-12-24, 12:55
Påverkar det dig på något vis vad svaret är?

Absolut, är de dopade så kommer jag betrakta dem som smutsiga lögnare, emedan jag nu ser dem som hedersknyfflar.

Judo är ju en olympisk sport som om det är i den klassen så testas det väl ganska mycket mer rigoröst än i andra idrotter?

Du svarar lite på din egna fråga.

Är de med i olympiska programmet är testerna omfattande. Vistelserapport och testgubbarna kan knacka på 07:00 när du sitter i kallingarna. Tävlingsarrangörer för de stora internationella tävlingarna testar guldmedaljör + en medaljör till i varje viktklass som standard. Sen är det väldigt olika i olika nationella förbund hur man gör. Är de från Sverige och är världselit så vet jag att de testas mycket.

De är svenskar och en av dem har tävlat i OS. Nu blev jag mer lugn angående att de är rena! Jag tänkte bara på det gamla mantrat "alla elitidrottare dopar sig".

Tror också doping är vanligare i sporter med mindre teknikkrav, det finns liksom mer att "vinna" på doping där rent prestationsmässigt. Absolut det finns ju teknik i konditionssporter som löpning, cykling, skidåkning etc samt i kraftsporter såsom styrkelyft och tyngdlyftning, friidrott mm. Men det går inte att jämföra med tex judo, gymnastik etc.

Bra poäng, man behöver ju inte maxa något av styrka eller uthållighet i judo.

Dessutom så tycker jag att det bör ingå en del indirekt eller direkt hederskodex/"kampmoral" inom kampsporten om det lärs ut på, i mina ögon, "rätt" sätt.

Det där tror jag dock inte man ska ta för hårt på. Det kom ut för ett tag sedan att t o m sumobrottare fuskar.

trädgårdsmöbel
2017-12-24, 13:14
Jag skulle gärna se det öppet och en jämförde mellan rena och dopaddp

En lagtävling där de bästa (förmodat) rena möter de bästa (erkänt) dopade, av bägge kön, ett par olika viktklasser hade vart något.

Jocke67
2017-12-24, 21:11
Att svenska strongman-eliten är mycket starkare än styrkelyftarna i +120kg visar väl i alla fall på att styrkelyftarna åtminstone inte dopar sig lika mycket som dem?

Agitator
2017-12-24, 21:35
Att svenska strongman-eliten är mycket starkare än styrkelyftarna i +120kg visar väl i alla fall på att styrkelyftarna åtminstone inte dopar sig lika mycket som dem?

Styrkelyftarna hålls nere av en testverksamhet. Vilket en föredetta chef inom WADA själv sagt om deras uppgift. De kan inte hindra doping, snarare se till att folk inte kan blåsa på för fullt med steroider tack vare dem.

Strongmans preppar och tränar i sina källargym/hemmagym osv och blåser på exackt hur de vill och vad ekonomin tillåter.

Hur lätt är det för övrigt att nå 50 cm armar och vara relativt lean och ha världsrekord inom IPF till exempel?
Sannolikt att en sådan person är ren håller jag extremt lågt. Men visst, kan kanske ske. Man ser aldrig sådant, bara folk på steroider oftast.
Men jag väljer att inte vara naiv och fälla före fria i de flesta fall när det kommer till sporter.

Hobbypreppare som lägger många tusen per år klarar knappt att få 50 cm armar även fast de tränar curls for them curls som galningar flera gånger per vecka.

F Ultra
2017-12-24, 22:50
Jo.

Ok, det var tydligen mer än vad jag visste.

Rickard
2017-12-24, 23:42
Jag tror han var sarkastisk Rickard :)

Jo förstod det. Tyckte det var kul.
Som där jag är aktiv och har mer koll, tyngdlyftning. Där är det ju inte helt ovanligt med personer som drar sig tillbaka ifrån tävlande och plötsligt lyfter mer. Eller aldrig lyckas presentera i närheten av träningsresultat på tävling och skyller på nerver när man ser att det är något annat som fallerar.

Agitator
2017-12-25, 00:44
Jo förstod det. Tyckte det var kul.
Som där jag är aktiv och har mer koll, tyngdlyftning. Där är det ju inte helt ovanligt med personer som drar sig tillbaka ifrån tävlande och plötsligt lyfter mer. Eller aldrig lyckas presentera i närheten av träningsresultat på tävling och skyller på nerver när man ser att det är något annat som fallerar.

Vad säger du om min längre slutsats som jag drog en bit upp?
Jag går ju bara efter vad jag läst mig till och analyserar utifrån det samt de uppfattningar jag fått genom åren av träning och prestation.

Sedan verkar gemene uppfattning vara att tyngdlyftning är mer punktmarkerat?
För mig känns det inte direkt så. Så hör gärna din åsikt i frågan om du nu tävlar inom tyngdlyftning.

Hanse
2017-12-25, 09:35
Vad säger du om min längre slutsats som jag drog en bit upp?
Jag går ju bara efter vad jag läst mig till och analyserar utifrån det samt de uppfattningar jag fått genom åren av träning och prestation.

Sedan verkar gemene uppfattning vara att tyngdlyftning är mer punktmarkerat?
För mig känns det inte direkt så. Så hör gärna din åsikt i frågan om du nu tävlar inom tyngdlyftning.

Tyngdlyftning är ju en olympisk sport så kanske därför mer kontrollerat. Sporter anslutna till RF har nog mer kontroller än de som inte är men ändå hänvisar till WADAS dopningsregler. Kan detta vara en riktig analys?
Sen är det ju skillnad på dopning som ger en tillfällig förbättring under tävling som många konditionsidrotter använder och sådana man använder offseason för att tex lägga på sig massa. Tex steroider är ju klarlagt att man får fördelar resten av livet. Vi har ju sett byggare som öppet skrivit att dom dragit utomlands för att lägga på sig massa.
Många är överens om att inom byggning så är det med bra gener möjligt att nå längden -100 i tävlingsform efter många års träning... då blir dopning en ickefråga i de tyngre klasserna... där de flesta är långt över den formeln.
I tävlingsform väger jag 6kg under formeln och tyvärr är jag nog för gammal nu för att kunna lägga på sig så mycket mer men i diskussion med min coach konstaterade vi att hade jag börjat träna vid yngre år så kanske jag hade kunnat ta mig till min maxvikt i CBB. I byggning väger de bästa svenska killarna i min längd 19-29 kg mer.
Med ett lager fett på det så kan den totala muskelmassan givetvis bli mycket högre. En ”lean” strongman eller styrkelyftare är i min värld mer misstänkt än en tjock.
Dock, på scen där alla väger lika mycket är det ingen dopning som avgör utan det är musklernas utseende genetiskt och hur man lyckats fördela dem och presentera dem. Så för mig som byggare skulle valet dopning/icke dopning vara om jag ville gå upp någon viktklass och inte för att vinna i den klass jag är. Håller mig nog till mens physique även i fortsättningen pga ovanstående.:)
God Jul!

Rickard
2017-12-25, 09:48
Vad säger du om min längre slutsats som jag drog en bit upp?
Jag går ju bara efter vad jag läst mig till och analyserar utifrån det samt de uppfattningar jag fått genom åren av träning och prestation.

Sedan verkar gemene uppfattning vara att tyngdlyftning är mer punktmarkerat?
För mig känns det inte direkt så. Så hör gärna din åsikt i frågan om du nu tävlar inom tyngdlyftning.

Den stämmer nog rätt bra.

Vad jag ser när det gäller tyngdlyftningen så är det så att dom i toppen som tävlar internationellt är hårt kontrollerade. Men för övriga är det inte så mycket tester. Det testas en del på SM. Lite slumpmässigt på lag-SM. Ute på klubbarna väldigt lite. Jag har blivit testad en gång på klubben under mina år som aktiv.

bigtraps
2017-12-25, 10:06
Tyngdlyftningen har iaf blivit renare än den var förr
På 80 var steroidbruk otroligt utbrett, även långt ner i åldrarna

Beard
2017-12-25, 17:03
Tyngdlyftningen har iaf blivit renare än den var förr
På 80 var steroidbruk otroligt utbrett, även långt ner i åldrarna

Det är min fråga är det så. Försäljningen av prepp verkar bara öka och öka, någon måste köpa dem. Kanske lite som kondomer, ingen använder dem :D

Shqypnia
2017-12-25, 19:30
Jag lyssnade på dagens Tyngre avsnitt där Troudi gästade. Tkr det e så lönlöst när det ställs frågor om vilken övning som är bäst, hur många set, hur många rep...

En fråga på sin plats är; hur höga doser och hur är kvaliteten i Dubai?

Tkr också det är hyckleri utav Tyngre att ha med en uppenbarligen dopad "atlet" när de tidigare har uttryckt ståndpunkten att de inte kmr ha med dopade atleter i podden.

bigtraps
2017-12-25, 19:46
TYNGRE är en väl en klubb för inbördes beundran

Chorizo
2017-12-25, 19:48
Jag lyssnade på dagens Tyngre avsnitt där Troudi gästade. Tkr det e så lönlöst när det ställs frågor om vilken övning som är bäst, hur många set, hur många rep...

En fråga på sin plats är; hur höga doser och hur är kvaliteten i Dubai?

Tkr också det är hyckleri utav Tyngre att ha med en uppenbarligen dopad "atlet" när de tidigare har uttryckt ståndpunkten att de inte kmr ha med dopade atleter i podden.

Detta håller jag med om.

F Ultra
2017-12-25, 23:51
Jag lyssnade på dagens Tyngre avsnitt där Troudi gästade. Tkr det e så lönlöst när det ställs frågor om vilken övning som är bäst, hur många set, hur många rep...

En fråga på sin plats är; hur höga doser och hur är kvaliteten i Dubai?

Tkr också det är hyckleri utav Tyngre att ha med en uppenbarligen dopad "atlet" när de tidigare har uttryckt ståndpunkten att de inte kmr ha med dopade atleter i podden.

Så det skulle inte falla under förtal om Tyngre påstod att Troudi är uppenbart dopad när han inte fastnat i någon som helst kontroll? Jag tror som du att han uppenbarligen är dopad men att därifrån faktiskt ha bevis för att anklaga någon är ju något helt annat.

Shqypnia
2017-12-25, 23:58
Så det skulle inte falla under förtal om Tyngre påstod att Troudi är uppenbart dopad när han inte fastnat i någon som helst kontroll? Jag tror som du att han uppenbarligen är dopad men att därifrån faktiskt ha bevis för att anklaga någon är ju något helt annat.Jag köper resonemanget om bevis, i vanliga fall. Som internationell proffsbyggare är man dopad. Det vet vi alla, även Tyngre.

Hörde du intervjun idag när Samir stendissade den nya europeiska organisationen? Han är livrädd för att pissa i en burk.

Missförstå mig rätt. Samir får ta vilka sprutor han vill. Men när både värdarna och gästerna hycklar under intervjun blir det bara löjligt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Bjorneman
2017-12-26, 00:25
Jag lyssnade på dagens Tyngre avsnitt där Troudi gästade. Tkr det e så lönlöst när det ställs frågor om vilken övning som är bäst, hur många set, hur många rep...

En fråga på sin plats är; hur höga doser och hur är kvaliteten i Dubai?

Tkr också det är hyckleri utav Tyngre att ha med en uppenbarligen dopad "atlet" när de tidigare har uttryckt ståndpunkten att de inte kmr ha med dopade atleter i podden.

:D

Ja, herre jesus.

Det är klart att det blir svårt att få med några atleter om man skulle följa det, men hur fan kan ens säga så?

exevision
2017-12-26, 07:59
Bryr sig folk så lite om sin hälsa?

Bruce Banner
2017-12-26, 08:23
Bryr sig folk så lite om sin hälsa?
Vad tänker du på?

Tävling på högsta elitnivå är inte i många sporter något folk gör för att uppnå god hälsa. Inte heller motionsnivå är det just hälsan som är den största drivkraften som jag upplever det, det är ofta snarare kroppsideal, styrka mm som går före just hälsan.

När det kommer till doping så finns det ju såklart hela skalan av preparat och därmed också negativ påverkan på hälsan. Bara för att man dopar sig betyder det inte per automatik att ens hälsa behöver bli katastrofalt dålig på varken kort eller lång sikt. Men självklart går det att förstöra sig på kort tid också, precis som man kan göra med ohälsosam mat, alkohol och överlag osunt leverne.

Jag har varit med i svängen i några årtionden och upplever att det finns ett större motstånd mot doping idag inom styrkelyftare i Sverige än det var på 1990- och 2000-talet. Tror helt klart att det på ett SM är mer rena lyftare idag än för 20 år sedan.

MVH
/Bruce

Hanse
2017-12-26, 08:40
Bryr sig folk så lite om sin hälsa?

Arnold verkar ju må bra, liksom många andra gamla byggare. De flesta av alla tusentals och åter tulsentals som dopar eller har dopat sig mår alldeles utmärkt.

smerk
2017-12-26, 11:16
Arnold verkar ju må bra, liksom många andra gamla byggare. De flesta av alla tusentals och åter tulsentals som dopar eller har dopat sig mår alldeles utmärkt.

Han har väl ett par hjärtoperationer bakom sig?

trädgårdsmöbel
2017-12-26, 11:25
Bryr sig folk så lite om sin hälsa?

Jag tror inte nödvändigtvis att det betyder att man inte bryr sig om sin hälsa, bara att man prioriterar sin styrka/muskler mer. En del dopare försöker ju flitigt kompensera hälsan med avhållsamhet mot (andra) droger och en närmast ortorektisk kosthållning.

exevision
2017-12-26, 12:11
Arnold verkar ju må bra, liksom många andra gamla byggare. De flesta av alla tusentals och åter tulsentals som dopar eller har dopat sig mår alldeles utmärkt.

Verkar är en sak. Hur det egentligen är, är en annan.
Många verkar förminska/bagatellisera konsekvenserna av att dopa sig, även helt utan kunskap i ämnet.

Bjorneman
2017-12-26, 14:24
Han har väl ett par hjärtoperationer bakom sig?

Det hade hans morsa också. Tror knappast att hon var dopad.

Anders The Peak
2017-12-26, 14:38
Samtliga i syltburken vissa hela livet andra för att förhindra åldersförfallet.
Sylvester 71 år.
https://i.pinimg.com/originals/1c/11/0e/1c110ee10a56a75d9cc1afd5e4714584.jpg
Andreas 63 år
http://tenminuteinterviews.com/wp-content/uploads/2016/04/andreas-cahling1-940x521.jpg
Bruce med jämnårig
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/09/20/article-0-181F332700000578-809_634x525.jpg
Serge från ung till senior
https://pbs.twimg.com/media/CFkonOMVEAEkMRk.jpg

King Grub
2017-12-26, 14:41
Bryr sig folk så lite om sin hälsa?

Dopning på lägre nivå är mer positivt än negativt när man blir äldre.

ccm
2017-12-26, 14:45
Dopning på lägre nivå är mer positivt än negativt när man blir äldre.

Det där är ju en sanning med modifikation. Det gäller väl för det första enbart ren testo, om jag minns rätt? För det andra lär man knappast leva längre (snarare motsatsen) utan den tiden man lever mår man bättre. Så, jo, det är negativt om man pratar generell doping, men inte om man pratar välmående och om testo.

Agitator
2017-12-26, 14:47
Stallone och Arnold fixade ju hjärtoperation tillsammans på samma sjukhus för några år sedan.

Men å andra sidan så var de gamla även då och många gamla genomgår liknande operationer inbillar jag mig.

Arne Persson
2017-12-27, 19:55
Han har väl ett par hjärtoperationer bakom sig?

Arnold hade som sagt samma medfödda hjärtåkomma som sin mamma. Träffade henne i Graz när jag dömde VM där. Hon såg inte direkt "kurad ut"...

xan
2017-12-27, 20:02
Dopning på lägre nivå är mer positivt än negativt när man blir äldre.

Vad för doping syftar du på, och varför införs det inte i sjukvården i så fall?

Diomedea exulans
2017-12-27, 20:12
Arnold hade som sagt samma medfödda hjärtåkomma som sin mamma. Träffade henne i Graz när jag dömde VM där. Hon såg inte direkt "kurad ut"...

Jag har också läst om hans trikuspida valv, men vet man att det är sant? Han kan ju ha ljugit ihop medfödda-hjärtproblems-historian?

Agitator
2017-12-27, 20:27
Vad för doping syftar du på, och varför införs det inte i sjukvården i så fall?

Det som kallas trt terapi i usa misstänker jag.

F Ultra
2017-12-27, 22:33
Arnold verkar ju må bra, liksom många andra gamla byggare. De flesta av alla tusentals och åter tulsentals som dopar eller har dopat sig mår alldeles utmärkt.

Survivorship bias så det stänker om det. Vi har ju inte ens minsta aning om hur många som dopat sig och som det sedan antingen gått illa eller bra för.

Fetknoppen
2017-12-28, 13:53
Survivorship bias så det stänker om det. Vi har ju inte ens minsta aning om hur många som dopat sig och som det sedan antingen gått illa eller bra för.

Det finns en del forskning gjord om detta. Jag har någonstans en gammal finsk artikel som säkert går att hitta på medicinska databaser. Den inkluderade finska styrkelyftare som tävlat på elitnivå före 1983 (det år sporten började med dopingtester). Medellivslängden var ca 66 år om jag minns rätt. Finska män som var födda samtidigt hade en medellivslängd på ca 80 år. Den slutats man kan dra av detta är att anabola steroider förkortar medellivslängden ganska mycket, eller att träning förkortar livet. Vanligaste dödsorsaken var hjärtsjukdomar, vilket stämmer väl överens med vanligaste biverkningarna av anabola steroider (stör kolesterolnivåerna).

Fetknoppen
2017-12-28, 14:07
Tyvärr är antidopingverksamheten inte mer effektiv än polisens förmåga att sätta fast fortkörare. Endast en liten andel av alla dem som dopar sig åker fast och mörkertalet är garanterat stort, ffa finns det mycket dopning bland dem som motionstränar och sannolikt finns merparten av dem som dopar sig i styrkelyft i den andel som inte är så starka. Kontrollen blir bättre och bättre ju starkare man blir. Tillhör man landslaget i tio år så är det svårt att dopa sig som man vill (om man nu vill det). Titta bara på vårt senaste dopningsfall. Han har tävlat på elitnivå sedan mitten av 90-talet och åkte fast första gången 2006 och så igen 2017. Även om han sannolikt klarat sig genom väldigt många tester så går det inte hur länge som helst.

Bjorneman
2017-12-28, 14:42
Tyvärr är antidopingverksamheten inte mer effektiv än polisens förmåga att sätta fast fortkörare. Endast en liten andel av alla dem som dopar sig åker fast och mörkertalet är garanterat stort, ffa finns det mycket dopning bland dem som motionstränar och sannolikt finns merparten av dem som dopar sig i styrkelyft i den andel som inte är så starka. Kontrollen blir bättre och bättre ju starkare man blir. Tillhör man landslaget i tio år så är det svårt att dopa sig som man vill (om man nu vill det). Titta bara på vårt senaste dopningsfall. Han har tävlat på elitnivå sedan mitten av 90-talet och åkte fast första gången 2006 och så igen 2017. Även om han sannolikt klarat sig genom väldigt många tester så går det inte hur länge som helst.

Har han åkt dit igen?

Fetknoppen
2017-12-28, 15:08
Har han åkt dit igen?

Japp. Kolla på RF:s lista över avstängda. Den här gången blev det fyra års avstängning så när han närmar sig 55 kan han göra comeback igen, och åka fast en gång till. :)

Bjorneman
2017-12-28, 15:20
Japp. Kolla på RF:s lista över avstängda. Den här gången blev det fyra års avstängning så när han närmar sig 55 kan han göra comeback igen, och åka fast en gång till. :)

Jag såg det nu. Trist.

Fredrik S
2017-12-28, 16:33
Varför blev han inte avstängd på livstid?

Bruce Banner
2017-12-28, 18:00
Det finns en del forskning gjord om detta. Jag har någonstans en gammal finsk artikel som säkert går att hitta på medicinska databaser. Den inkluderade finska styrkelyftare som tävlat på elitnivå före 1983 (det år sporten började med dopingtester). Medellivslängden var ca 66 år om jag minns rätt. Finska män som var födda samtidigt hade en medellivslängd på ca 80 år. Den slutats man kan dra av detta är att anabola steroider förkortar medellivslängden ganska mycket, eller att träning förkortar livet. Vanligaste dödsorsaken var hjärtsjukdomar, vilket stämmer väl överens med vanligaste biverkningarna av anabola steroider (stör kolesterolnivåerna).
Jag har läst den studien och det är visserligen intressant som indikator men säger inte speciellt mycket när den utelämnar en stor del.

Den slutsats du drar är i min mening väldigt förenklat och så polariserat är det inte. Det kan mycket väl vara så att de som vid tidpunkten dopade sig och deltog i studien kommer från en sämre "genetisk pool" och har förutom doping levt ett hårt liv med brännvin och andra droger.

MVH
/Bruce

itzhakskenstrom
2017-12-28, 18:33
Jag har läst den studien och det är visserligen intressant som indikator men säger inte speciellt mycket när den utelämnar en stor del.

Den slutsats du drar är i min mening väldigt förenklat och så polariserat är det inte. Det kan mycket väl vara så att de som vid tidpunkten dopade sig och deltog i studien kommer från en sämre "genetisk pool" och har förutom doping levt ett hårt liv med brännvin och andra droger.

MVH
/Bruce

Vad är det du försöker säga?

Agitator
2017-12-28, 18:39
Vad är det du försöker säga?

Att Finska män är stenhårda SISUS?!

Lucipha
2017-12-28, 19:28
Vad är det du försöker säga?

Att orala steroider och kossu inte är världens bästa blandning om man vill må bra en längre tid

Bruce Banner
2017-12-28, 19:33
Vad är det du försöker säga?

Det jag skriver, studien är inte tillräckligt tillförlitlig för att dra de 2 slutsatser Fetknoppen gör.

Steroidbrukare är i allmänhet inte kända för sitt sunda leverne överlag och en empirisk genomgång visar att det är betydligt vanligare med blandmissbruk och liknande i de kretsarna.

Sen är såklart steroider obra för hälsan på lång sikt i höga doser, det indikerar det mesta men det saknas breda studier som inte är fallstudier eller tar hänsyn till andra bakomliggande orsaker.

MVH
/Bruce

Agitator
2017-12-28, 20:07
Japp. Kolla på RF:s lista över avstängda. Den här gången blev det fyra års avstängning så när han närmar sig 55 kan han göra comeback igen, och åka fast en gång till. :)

Pratar vi om herren som har EM- VM-medaljer och jvla massa SM guld?

Inte förvånad.

Wain
2017-12-28, 20:21
Har han åkt dit så är det väl bara att droppa namn på aset?

Jorgen
2017-12-28, 20:31
Har han åkt dit så är det väl bara att droppa namn på aset?

Kolla på www.rf.se

Wain
2017-12-28, 20:34
Kolla på www.rf.se

Precis. Lite löjligt med folk i tråden som inte nämner namn.

delta_mats
2017-12-28, 20:38
Det jag skriver, studien är inte tillräckligt tillförlitlig för att dra de 2 slutsatser Fetknoppen gör.

Steroidbrukare är i allmänhet inte kända för sitt sunda leverne överlag och en empirisk genomgång visar att det är betydligt vanligare med blandmissbruk och liknande i de kretsarna.

Sen är såklart steroider obra för hälsan på lång sikt i höga doser, det indikerar det mesta men det saknas breda studier som inte är fallstudier eller tar hänsyn till andra bakomliggande orsaker.

MVH
/Bruce

Man kan även tänka sig att idrottare överlag äter sundare och använder sig av mindre alkohol än gemene Finne som inte tränar. Om man vill gå åt det hållet.

delta_mats
2017-12-28, 20:40
Är väl Jörgen Ljungberg som torskat igen. Ej svårt att räkna ut?

trädgårdsmöbel
2017-12-28, 20:51
Dock trist. Jag är av åsikten att man bör avstå från att slumpmässigt testa lyftare av den kalibern, eller åtminstone förvarna i god tid innan.

WHITEFOLKS
2017-12-28, 20:55
Dock trist. Jag är av åsikten att man bör avstå från att slumpmässigt testa lyftare av den kalibern, eller åtminstone förvarna i god tid innan.


Den kalibern? Du menar personer som lyckades dopa sig ett bra tag innan man åkte fast?

Agitator
2017-12-28, 21:05
Har han åkt dit så är det väl bara att droppa namn på aset?

Onödigt att kalla han för aset.
Doping förekommer i alla sporter.

Agitator
2017-12-28, 21:17
Så här lät det 2006.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/article10806829.ab

ceejay
2017-12-28, 21:18
hehe. Ja, erkänn aldrig.

Jocke67
2017-12-28, 21:48
Precis. Lite löjligt med folk i tråden som inte nämner namn.

Kosar Rahman
Robin Senekovic
Mathias Molin
Kevin Nordh
Adham Saleh
Mattias Eriksson
Roland Grubits
Jörgen Ljungberg

Är detta alla styrkelyftare som har en pågående avstängning?

Fetknoppen
2017-12-28, 21:57
Dock trist. Jag är av åsikten att man bör avstå från att slumpmässigt testa lyftare av den kalibern, eller åtminstone förvarna i god tid innan.

Hur menar du då? Menar du att han ska ha en orättvis fördel emot andra som dopar sig och inte bara mot dem som aldrig dopat sig?

Jocke67
2017-12-28, 21:58
Jörgen Ljungberg har ju rätt många svenska rekord.
Knäböj 120kg (330kg)
Marklyft 120kg (340kg)
Sammanlagt 120kg (870kg)
Sammanlagt +120kg (880,5kg)
Surt tycker jag att han ska få behålla dem!

Wain
2017-12-28, 21:58
Onödigt att kalla han för aset.
Doping förekommer i alla sporter.

Som fuskare, lögnare och brottsling så är as en mycket bra benämning. Jävla aset kanske jag borde sagt?

Fetknoppen
2017-12-28, 21:59
Kosar Rahman
Robin Senekovic
Mathias Molin
Kevin Nordh
Adham Saleh
Mattias Eriksson
Roland Grubits
Jörgen Ljungberg

Är detta alla styrkelyftare som har en pågående avstängning?

Ja det där lär vara alla. Inga kända namn. Gissar att alla utom Jörgen är motionärer med ett medlemskap i styrkelyftsförening.

Anders The Peak
2017-12-28, 21:59
Kosar Rahman
Robin Senekovic
Mathias Molin
Kevin Nordh
Adham Saleh
Mattias Eriksson
Roland Grubits
Jörgen Ljungberg

Är detta alla styrkelyftare som har en pågående avstängning?

Hur många kan det vara som preparerar sig inom förbundet det här är bara toppen på isberget. Alla har troligen blivit annonymt tipsade av några av informatörerna.

Fetknoppen
2017-12-28, 22:02
Onödigt att kalla han för aset.
Doping förekommer i alla sporter.

Alla som dopar sig och fuskar sig till fördelar förtjänar väl den benämningen.

Adama
2017-12-28, 22:04
Bara Ljungberg som tävlat. De andra är ju vilka som helst som råkar bli tagna på ett gym där förbundet testar.

mini
2017-12-28, 22:08
Hur många kan det vara som preparerar sig inom förbundet det här är bara toppen på isberget. Alla har troligen blivit annonymt tipsade av några av informatörerna.

Vad menar du?

Fetknoppen
2017-12-28, 22:12
Hur många kan det vara som preparerar sig inom förbundet det här är bara toppen på isberget. Alla har troligen blivit annonymt tipsade av några av informatörerna.

Det går ju inte riktigt till så. RF gör testerna och ingen i SSF vet när testerna ska ske. Nuvarande system har några tydliga brister. En av dem är att man bara har tydlig koll på dem som vistelserapporterar. Dem som ligger en nivå under har man inte någon koll på alls. Det innebär att man relativt säkert kan dopa sig upp till landslagsnivå och först när man nått tillräckligt hög nivå måste man bli försiktig, för då kan RF kräva att du tre månader framåt i tiden redogör för flera tider/platser varje vecka där de alltid kan finna dig och se till så att du lämnar ett prov. Om du inte finns på angiven plats när de dyker upp blir du prickad. Tre prickar inom 18 månader leder till två års avstängning.

Jocke67
2017-12-28, 22:43
Kollade precis på en intervju med Gustav Hedlund (JVM 93kg). Jag har mycket svårt att tro att han skullle vara dopad.
A3ZpRImzYLg
https://youtu.be/A3ZpRImzYLg

Wain
2017-12-28, 22:48
Kollade precis på en intervju med Gustav Hedlund (JVM 93kg). Jag har mycket svårt att tro att han skullle vara dopad.
[YT]A3ZpRImzYLg[. /YT]
https://youtu.be/A3ZpRImzYLg

Varför? Det absolut mest troliga är ju att han är dopad.

Agitator
2017-12-28, 22:50
Som fuskare, lögnare och brottsling så är as en mycket bra benämning. Jävla aset kanske jag borde sagt?

Alla som dopar sig och fuskar sig till fördelar förtjänar väl den benämningen.

På ett sätt håller jag med om att man kan förtjäna en benämning som den.
Men man inser ju att i princip "alla" i toppen inom alla sporter dopat/dopar sig dit.

Jag mer eller mindre ser toppen inom de flesta sporter som har bra fördel av doping som fuskare.

Att som ren vinna över 70 - 80 procent dopade inom toppen av sin sport känns föga troligt i de flesta fall. Självklart kan det finnas undantag. Men jag fäller hellre än friar i mina sinnen.

Jag skulle som sagt inte kalla Arnold eller Ed Coan för jvla as dock. Eller andra kända styrkelyftsprofiler. Man förstår liksom vad som förekommer i dessa sporter.

Chorizo
2017-12-28, 22:54
Har svårt att fatta hur en 50 årig gubbe kan hålla på så och skämma ut sig igen. Han kan väl inte konkurrera internationellt som senior ändå och att dopa sig för veterantävlingar... varför tävlar sånna människor? De förstör ju bara för alla andra och idrotten.

Fetknoppen
2017-12-28, 23:03
På ett sätt håller jag med om att man kan förtjäna en benämning som den.
Men man inser ju att i princip "alla" i toppen inom alla sporter dopat/dopar sig dit.

Jag mer eller mindre ser toppen inom de flesta sporter som har bra fördel av doping som fuskare.

Att som ren vinna över 70 - 80 procent dopade inom toppen av sin sport känns föga troligt i de flesta fall. Självklart kan det finnas undantag. Men jag fäller hellre än friar i mina sinnen.

Jag skulle som sagt inte kalla Arnold eller Ed Coan för jvla as dock. Eller andra kända styrkelyftsprofiler. Man förstår liksom vad som förekommer i dessa sporter.

Men tänk om du då råkar vara en särdeles stor talang och dessutom har en tydlig känsla för rent spel. Du kämpar på i många år och når landslaget och en del internationella meriter i styrkelyft helt utan dopning. Sedan upptäcker du plötsligt att det är omöjligt att nå hela vägen. Du blir slagen med ex 70 kg sammanlagt av lyftare som du vet dopar sig. Slutligen ger du upp och konstaterar att du sannolikt hade vunnit om bara alla hade följt reglerna. Då är det lätt hänt att man börjar kalla dem som dopar sig för både det ena och det andra. Så ser det ut för en del lyftare. Långt ifrån alla på elitnivå är dopade, även om jag förstår att det kan vara svårt att tro.

Fetknoppen
2017-12-28, 23:18
Har svårt att fatta hur en 50 årig gubbe kan hålla på så och skämma ut sig igen. Han kan väl inte konkurrera internationellt som senior ändå och att dopa sig för veterantävlingar... varför tävlar sånna människor? De förstör ju bara för alla andra och idrotten.

Nu tror jag du sätter fokus på något som är ganska tragiskt. Jörgen började med styrkelyft vid en tidpunkt då dopning var extremt vanligt, på 80-talet. Han började dopa sig själv och många som testat dopning kan inte tänka sig att träna utan steroider. Det är psykiskt jobbigt att börja kämpa hårt för att öka när man vant sig vid pubertala ökningar år efter år. Dessutom är det sannolikt så att han successivt skulle tappa väldigt mycket i styrka om han kämpat på ren i ex 10 år (kanske tappa 100kg bara i knäböj om han jämfört med sin tyngsta dopade böj). Det rimliga hade då varit att helt sluta med styrkelyft. Tyvärr tror jag han byggt hela sin identitet på styrkelyft. Han har inget annat att luta sig emot. Just detta är extremt tragiskt. Tänk att vid 50 års ålder bara ha styrkelyft och inget annat. Inget intressant arbete, ingen annan spännande hobby. Det är sorgligt. Nu lär ingen heller minnas honom som extremt stark, utan en fuskare av stora mått som sannolikt dopat sig nästan hela karriären.

Jocke67
2017-12-28, 23:26
Varför? Det absolut mest troliga är ju att han är dopad.
Han lär ha testats ett flertal gånger på tävling men även utanför tävling. Tror inte att en 22-åring i en sport utan pengar har ett avancerat dopingprogram som klarar RF:s tester så om han dopar sig måste han chansa och ha tur. Troligare tycker jag att han inte är dopad.

Wain
2017-12-28, 23:37
Han lär ha testats ett flertal gånger på tävling men även utanför tävling. Tror inte att en 22-åring i en sport utan pengar har ett avancerat dopingprogram som klarar RF:s tester så om han dopar sig måste han chansa och ha tur. Troligare tycker jag att han inte är dopad.

Ska du dra den om jultomten också?

ceejay
2017-12-28, 23:40
Det ger inget att spekulera, och dessutom får man nog inte göra det här. Han har gjort sinnessjuka ökningar samt tränar på ett gym som inte är rf-bundet. Något mer än så vet man inte.

Agitator
2017-12-28, 23:43
Men tänk om du då råkar vara en särdeles stor talang och dessutom har en tydlig känsla för rent spel. Du kämpar på i många år och når landslaget och en del internationella meriter i styrkelyft helt utan dopning. Sedan upptäcker du plötsligt att det är omöjligt att nå hela vägen. Du blir slagen med ex 70 kg sammanlagt av lyftare som du vet dopar sig. Slutligen ger du upp och konstaterar att du sannolikt hade vunnit om bara alla hade följt reglerna. Då är det lätt hänt att man börjar kalla dem som dopar sig för både det ena och det andra. Så ser det ut för en del lyftare. Långt ifrån alla på elitnivå är dopade, även om jag förstår att det kan vara svårt att tro.

Enda anledning till att jag själv inte tävlar i SL eller tränar det specifikt är för att jag vet att jag aldrig kommer få tävla på lika villkor som ren. Sedan tycker jag att det finns en viss uns av löjlig översittarattyd inom vissa kretsar i SL som jag inte heller riktigt uppskattar.

Det är nog extremt mycket surare för folk som tränar det som ung och sedan är så bra att de slåss mot toppen för att sedan inse att det visst inte vara lika villkor över hela spektrat. Men då slutar man troligen tävla eller börjar dopa sig typ.

Någon gång växer väl "alla" upp och ser att världen inte är så jämlik och trevlig som den borde vara tyvär.

Räcker för övrigt med att läst en del inlägg på kolozzeum för att få känslan om SLmaffian som det skämtas lite om i vissa sammanhang.

Jocke67
2017-12-28, 23:44
Ska du dra den om jultomten också?

Jag kanske är naiv (saknar kunskap om både doping och de tester som görs) men eliten inom styrkelyft testas ju ändå vad jag har förstått då och då. Hur kan det då komma sig att i stort sett ingen åker fast? AAS har enligt vad jag har förstått en spårbarhet på ca sex veckor. Och även om de tar andra preparat som går snabbare ur kroppen borde väl nån åka dit nån gång på en out of competition-test?

Fetknoppen
2017-12-28, 23:45
Han lär ha testats ett flertal gånger på tävling men även utanför tävling. Tror inte att en 22-åring i en sport utan pengar har ett avancerat dopingprogram som klarar RF:s tester så om han dopar sig måste han chansa och ha tur. Troligare tycker jag att han inte är dopad.

Bara så att du vet; Jörgen var Sveriges bästa lyftare i väldigt många år och har ett VM-silver bland meriterna. Han dopade sig frekvent under väldigt många år och samtidigt var han en av dem som fanns med på listan över dem som skulle testas extra ofta. Trots det åkte han fast först 2006. Tävlade igen något år senare och åkte fast för andra gången först 2017.

Med ovanstående säger jag inget om Gustav, jag säger bara att det faktum att man blir/blivit testad inte säger så mycket om huruvida man är ren eller dopad.

Jocke67
2017-12-28, 23:46
Det ger inget att spekulera, och dessutom får man nog inte göra det här. Han har gjort sinnessjuka ökningar samt tränar på ett gym som inte är rf-bundet. Något mer än så vet man inte.

Men han är väl med i landslaget, testas man inte oftare då?

Fetknoppen
2017-12-28, 23:49
Men han är väl med i landslaget, testas man inte oftare då?

Det var Jörgen också, i väldigt många år.

ceejay
2017-12-28, 23:50
Men han är väl med i landslaget, testas man inte oftare då?

Han har inte så vitt jag vet inte varit med på vistelserapporteringlistan förrän precis nyligen. Som nämnts tidigare, ett testat förbund innebär inte rent spel alltid :) Vi får se!

Jocke67
2017-12-28, 23:51
Det var Jörgen också, i väldigt många år.
Testade man otc på den tiden?

Agitator
2017-12-28, 23:52
Men han är väl med i landslaget, testas man inte oftare då?

Läste du min slutsats tidigare i tråden samt vad Richard sa efter det angående tyngdlyftning som är en OS gren?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7868820#post7868820

Agitator
2017-12-28, 23:54
Han har inte så vitt jag vet inte varit med på vistelserapporteringlistan förrän precis nyligen. Som nämnts tidigare, ett testat förbund innebär inte rent spel alltid :) Vi får se!

Att vara med på vistelserapporteringslistan betyder ju bara i princip att den tidpunkten måste du verkligen vara ren, annars är du dumförklarad.

ceejay
2017-12-28, 23:58
Att vara med på vistelserapporteringslistan betyder ju bara i princip att den tidpunkten måste du verkligen vara ren, annars är du dumförklarad.

Jag tänkte den dagliga. Är det ADAMS det heter?

Agitator
2017-12-29, 00:09
Jag tänkte den dagliga. Är det ADAMS det heter?

Det finns väl bara en som jag uppfattat det? ADAMS.

Som jag skrev tidigare i tråden. Finns bara 16 namn på den listan för stunden. Är ju ett iq test. Dopa dig inte när du är med på listan och runt tävlingsperioderna i princip.

210 dopingprov gjordes under 2016. 59 tävlingar var det under 2016.

Hur många dopingprov togs oanmält på folk som inte är med på ADAMS eller inte är reggade för tävling? Det är den frågan som är intressant. Men sådan statistik bakas in i hela år osv. Så det vet vi inte. Men det finns ju för de som arbetar med det. Inget de lär släppa troligen.

Fetknoppen
2017-12-29, 00:35
Testade man otc på den tiden?

Ja, det gjorde man. Det har man gjort så länge jag kan minnas, i varierande grad. Redan tidigt 90=tal blev jag testad på träning lite då och då. Jag upplever att det var mycket mer tester förut. Det kan bero på att styrkelyft inte bestod av flera hundra olika landslag. När jag började kunde man bara tävla i styrkelyft, med utrustning. Det fanns ungdomslandslag, juniorlandslag och seniorlandslag, samt ett seniordamlandslag. Bänkpress fanns inte som fristående sport och inte heller raw-lyftning, eller veteranlandslag. Det fanns således klart färre elitaktiva men ungefär lika många dopningtester/år.

delta_mats
2017-12-29, 01:28
Det här med vistelserapportering och tester utanför tävling är ju också lite intressant. Nu vet jag inte om de bara dyker upp på träning utan förvarning eller i hemmet. Eller om dom ringer innan och talar om att de är på väg?

Det vore i intressant att få reda på hur många prickar en lyftare fått som åkt fast för doping flera gånger fått genom åren.

Bob90
2017-12-29, 01:54
Det var Jörgen också, i väldigt många år.

Jag tänker alltid på Lance Armstrong när folk säger att testade personer inte kan vara dopade.

Jocke67
2017-12-29, 10:53
Läste du min slutsats tidigare i tråden samt vad Richard sa efter det angående tyngdlyftning som är en OS gren?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7868820#post7868820

Det var en sorglig läsning! :-(

Jocke67
2017-12-29, 11:35
Jag tänker alltid på Lance Armstrong när folk säger att testade personer inte kan vara dopade.

Fast det var på.en helt annan nivå. Jag har läst boken av Tyler Hamilton (Armstrongs lagkamrat i US Postal) där han beskrev hur dopingen gick till och det var bland annat ospårbar EPO, blodtransfusdioner och mikrodosering av testosteron.

Jocke67
2017-12-29, 11:39
Jag känner förresten en kille som tävlat lvg-cykel nere på kontinenten två år. Nivån under pro-tour i tävlingar där de flesta blivande toppåkarna kör. Och han har inte blivit testad en enda gång trots att han tävlar flera gånger i månaden!

Fetknoppen
2017-12-29, 13:05
Det här med vistelserapportering och tester utanför tävling är ju också lite intressant. Nu vet jag inte om de bara dyker upp på träning utan förvarning eller i hemmet. Eller om dom ringer innan och talar om att de är på väg?

Det vore i intressant att få reda på hur många prickar en lyftare fått som åkt fast för doping flera gånger fått genom åren.

Förr i tiden dök de upp utan förvarning på träning. Det var inte ens en minuts förvarning. Nuförtiden testas lyftarna oftast i hemmiljö. Kontrollanterna dyker upp, oftast direkt på morgonen, ex 06:00. De ringer inte innan och du måste öppna direkt och släppa in dem. Detta för att man inte ska ha en chans att manipulera på något sätt. Det gör det ganska svårt att fuska på något sätt. Jag skulle gissa att dem som fuskar väljer att starta kuren samma dag som de tvingats lämna ett prov för då är risken liten att de snart dyker upp igen. Detta är kontrollanterna medvetna om så ibland dyker de upp ca en vecka efter första provet och du får lämna nytt urinprov.

Agitator
2017-12-29, 13:07
Jag känner förresten en kille som tävlat lvg-cykel nere på kontinenten två år. Nivån under pro-tour i tävlingar där de flesta blivande toppåkarna kör. Och han har inte blivit testad en enda gång trots att han tävlar flera gånger i månaden!

Har du sett dokumentären Icarus på netflix?

https://www.netflix.com/search?q=icarus&jbv=80168079&jbp=0&jbr=0

Riktigt bra och handlar om en kille som vill förbättra sin cykling och undersöker doping.

Diomedea exulans
2017-12-29, 13:08
Förr i tiden dök de upp utan förvarning på träning. Det var inte ens en minuts förvarning. Nuförtiden testas lyftarna oftast i hemmiljö. Kontrollanterna dyker upp, oftast direkt på morgonen, ex 06:00. De ringer inte innan och du måste öppna direkt och släppa in dem.

Det måste ha lett till en del riktigt pinsamma situationer.

Fetknoppen
2017-12-29, 13:11
Jag skulle säga att dem som vill fuska väljer att tävla för en förening samtidigt som de bedriver träningen på ett privat gym där kontrollanter aldrig kan bli insläppta. Sedan undviker de nog gärna vistelserapportering så länge det bara går. De kanske "väljer att skada sig" så att de kan försvinna från testverksamheten i perioder. Det är dock svårt för man kan inte hoppa av vistelserapporteringen pga skada. SSF måste begära utträde och då måste man ta sig in på vistelserapportering igen och vara med minst sex månader innan man kan bli uttagen i landslaget igen.

Fetknoppen
2017-12-29, 13:16
Det måste ha lett till en del riktigt pinsamma situationer.

Det har det nog gjort. Jag såg dem dock oftast i mitt gym, Öjebyns Atletklubb, och där var grupptrycket mot dopning enormt. Där var det därför aldrig problem med testverksamheten. Men jag minns DM i Boden 1992 då flera lyftare sprang därifrån. Någon kröp ut genom ett fönster i omklädningsrummet och sprang halvnaken till bilen. Det var ca 20 minusgrader ute. :)

Primitiv
2017-12-29, 13:20
Det har det nog gjort. Jag såg dem dock oftast i mitt gym, Öjebyns Atletklubb, och där var grupptrycket mot dopning enormt. Där var det därför aldrig problem med testverksamheten. Men jag minns DM i Boden 1992 då flera lyftare sprang därifrån. Någon kröp ut genom ett fönster i omklädningsrummet och sprang halvnaken till bilen. Det var ca 20 minusgrader ute. :)

"Kul" att beteendet är lika över idrotterna. På jsm i tyngdlyftning för några år sedan hade vi en lyftare som sprang ut ur lokalen när dopingkontrollanterna kom. :)

WHITEFOLKS
2017-12-29, 13:43
Förr i tiden dök de upp utan förvarning på träning. Det var inte ens en minuts förvarning. Nuförtiden testas lyftarna oftast i hemmiljö. Kontrollanterna dyker upp, oftast direkt på morgonen, ex 06:00. De ringer inte innan och du måste öppna direkt och släppa in dem. Detta för att man inte ska ha en chans att manipulera på något sätt. Det gör det ganska svårt att fuska på något sätt. Jag skulle gissa att dem som fuskar väljer att starta kuren samma dag som de tvingats lämna ett prov för då är risken liten att de snart dyker upp igen. Detta är kontrollanterna medvetna om så ibland dyker de upp ca en vecka efter första provet och du får lämna nytt urinprov.

Om det är inte den plats du har angett att du ska vara på vid den tiden så är det väl bara att inte öppna?

Shqypnia
2017-12-29, 13:47
Det har det nog gjort. Jag såg dem dock oftast i mitt gym, Öjebyns Atletklubb, och där var grupptrycket mot dopning enormt. Där var det därför aldrig problem med testverksamheten. Men jag minns DM i Boden 1992 då flera lyftare sprang därifrån. Någon kröp ut genom ett fönster i omklädningsrummet och sprang halvnaken till bilen. Det var ca 20 minusgrader ute. :)

Jag baserar detta endast via rykten men självaste ägaren tipsar/hjälper dopade atleter på mitt lokala gym fly. Patetiskt.

trädgårdsmöbel
2017-12-29, 13:48
Har svårt att fatta hur en 50 årig gubbe kan hålla på så och skämma ut sig igen. Han kan väl inte konkurrera internationellt som senior ändå och att dopa sig för veterantävlingar... varför tävlar sånna människor? De förstör ju bara för alla andra och idrotten.

Många människor har svårt att acceptera att de är för gamla, det kan gälla för allt från att ragga på 20åriga tjejer till att ta XXX kg i bänk, till att föda barn till att vinna SM i konståkning. Att man faktiskt blivit för gammal och det är för sent är jäkligt svårt att acceptera. Då får man försöka på något sätt kompensera för sin alldeles för höga ålder.

Börje H
2017-12-29, 14:08
Om det är inte den plats du har angett att du ska vara på vid den tiden så är det väl bara att inte öppna?

I vistelserapporteringen anger man alltid en exakt plats+tid där man befinner sig varje dag och av bekvämlighetsskäl så brukar många ange just hemmet, tidigt på morgonen :)

Jag tror att Fetknoppen har rätt i många avseenden;


Färre elitlyftare är dopade än vad många, ffa i generella gymvärlden, tycks tro
Dopingproblematiken FINNS, men den är till största delen knuten till kommersiella gym i dagsläget
I många klubbar är anti-doping kulturen extremt utpräglad och därmed är också taket högt i de eventuella fall att någon skulle anses som "misstänkt" och detta tas upp direkt
Vistelserapportering är på intet vis 100%-ig men torde minska risken för förseelser ffa med tanke på hur strikt RF genomför sina tester

WHITEFOLKS
2017-12-29, 14:18
I vistelserapporteringen anger man alltid en exakt plats+tid där man befinner sig varje dag och av bekvämlighetsskäl så brukar många ange just hemmet, tidigt på morgonen :)

Jag tror att Fetknoppen har rätt i många avseenden;


Färre elitlyftare är dopade än vad många, ffa i generella gymvärlden, tycks tro
Dopingproblematiken FINNS, men den är till största delen knuten till kommersiella gym i dagsläget
I många klubbar är anti-doping kulturen extremt utpräglad och därmed är också taket högt i de eventuella fall att någon skulle anses som "misstänkt" och detta tas upp direkt
Vistelserapportering är på intet vis 100%-ig men torde minska risken för förseelser ffa med tanke på hur strikt RF genomför sina tester


Ja men då är det inte direkt överraskning att man kommer på morgonen och kräver att man öppnar. Bara ladda på med rent urin och vänta en timme.

Börje H
2017-12-29, 14:23
De ringer inte innan och du måste öppna direkt och släppa in dem. Detta för att man inte ska ha en chans att manipulera på något sätt.

Ja men då är det inte direkt överraskning att man kommer på morgonen och kräver att man öppnar. Bara ladda på med rent urin och vänta en timme.

Hur menar du egentligen? De kommer, du måste öppna. Öppnar du inte prickas du. Jag tror många lever i nån slags drömvärld att lyftare skulle ha kylen full i rena pissflaskor. Det ÄR en amatöridrott och därmed är utövarna amatörer. På gott och ont :)

Diomedea exulans
2017-12-29, 14:25
Kontrollanterna tittar väl så kisset kommer från urinröret?

R0B
2017-12-29, 14:27
Ja men då är det inte direkt överraskning att man kommer på morgonen och kräver att man öppnar. Bara ladda på med rent urin och vänta en timme.

Nu vet jag inte hur det funkar inom sporten men i arbetet så står kontrollanten och tittar på när du pissar så även om du nu skulle ha en flaska med fint piss så blir det svårt.

WHITEFOLKS
2017-12-29, 14:30
Hur menar du egentligen? De kommer, du måste öppna. Öppnar du inte prickas du. Jag tror många lever i nån slags drömvärld att lyftare skulle ha kylen full i rena pissflaskor. Det ÄR en amatöridrott och därmed är utövarna amatörer. På gott och ont :)

Frågan är om det var en överraskning att de skulle dyka upp och det är det såklart inte om det är den plats man rapporterat.

Börje H
2017-12-29, 14:30
Kontrollanterna tittar väl så kisset kommer från urinröret?

Nu vet jag inte hur det funkar inom sporten men i arbetet så står kontrollanten och tittar på när du pissar så även om du nu skulle ha en flaska med fint piss så blir det svårt.

Ja. RF´s tester går till på samma vis. Det finns ingen chans att manipulera ner piss från extern behållare i testburken. Det enda sättet skulle vara att pumpa in rent urin in i blåsa och sedan pissa ut det igen.

WHITEFOLKS
2017-12-29, 14:33
Nu vet jag inte hur det funkar inom sporten men i arbetet så står kontrollanten och tittar på när du pissar så även om du nu skulle ha en flaska med fint piss så blir det svårt.

Kiss kan även gå in där det går ut. Sen om folk håller på så när det inte testas så mycket i allmänhet är en annan fråga men om man vill fuska och använder hjärnan lite så är det inte så svårt.

T.ex. kan man ju helt riskfritt använda preparat som går ur kroppen på 72h eftersom man kan missa 2 prov per 18mån och kan då alltså dyka upp på tredje dagen om de nu kommit två dagar i rad.

jmkdavid
2017-12-29, 15:08
Frågan är om det var en överraskning att de skulle dyka upp och det är det såklart inte om det är den plats man rapporterat.

Det blir väl en överraskning ändå? Du vet ju fortfarande inte när dom kommer. Du ska rapportera för varje dag men du vet ju inte om dom kommer idag, om en vecka eller nästa månad.

”Bara att ladda på med rent urin” varje dag för säkerhets skull menar du?

Agitator
2017-12-29, 15:22
Alltså, det är 16 personer i dagsläget på ADAMS lista.

16 personer som vet om att de kan testas när som helst. Knappast då man väljer att kura.

IQ Test.

Diomedea exulans
2017-12-29, 15:26
Jag tror det WHITEFOLKS menar är att om man vet att de kan komma 6 en morgon så går man upp 05:40, pinkar, tar en kateter och sprutar upp rent urin i sin tömda urinblåsa, och går och lägger sig igen. Sen gör man så varje dag tills faran har blåst över.

Jobbigt, förmodligen farligt, och jag vet inte ens om det är effektivt, men jag kan tänka mig att vissa skulle dra fuskandet så långt.

trädgårdsmöbel
2017-12-29, 15:37
Usch, spruta kylskåpskall urin via kateter upp i urinblåsan trevligare saker kan man göra. Hade jag vart i den sitsen hade jag nog försökt muta kontrollanten istället. "Jag skall till mcdonalds. En big mac o c:o kan lätt bli två. Vad sägs om att jag bjuder på lunch och du pissar i min mugg?"

Diomedea exulans
2017-12-29, 15:45
Usch, spruta kylskåpskall urin via kateter upp i urinblåsan trevligare saker kan man göra.

https://scontent-sea1-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/13557206_123155101446029_1708421103_n.jpg?ig_cache _key=MTI4MTkyNTczODAyNjk3MDQ0MQ%3D%3D.2

WHITEFOLKS
2017-12-29, 16:24
Jag tror det WHITEFOLKS menar är att om man vet att de kan komma 6 en morgon så går man upp 05:40, pinkar, tar en kateter och sprutar upp rent urin i sin tömda urinblåsa, och går och lägger sig igen. Sen gör man så varje dag tills faran har blåst över.

Jobbigt, förmodligen farligt, och jag vet inte ens om det är effektivt, men jag kan tänka mig att vissa skulle dra fuskandet så långt.

Ungefär så ja. Vill man så finns det massor av utrymme för att fuska och sen utöver det är det som redan klargjorts rätt liten chans att man testas öht även om man struntar i att hålla på sådär.

Är man inte på listan där man måste ange plats och inte tränar på ett rf-anslutet gym så är det bara att blåsa på.

jmkdavid
2017-12-29, 18:24
Ungefär så ja. Vill man så finns det massor av utrymme för att fuska och sen utöver det är det som redan klargjorts rätt liten chans att man testas öht även om man struntar i att hålla på sådär.

Är man inte på listan där man måste ange plats och inte tränar på ett rf-anslutet gym så är det bara att blåsa på.

Jag följer Brage på insta. Hon skrev om att hon lämnat både blod och urin. Tar dom blod så spelar det inte så stor roll om du tryckt i dig ”rent” urin före.

Men visst, självklart går det att fuska och komma undan med dopingbruk. Oavsett vilken nivå du är på.

Frågan i rubriken tycker jag egentligen är omöjlig att ge ett bra svar på eftersom den är lite för ”luddig”.

Många föreningar jobbar själva mot doping på olika sätt. Dopingtester är inte det enda sättet att jobba mot doping. Kan en förening garantera att alla deras lyftare är rena för att de har ett gediget antidopingarbete? Nej. Men man kan fortsätta försöka kämpa för en ren idrott.

Primitiv
2017-12-29, 20:15
En klassiker är annars att åka på träningsläger utomlands en viss tid.

jmkdavid
2017-12-29, 20:32
En klassiker är annars att åka på träningsläger utomlands en viss tid.

Klassiker? Är det många styrkelyftare som gjort det? Eller är har tråden övergått till tips för hur man kan fuska?

Agitator
2017-12-29, 20:41
Klassiker? Är det många styrkelyftare som gjort det? Eller är har tråden övergått till tips för hur man kan fuska?

Oavsett sport så har det varit sådana upplägg. Där de blir mycket bättre utomlands.

jmkdavid
2017-12-29, 21:04
Oavsett sport så har det varit sådana upplägg. Där de blir mycket bättre utomlands.

Tråden gällde ju styrkelyftare. Är det en ”klassiker” att styrkelyftare åker utomlands och kommer tillbaka väldigt mycket starkare?
Eller är det ett klassiskt skitsnack som ni drar in alla idrottare i baserat på vad ni hört förekommer i någon idrott eller skönhetstävlingsgren? ;)

Jocke67
2017-12-29, 21:26
Men om det nu skulle vara så att doping är vanligt förekommande inom eliten av svenska styrkelyftare samtidigt som det bara är en enda styrkelyftare (en gammal avdankad relik från 80-talet) som är avstängd för doping så måste ju dopungkontrollerna var helt fantastiskt inneffektiva. Det skulle snarare vara en bedrift att inte få fler positiva prov om dopinmissbeuket hade varit så utbrett som många vill föra gällande.

ceejay
2017-12-29, 21:29
Proven är effektiva, men de kan inte göra hur många som helst. Det är rätt dyrt.

Jorgen
2017-12-29, 21:45
Proven är effektiva, men de kan inte göra hur många som helst. Det är rätt dyrt.

Finns ju fler förbund som har det problemet. :)

ceejay
2017-12-29, 21:50
Finns ju fler förbund som har det problemet. :)

Tänkte du på något speciellt förbund? Blir osäker på den där smileyn.
Alla lär ha problem med det. Vad kostar ett prov? Uppemot 5k?

Jorgen
2017-12-29, 21:52
Tänkte du på något speciellt förbund? Blir osäker på den där smileyn.
Alla lär ha problem med det. Vad kostar ett prov? Uppemot 5k?

Tänker på att SKKF ofta får skit för att det testas för lite och när man påpekar att det är dyrt att testa så köps sällan det argumentet.

Inom RF så blir det lite billigare, men har för mig att IDTM (som SKKF använder) tar runt 6k för ett test.

Agitator
2017-12-29, 21:54
Men om det nu skulle vara så att doping är vanligt förekommande inom eliten av svenska styrkelyftare samtidigt som det bara är en enda styrkelyftare (en gammal avdankad relik från 80-talet) som är avstängd för doping så måste ju dopungkontrollerna var helt fantastiskt inneffektiva. Det skulle snarare vara en bedrift att inte få fler positiva prov om dopinmissbeuket hade varit så utbrett som många vill föra gällande.

Som sagt, det finns ingen testverksamhet att tala om samt det finns stora uppenbara hål i det för dem som vill dopa sig.

ceejay
2017-12-29, 21:57
Tänker på att SKKF ofta får skit för att det testas för lite och när man påpekar att det är dyrt att testa så köps sällan det argumentet.

Inom RF så blir det lite billigare, men har för mig att IDTM (som SKKF använder) tar runt 6k för ett test.

Helt förståeligt liksom. Det är knappast sporter med stora pengar i. Vem vill pynta för det?

Fetknoppen
2017-12-29, 22:06
Som sagt, det finns ingen testverksamhet att tala om samt det finns stora uppenbara hål i det för dem som vill dopa sig.

Det finns inte en massa kryphål för eliten, om man räknar eliten som dem som vistelserapporterar. De teoretiska hål som vissa här räknar upp (urinåterföring till urinblåsan varje morgon) faller på sin egen orimlighet. Jag tror inte vi har någon som håller på så i Sverige. Det är extremt omständigt och besvärligt, och nästan omöjligt. Risken för urinvägsinfektion borde vara extremt hög och du måste ha många rena kompisar som håller dig med urin.

Jag tror kort och gott att elitskiktet är tämligen fritt från dopning och att problemet ligger en eller flera nivåer under. Största problemet är väl att nuvarande system inte kan kontrollera resan tills man blivit så bra att man når landslaget. Majoriteten av dopningsproblemen ligger hos alla dem som är svaga och tränar fel och därför tror att alla som är bättre måste vara dopade.

Fetknoppen
2017-12-29, 22:07
Helt förståeligt liksom. Det är knappast sporter med stora pengar i. Vem vill pynta för det?

SSF betalar nog inget för testerna, det gör RF. Tyvärr ska de bekosta tester i väldigt många sporter och då får SSF inte fler tester än såhär.

Jorgen
2017-12-29, 22:11
SSF betalar nog inget för testerna, det gör RF. Tyvärr ska de bekosta tester i väldigt många sporter och då får SSF inte fler tester än såhär.

Men det gäller väl bara på tävling?

När RF kommer till mitt gym och testar så får vi betala för det.

Fetknoppen
2017-12-29, 22:18
Men det gäller väl bara på tävling?

När RF kommer till mitt gym och testar så får vi betala för det.

Nej jag är nästan helt säker på att det gäller alla tester, även dem som vistelserapporterar och testas då och då på träning. Däremot måste SSF betala om dw vill ha extra tester, sådana som testas på klubbar och där den aktive är ren motionär. Det har å andra sidan vilket gym som helst råd med om man tänker att gymmet går ca 200 000 plus varje år, och det tror jag nästan alla föreningar eller gym gör. Några atletklubbar drar ju in mer pengar/år än ett medelstort företag men de behöver nästan inte betala ut några löner.

Jorgen
2017-12-29, 22:23
Nej jag är nästan helt säker på att det gäller alla tester, även dem som vistelserapporterar och testas då och då på träning. Däremot måste SSF betala om dw vill ha extra tester, sådana som testas på klubbar och där den aktive är ren motionär. Det har å andra sidan vilket gym som helst råd med om man tänker att gymmet går ca 200 000 plus varje år, och det tror jag nästan alla föreningar eller gym gör. Några atletklubbar drar ju in mer pengar/år än ett medelstort företag men de behöver nästan inte betala ut några löner.

Beställande förening debiteras 2 500 kr per prov för analys- och materielkostnader. För beställningar om 1-4 prov debiteras vidare 3 000 kr för funktionärsomkostnader inklusive sociala avgifter. 560 kr i fraktkostnad tillkommer. Större beställningar offereras.

I händelse av avbokning utgår en avgift om 10 procent av den beräknade ordinarie kostnaden, dock lägst 2 000 kr. Vid bomkontroll debiteras föreningen 1 500 kr.
http://www.rf.se/Antidoping/Dopingkontroller/foreningsbestalldkontroll/

Men visst har vi råd med det. :)

Fetknoppen
2017-12-29, 22:30
http://www.rf.se/Antidoping/Dopingkontroller/foreningsbestalldkontroll/

Men visst har vi råd med det. :)

Trist att ni måste betala för det, men bra och seriöst att ni ändå beställer tester.

Jocke67
2017-12-29, 22:30
Tänker på att SKKF ofta får skit för att det testas för lite och när man påpekar att det är dyrt att testa så köps sällan det argumentet.

Inom RF så blir det lite billigare, men har för mig att IDTM (som SKKF använder) tar runt 6k för ett test.

Jag läste nånstans att RF:s tester alltid kollar efter alla ämnen på WADAs lista. Kanske motiverat när det gäller professuonella elitidrottare men för att komma åt dopingmissbruk inom en sport som styrkelyft kanske det vore effektivare att satsa på fler men enklare/billigare prov som testar mot de vanligaste preparaten tex AAS?

Fetknoppen
2017-12-29, 22:34
Jag läste nånstans att RF:s tester alltid kollar efter alla ämnen på WADAs lista. Kanske motiverat när det gäller professuonella elitidrottare men för att komma åt dopingmissbruk inom en sport som styrkelyft kanske det vore effektivare att satsa på fler men enklare/billigare prov som testar mot de vanligaste preparaten tex AAS?

Det finns en standardmall som de måste följa när de analyserar. Exakt vad de letar efter varierar beroende på vilken idrott de tar tester från. Tror att AAS och centralstimulerande är substanser de alltid måste spåra.

Jorgen
2017-12-29, 22:37
Trist att ni måste betala för det, men bra och seriöst att ni ändå beställer tester.

Vi är garanterat den förningen i vår kommun som testar mest.

Jag läste nånstans att RF:s tester alltid kollar efter alla ämnen på WADAs lista. Kanske motiverat när det gäller professuonella elitidrottare men för att komma åt dopingmissbruk inom en sport som styrkelyft kanske det vore effektivare att satsa på fler men enklare/billigare prov som testar mot de vanligaste preparaten tex AAS?

Det kan man inte göra eftersom man måste följa WADA-koden.

jmkdavid
2017-12-29, 22:39
Men det gäller väl bara på tävling?

När RF kommer till mitt gym och testar så får vi betala för det.

Rätt säker att det är olika varianter. Till oss kommer de och testar oanmält och utan att vi betalar. Sedan beställer vi (styrelsen i föreningen) test från dem som vi betalar för (det brukar vi göra en gång per år ialf).

Jocke67
2017-12-29, 22:46
Det kan man inte göra eftersom man måste följa WADA-koden.

Dålig regel i såna fall om det betyder att de annars skulle kunna testa mer och effektivare med fler billigare tester som anpassats beroende på idrott och utövare.

Agitator
2017-12-29, 22:46
Det finns inte en massa kryphål för eliten, om man räknar eliten som dem som vistelserapporterar. De teoretiska hål som vissa här räknar upp (urinåterföring till urinblåsan varje morgon) faller på sin egen orimlighet. Jag tror inte vi har någon som håller på så i Sverige. Det är extremt omständigt och besvärligt, och nästan omöjligt. Risken för urinvägsinfektion borde vara extremt hög och du måste ha många rena kompisar som håller dig med urin.

Jag tror kort och gott att elitskiktet är tämligen fritt från dopning och att problemet ligger en eller flera nivåer under. Största problemet är väl att nuvarande system inte kan kontrollera resan tills man blivit så bra att man når landslaget. Majoriteten av dopningsproblemen ligger hos alla dem som är svaga och tränar fel och därför tror att alla som är bättre måste vara dopade.

Kryphål som i att det knapps genomförs tester. 210 dopingprov 2016. 59 tävlingar.

Hur många dopingprov togs under det året från ADAMS?

IQ Test som sagt. Kura inte när du är på ADAMS eller runt tävlingar. Samt träna på gym som inte är RF anslutna. Man behöver inte alltid vara aktiv tävlandes också.

Fetknoppen
2017-12-29, 23:00
Kryphål som i att det knapps genomförs tester. 210 dopingprov 2016. 59 tävlingar.

Hur många dopingprov togs under det året från ADAMS?

IQ Test som sagt. Kura inte när du är på ADAMS eller runt tävlingar. Samt träna på gym som inte är RF anslutna. Man behöver inte alltid vara aktiv tävlandes också.

Av dessa 210-tester går en stor majoritet till dem som vistelserapporterar, dvs 16 personer. Övriga tester tas till stor del på de större tävlingarna, ex SM. Nästan inga tester läggs på motionärer och dem som tävlar på KM, DM etc. Därför kan jag säga att det på riktigt är svårt att dopa sig om du tävlar på elitnivå. Som jag skrev tidigare är bristen i detta förfarande att man har extremt dålig koll på dem som är nybörjare och på väg mot ett landslag. Jag vet att jag har ganska rätt i ovanstående och det om något pekar i rakt motsatt riktning till vad gemene man tror, alltså att dem som är starkast också är dopade. Merparten av fusket sker i den grupp som faktiskt inte lyfter så mycket att man höjer på ögonbrynen.

Fetknoppen
2017-12-29, 23:03
Om du tillhör elitskiktet spelar det ingen roll om du tränar på ett icke RF-anslutet gym. Du måste ändå ange en tidpunkt och en plats varje dag året runt då RF:s kontrollanter kan hitta dig. Det blir nog psykiskt väldigt jobbigt för dem som fuskar.